[QUOTE=Kiwa;980528]Takker for input, og linket til artiklen
den er læst med stor interesse og helt sikkert god, at have i baghovedet hvis nogle simple overspringshandlinger skulle udvikle sig.
Jeg er lige kommet i tanke om en anden der foregår her i hjemmet. Det er når hun plager om at komme ud og gå. Hvis jeg går hen til døren hvor hun sidder og råwer, eller hun sidder i vindueskarmen ved siden af, og tager selen af håndtaget og sætter på hende så er vi klar med det samme til, at gå ud.
Men hvis jeg kommer hen til døren og tager selen af håndtaget inden hun er helt tæt på, så begynder cirkusset. Så traves der rundt om sofaer, hoppes op og ned alle mulige steder, men hele tiden med en afstandsholden på 1 til 2 meter, mens der snakkes et øre af. Selvom jeg sætter mig ned på gulvet i ro, så sætter hun sig på behørig afstand og snakker løs. Hun er på ingen måde bange for hverken sele eller line, men den skal bare ikke præsenteres på afstand. Hun ved, at den skal på før døren åbnes, men et eller andet trigger adfærden, hvis man står/sidder og venter med selen i hånden.
Hun var jo selemis da vi fik hende, og intet ubehageligt er sket her i sele/line forbindelsen, men måske tidligere har man for hurtigt rakt ud efter hende, mens man har haft sele/line i hånden, og det er årsagen?
Hun havde det også tidligere med, hvis hun kom forbi ens ben (når man sidder i f.eks. sofaen) og ville snakke/gnide sig op ad benene, hvis man så tog hånden ned for at nusse hende så skyndte hun sig videre som om hun forventede, at blive taget op/fanget. Det gør hun så ikke længere, da hun nu godt ved, at hun ikke her bliver taget op, når hun kommer på den måde. Men det har også taget sin tid, at få hende overbevist om, at hun roligt kan komme og hilse/snakke og nusse mens hun går rundt om benene, uden at hun bliver taget op.
Men ved ikke om den adfærd lige kan betragtes som en egentlig overspringshandling, i samme stil som med sele- og kamarasituationen, måske lidt, og hvis det er tilfældet, så er den i hvertfald blevet udfaset mens vi har haft hende, og det er dejligt.
Mvh
Yvonne[/QUOTE]
Nej det er en tillært adfærd