Orkidéer

De eneste planter jeg kan holde liv i, er orkidéer. Jeg har ikke så forfærdelig mange, men fælles for dem alle er, at de har blomstret uafbrudt i al den tid jeg har haft dem. Den ældste er 6+ år, så det er vist meget godt gået :grin:

Men de er begyndt at se lidt trætte ud, så i dag besluttede jeg mig for at NU skulle de altså plantes om! Især fordi den ene har tabt alle sine blade. Alligevel blomstre den lystigt, men jeg er godt nok spændt på om en omplantning kan redde den, så den igen får blade. Den havde masser af sunde rødder, så den får i hvert fald en chance.

Jeg har faktisk ikke en dyt forstand på orkidéer og giver dem bare en sjat vand af og til, når jeg husker det. Og det har altså virket indtil nu. Under omplantningen i dag, har jeg været så brutal at klippe blomsterstænglerne af. Der var ikke så forfærdelig mange blomster tilbage på hver, så jeg håber det er det rigtige jeg har gjort.

Jeg har heller ingen anelse om hvad det er for nogle arter jeg har, men pæne er de i hvert fald. Jeg kunne godt forestille mig, at jeg vil anskaffe flere, hvis mit omplantningsprojekt lykkes og de begynder at få nye blade og blomster.

Er der nogen af jer andre der har orkidéer og måske har nogle gode tips og tricks?

Jeg har ingen tips og tricks, men orkideer er det eneste, jeg kan holde live i i længere tid :slight_smile:

1 Synes om

Ja det samme her. Det er nok fordi jeg ikke er særlig god til at huske at vande og orkidéer skal åbenbart ikke have så meget vand. Ren win-win :grin:

Det svarer 100% til min beskrivelse af pasning af mine orkideer også :slight_smile:
Aner ikke hvordan man gør men det virker :grin:

1 Synes om

Jep, mine lever også fint - til mine katte får dem smidt på gulvet, men der er noget med at de skal stå lyst men gerne i skygge. Mine står i mit køkkenvindue som er nordvendt

1 Synes om

Mine står i et østvendt vindue og det trives de fortrinligt med. Jeg har hørt de helst ikke må stå i fuldt sol, da de så kan blive brændt af. Men morgensol, kan de åbenbart godt tåle.
Jeg har lige fået den her af min søn på mors dag.

2 Synes om

Min ene har stået i sydvendt vindue, hvor jeg glemte at vande i en tre måneder, og alligevel havde den pludselig omkring 25 blomster :joy:

Jeg tænker det nok også har lidt at gøre med hvilke arter det er. Der er vel også f.eks. roser der helst vil have fuld sol og andre der hellere vil have skygge - ikke at jeg overhovedet har forstand på roser heller :joy:

Som der var en, der sagde til mig på et tidspunkt - det er når man piner planterne, at de blomstrer, for det er deres måde at forsøge at overleve på. At forsøge at formere sig :slight_smile:

Jeg har heller ikke forstand på orkidéer, men jeg fandt ud af, at de helst ikke skal have ret meget plads. Dvs. en lille potte. Som orkidéer også altid har, når man køber dem. Man skal endelig ikke give dem mere plads, for så bruger de tiden på at lave rødder i stedet for blomster. Jeg fik på et tidspunkt mine plantet i for store potter, og så blomstrede de ikke, før jeg plantede dem om i mindre igen.

Desuden læste jeg på et orkidégartneris website, at det var lige meget med de gennemsigtige potter. De kan fint klare almindelige brune plastikpotter. Og uigennemsigtige potteskjulere.

Endelig var der på et tidspunkt en biolog, der sagde til mig, at planten ikke kan overleve uden blade, da det er der, fotosyntesen foregår. Det var faktisk helt specifikt om en orkidé. Så jeg er spændt på, om du kan få liv i den igen, når den har tabt bladene. Men det er da et forsøg værd.

2 Synes om

Ja jeg er også meget spændt på om den overlever. Jeg gav den kun en chance fordi den har så fine rødder, men jeg har nu min tvivl om den klare den.

Mange tak for alle de gode tips. Jeg havde godt hørt, at de ikke må få for meget plads, men de to af dem jeg har plantet om i dag, har nu alligevel fået større potter. Rødderne fyldte så meget, at jeg umuligt kunne proppe dem ned i den samme potte.

Jeg forventer nu heller ikke at de blomstre mere i år. Nu skal de have ro til at gro nogle flere blade. Det bliver spændende at se om de overlever min behandling i dag. Jeg har klippet de rødder af, der var ved at rådne eller var indtørret. Men alt i alt, så de fleste nu meget sunde ud, da jeg fik alt det gamle gromateriale pillet ud.

Sørme om ikke den overlever! Den har groet to bitte små blade :jubiii:

19

8 Synes om

Så skal den nok blive til noget alligevel :slight_smile: Men det er jo ikke sikkert, der kommer blomster i den lige med det samme.

Nej det forventer jeg bestemt heller ikke. Jeg regner ikke med nogen af dem sætter blomster lige med det første - sikkert først næste år, hvis jeg er heldig. De andre havde rødder der var dårlige, som jeg klippede af og alle have kun max to grønne blade hver, så de skal også lige komme sig. Men de ser alle ud til at lykkes, så jeg er glad og tilfreds med resultatet indtil nu :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Synes lige jeg vil komme med en update. Den orkidé der havde tabt alle bladene, er i den grad kommet sig. Den har endda fået en stor fin blomsterstængel. Det havde jeg godt nok ikke regnet med :grin:

De andre er også blevet så fine og to af de andre, har også fået blomster eller en blomsterstængel. Så noget må jeg jo have gjort rigtigt :grin:

8 Synes om