Overspisning?

Jeg har jo for en måned siden fået Sigga (ca. 7+ år) fra et internat. Hun var blevet fundet udendørs og var meget tynd (3 kg) og helt pjusket. Jeg har fedet hen op, så vi nu har nået målvægten på 4,4 kg - og hun har holdt den i 14 dage. Hun får vådfoder morgen og aften (Lux) og Hills mature adult tørkost i en bold ved siden af. (På internatet fik hun mad tre gange dagligt, 2xHills og 1x vådfoder). Derudover får hun efter internatets anbefalinger en æggeblomme indimellem for at hjælpe hende med pelsen - som efterhånden er blevet jævn og blød.

Mit spørgsmål er: Jeg synes, hun tit overspiser - især tørkost. Hun kan nærmest blive vd til maven er helt udspilet - og derfor har jeg købt bolden for at få hende til at spise langsommere. Men selv om hun får tørfoderet deri nu, spiser hun stadig meget ad gangen, synes jeg - og får tit hikke/opstød, dog uden at kaste op.

Jeg ville jo egentlig gerne lade hende have tørfoder i bolden hele tiden. Men jeg er lidt bekymret for, at hun ikke kan styre det med mængderne selv? Kan det være fordi hun har sultet i en længere periode og har været så udmagret? Kan det have ødelagt hendes “regulator”? Det er selvfølgelig også en mulighed, at hun aldrig har haft den. Hun er tjekket i hoved og hale af dyrlægen umiddelbart inden, jeg købte hende, så hun skulle ikke fejle noget.

I hvert fald har jeg den seneste uge kun ladet hende få en afmålt mængde tørkost i bolden, fordi jeg er bange for at hun ellers æder sig dårlig - og tyk. Giver det mening at rationere på den måde? Eller behøver opstødene ikke være tegn på overspisning?

      • Updated - - -

Hov, skal måske skrive, at hun slet ikke virker sulten på den måde, som hun var i starten. Hun virker mæt og tilfreds.

Ja, det lyder for mig som om du har ret i det med overspisning. Det lyder i hvert fald bekendt fra min huskatte pige, der også har tendens til det samme (så primært hvis hun kun får i en skål. I foderbræt er det noget bedre)
Men jeg tror desværre den med overspisning er en bivirkning hos mange katte efter de har sultet. For nogle aftager det, men ikke for alle… D

Ud over foderbolden, så kan du jo se på nogle af anordningerne i form af foderbrætter?
Du kan se en masse forskellige her Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus!

Hvor meget vådfoder får hun? Kunne hun måske være interesseret i at få det med vand på? Det mætter jo også lidt ekstra…

Her i huset er der ikke tørt ad libitum men vådt :slight_smile: Årsagen… Sugieh skal slankes lidt og Lucky ÆDER tørt til han brækker sig, hvis han fik lov :slight_smile:

Hun får ½ dåse lux om dagen (fordelt på to måltider). (Jeg blander det op med kogt, lunkent vand, så det er lind i konsistensen.) Det er ca. 200 gr. dagligt - hvilket iflg anbefalingerne på dåsen er ca. 2/3 af, hvad hun skulle have, for at få dækket sin daglige fodringsmængde. Jeg har så tænkt, at tørfoderet gav resten. Og det gør det vel også, hvis vægten er stabil nu? Men det er den nok kun fordi, jeg rationerer. Ellers ville hun nok fortsat øge vægten…

Hun spiser også hurtigt og spiser op, når hun får vådfoderet. Men fordi der kun er en vis mængde, får hun ikke den udspilede mave af det. Det er kun når hun grov-æder af tørfoder.

Måske du kan finde en variant af tørfoder med større “bidder”? Min Adelie, som ALDRIG har sultet, går somme tider amok og omtrent støvsuger skålen med tørfoder… iog sidder så 2 minutter senere og brækker det hele op igen >_<

Men efter at jeg begyndte at blande det op med større stykker som ikke bare kan sluges, er det blevet bedre. Jeg har brugt Sanabelle Dental og Oliver’s Large (tror jeg det hedder) - lige nu overvejer jeg Royal Canin’s Siameserfoder, de ser også pænt store ud.

