Overfølsomhed over for antibiotika?

Billy får antibiotika for sin dårlige tå - og nu har han også fået en bar plet, hvor han har kløet sig, og i det hele taget klør det! Det er anden gang, han klør så voldsomt, sidste gang fik han også antibiotika, men en anden slags.

Er der nogen, der har erfaring med, at antibiotika kan give den slags reaktioner?

mvh. tina

Nej - men jeg havde for mange år siden en kat der blev endnu dårligere af den antibiotoka han fik - han fik det fint med et andet produkt.

Hvor sidder pletten - nærmere for at finde ud af om det er allergi - eller måske ringorm?

Lis, tak for dit svar. Det er rart at høre, når man prøver at lægge to og to sammen, om det så også giver fire :slight_smile:

Denne her plet sidder i nakken. Den er opstået “over natten” og er på størrelse med en stor to-krone. Ringorm arbejder da ikke så hurtigt? Sidste gang sad pletterne primært på den bagerste del af ryggen, hvor han bed / vaskede pelsen af.

Og så klør han - over det hele!

mvh. tina

[quote=taina;248188]Lis, tak for dit svar. Det er rart at høre, når man prøver at lægge to og to sammen, om det så også giver fire :slight_smile:

Denne her plet sidder i nakken. Den er opstået “over natten” og er på størrelse med en stor to-krone. Ringorm arbejder da ikke så hurtigt? Sidste gang sad pletterne primært på den bagerste del af ryggen, hvor han bed / vaskede pelsen af.

Og så klør han - over det hele!

mvh. tina[/quote]

Åh jo over natten kan der komme meget. Min oplevelse er de ikke kløer sig når der er ringorm.

Skift til at lav allergenfoder - f.eks. James Wellbeloved med lam. Fodr kun med det. Er det foderallergi ser du bedring indenfor et par uger.

Jamen, når nu det udelukkende er ved indtagelse af antibiotika, at katten reagerer, så er foderet måske ikke det første sted at starte (at Jamens Wellbeloved så i øvrigt er et godt foder, er så en helt anden ting :wink: ).
Hvad med at ringe og forklare dyrlægen sagen og høre, om du kan få et andet præparat? Det er da det mest nærliggende… og en hurtig måde at finde ud af, om antibiotika er årsagen. Min mor kan heller ikke tåle, penicillin, mener jeg det er… man kan sagtens blive overfølsom for medikamenter, nøjagtigt som overfor alt muligt andet.

… og nu er det jo lørdag, men med midnre man bor i Århus, så ‘koster det jo ikke noget at ringe’. Det ville da være rart, hvis du over tlf. kunne få sendt en recept til at weekend-åbent apotek.

Mennesker kan udvise overfølsomhed for antibiotika, andre ikke, hvorfor så ikke også vore dyr.
Min lillesøster kan ikke tåle de gængse antibiotikapræparater, så svulmer hendes tunge op. Jeg fik 320 tabletter på halvandet år da jeg havde en byld ved højre lunge…men da ´det endte med et operativt indgreb fordi bylden havde skadet nederste lungelap Og nederste del af lungen fik jeg selvfølgelig morfin og i en pæn stor dosis…SÅ kløede jeg som en gal OG fik stoooore plamager over hele kroppen.

Jeg ville kigge på hvilken form for antibiotika og så give ham forsøgsvis et andet OG få indført i hans journal hos dyrlægen, at det ikke skal bruges næste gang.

Foderproblematikken har jo før været oppe at vende med Billy, nemlig sidste gang, han kløede. Resultatet dengang blev, at jeg skiftede det en stor del af tørfoderet ud med vådfoder (Lux), og det virker til, at han trives rigtig fint på det. Han har endda ligget og hygget i dynerne (under opsyn!) uden tisseuheld eller tisseadfærd, så det har tegnet rigtig fint :wehu:

Jeg er i syv sind. Sidder lige og er ved at bestille James W på zooplus, men jeg tør ikke at lade ham gå på tørfoder alene på grund af urinvejsproblemerne. Så nu er jeg i gang med at tage en ordentlig omgang vådfoder med lam med.

Men… siden han kom af antibiotikaen sidst, har han ikke kløet. Så jeg er i syv sind. At tage en allergitest-periode udelukker også råfodring ved siden af, og det vil jeg også gerne supplere lidt med for at forebygge at mundhulebetændelsen bryder ud igen. Han har lidt rødt tandkød igen, ikke noget der bekymrer dyrlægen, men hvis man skal forebygge, skal det jo være inden det er i rasende udbrud…

Har I nogensinde set det afsnit af The Simpsons, hvor mr. Burns tager til lægen og får lavet et sundhedstjek? Det viser sig, at han har ALLE de dødelige sygdomme, der findes. Lægen tager en bunke små grimme dukker, der forestiller sygdommene og propper dem igennem en lille dør, hvor de sidder mast så godt sammen, at ingen af dem kan komme igennem og forklarer, at alle de her sygdomme blancerer perfekt med hinanden. Sådan ville jeg ønske, at det også var med Billy… :?

mvh. tina

Nåja, med hensyn til antibiotikaen, så får han en type, som ifølge dyrlægen er specielt velegnet til knoglebetændelse, fordi såret er omkring kloen. Men… jeg tager den lige med hende på mandag. Det er også lidt mærkeligt, at det er to forskellige slags antibiotika, han slår ud på - der må vel være de samme hjælpestoffer i, eller også er det selve antibiotikaen…

mvh. tina

Med hensyn til JW er der for at holde urinens PH værdi neutral tilsat tranebær.

Er han på Antirobe nu?

Syntes også det lyder mystisk at reagere på at forskellige antibiotika

Lis, du er sgu imponerende! Ja, det er antirobe, han er på :slight_smile:

Alle typer kvalitetsfoder har vel fokus på urinveje? Jeg kan så konkludere, at i hvert fald med RC og Olivers var det - i hvert fald for Billy - ikke godt nok alligevel. Jeg er meget forsigtig med at udfordre skæbnen med hensyn til urinvejene. Billy har haft flere “sidste chancer”, og jeg magter ikke mere tis på mit køkkenbord eller andre sjove steder… At urinvejene fungerer er absolut første prioritet!

mvh. tina

Omkring Antirobe er der nogen katte der kaster op og får dårlig mave af der - det er ikke helt ualmindeligt.

Der er ikke noget imponerende i det - jeg har lært hvad det korrekte antibiotika er når led og knogler er involveret i en infektion.

Forstår godt du er forsigtig med urinvejene - det er ligeså frustrerende som allergi. Du kan jo holde øje med om kløeriet aftager når behandlingen er slut.

Lis, det er jo det, der er det imponerende - at du har lært så ufatteligt meget. Jeg har ikke været på kattegale så længe, men det har jeg da allerede lært, at du har styr på rigtigt mange ting :slight_smile:

Nu har bestilt lamme-foder i rå mængder. Så må kræet med op til dr. dyr i morgen, så hun kan se ham igen, jeg venter og ser, om det forsvinder af sig selv, og så bliver de kylet på lam, uanset hvordan det ser ud - så må jeg da om ikke andet kunne konstatere, hvordan de ser ud, når de er 120 procent allergifrie :slight_smile:

mvh. tina

Min venindes kat (Brite) får altid kløe og nogle gange også “mærkelige” hudløse pletter, når den får antibiotica, uanset type. Det forsvinder et stykke tid efter, den er stoppet med antibioticaen.

Mega, jeg er underligt nok rigtig glad for at høre, at det er noget, som andre også katte har. Så er det da ikke Billy (eller mig ;-)), der er helt mærkelig.

mvh. tina

[quote=kamikaze;248216]Mennesker kan udvise overfølsomhed for antibiotika, andre ikke, hvorfor så ikke også vore dyr.
Min lillesøster kan ikke tåle de gængse antibiotikapræparater, så svulmer hendes tunge op. Jeg fik 320 tabletter på halvandet år da jeg havde en byld ved højre lunge…men da ´det endte med et operativt indgreb fordi bylden havde skadet nederste lungelap Og nederste del af lungen fik jeg selvfølgelig morfin og i en pæn stor dosis…SÅ kløede jeg som en gal OG fik stoooore plamager over hele kroppen.

Jeg ville kigge på hvilken form for antibiotika og så give ham forsøgsvis et andet OG få indført i hans journal hos dyrlægen, at det ikke skal bruges næste gang.[/quote]

Enig…jeg er pt på 10 dages Metrodanizol behandling, og den har jeg måttet stoppe pga påvirkninger i leveren = voldsom hudkløe samt feber, :græde:
Andre typer kan jeg fint fint tåle.

Chicabee - tak for dit indlæg. Jeg havde slet ikke tænkt på, at der kunne være andre bivirkninger end kløen!! Heldigvis virker han helt, som han plejer, men jeg vil holde ekstra øje med ham.

Jeg har snakket med dr. dyr i dag, og hun ville gerne vente til sidst på ugen, hvor hun vil give ham noget kløestillende. Hun ville gerne vente, så antibiotikaen kan gøre sit arbejde færdig - jeg fik indtryk af, at det kløestillende kan gå ind og påvirke noget der.

mvh. tina

[quote=taina;249187]Chicabee - tak for dit indlæg. Jeg havde slet ikke tænkt på, at der kunne være andre bivirkninger end kløen!! Heldigvis virker han helt, som han plejer, men jeg vil holde ekstra øje med ham.

Jeg har snakket med dr. dyr i dag, og hun ville gerne vente til sidst på ugen, hvor hun vil give ham noget kløestillende. Hun ville gerne vente, så antibiotikaen kan gøre sit arbejde færdig - jeg fik indtryk af, at det kløestillende kan gå ind og påvirke noget der.

mvh. tina[/quote]

Du skal vide det kløestillende er binyrebarkhormon - du skal også vide at mens det virker kan katten ikke vaccineres.

Det er sikkert Depomedrol hun vil give - ikke noget man skal give uden det absolut er meget nødvendigt - det har som så meget andet diverse kedelige bivirkninger.

Binyrebarkhormon sætter kattens immunforsvar ud af drift

Lis, tusind tak, det er superværdifuld information, når nu den sædvanlige dyrlæge (som er stukket af på ferie) før ikke ville give ham binyrebarkhormon af angst for, at det skulle fremprovokere calicien igen!

Jeg forstår faktisk først nu hvorfor, for calicien er åbenbart sådan en, der kan ligge og lure og slå til, når immunforsvaret er nede. Det er også grunden til, at jeg er gået på immunocare igen, bare for en sikkerheds skyld. Så skal han da helt bestemt ikke have det kløestillende, for det giver jo rigig god mening at holde sig fra medicin, der sætter immunforsvaret ud af drift!! Ikke flere problemer til os lige nu, tak :slight_smile:

mvh. tina