Overspringshandlinger - er det noget katte gør/laver?

Ved ikke rigtig om katte laver beviste overspringshandlinger i stil med det man f.eks. ser hos hunde.

Men har i det sidste stykke tid bemærket, at Bina konsekvekvent begynder at gabe, når jeg vil tage billeder af hende. Hun bryder sig ikke nævneværdigt om, at blive fotograferet især efter vi har købt et lille kamera (endda kun købt for, at jeg selv har bedre muligheder for, at tage billeder af hende, og ikke skal tage det tonstunge udstyr frem)

Men i det kamera er der en lille rød lampe der lyser skarpt (for at undgå røde øjne) og den har hun været ret fokuseret på, og lukker omgående øjnene når den lyser.

Derefter begynder hun at gabe flere gange i træk. For mig ligner det, en form for overspringshandling, men laver og benytter katte sig overhovedet af den slags?

Er blot nysgerrig, og ville høre om Jeres katte har situationer, hvor de udviser ligende adfærd.

Mvh
Yvonne

Katte laver masser af overspringshandlinger :slight_smile: F. eks. skal de ALTID lige vaske sig hvis de er skvattet ned fra en stol eller sådan noget… Den der nonchalante “det var HELT med vilje, det der”

I øvrigt er den der røde lampe på kameraer møgirriterende når man netop skal fotografere katte - mine klapper osse gluggerne i når den skinner på dem - det er stort set umuligt at få et billede af Ozzy med åbne øjne f. eks. - der burde være en “stealth” funktion til kattebilleder :wink: (og en hvor skidtet hverken dyttede eller blippede eller sagde som et gammeldags kamera… Vær dog STILLE…)

Jep, mine gør det det i stor stil når vi træner og de ikke helt kan lure hvad det er jeg vil have dem til. Så kigges der til siden eller man begynder at vaske sig… eller ligger sig ned. Sidstnævnte er mest hvis jeg træner med dem alle 3 på en gang

Kan du ikke bare sætte noget hen over lampen? Et lille stykke pap eller sådan… :slight_smile:

Men den lille røde lampe… er det ikke osse den som kameraet bruger når den stiller skarpt? Så kan man vel ikke dække den til? (ellers en god ide)

Ja… jeg slukker blitzen, hvis jeg prøver at få et godt billede. Så kommer det røde skær heller ikke først. Jeg har opgivet at fotografere blå katteøjne med blitz. Det fungerer bare ikke, det giver 1) lukkede øjne, 2) Selvlysende øjne eller 3) knald-blodrøde øjne. Ingen af delene er det jeg vil ha’ - selv om det sidste fungerer på Halloween-billeder :wink:

Og jeg kan godt genkende at de begynder at lave alt muligt, når kameraet kommer frem. Nogle mere end andre. Det er derfor jeg har færre gode billeder af Creamy. Hun kan ikke li’ at blive fotograferet.

Katte laver i allerhøjeste grad overspringshandlinger. Der er skrevet en meget spændende artikel om tvangsadfærd hos katte, der bl.a. berører overspringshandlinger. Den kan læses på DSO’s hjemmeside (Dansk Siameser og Orientaler Ring) på dette link http://www.dso.dk/dansk/Bladet/artikler2008/1-2008-tvangsadfaerd.pdf

Mange hilsner Pia

Bambo laver også overspringshandlinger. Bl.a. hvis der er nye situationer eller nye mennesker i lejligheden han er utryg ved. Så går han hen og drikker og drikker og drikker, og stopper først når vi fjerner ham fra vandfontænen. :? :surrender1:

Eller f.eks. når han har allermest lyst til at stikke Aslan et par på skrinet fordi bassen igen igen driller mere end hvad godt er, så løber Bambo i stedet ind og kradser på kradsetræet, for man må jo ikke slå på killinger!!! (at Aslan så fylder 2 til marts og desuden nu vejer over 1 kg mere end Bambo er ikke rigtig gået op for ham) :dokdok: :høhø:

Dog er han blevet bedre til også selv at drille Aslan, og kan af og til fuldstændig uprovokeret gå hen og stikke Aslan en flad, bare fordi… :cool:

Takker for input, og linket til artiklen :ok: den er læst med stor interesse og helt sikkert god, at have i baghovedet hvis nogle simple overspringshandlinger skulle udvikle sig.

Jeg er lige kommet i tanke om en anden der foregår her i hjemmet. Det er når hun plager om at komme ud og gå. Hvis jeg går hen til døren hvor hun sidder og råwer, eller hun sidder i vindueskarmen ved siden af, og tager selen af håndtaget og sætter på hende så er vi klar med det samme til, at gå ud.

Men hvis jeg kommer hen til døren og tager selen af håndtaget inden hun er helt tæt på, så begynder cirkusset. Så traves der rundt om sofaer, hoppes op og ned alle mulige steder, men hele tiden med en afstandsholden på 1 til 2 meter, mens der snakkes et øre af. Selvom jeg sætter mig ned på gulvet i ro, så sætter hun sig på behørig afstand og snakker løs. Hun er på ingen måde bange for hverken sele eller line, men den skal bare ikke præsenteres på afstand. Hun ved, at den skal på før døren åbnes, men et eller andet trigger adfærden, hvis man står/sidder og venter med selen i hånden.

Hun var jo selemis da vi fik hende, og intet ubehageligt er sket her i sele/line forbindelsen, men måske tidligere har man for hurtigt rakt ud efter hende, mens man har haft sele/line i hånden, og det er årsagen?

Hun havde det også tidligere med, hvis hun kom forbi ens ben (når man sidder i f.eks. sofaen) og ville snakke/gnide sig op ad benene, hvis man så tog hånden ned for at nusse hende så skyndte hun sig videre som om hun forventede, at blive taget op/fanget. Det gør hun så ikke længere, da hun nu godt ved, at hun ikke her bliver taget op, når hun kommer på den måde. Men det har også taget sin tid, at få hende overbevist om, at hun roligt kan komme og hilse/snakke og nusse mens hun går rundt om benene, uden at hun bliver taget op.

Men ved ikke om den adfærd lige kan betragtes som en egentlig overspringshandling, i samme stil som med sele- og kamarasituationen, måske lidt, og hvis det er tilfældet, så er den i hvertfald blevet udfaset mens vi har haft hende, og det er dejligt.

Mvh
Yvonne

Den gaben dun beskriver vil jeg snarere betegne som et forsøg på at signalere til dig, at situationen forbindes med ubehag (blitz i katteøjne) - er det et dæmpende signal? Måske. Eller også er det et forsøg på at berolige sig selv. Der ligger normalt ingen tankevirksomhed bag

Overspringshandlinger er også “automatiske” - dvs mans er en adfærd der ikke burde optræde i en given situation optræde #ud af det blå# - uden sammenhæng til nutiden. Fx ser man to måger, der mødes og den ene vil slås - den anden forvirres - splittes - og begynder at rive græs op fra jorden.

en kat springer, falder ned, vasker sig - ingen - det ser arrogant ud, men der er næppe den slags tanker bag. snarere er der tale om en automat handling, som udføres fordi dyret presses, stresses akut

De kan måles i hjernen disse akutte stresspåvirkninger

Den adfærd du beskriver med kameraet virker ikke på mig som en overspringshandling, men en art dæmpende adfærd. Det kan også være en indlært adfærd. Lad os antage, at katten ved et tilfælde har gabt i det du er stoppet med at fotografere. Så kan der ske det , som kaldes en overtroisk adfærd - hun tror, at det er var gabet, der fik ubehaget til at stoppe - og gentager den derfor hver gang situationen opstår igen

Så thjaaa det er kompliceret med adfærd og årsager

[QUOTE=Kiwa;980528]Takker for input, og linket til artiklen :ok: den er læst med stor interesse og helt sikkert god, at have i baghovedet hvis nogle simple overspringshandlinger skulle udvikle sig.

Jeg er lige kommet i tanke om en anden der foregår her i hjemmet. Det er når hun plager om at komme ud og gå. Hvis jeg går hen til døren hvor hun sidder og råwer, eller hun sidder i vindueskarmen ved siden af, og tager selen af håndtaget og sætter på hende så er vi klar med det samme til, at gå ud.

Men hvis jeg kommer hen til døren og tager selen af håndtaget inden hun er helt tæt på, så begynder cirkusset. Så traves der rundt om sofaer, hoppes op og ned alle mulige steder, men hele tiden med en afstandsholden på 1 til 2 meter, mens der snakkes et øre af. Selvom jeg sætter mig ned på gulvet i ro, så sætter hun sig på behørig afstand og snakker løs. Hun er på ingen måde bange for hverken sele eller line, men den skal bare ikke præsenteres på afstand. Hun ved, at den skal på før døren åbnes, men et eller andet trigger adfærden, hvis man står/sidder og venter med selen i hånden.

Hun var jo selemis da vi fik hende, og intet ubehageligt er sket her i sele/line forbindelsen, men måske tidligere har man for hurtigt rakt ud efter hende, mens man har haft sele/line i hånden, og det er årsagen?

Hun havde det også tidligere med, hvis hun kom forbi ens ben (når man sidder i f.eks. sofaen) og ville snakke/gnide sig op ad benene, hvis man så tog hånden ned for at nusse hende så skyndte hun sig videre som om hun forventede, at blive taget op/fanget. Det gør hun så ikke længere, da hun nu godt ved, at hun ikke her bliver taget op, når hun kommer på den måde. Men det har også taget sin tid, at få hende overbevist om, at hun roligt kan komme og hilse/snakke og nusse mens hun går rundt om benene, uden at hun bliver taget op.

Men ved ikke om den adfærd lige kan betragtes som en egentlig overspringshandling, i samme stil som med sele- og kamarasituationen, måske lidt, og hvis det er tilfældet, så er den i hvertfald blevet udfaset mens vi har haft hende, og det er dejligt.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Nej det er en tillært adfærd

:venter:

Bare jeg dog havde det problem med Silke - nu har hun boet her i 12 1 /2 år og det er aldrig lykkeds mig at få et eneste gabebillede - som jeg noget så gerne vil have. :tihi:

Åh den søde Silke :slight_smile: Og den søde Tante Tut - jeg savner jer sådan i disse travle travle tider, hvor jeg aldirg er her mere :slight_smile: det må jeg rette op på - så må de hunde sgu træne sig selv :slight_smile: hahahha HEJ TANTE T :smiley: spartansk som altid :slight_smile: