Orkideer, og kat

Hej alle…

Nu er der som sagt ikke særlig længe til, før jeg bliver kattejer til en kat.
Som ikke kan fungere med andre katte, andet end med “madmor”.

Det var mit krav, for at kunne have kat, og det lader til jeg har fundet ham :slight_smile:

Men nu kommer det så til det med planter.

Jeg har læst tråden i søgningen, vedr. planter. Men læser også i tråden at alle planter som udgangspunkt er giftige.

Nuværende ejere siger, han ikke går i planter og selv deres krydderiplanter kan de have i fred.
Men igen vil jeg jo ikke risikere noget.

Så jeg er igang med at donere planter væk.
Nogle som jeg ved er giftige bla.

Men så stor jeg med 2 væddeløbere, og 9 orkideer fordelt på 3 arter.

Har læst orkideer ikke er giftige, men at kattene kan savle noget så voldtsomt hvis de bider i bladene.

Jeg nyde mine orkideer meget, af de 9 stk jeg har.
Men vil det være “fair” at beholde de planter, og ja så se om han vil gå i dem eller bare lade dem være, eller skal jeg bare ja donere dem væk med det samme.
Har nemlig en meget interesseret aftager hvis det er :stuck_out_tongue:

Han er en race der er abyssinier blandet i, og andet, så han er meget aktiv (Racegodkendt med tavle)

Så de planter jeg beholder, bliver alle porcelæn/glas blomster krukker skiftet ud med plastikkrukker.

Og stuebambus kommer også ind, men det er mere det med orkideerne.
Så til jer der har aktiv katte, har I orkideer og hvad oplever I.

Går jeres katte i dem, eller lader de dem være?

Får snart skåret hylder til, så de kan blive sat op på væggen så han kan komme rundt og op i højderne og op på klædeskabet, hvor han får sin egen hule.

Glæder mig helt til at få ham hjem.

Jeg har endnu ikke oplevet mine katte bide i bladene på mine orkideer. De leger med blomsterne når de visner og falder af og så kan de rigtigt godt lide at gnubbe sig op af stænglerne, min huskat kan til tider finde på at bide om stænglen, men det er mest støttepinden hun får fat i der.

Så den største fare jeg ser i forholdet orkidé og kat er i forhold til at orkidéen kan ske at ende på gulvet - især de høje planter der nemmere får overbalance.

Jeg har løst mit problem med urtepotter - og pynteting - jeg ikke vil have smadret, ved at bruge lidt elefantsnot til at fæstne til karme og hylder. Man skal have en ret stærk kat for at løsne en plante der sidder godt fast med elefantsnot.

Så behold endelig dine orkidéer :ok:

Min Misser bider gerne orkider i stykker, lige under blomsten bider han den af, så han kan lege med den hen over bordet og så på gulvet.
Har dog aldrig set ham have mén efter at have bidt i blomsten.

Jeg har ca 25 orkider, og mine er blevet bidt i spist af og gnavet i stykker af masser af killinger og voksne.
De har aldrig fejlet noget efter det.
Så jeg vil sige at orkider ikke er giftige.

Behold du bare dine orkideer - jeg har endnu ikke hørt om nogen orkideer, der er giftige for katte. Mine får lov til at være i fred.

Væddeløbere er som regel et hit :thumbup:

Vi har også af og til orkider og der er af og til blevet gnavet i dem men der er ingen misser som er blevet syge af det.:slight_smile:
De har heller ikke så stor interesse i dem mere så den sidste har holdt længe :thumbup:

Væddeløberen er det dem med stribede blade?
Hvis det er sådan en så ser livet meget kortere ud for den, den er simpelthen kattenes livret her, så nu hænger den i en potte i loftet :slight_smile:
Den er helt sikkert ikke giftig :slight_smile:
Hilsen Lisbeth

Puha er da lidt lettet over at høre at, det lader til at orkideerne ikke skal ud.
Havde jo en del planter, 30 stk. af forskellige slags. Så der er tynget godt ud allerede.

Det med elefantsnot vil jeg huske, for selvom jeg ikke er så sart med mine orkideer, så alt den orkidejord ud over det hele, synes jeg knap er så skægt igen.

Men vil prøve at beholde dem og ellers ja bliver de doneret væk.

Så mange tak for svar :slight_smile:

Og ja mine 2 væddeløbere er dem med hvide striber :slight_smile:

Ja de holder nok ikke så længe hvis du ikke får dem hængt op hvor missen ikke kan nå:høhø:

Jeg har haft katte næsten hele livet og også både giftige og ugiftige stueplanter. Jeg har aldrig oplevet nogen af mine katte blive syge eller have haft interesse for de planter der evt. kan være giftige for dem.

Jeg har massere af orkideer og dem har mine katte aldrig vist interesse for… ud over måske visne blomster der har ligget i vindueskarmen. De knaser jo sjovt når man skubber til dem.

Jeg tror at har katten alternative planter at gnave i så som kattegræs, stuebambus eller lign. så har de andre planter ikke den store interesse… ud over man måske kan sidde på lur i vindueskarmen bag dem og lure på fuglene udenfor.

Så glæd du dig bare over dine orkideer for de er nemlig dejlige, taknemmelige og smukke planter.

[quote=TinaD;456657]Jeg har haft katte næsten hele livet og også både giftige og ugiftige stueplanter. Jeg har aldrig oplevet nogen af mine katte blive syge eller have haft interesse for de planter der evt. kan være giftige for dem.
[/quote]
Det har jeg så desværre. Og jeg har set en ung kat blive ret voldsomt syg af at bide i en stueplante. (Fredslilje - der faktisk ikke er en lilje, men en kalla… Det hjælper bare ikke, for både liljer og kallaer er møggiftige for katte…)
Det var sådan min interesse for giftige planter startede… :frowning: Så, skal man være tryg, så er det rarest ikke at ha’ nogen giftige. :ok:
Orkideer er ikke giftige, ikke engang lokalirriterende - efter hvad jeg kan læse mig til og efter at have haft dem i årevis. Kattene kan godt finde på at bide i dem, men jeg har aldrig set nogen blive utilpasse endnu. Hvis man vælger den type, der har tykke, læderagtige blade, så er interessen mindst :wink: I hvertfald her i huset :slight_smile:

Ja, jeg er også blevet omvendt til kun at have kattevenlige planter efter en hændelse der ligger år tilbage efterhånden.

Jeg havde fået en fin alpeviol af en veninde, jeg vidste den var giftig, men eftersom ingen af mine daværende 3 katte nogensinde rørte mine planter følte jeg mig rimelig sikker.

Jeg vågnede om morgenen til en alpeviol total rippet for blomster og Devi der var ved at gnaske den sidste i sig. Der har formentlig været 10 blomster i den og hun havde ædt dem allesammen -what

Der skete ingenting overhovedet, hun kastede ikke op, fik ikke diarré eller noget som helst, men jeg er overbevist om at tøsen med blymaven brugte mindst et af sine ni liv den morgen og siden da har giftige planter været bandlyst herhjemme.

Når jeg bliver rigtigt eventyrlysten og skal på planteindkøb render jeg faktisk rundt med et udskrift af Ann R’s liste over både de giftige og de ugiftige planter :ok:

orkideer og bladkaktusser er de ENESTE planter vi har i huset.
De eneste problemer vi har med dem, er at de ryger på gulvet engang imellem, fordi kattene leger for voldsomt, der hvor planterne bor.:høhø:

SÅ vores eneste problem, er at feje skår fra potter og orkidejord op en gang i mellem.

Men så får vi jo også udskiftet vores potter:p

Hilsen
Birthe & Co