Øv kattesammenføring

øv øv øv. og hvor blev jeg misundelig i anden tråd hvor det bare lykkedes.

jeg køre nu på 3. uge med to katte der bare ikke kan tåle synet af hinanden :frowning:

jeg mistede min lille millemis for snart 1½ måned siden og synes silke skulle have en nu legekammerat. og se hvad jeg fandt…

hvis han ikke bare er for dejlig :hjerte:

men suk, de kan som sagt ikke tåle synet af hinande, for første gang i mit katteliv har jeg oplevet en sammenføring der er så svær, til trods for at alt er kørt lige “efter bogen”

ja jeg ved egentlig ikke hvad jeg vil med denne tråd, andet end lidt medlidenhed :S

jo og så selvfølgelig prale lidt af flotte skønne anton, der bare er en fantastisk mis.

jo og så lige høre om der evt skulle være nogen der har haft held med sammenføring af besværlige katte, for lige nu står jeg med to katte der hvæser og hyler af hinanden, og er helt ærligt lidt på herens mark…

Ja det er da øv at de ikke kan lide hinanden når du nu vil være så gode ved dem :ked:men ham Anton ser da ud til at være en lækker hvid dreng med blå øjne:hjerte:.
Jeg kan desvære ikke give nogen gode råd angående sammenførring men medlidenhed sendes og håber de snart bliver bedre venner:)

i stikkontakten med feliway…
er begge neutraliserede…ellers kan det måske løse problemet
hvilken alder har dine katte…

en god måde at lokke dem til at acceptere hinanden kan være at håndfodre med noget “guffemad”…hvor de nødvendigvis må lomme tæt på for at få del i goderne

Uha du får skam min dybeste medlidenhed.

Da jeg fik Kaplan rendte han og Aslan rundt og leget inden der var gået 10 min.

Da jeg fik Nanok og Milak så Aslan dem an på afstand i det første døgn men Kaplan puttede med Milak i sofaen efter et par timer.

Dagen efter legede Kaplan for vildt med Milak og Aslan kom som et sølvlyn gennem stuen og stillede sig op foran Kaplan og spruttede og hvæssede. Lige siden har Kaplan ikke kunne fordrage Milak, eller Nanok for den sags skyld.

Det er dybt frustrerende. Lige for tiden er der stille mellem dem, og jeg har sågar oplevet at Kaplan vasker Nanok men han kan dog stadig finde på at hvæse af dem. Retter han hvæser ikke, han miauver som har han ondt og så dasker han dem en. Som sagt er der pt. våbenhvile og jeg håber den holder. Bare de ikke har kampe, så må de for min skyld gerne undlade at elske hinanden. Det ville dog være skønnest om de alle havde glæde af hinanden, men det får de næppe.

Har du evt. prøvet at give begge katte zylkene??? Det kan måske dæmpe dem lidt ned så de ikke er så arrige på hinanden, og som haneben skriver prøv også med feliway i stikkontakterne… gerne flere hvis boligen er stor.

Da Anton jo har været i huset i 3 uger nu, burde han ikke dufte så fremmed at det er det, der gør det.

Jeg har selv for ca. 20 år siden, haft en burmeser hunkat som skulle sammenføres med en burmeserkilling … kors i hytten for et mareridt. Det endte med at hunkattten kom på fenemal i en kort periode fordi hun var så stresset og hidsig. Trods hun kom på beroligende medicin var hun stadig “oppe og ringe” over ham. Jeg var rimelig desparat efter 3-4 ugers forgæves forsøg at få hende til at acceptere ham.

Så satte jeg mig ned på gulvet og forsøgte at få dem til at lege med en drillepind. På skift lod jeg dem fange den i starten. Efter rimelig kort tid “glemte” hun at være tosset på ham og de legede i fælleskab med drillepinden. Efter den episode gik det hurtigt fremad og de blev rigtig gode venner.

Så mit råd til dig vil være at forsøge at få dem til at lege med dig samtidig og se om de ikke glemmer at være sure på hinanden.

Held og lykke

Åh, er det dig, der har været så heldig at få fingrene i den smukke selkirk pige? :slight_smile:

Jeg vil råde dig til at gå helt tilbage… starte forfra!
Lav en netdør, som du permanent monterrer ind til fx soveværelset, hvor då den ene af kattene opholder sig… FÅ feliway i stikkontakten… Spray kattene med FeliFriend… leg med dem begge på samme tid, på hver sin side af netdøren men med noget som den “indespærrede” kat også har mulighed for at få fat i… giv gufmam til kattene, hvor de kan se hinanden, lav afstanden mindre og mindre til de til sidst kan spise lige ved siden af hinanden… ros og tal altid med glad stemme, men stop evt “tendenser” med et Nej i en venlig stemmeføring…
Start forfra hver eneste dag… og se hvor langt dine katte er kommet inden du forsøger at “presse” dem en smule mere… hver dag skulle gerne give fremskridt - små og måske usynlige, men dog fremskridt. Vær smart og før en “sammenføringsdagbog”, hvor du noterer hvad du har lavet, hvad kattene har syntes om dine tiltag, og hvordan kattene har reageret på hinanden…
Måske zylkene kan bruges i en periode? Har prøvet at spørge i tråden ang Zylkene her på forum, men ingen gav svar på det, så du kunnejo evt blive den første som forsøgte…

Jeg håber det bedste for dig… og naturligvis også dine katte :slight_smile:

tak for svarene. feliway bruger jeg allerede, som spray - min astme kan ikke tåle den i stikkontakten…
så jeg drøner rundt 2 gange om dagen og sprøjter.

anton har hele tiden boet i et værelse for sig selv der netop er indrettet til samme formål, med en krog på døren så der er en lille sprække de kan snuse til hinanden i og se hinanden, men når silke en sjælden gang kommer derop (antons værelse ligger på 1. sal) er det hvæs og skrig.

for 6 dage siden lavede anton selv sammenføring, da han stak ud af værelset for mig, der gik ca 3 minutter så var det ved at gå galt, så ind i transportkasse med ham og op igen…

han har været ude på terassen sammen med mig, der er igen monteret en krog med en lille sprække i døren, der er det også hvæs, skrig eller også ignorerere silke ham totalt.

ann k - jeg regner faktisk med at er der ikke det mindste fremskridt i løbet af de næste par dage så er det til dyrlægen og hente zylkene, og jeg skal da gerne holde dig opdateret om der er nogen effekt.

skal også lige svares på at de er begge neutraliserede og silke er lige nøjagtigt 1 år ældre end anton (ja de har faktisk fødselsdag samme dag :p)

grunden til at jeg er ved at være desperat er nok også at jeg har aldrig oplevet noget lignende, de gange jeg har ført katte sammen har der aldrig gået mere end højst en uge før de kunne være i stue sammen, de har måske ikke elsket hinanden, men så dog accepteret, og det er der bare ikke skyggen af her, så det jeg spekulere lidt på nu er; kan jeg bare være så uheldig at jeg står med to katte hvis kemi bare ikke passer sammen…

de er nemlig begge nogle skønne katte - hver for sig

[quote=Ann K;431134]Åh, er det dig, der har været så heldig at få fingrene i den smukke selkirk pige? :slight_smile:

[/quote]

han er nu hankøn, men ja det er mig der har været så heldig, og det var faktisk slet ikke ham jeg tog op for at se på, men et blik og en masse spind fra anton, så var jeg fuldstændig solgt :D, så min og antons kemi passer bare perfekt sammen

At sætte voksne katte samme kræver masser af tålmodighed …

I den sammehæng er tre uger ikke så slemt - selv om der ikke er sjovt for dig …

Når nogen kommer her og kigger på kat, fortæller jeg altid, at en killing tager ca 1 uge at introducere til øvrige katte i husstanden - en voksen kan tage op til 3 mdr.!
Kun hvis man har dén tålmodighed, vil jeg sælge voksen kat til voksen kat. At det ofte går hurtigere er fint nok, men man skal have alenlang tålmodighed med de voksne.

Mht at sætte dør på sprække, tror jeg det kan forværre situationen. Kattene kan ikke se hinandens kropssprog og dermed kan de blive mere aggressive.
Jeg ville få lavet en netdør, så de kan se hinanden uden at kunne gøre hinanden fortræd. Kombineret med Zylkene til begge, har det forhåbentlig den rigtige virkning.

Held og lykke med det :slight_smile:

jeg ved det kræver tålmodighed at sætte voksne katte sammen, jeg har gjort det før, og jeg mister ikke tålmodigheden så let.
jeg synes bare ikke at jeg kan spore den mindste fremgang og det er nok det jeg panikker lidt ved.

men jeg kæmper videre og håber selv på det bedste, og alle råd bliver taget imod med kyshånd - man kan aldrig få for mange gode råd…

Jeg ville sætte en netdør (meget nem at lave) op ind til værelset, for så kan kattene tydeligt både se og lugte hinanden. Og så skal du ca. hver 3. dag skifte rundt på dem. Så kan de i fred og ro snuse uforstyrret på de steder, hvor de begge har ligget, og ingen af dem får territorieoplevelser.

Er Anton hørende?

[quote=Mega;431202]
Er Anton hørende?[/quote]

jeps anton er hørende, havde han været døv havde jeg slet ikke turde købe ham. (har oplevet døvkat i det virkelige liv)

nu ved jeg hvad jeg skal ønske mig - en netdør, mine håndværksmæssige evner rækker desværre ikke til sådan en…

men i praksis kan det egentlig også være lige fedt da silke faktisk ikke kommer på 1. salen hvor anton er, og jeg har ikke mulighed for at have ham i stueetagen, har nemlig smart hus hvor hele underetagen er uden døre.

men i mangel af netdør har jeg hver dag taget anton med ud på den indhegnede terasse, hvor de har rig mulighed for at se hinanden gennem både terassedør samt stort stuevindue.

men som sagt jeg arbejder videre på projekt sammenføring, våbner mig stadig med masser af tålmodighed, og lytter stadig til gode råd :slight_smile:

[quote=Bodil;431223]nu ved jeg hvad jeg skal ønske mig - en netdør, mine håndværksmæssige evner rækker desværre ikke til sådan en…

men i mangel af netdør har jeg hver dag taget anton med ud på den indhegnede terasse, hvor de har rig mulighed for at se hinanden gennem både terassedør samt stort stuevindue.[/quote]
Kan du så ikke få sat en netdør i ud til terassen?
Gennem en vindue kan de ikke vænne sig til lugten af hinanden, og lugten er meget vigtig.

Der er kun nethegn mellem mine egne katte og genudsætningskattene, og de hilser og gnider sig op ad hinanden gennem hegnet.
Men får mine katte øje på en af dem gennem vinduet i den anden side af huset, knurrer de og kan finde på at strinte op ad vinduet.

[quote=Mega;431229]Kan du så ikke få sat en netdør i ud til terassen?
Gennem en vindue kan de ikke vænne sig til lugten af hinanden, og lugten er meget vigtig.

Der er kun nethegn mellem mine egne katte og genudsætningskattene, og de hilser og gnider sig op ad hinanden gennem hegnet.
Men får mine katte øje på en af dem gennem vinduet i den anden side af huset, knurrer de og kan finde på at strinte op ad vinduet.[/quote]

:høhø: samme problem, ti tommelfingre, men terassedøren er aldrig helt lukket men står åben med en sprække (ellers kan den ikke åbnes udefra :tihi:)

jeg kan godt høre at lige nu ville en netdør være lykken og jeg kan kun give jer ret, men jeg har brugt den anden metode her flere gange før, med stor succes, så det skal f… lykkes denne gang også :lynogtorden:
det kan ikke passe at jeg bare andre gange har været så utrolig heldig

ind imellem priser jeg mig lykkelig for min medfødte stædighed

Den var godt nok smart den netdør Mega.

Bodil øvelse gør mester ;). Den netdør ser rimelig simpel ud at lave og skulle den blive lidt vind og skæv er kattene nok ligeglade og det er jo ikke en permanent løsning forhåbentlig. Bare den passer i hullet og ikke er for smal skal det nok gå. Ellers kunne man jo høre en tømrer hvad det koster at få lavet sådan en, kan ikke forestille mig det kan koste alverden, hvis du da ikke har en i familien der kan hjælpe dig?

Jeg har heller ikke førhen været særlig dygtig til det med håndværk, men har kastet mig ud i det og er blevet rimelig ferm efterhånden. Jeg har da selv lavet en del af det træhegn med låge der sidder rundt om min have på egen hånd, sat fliser op (godt nok med gode råd om hvordan man gør fra google), udskiftet defekte vandhaner osv. Så det er bare at kaste sig ud i det :).

Jeg kører på 2. år med en mis, der ikke rigtigt accepterer de andre…

I fæle perioder er det med Feliway i kontakten, men det sidste halve år (7-9-13) er det gået meget bedre - men mange ting foregår på hendes præmisser, bla. at vi deler huset op om natten, så hun kan få ro.

Men nu er vi så langt at der duttes næse og man kan stå ved siden af hinanden. Men der skal ingenting til, så stikker hun dem en lussing og hvæser…

Dejlig kat, forøvrigt -love

[quote=Lone;431294]Jeg kører på 2. år med en mis, der ikke rigtigt accepterer de andre…

I fæle perioder er det med Feliway i kontakten, men det sidste halve år (7-9-13) er det gået meget bedre - men mange ting foregår på hendes præmisser, bla. at vi deler huset op om natten, så hun kan få ro.

Men nu er vi så langt at der duttes næse og man kan stå ved siden af hinanden. Men der skal ingenting til, så stikker hun dem en lussing og hvæser…

Dejlig kat, forøvrigt -love[/quote]

tak skal du have, anton er en skønne skønne mis.

kan forstå at du er eksempelt på at det tager år. kan godt være dette lyder hårdt, men jeg har kun to katte, så de skulle jo helst være der som selskab for hinanden.
men godt for dig at det køre bedre nu, jeg krydser fingre for at det forbliver på denne måde :kryds:

[quote=TinaD;431249]Den var godt nok smart den netdør Mega.

Bodil øvelse gør mester ;). Den netdør ser rimelig simpel ud at lave og skulle den blive lidt vind og skæv er kattene nok ligeglade og det er jo ikke en permanent løsning forhåbentlig. Bare den passer i hullet og ikke er for smal skal det nok gå. Ellers kunne man jo høre en tømrer hvad det koster at få lavet sådan en, kan ikke forestille mig det kan koste alverden, hvis du da ikke har en i familien der kan hjælpe dig?

Jeg har heller ikke førhen været særlig dygtig til det med håndværk, men har kastet mig ud i det og er blevet rimelig ferm efterhånden. Jeg har da selv lavet en del af det træhegn med låge der sidder rundt om min have på egen hånd, sat fliser op (godt nok med gode råd om hvordan man gør fra google), udskiftet defekte vandhaner osv. Så det er bare at kaste sig ud i det :).[/quote]

du skulle se noget af det jeg selv har forsøgt at producere :tihi: du ville korse dig…
jeg har virkelig ti tommelfingre når det drejer sig om det håndværksmæssige - jeg er klokkefåret der ringer efter en vvs når vandhanen drypper, til gengæld er jeg rimelig ferm på en symaskine, alt håndarbejde går som smurt, og jeg har ligesom indset at man skal ikke kunne alt i denne verden :slight_smile:

Det er altid godt at kende sine egne begrænsninger :høhø: (mine går bl.a. ved en symaskine), men jeg kender flere, der har haft stor succes med netdørs-sammenføringer, så jeg vil helt klart foreslå, at du finder nogen, der kan lave sådan en dør for dig. Den vil være guld værd, er jeg sikker på :thumbup:

Var der tegn på bedring i løbet af den første uge? Omend nok så små, så er det gode tegn.
Da jeg hentede Leise, sagde “opdrættermor”, at der helst skulle være selv de mindste tegn på bedring i løbet af en uges tid. Hvis der er det, så skal det nok lykkes :ok:
Krydser fingre for jer :kryds: