Orijin og dårlig mave? Hvorfor - og hvad kan man gøre?

[QUOTE=Ayoe;731471]Det lyder bare super godt :slight_smile: Det vil jeg prøve!!!

…nu står jeg bare med en STUR STUR pose Orijin…så jeg tror jeg prøver at starte med ‘blandingsproduktet’ - og så når det er spist op prøve med FP.[/QUOTE]

Det kan jeg godt forstå, men du skriver at hun fungerer bedst på meget fibreholdigt foder og at Orijen har fået maven i udu. Måske du skulle fodre hende med det foder(RC intestinal) du ved hun fungerer godt på for en periode og så langsomt indføre FP Holistic mens du udfaser RC intestinal. Jeg tror ikke du vil få problemer med at sælge Orijen her inde i forummet da en del brugere har katte som spiser Orijen som grundfoder. Men der er ingen grund til at give hende foder du har erfaret giver hende mavebøvl ved bare en lille mængde. Nogle missemaver kræver faktisk en god lang periode før den igen er i orden.

Det vil jeg måske prøve :slight_smile: Men faktisk er jeg ikke helt sikker på hvor meget fiberholdigt foder hun har brug for - noget lader det til. Men det mystiske var jo nemlig at hun næsten gik på ren Orijin, som hun havde fået et par uger (måske tre dele Orijin og en del RC young female) før maven gik i udu? Hun er ellers frisk og rask og jeg kan jo få det til at stoppe helt ved enten at give Canikur Pro eller skifte over på RC Intestinal - det er derfor jeg ikke er styrtet til doktoren (noget jeg ellers er ekspert i m :slight_smile: ). Det er derfor jeg har et lille håb om at hun kan spise posen med Orijin, hvis jeg f.eks. blander med Intestinal :slight_smile:

PUHA - det var meget nemmere dengang man købte en sæk ‘Missers’ i Netto og lod det være godt med det :høhø:

[QUOTE=Jane K;731166]Når der ikke kan konstateres en bagvedliggende årsag til vedvarende diarré, er jeg er helt enig i, at ”det er selvfølgelig helt fint at blande foder………….”
Men i dette tilfælde har katten tidligere præsenteret sig med diarré i en grad, hvor dyrlægen har måttet konsulteres, ligesom det fremgår, at katten over en periode har været sat i medicinsk diætbehandling med tarmskånende foder.
Her finder jeg det rimeligt at overveje, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at fortsætte med produktet (på daglig basis), hvis det viser sig at være årsag til diarréen, selv om man måtte kunne kompensere ved at blande produktet med et stoppende, fiberholdigt produkt som Iams Hairball, medicinsk diæt eller anden behandling.

Jeg er nysgerrig – hvis I finder et godt produkt, og det desværre viser sig at fremprovokere diarré hos jeres kat - hvad er så jeres bevæggrunde for at insistere på at fortsætte med produktet og blot kompensere ved at blande produktet med fiberholdigt produkt, tilføje medicinsk diæt eller anden behandling.
(Jeg tænker ikke på medicinsk foder givet af tungtvejende årsager)[/QUOTE]

Jeg læser kun, at katten har haft diarre af Orijen een gang. Jeg ved ikke, hvad den har haft diarre af før, da Ayoe lige havde fået den?
Jeg mener blot ikke, at man kan konkludere, at Orijen slet ikke tåles, bare fordi katten under indkøring får dårlig mave. For det første fordi, at det er meget almindeligt, at kattene får mere eller mindre dårlig -forbigående- mave, når de skiftes så radikalt på tørfoderet. Og når den dårlige mave kom så pludseligt i et laaangsomt skift, ved vi så overhoved, om det faktisk var en anden faktor, der fik katten til at tilte? Derfor ville jeg prøve at støtte maven i en periode på måske uger, evt. træde et skridt tilbage og blande lidt mere af det gamle foder i igen, som jeg også skrev før, men absolut ikke bare fjerne det nye produkt helt, for så ryger man bare tilbage i nul, og hvad så? Selvfølgelig alt taget i betragtning, hvordan katten har det, for kan den ikke nå på bakke f.eks., eller den snaskes helt til i måsen, så skal der måske bakkes mere. Men nu skrev Ayoe jo, at Canikur faktisk havde hjulpet i de to dage, det blev givet. Så kunne der jo sagtens forsøges at give dette, eller lignende produkt, i en længere periode, for at få ro på, og give maven mere tid til at vænne sig til det nye foder.
Selvfølgelig skal man da ikke bare hælde foder i sin kat, den ikke tåler. Men lad nu lige katten få en chance for at tåle det :slight_smile:

Jeg købte dengang Aptus på mit apotek, men de har det ikke i sortimentet længere. Det kan findes i en netdyrlæge-shop her på nettet - Aptus er dem, der også laver Bucacat. Men altså, du skal dybest set bare give mælkesyrebakterier. Af de mærker der findes i DK, vil jeg ikke afgøre, hvilket mærke, der er bedst. Canikur lød til at hjælpe godt på din kat?

[QUOTE=pivnu;731692]Jeg læser kun, at katten har haft diarre af Orijen een gang. Jeg ved ikke, hvad den har haft diarre af før, da Ayoe lige havde fået den?
Jeg mener blot ikke, at man kan konkludere, at Orijen slet ikke tåles, bare fordi katten under indkøring får dårlig mave. For det første fordi, at det er meget almindeligt, at kattene får mere eller mindre dårlig -forbigående- mave, når de skiftes så radikalt på tørfoderet. Og når den dårlige mave kom så pludseligt i et laaangsomt skift, ved vi så overhoved, om det faktisk var en anden faktor, der fik katten til at tilte? Derfor ville jeg prøve at støtte maven i en periode på måske uger, evt. træde et skridt tilbage og blande lidt mere af det gamle foder i igen, som jeg også skrev før, men absolut ikke bare fjerne det nye produkt helt, for så ryger man bare tilbage i nul, og hvad så? Selvfølgelig alt taget i betragtning, hvordan katten har det, for kan den ikke nå på bakke f.eks., eller den snaskes helt til i måsen, så skal der måske bakkes mere. Men nu skrev Ayoe jo, at Canikur faktisk havde hjulpet i de to dage, det blev givet. Så kunne der jo sagtens forsøges at give dette, eller lignende produkt, i en længere periode, for at få ro på, og give maven mere tid til at vænne sig til det nye foder.
Selvfølgelig skal man da ikke bare hælde foder i sin kat, den ikke tåler. Men lad nu lige katten få en chance for at tåle det :)[/QUOTE]

Jeg prøver at give hend en blanding nu :slight_smile: Og ser hvordan det går. Det skal jeg nok fortælle om :slight_smile:

Som sagt allerførst startede Rylle med en sart mave hos mig der ikke rigtigt ville gå væk - dengang fik hun RC young female. Jeg tilskrev det ‘stress-mave’ da hun som sagt har haft en noget omtumlet opvækst på internatet. Men vendte det alligevel med min dyrlæge da det blev ved. Den gang blev hun sat på RC intestinal og skulle have det længe - sagde dyrlægen. Derfor begyndte jeg først at flytte hende over på andet foder sidst på sommeren - da maven havde været ok et par måneder :slight_smile: Og som sagt gik det fint og hun spiste næsten kun Orijin da maven pludselig gik i stykker igen?? Det kan jo også være fordi hun er en total ‘mad-støvsuger’ - hendes største fornøjelse er at ‘vaske køkkenvasken’ :slight_smile: Men jeg er lidt følsom når det kommer til hendes mave da den HAR været sart. Derfor gik jeg over til intestinal igen - men prøver nu at blande lidt Orijin i og se om det går :slight_smile:

Som jeg skrev tidligere har hun fået en masse medicin som meget lille killing da kuldet fik noget kattesyge/influenza (jeg var der ikke selv på det tidspunkt) på internatet da de var meget unge. Rylle var en af de få der overlevede. Kan det have ‘slået maven i stykker’ med langsigtet virkning?

:slight_smile: Tak for alle jeres gode input!!

Hvis du er interesseret så har jeg (desværre) lige lavet et fejlkøb af 5 kg. Hills Sensitive Stomac Hill's Science Plan kattefoder | zooplus.dk det skulle have været Hairball Control, men et eller andet gik galt i bestillingen.

Vi kunne evt. udveksle 1 kilo eller 2, da jeg ikke har afprøvet Orijin endnu, men ingen intentioner har om, at anvende Sensitive Stomac. Bor ikke så langt fra Kbh, så hvis du er interesseret i at få mulighed for, at afprøve en lille smule af den type foder er du velkommen til at kontakte mig. Det er holdbart til april måned 2013.
God bedring med missemaven.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=pivnu;731692]Jeg læser kun, at katten har haft diarre af Orijen een gang.

Det er ikke det, jeg får ud af at læse, hvad Ayoe skriver “Og så pludselig - for ca. to uger siden får hun dårlig mave - ud af det blå. Jeg gav hende så Canikur pro et par dage - og maven blev fin igen. Men så snart jeg stoppede med Canikuren kom den dårlige mave tilbage :S så nu er hun tilbage på RC intestinal - og jeg føler lidt jeg er tilbage ved start - nu kan jeg starte forfra med LAAAANGSOOOOMT at begynde at blande Orijin i”

“Jeg ved ikke, hvad den har haft diarre af før, da Ayoe lige havde fået den?”
Det ved jeg heller ikke, da Ayoe ikke oplyser dette indledningsvist. Det er heller ikke afgørende for mit indlæg.

"Jeg mener blot ikke, at man kan konkludere, at Orijen slet ikke tåles, bare fordi katten under indkøring får dårlig mave. For det første fordi, at det er meget almindeligt, at kattene får mere eller mindre dårlig -forbigående- mave, når de skiftes så radikalt på tørfoderet.

[COLOR=blue]Man kan ingenlunde konkludere, at ”Orijen slet ikke kan tåles, bare fordi katten under indkøring får dårlig mave”, ligesom det, som du anfører, er helt almindeligt, at katte reagerer på foderskift, - diverse foderproducenter gør jo netop derfor opmærksom på dette forhold og anbefaler bredt over en kam langsomt foderskift, hvilket også har været tilfældet her, Ayoe beskriver, at introduktionen er foregået “LANGSOMT”. [/COLOR]

[COLOR=blue]Jeg påstår da heller ikke dette og undres, hvordan du kan udlede dette af mine ord: [/COLOR]
[COLOR=blue]”Her finder jeg det rimeligt at overveje, hvorvidt det vil være hensigtsmæssigt at fortsætte med produktet……….,hvis det viser sig at være årsag til diarréen…………” [/COLOR][COLOR=blue]. [/COLOR]

“Og når den dårlige mave kom så pludseligt i et laaangsomt skift, ved vi så overhoved, om det faktisk var en anden faktor, der fik katten til at tilte”?

Enig, vi kender ikke den udløsende faktor - dvs. vi ved ikke, om produktet har været den udløsende faktor, eller om produktet ikke har været det, og det er bl.a. årsagen til mit indlæg, idet du skriver

"Det er selvfølgelig helt fint at blande foder, så katten fungerer godt på det :slight_smile: "
Her er jeg uenig. Jeg mener ikke, vi kan konkludere således i dette tilfælde. Vi er enige i, at vi jo ikke kender den udløsende faktor, og dette til trods gives udelukkende forslag til at tilføre produkter, der kan stoppe diarréen uden at vide, om diarréen har baggrund i foderskift eller foderintolerans.

[QUOTE=Jane K;731830][QUOTE=pivnu;731692]“Jeg ved ikke, hvad den har haft diarre af før, da Ayoe lige havde fået den?”
Det ved jeg heller ikke, da Ayoe ikke oplyser dette indledningsvist. Det er heller ikke afgørende for mit indlæg.
[/COLOR][/QUOTE]

Nej - det ved jeg jo heller ikke :slight_smile: Som sagt har hun haft en ‘sart’ mave længe mens jeg har haft hende, og som sagt tidligere i tråden er mit gæt ‘stress-mave’ efter opholdet på internatet, og/eller en lille mave der er blevet slået i stykke af medicin tidligt i livet? Er der nogen af jer der har erfaringer med det?

Og jeg er helt enig i at det kan være andre faktorer der sætter diarreen i gang denne gang - som sagt er Rylle den STORE mad-støvsuger :høhø: Og hun ELSKER at vaske køkkenvasken - og alt i den :venter: Og det er jo ikke altid man husker at holde den pinligt rent - eller kan nå det :høhø:

Tak igen for den gode diskussion I får igang om dette - jeg synes virkelig jeg har fået en masse ud af det! :slight_smile:

Jane K: Lad os være enige om, at vores tolerence ift. tilvænning af foder er forskellig. Jeg kunne ikke drømme om at skrotte et godt foder, fordi katten 1 gang får dårlig mave på det. Da slet ikke, når den tydeligvis responderer godt på mælkesyrebakterier. Så er der en mulighed for, at den blot skal støttes i en periode, til maven har tilpasset sig det nye foder.

Ayoe: Jeg ved desværre ikke, hvor meget rod antibiotika kan give på sigt. Kun at det, imens det gives, kan give bøvl med f.eks. tarmfloraen.

[QUOTE=pivnu;732780]Jane K: Lad os være enige om, at vores tolerence ift. tilvænning af foder er forskellig. Jeg kunne ikke drømme om at skrotte et godt foder, fordi katten 1 gang får dårlig mave på det. Da slet ikke, når den tydeligvis responderer godt på mælkesyrebakterier. Så er der en mulighed for, at den blot skal støttes i en periode, til maven har tilpasset sig det nye foder.

Kære Pivnu.

Nu forstår jeg meget bedre din argumentation. :slight_smile: Især dit sidste indlæg demonstrerer klart hvor forskellig værdi, vi hver især tillægger de respektive oplysninger i Ayoes indlæg og også, at vi ikke taler ud fra de samme præmisser, idet vi ikke er enige om alle oplysninger.
Vi ville faktisk have været helt enige i din ovenstående betragtning, hvis den vel og mærke også for mig havde afspejlet essensen i Ayoes indlæg på en fyldelstgørende og hele vejen igennem faktuel måde.

.

Margrethe kan heller ikke tåle de orijen/acana - hun får dårlig mave og kaster… så selvom det måske ikke er så sundt , så holder jeg mig til RC - de kan de begge tåle :smiley:

Det lyder fornuftigt :slight_smile: Lige nu er Rylle tilbage på RC intestinal - de skal også i pension i næste uge (ØV :-() og jeg synes ikke pensionen skal slås med dårlig mave. Så prøver jeg at blande lidt Orijin i når jeg, og de, er hjemme igen :slight_smile:

Orijen er kornfrit, men det er ikke kulhydratfrit - der er brugt grøntsager til at bidrage til de kulhydrater, som får kiksene til at hænge sammen (ligesom der er i de andre grainfree tørfoderprodukter) Jeg kan personligt godt tvivle på, at katten “i naturen” ville spise den mængde grøntsager, der er i foderet? Jeg kan desværre ikke lige huske, hvor meget det er.

Det slår mig, at hvis jeg spiser meget frugt (og grønt? jeg er ikke sikker), så kan det faktisk godt slå min mave lidt i stykker. Måske er der tale om sådan noget? Katten er jo skabt til spise langt mindre korn og grønt end os. Jeg læste i en bog, at korn-indholdet i en rotte udgør 2 procent - der stod ikke noget om grøntsager i øvrigt. I samme bog stod der også, at det heller ikke er problemløst at fodre med grøntsager, blandt andet omsættes grøntsager hurtigt i katten og kan sende blodsukkeret på uønskede op- og nedture. Jeg kan ikke huske, om der stod noget om diarre også.

Men hvis det er det, der er problemet, synes jeg da, at det er en glimrende ide at blande op med noget andet. Så er det jo ikke fordi foderet indeholder noget, der er “dårligt” for katten, men det er mere mængderne, der ikke er gode til den kat. Og mængderne kan man fint justere på ved at blande med andre fodertyper.

Da jeg fodrede med Orijen, sørgede jeg for jævnligt at stikke kattene noget vådfoder med kornfyld (ikke sukker). Bare for at de stadig fik lidt. Det gør jeg stadig i dag, hvor de er kommet helt over på vådfoder, hovedsageligt lødigt kornfrit og sukkerfrit, men så altså med en billig-pose i ny og næ :slight_smile:

mvh. tina

[QUOTE=taina;733498]Orijen er kornfrit, men det er ikke kulhydratfrit - der er brugt grøntsager til at bidrage til de kulhydrater, som får kiksene til at hænge sammen (ligesom der er i de andre grainfree tørfoderprodukter) Jeg kan personligt godt tvivle på, at katten “i naturen” ville spise den mængde grøntsager, der er i foderet? Jeg kan desværre ikke lige huske, hvor meget det er.

Det slår mig, at hvis jeg spiser meget frugt (og grønt? jeg er ikke sikker), så kan det faktisk godt slå min mave lidt i stykker. Måske er der tale om sådan noget? Katten er jo skabt til spise langt mindre korn og grønt end os. Jeg læste i en bog, at korn-indholdet i en rotte udgør 2 procent - der stod ikke noget om grøntsager i øvrigt. I samme bog stod der også, at det heller ikke er problemløst at fodre med grøntsager, blandt andet omsættes grøntsager hurtigt i katten og kan sende blodsukkeret på uønskede op- og nedture. Jeg kan ikke huske, om der stod noget om diarre også.

Men hvis det er det, der er problemet, synes jeg da, at det er en glimrende ide at blande op med noget andet. Så er det jo ikke fordi foderet indeholder noget, der er “dårligt” for katten, men det er mere mængderne, der ikke er gode til den kat. Og mængderne kan man fint justere på ved at blande med andre fodertyper.

Da jeg fodrede med Orijen, sørgede jeg for jævnligt at stikke kattene noget vådfoder med kornfyld (ikke sukker). Bare for at de stadig fik lidt. Det gør jeg stadig i dag, hvor de er kommet helt over på vådfoder, hovedsageligt lødigt kornfrit og sukkerfrit, men så altså med en billig-pose i ny og næ :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

Du har nok ret i det med grønsagerne og frugt :slight_smile: Det synes jeg også jeg har læst et sted. Det er sjovt at nogen katte klarer det ‘i stiv pote’ mens andre ikke kan. Men sådan er det jo også med os - der er ting vi kan tåle og ting vi ikke kan :slight_smile: Tak for det gode svar!