[QUOTE=Trine;1036470]
Hun spiser også hurtigt og spiser op, når hun får vådfoderet. Men fordi der kun er en vis mængde, får hun ikke den udspilede mave af det. Det er kun når hun grov-æder af tørfoder.[/QUOTE]

Mhm, det er nok noget af det samme mine får, sådan uden at jeg rationerer det herhjemme, de får bare hvad de kan spise (hhv. huskat på 5½ og maine coon på 9½), og så lader jeg dem selv styre det…
Hvor meget vand kommer du på? Og hvor meget vil hun acceptere? Det kunne være det hjalp at øge mængden lidt? Jeg kan i hvert fald se stor forskel på hvor meget de kan spise med god mængde vand på og når der ikke er :slight_smile:

Rationere er sjældent så god en idé, især hvis du gerne vil at hun på et tidspunkt skal være selv justerende… Jeg ville nok forsøge at købe nogle aktivitets bræt udover foderbolden og se om ikke det hjalp til en start :slight_smile:

Mht. til store bidder - så er Hill’s Vetessentials også ganske godt.

jeg ville faktisk bare skrue op for vådfoderet… hvis hun ikke overspiser det… og så lad hende have det ad libitum…

LUX er faktisk genialt til det formål - for den gule og den orange variant - de tørrer faktisk bare lidt ind og bliver til “tørfoder” efter et par timer…

jeg ved det lyder uhygiejnisk for os mennesker… men katte har en meget fin lugtesans og de spiser ikke frivilligt noget der er fordærvet - dårligt nok selv om de sulter…

så lad hende få mere af vodfoderet og så prøv evt at gøre lige som jeg…

mine 7 får 2 dåser af gangen 2 gange dagligt… når de er færdige med morgenmaden og den har stået en times tid og de ikke gider den mere - så hælder jeg det der er tilbage fra fadene over i en lille skål som jeg så stiller ved siden af tørkosten

og om aftenen når det er fodertid igen… så er den lille skål tom og der kommer ny mamse på fadene… og lige inden jeg går i seng - så kommer den lille skål med resterne hen ved siden af tørkosten…

når lux orange/gul står ved siden af tørkosten så vælger de den… du kan da prøve… det er generelt altid bedre med våd end med tør når der er tale om overspisning

Hmm. De seneste par dage er problemet vist aftaget af sig selv… Måske skulle hun bare bruge en måneds tid til at finde ud af, at der faktisk bliver ved med at komme mad?? I hvert fald er hun holdt op med at grovæde tørfoder, når hun bare får det i foderbolden. Og selv om der så altid er tørfoder til rådighed venter hun på sit vådfoder - og vælger så kun tørfoderet, når hun kan se, at vådfoder ikke er lige om hjørnet. Hun vækker mig endda om morgenen, så hun kan få “rigtig mad” i stedet for det der tørre stads;-)

Så nu prøver jeg lige at se tiden lidt an. Og så skal jeg vist prøve noget lidt større tørfoder næste gang…

Tak for ideerne, de skal klart prøves!

Trine - Det er også meget muligt :slight_smile: dejligt at høre at hun sådan er ved at falde til

Tak Eva! Ja, det er dejligt at se hende folde sig ud og blive en tilfreds kat :hjerte:. Men med 2 kilo mere på bagen skulle man også tro, at hun burde opdage, at hungersnøden er overstået ;-).

Mon ikke det kommer lige så stille… Ellers så ender hun jo som en tromle :høhø:

Min huskat fra et internat havde samme problem her i starten, vi har nu haft ham i ca. et år. Han kastede sig over maden som om han aldrig havde fået mad, og han var også forfærdelig tynd da han kom ind på internatet. Men det har også stille og roligt ændret sig, således at han idag sidder fint og venter på at få sin tallerken om aftenen med vådfoder og har ad libitum tørfoder.

Kan så se at du allerede nu ser at hun ikke kaster sig over maden på helt samme måde… så det skal nok regulere sig :slight_smile: