Øv, jeg bliver vækket natten lang

Saga, min MCO på ca 10 måneder er blevet en lille djævel om natten :frowning:

Tidligere kunne jeg måske blive vækket en enkelt gang og så klokken 7 om morgenen når hun syntes jeg havde sovet længe nok og NU skulle der bare nusses. Det kunne jeg godt leve med.

Men den sidste uges tid bliver jeg mindst vækket 10 gange hver nat. Fødderne skal angribes, og bare det at min brystkasse hæver sig når jeg trækker vejret er åbenbart også nok til at jeg skal angribes. Boxmadrassen lige ved mit hoved skal kradses i som en gal og mit lagen ligeså… jeg er ærlig talt ved at blive vanvittig.

Jeg prøver at ignorere det, men det er godt nok svært! Jeg har ikke lyst til at ende med at lukke kattene ude om natten da jeg synes det er så hyggeligt at vågne om morgenen af en kælen Saga eller Skade som ligger ved siden af :wehuu: Skade ligger også bare i vindueskarmen om natten, og synes det er synd at ekskludere hende på grand af Saga… men ARGH!

Hvad kan man dog stille op med sådan en legesyg Saga om natten? :confused:

Gøre som jeg gjorde med min Saga… FJERN hende fra soveværelset! Simpelthen ud og så ellers lukket dør! Kan hun ikke finde ud af at lade være med at stå og hamre løs på døren ind til soveværelset, så bliver hun fjernet til et rum længere væk!
Hårdt - måske ja… men ikke om jeg vil finde mig i at få min nattesøvn ødelagt af en kat…
Og dét at du jo vågner og giver hende opmærksomhed, dét er jo lige nøjagtig det hun vil opnå… selv negativ opmærksomhed er fint…
Så ud af soveværelset med hende!
Det behøver ikke at være permanent restens af hendes liv - men i en periode indtil hun har glemt, at hun ved at opføre sig på denne måde, kan få opmærksomhed… Perioden skal være lang, mindst ½ år og formentlig mere… Men det kan sagtens lykkes - min Saga lærte det :slight_smile:

Jeg starter også tit morgenen med at skælde på Tarzan, men han starter dog først når det bliver lyst… Jeg har også to gamle rolige katte som altid sover hos mig, og derfor har jeg også meget svært ved at lukke døren - men det kan altså ikke nytte noget at man ikke får sin søvn… Så når jeg skal tidligt op sover de hos mig og når så jeg vil sove længere end til kl halv seks, bliver døren lukket… der er simpelthen ikke andet at gøre…

Her glæder jeg mig til det bliver mørkt om morgenen, jeg kan nemlig godt lide at have en dejlig varm kat at putte med om natten :hjerte::hjerte::hjerte:

Jeg gider kun sove med katte, der kan opføre sig pænt.
I forgårs aftes fik kattene ikke lov at komme ud (Haley sad på toppen af stolpen, så jeg skulle først sikre). Det resulterede i, at Cæsar pissede på min dyne i går nat.

Så i nat tog jeg Fie med mig i soveværelset og de andre blev lukket ude.
Fie er en perfekt natkat. Ligger helt tæt med mig under dynen - hele natten :inlove:

Giver Ann ret katten skal væk fra soveværelse mine blev lukket i bryggers…

Det har også hjulpet her , men jeg har så brugt et ord her hjemme og det ved både birma og bengal hvis de er ved at være vilde så siger jeg time out og hvis det ikke hjælper og de er total overgearet så er det i bryggers men som regel ved de hvad det betyder

Jeg ville også vælge at Lukke døren til soveværelset :slight_smile: jeg ville altså heller ikke undvære min nattesøvn til en kat. Når min pige går i løbetid, så pisser hun i min seng om natten :mad: de gange hun har gjort det er jeg blevet vækket ved at hun står og kradser oven på min dyne hvor hun har pisset, og der er altså ikke noget værre end at stå op om natten for at skifte sengetøj og næste dag vaske dyne og sengetøj, specielt ikke flere dag i træk. Så nu har hun adgang forbudt til soveværelset når hun er i løbetid :slight_smile:

Vi har haft en periode med både Ebony, vores første kat, og Iuppan, den killing vi fik i start august, hvor de har jagtet tæer og har i begge tilfælde haft held til at vænne dem fra deres adfærd igen.
Ebony begyndte for første gang under den første eksamensperiode vi havde, efter at vi havde fået hende - selvfølgelig fordi, at hun ikke har fået samme opmærksomhed i vores vågne timer, som hun plejede idet vi sad med næsen i en bog.
Iuppan har formodentligt gjort det fordi killinger har krudt i røven døgnets 24 timer og er skide irriterende. :høhø:
Da vi oplevede det første gang med Ebony, prøvede vi i første instans at sætte hende udenfor soveværelsesdøren … med det resultat at hun hylede hjerteskærene. Og i en toværelseslejlighed, er det straks sværere at rykke en dør længere væk og selvom ørepropper er din ven, valgte vi at forsøge en anden taktik, som vi med succes nu også har benyttet med Iuppan.

  1. Vi pakkede os godt ind i dynen før vi lagde os til at sove - vi lå hele vejen rundt på dynens kant, så der ikke var nogen lemmer ude til at friste katten og så - når katten alligevel forsøger at angribe fødder (for de ved jo godt, hvor fødderne er, selvom de er pakket ind) mærkes det ikke i lige så høj grad (eller slet ikke) og man kan for en stor del ignorere deres tå-jagten og sove videre.
  2. Når vi alligevel vågnede af at de forsøgte at bryde ind til vores tæer, brugte vi samme taktik, som da vi lærte kattene hver især, at de ikke må være på køkkenbordet. For Ebonys vedkommende blev der, hver gang hun hoppede op, sagt “nej” fast og vi løftede hende dernæst ned og ignorerede hende. Iuppan har øjensynligt lært det delvist ved at Ebony ikke gør det - hun har i hvert fald kun forsøgt sig én gang - og ved den ene gang hun gjorde det at få samme tur som Ebony fik i sin tid. Det er hårdt om natten - når killingen skal hoppe op og blive sat ned med et fast nej fire gange, før budskabet går ind, men hvis man i forvejen har helgarderet sig med dynen og er en nogenlunde tungt sovende person, kan man godt overskue det de par gange.
  3. I Ebonys tilfælde var der en årsag til hun begyndte at jagte-tæer - vi læste til eksamen, sad med næsen i en bog hele tiden og som en kat der er vant til max at være alene 3-4 timer til hverdag et par gange om ugen og blive overøst med opmærksomhed, var det selvfølgelig ikke tilfredsstillende - så dér var ligesom en årsag, vi kunne gøre noget ved, ved at sørge for at lege hende ekstra godt af og være bedre til at passe hende ind i vores eksamens-rutiner.

… Generelt tror jeg, for hver enkelt kat, at det måske har taget 3 nætter at få den til at fise ind. Og det er super hårdt, når man bliver vækket kl 2, kl 3, kl 4 osv., men her virkede det i al fald og kunne simpelthen ikke klare ikke at skulle have selskab af dem i sengen. Det er for mig en af de skønneste ting ved at have dyr. :love2:

  • Håber du finder en løsning i al fald! Kan jo desværre ikke garantere, at hvad der virker her virker for dig. Vigtigst af alt tror jeg det er, at man er konsekvent. Held og lykke med nattesøvnen, jeg kan godt forstå, at du er ved at blive vanvittig!

Jeg tror, at sandsynligheden for, at den ville stille sig til at hyle og skrabe på
døren er så stor, at jeg nok med det samme ville lukke den flere døre væk, så
den ikke kan høre dig og den anden kat inde i soveværelset.

Når mine en sjælden gang er lukket ude, får de en bakke ind i stuen, og så er
der to døre og en gang imellem os. Det kan godt være, de er lidt sure, lige når
jeg går fra dem og lukker stuedøren, men jeg tror, de meget hurtigt falder til ro
og lægger sig til at sove. Eller giver sig til at lege. De har jo alle deres ting
derinde alligevel.

Når det er sagt - har du så prøvet at holde ham vågen om aftenen? At
aktivere ham og lege med ham, så du får ham kørt godt og grundigt træt,
inden I skal i seng?

Tak for alle jeres svar :slight_smile: Jeg bor i en 2-værelses, så kan ikke lukke dem så langt væk. Jeg har prøvet at lege hende helt og aldeles udmattet inden sengetid, det har dog bare ikke den ønskede effekt. Jeg tror næsten jeg må ud i “ignorere+pakke ind”-metoden og håbe at det virker på den lille frække tøs :nix:

Ups. Kom til at kalde hende en ham :høhø:

Det er lige præcis derfor jeg ikke har katte i soveværelset… Margrethe og jeg har sovet sammen i en god måned (da vi i foråret var udstationeret pga. skimmelsvamp i min lejlighed) og jeg blev vækket ca hver time fordi hun lå og æltede mit ansigt…
For 2 år siden da jeg fik Margrethe boede hun i gangen om natten - de første par dage mijauuede hun noget, de efterfølgende aftenener fik hun selv der ud omkring kl. 22.30 og sad og kiggede på mig "luk så døren så jeg kan få noget nattero " :slight_smile:

Jeg VIL nu altså bare gerne sove med de to, så vil prøve om ikke en über-ignorering gør tricket. Men uff det er frustrerende i disse dage :slight_smile:

Tjaah!!! jeg kunne også en enkelt nat godt undvære et par katte i sengen,- men så kommer Lille Fisen og prikker mig i ansigtet med sine kolde tær, og vil gerne under dynen, hvis der ikke allerede er optaget af Face eller KeKe. - – - Oline liggger allerede ovenpå dynen, efter først at ha’ sagt go’ nat til mig med snudekys, og kæmpet med Charmer om den højste plads ( = mine hofter)

Charmer er for tung for min dårlige ryg, så han må forfra igen. KeKe opgiver ikke så let, han lægger sig under min bagdel, og slikker mig på benene:(

Det er oftest OK o g også lidt hyggeligt at vide, at man har katte -----selv om natten:høhø:
Cats og Conni

Hvad hvis du ligger guffer mv rundt omkring i lejligheden, så kan hun bruge noget tid på at gå og snuse omkring og underholde sig med dette… og evt give vådfoder lige inden sengetid så hun bliver godt mæt og træt… :slight_smile:

[QUOTE=conninissen;684720]Tjaah!!! jeg kunne også en enkelt nat godt undvære et par katte i sengen,- men så kommer Lille Fisen og prikker mig i ansigtet med sine kolde tær, og vil gerne under dynen, hvis der ikke allerede er optaget af Face eller KeKe. - – - Oline liggger allerede ovenpå dynen, efter først at ha’ sagt go’ nat til mig med snudekys, og kæmpet med Charmer om den højste plads ( = mine hofter)

Charmer er for tung for min dårlige ryg, så han må forfra igen. KeKe opgiver ikke så let, han lægger sig under min bagdel, og slikker mig på benene:(

Det er oftest OK o g også lidt hyggeligt at vide, at man har katte -----selv om natten:høhø:
Cats og Conni[/QUOTE]

Hehe, det lyder som lidt af en mundfuld hehe. Men også super hyggeligt. I weekenden når jeg bare lumrer rundt herhjemme gør det heller ikke så meget, men når man har et stramt program er det ikke sååå fedt ikke at få nok søvn :venter:

Jooo det med vådfoder er et forsøg værd. Men synes ikke hun skal vænnes til alle de guffere hehe, er bange for hun kan ende med at blive en lidt for tyk mis, hvis jeg ikke passer på :smiley:

Mine tre læner sig kraftigt op ad en “stuearrest” efter sidste nat, hvor de på skift kom og skulle nusses hele natten igennem. Så føles det i hvert fald nu :godmorgen:

Men de sov så også netop det meste af dagen i går, så de var selvfølgelig veludhvilede og klar til lidt af hvert. Måske burde jeg være taknemmelig for, at de ikke væltede hele hytten, men nøjedes med at nusse :høhø:

Alm. tørfoder kan også bruges hvis hun er til det - det smager som regel meget bedre når det serveres alle andre steder end i skålen :wink:

Jeg plejer at give min misser vådfoder lige inden jeg går i seng, de har det normalt sådan at de gerne vil sove lige efter de har spist :slight_smile:

[QUOTE=conninissen;684720]
Det er oftest OK o g også lidt hyggeligt at vide, at man har katte -----selv om natten:høhø:
Cats og Conni[/QUOTE]

Jamen, mine katte sover skam sammen med mig - eller rettere… lige pt er det kun Brian som sover hos mig… I mange år var det kun Saga, men efter hendes aflivning blev det til at alle fik lov - undtagen Aske som mente at min seng var en udvidet kattebakke…

MEN - det er slet ikke den der lidt hyggelige møffen for at komme under dynen, eller puffen sig på plads rundt om ens hånd eller ned langs ens ryg eller på puden, der tales om her!
Det der tales om er den kat, som kommer vræææææææææææææææælende op i sengen, sidder og dasker løs med kløer på ens ansigt, som hopper op og ned og op og ned af sengen, som står og hamrer løs på klædeskabets skydedøre fordi de larmer meget, som flænser løs i bogen på natbordet efter at have smidt alt på gulvet først…
Rent ud sagt… den kat, som vækker dig sådan ca hver halve time HELE NATTEN fordi den ikke får den opmærksomhed, den gerne vil have…
Man er helt aldeles og totalt smadret, når man har sovet sammen med sådan en kat! og husk - det er hver eneste nat, helt lige meget om du skal på arbejde eller har fri!

Jeg har INGEN betænkeligheder ved at lukke sådan en kat meget langt væk fra mig og min nattesøvn! Om så det betyder at den må gå alene på et lille toilet i et par uger eller længere om natten… Hvis bare den har vand, mad og bakke, så klarer den sig nok…
Og sjovt nok - sådan en natterrorist lærer det altså… Saga stoppede totalt efter 3 måneder alene i stuen - og sov derefter de næste 14 år sammen med os - uden problemer overhovedet :slight_smile: