Overvægtig NFO

Djamilla, vores skovkat, som blev kastrat i maj 2012, har taget VOLDSOMT på.
Hun var mens hun var fertil en slank kat, men havde også altid travlt med at farer rundt, fra vindue til vindue, ud i løbegården og retur igen, for at se om der nu skulle være en hankat i nærheden.

Som skrevet blev hun neutraliseret i Maj 2012, da var hun 1 ½ år gammel.
Da vejede hun 5 kilo, og siden har hun bare lagt sig ud, så hun nu vejer 8 ½ kilo.
Hun er virkelig tromletyk og bred, og hun kan ikke engang hoppe op på bordet mere.
Men hun spiser også hele tiden, hun er ude ved madskålen mange mange gange om dagen.
Hun har aldrig gidet lege med legetøj heller ikke ved opfordring, hun vil hellere bare se på:argh:

Vi har jo 7 katte, og hun er den eneste som er overvægtig, de andre har altid haft tørfoder stående fremme og har selv reguleret madindtaget.
De andre katte er absolut ikke tykke og nogle enkelte kunne godt tage 1 kilo på uden det ville skade.

De får en dåse applaws (156gram) 1 x om dagen som de deler.
Og ellers har de bare deres tørfoder.

Men hvad gør man ?
Jeg syntes det er svært at sætte foder til de andre op, for det er ikke alle som kan springe op på et bord fx, og så har de jo ikke længere adgang til mad hele dagen som de er vant til.

Er der nogen som har nogle erfaringer de vil dele ???
Det er jo også synd for hende :frowning: at hun er så tyk.

Vi har haft kat i 20 år men aldrig haft en overvægtig kat før !

Hvad med en foderkasse med en chipkattelem i? Sådan en har jeg, og det fungerer rigtig fint :slight_smile:

Og så øge andelen af vådfoder - det plejer at have en god indflydelse på alle. Også deres nyrer, og det de får lige nu er godt nok ikke meget :slight_smile:

Det er jeg ikke sikker på de andre vil accepterer, heller ikke vores 14 år gamle huskat, som heller ikke er chippet.
Men hvis det kan hjælpe med vådfodret, så er det da værd at prøve…
Nej det er ikke meget de får, men de elsker det når de får det.
Jeg må i tænkebox, for noget skal der gøres, det er jo en voldsom vægtstigning på kort tid, og til sidst kan hun heller ikke komme ind af kattelemmen til løbegården.

Hvorfor ikke? Det kan jo være en stor kasse? :slight_smile: Og enten gennemsigtig eller med huller (min er f.eks. en triptrap hyndeboks) Og hvis de er vant til kattelem i forvejen, skulle det jo være nemt

Vådfoder, vådfoder, vådfoder og så lidt mere vådfoder :slight_smile: meget afmålt tørkost og serveret i foderbræt :slight_smile:
Det har virket for flere herinde hos mig incl :slight_smile: Sugieh har tabt sig… ikke meget, men lidt har også ret :slight_smile:

156 gram vådt til 7 katte er ikke meget :slight_smile: Her får de 1½ - 2 dåser af 400 gram til 4 katte dagligt :slight_smile:

Det lyder som en voldsom vægtøgning, virker hun ellers sund og rask?

Nej det er ikke meget, det er dog kun 6 af dem som spiser det, huskatten på 14 er ikke interesseret i den slags. Hun spiser kun sit tørfoder.

Et foderbrædt har jeg, så det må frem igen, syntes bare de hurtigt mister interessen for det, når det har været fremme noget tid, men der havde de jo også deres tørfoder stående fremme.

Ja hun er sund og rask, men bare tyk, men hun spiser altså hele tiden, bare sådan lidt af gangen.
Jeg har prøvet hill´s light, men de andre syntes ikke så godt om det, og de skal jo helst heller ikke have light foder.

Hvad giver i af vådfoder til jeres katte ?

Eife, jeg må overveje…:slight_smile:

Hvis tørfoderet ikke findes andre steder end i brættet, så skal de nok spise det :wink:
Light produkter mener jeg er noget skrammel :slight_smile:

Mine får LUX fra Aldi, lidt porta 21, lidt Hills og, hvad jeg sådan ellers kan finde af gode tilbud. MEN de får også råt. Så deres tørkost udgør kun ca 25% af deres kost :slight_smile: Men misserne er sunde, har flotte tænder og tandkød, og ikke tykke :wink:

Tak for input Luise, det er jo en stor hjælp at høre fra andre, hvad de gør, for man føler sig magtesløs, når hun bare tager på og tager på og tager på…!
Jeg må i aldi :slight_smile:
For Applaws er jo ikke det billigste mad man kan serverer, ikke at det behøver være det, men med 7 katte må man lige tænke lidt økonomi i det også :slight_smile:

Velbekom :slight_smile: prøv også at lave en søgning i forum :slight_smile: Der er rigtig mange tråde om fodring :slight_smile:

Jeg syntes, at det er et svært dilemma, når du har så mange katte. Men det er ikke umuligt.

Jeg syntes, at du skal forsøge at aktivere den tykke kat mere, evt. lufte den i snor, lege med laser, klikkertræning osv. Holde den aktiv. Evt. begynde at fodre om morgenen, hvor “tykke” får light foder for sig selv, mens de andre får andet foder. Hvis du så tager på arbejde, ville jeg tage maden fra dem imens og fodre så snart du kommer hjem - på samme måde, og så fodre et par gange mere om aftenen. Ved ikke helt, hvordan du tror, at det ville fungere?
Hvad fodrer du normalt med??

Min dyrlæge plejer at sige, at overvægt tager i gennemsnit 2 år af dyrs liv - altså forkorter deres levetid med 2 år.

Mine får også overvejende LUX som vådfoder (og også råt), og så FP, applaws, og andre i den dur indimellem. De to kastrater deler ca. en dåse om dagen, med vand på… Men de får også rigtig meget vådfoder (døjer begge med urinvejsproblemer, især hankastratens er alvorlige) og så får de deres tørkost i foderbræt, og det har fungeret rigtig fint det sidste lille års tid, hvor ingen af dem har taget på af det :slight_smile: de har så heller ikke rigtig tabt sig, men det har heller ikke være målet, da de begge har en fin vægt i mine øjne…

Min frk. kræsenpind (fertil hunkat) bruger i øvrigt også brættet flittigt pt, da kastraternes C/D åbenbart er bedre end det hun får i sin foderkasse pt (hendes vådfoder er så primært cosma og gourmet diamond og lign., da hun er kræææsen) :slight_smile:

Hvad råt giver i ?
Hvilket foderbrædt har i ? (giv gerne link til det :slight_smile: )

Jeg har overvejet at hun skulle ud i snor, men jeg ved at når man først begynder på det så vil mere have mere, og det stresser dem en del at de ikke bare kan komme ud som de vil…det har jeg prøvet med min birmapige…

Her udgør tørfoder kun knap 20 % for MCO’erne…resten er vådfoder. :slight_smile:

Knirke har de sidste 10-12 år ca kun fået vådfoder…Porta 21…Applaws…Almo Nature…Schesir…alt det gode fra zooplus, og hun eeelsker det og hun trives…trods sine nu 19 år :slight_smile:
Mco’erne får det samme vådfoder…de spiser kun af deres tørfoder, når jeg er på arbejde…
De spiser hver mindst 1 dåse Porta 21 (400 gram) dagligt.

De 156 gram vådfoder du deler mellem 7 katte er ikke meget…

Har du fået hende tjekket hos dyrlægen mht blodprøver af ALT for at udelukke sygdom af enhver art…nyrer,stofskifte osv ?

Ang råt, så alt det kød, jeg spiser. kylling, okse, svin og fisk. derudover daggamle kyllinger og indmad :slight_smile: Det hele skåret i lunser, så kattene selv skal bruge både kæbemuskler og tænder til det de er lavet til :wink:

Foderbrættet er det her Trixie Cat Activity Fun Board kattelegetøj | zooplus.dk

Nej det har jeg ikke, jeg ser ingen grund til det, da jeg ved at hendes mor også har problemer med vægten (selv om hun endda er fertil), og hun desuden trives.
Men hun er en doven kat, som kan li at snackspise og jeg tror måske det også kommer af kedsomhed, ja jeg ved det ikke for jeg kan ikke spørge hende…men det er jo svært at aktiverer hende når hun ikke gider, og aldrig har…

Foderbrædtet er sat frem og de vil få mere vådfoder :slight_smile: Så må vi se om det løser lidt af det !

Jeg har denne Aktivitetslegetøj | zooplus.dk og denne Trixie Cat Activity Turn Around | zooplus.dk . Den sidste fungerer langt bedre for mine, da min MCO ikke er er så god til at bruge den første med sine store poter :wink: Jeg har dog brugt dem lidt skiftevis, så det ikke skal være kedeligt eller alt for nemt.

Jeg har dog lige bestilt denne: Trixie Cat Activity Fun Board kattelegetøj | zooplus.dk fordi jeg er gået tilbage til et foder, hvor pillerne er for store til bræt nr 2.

[QUOTE=Quanti´s;1007905]Hvad råt giver i ?
Hvilket foderbrædt har i ? (giv gerne link til det :slight_smile: )

Jeg har overvejet at hun skulle ud i snor, men jeg ved at når man først begynder på det så vil mere have mere, og det stresser dem en del at de ikke bare kan komme ud som de vil…det har jeg prøvet med min birmapige…[/QUOTE]

Råt - kyllingelår, kyllingefilet (husk at lægge mærke til dem med 10 % saltlage) daggamle kyllinger, fiske af diverse art, dog ikke de fede eller højt i fødekæden så meget pga. tungmetaller…
Okse i tern… Hakket okse kun som tilberedt, har SÅ dårlige erfaringer med det hakkede og dårlige maver. Svinekød - dansk eller tilberedt, pga Ajueszkys syge. Lam… Altså primært alt jeg finder som jeg tror de vil have, men kylling/fjerkræ er nok det de får mest… Og gerne med knogler, så længe det er råt (tilberedt, så kan de splintre)

Zooplus har en helt stribe, jeg har afprøvet de to øverste og cat activity turn around på mine Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus!
Og så har vi også et par foderbolde… :slight_smile:
Især når du nu har flere, så er det formodentligt en god ting med flere forskellige/ens, også for at du kan fylde nok i så de tømmer det for hurtigt :slight_smile:

Og jeg tror du har en god pointe med snoren og gåture

Den du lige har bestilt, det er sådan en jeg har :slight_smile:

[QUOTE=Eife;1007927]Råt - kyllingelår, kyllingefilet (husk at lægge mærke til dem med 10 % saltlage) daggamle kyllinger, fiske af diverse art, dog ikke de fede eller højt i fødekæden så meget pga. tungmetaller…
Okse i tern… Hakket okse kun som tilberedt, har SÅ dårlige erfaringer med det hakkede og dårlige maver. Svinekød - dansk eller tilberedt, pga Ajueszkys syge. Lam… Altså primært alt jeg finder som jeg tror de vil have, men kylling/fjerkræ er nok det de får mest… Og gerne med knogler, så længe det er råt (tilberedt, så kan de splintre)

Zooplus har en helt stribe, jeg har afprøvet de to øverste og cat activity turn around på mine Cat Toys | Find the Best Cat Toys now at zooplus!
Og så har vi også et par foderbolde… :slight_smile:
Især når du nu har flere, så er det formodentligt en god ting med flere forskellige/ens, også for at du kan fylde nok i så de tømmer det for hurtigt :slight_smile:

Og jeg tror du har en god pointe med snoren og gåture[/QUOTE]

Takker for input…det er så skønt ! jeg giver dem også kylling dog har jeg ikke givet med knogler, men det kan jeg jo gøre :slight_smile:

Så lidt :slight_smile: Og mht erfaringer, som jeg lige glemte at skrive før, er de gode ved dem alle tre… Jeg tror dog måske at kun May blev god til den der turn around-ting, men jeg er ikke helt sikker… Diego fatter ikke rigtig foderbolde, dem er tilgengæld både May og Athea gode til…
Diego kan så finde ud af at bruge det der trixie bræt, for han kan sagtens vende poterne på højkant (han er en 9½ kgs MCO) :slight_smile: