Overvejelser i forhold til salgsannoncer på katte

Jeg er nysgerrig. Det er mest fordi jeg vil høre jeres meninger at jeg skriver denne tråd

Hvilke regler er der for hvordan og hvor jeg sælger katte.
Jeg ved at det mange steder er ulovlig at skrive at en kat intet koster (f.eks. her, kattegalleri og guloggratis)

Men hvad nu hvis jeg ikke ønsker at få penge for en kat? gør jeg så noget ulovligt?

Hvilke regler har de enkelte forbund i forhold til at sælge katte? Er der noget man skal eller noget man ikke må?

Og hvad med salgs etik er der steder hvor det er forkert at sætte ens katte til salg og hvorfor?

Hvad med prissætning og annonce skrivning er der noget ved det som man skal passe på med?

hvis andre spørgsmål skulle melde sig så skriv dem endeligt

Så vidt jeg husker så er der ingen regler for hvad du tager for katten, eller for den sags skyld om du giver den som gave i forhold til Fifes regler.

Nej, det er ikke ‘ulovligt’ at forære en kat væk - men det er, i henhold til FIFe’s regler, ikke tilladt at annoncere på en måde, hvorved kattens status nedgraderes - altså, man må ikke skrive TILBUD, BILLIGT, GRATIS, UDSALG eller lignende udsagn i sine annoncer. Men om kræet så koster 1 kr. eller 10.000 kr., det er der jo ingen, som skal blande sig i! (men lur mig om der ikke alligevel er nogen, som gør det - uanset om det netop er 1 kr. eller 10.000 kr., du sætter som pris …)

Må man gerne annoncerer med rabat på en killing på egen hjemmeside eller på et offentligt fora?

Knus Gitte

[QUOTE=DK Nemador;647309]Må man gerne annoncerer med rabat på en killing på egen hjemmeside eller på et offentligt fora?

Knus Gitte[/QUOTE]

Hvis ikke man må, så er det i al fald nyt. Det ses da ganske ofte… diverse fejl i fht standarden, alder på killingen/katten, hurtige og nødvendige omplaceringer mv. Jeg har da set indtil flere annoncer og hjemmesider hvor der står “rigtig hjem kommer før pris”. Det er da også en form for rabat i mine øjne.

Ja men Pia… der står ikké direkte at der ydes rabat - og det er vel det som Gitte spørger om ?
Men hvis ikke man må skrive at man yder rabat på "fejlbehæftede killinger/katte, så må man vel egentlig heller ikke skrive at man yder rabat ved køb af to killinger?

For mig går mit spørgsmål på en generel rabat :slight_smile: Men jo hvad så i forhold til annoncering med at køb af 1 killing giver rabat på nr. 2 killing?

Knus Gitte

Det er vist aldrig prøvet af, hvorvidt man må love folk rabat eller prisnedslag hvis man køber 2 killinger på samme tid. Men jeg tvivler på, at det ville blive takseret til at nedgøre kattens værdi, fordi de fleste ved at 2 katte har så meget mere fornøjelse af hinanden end en enkelt har alene. Det kunne ikke få mig til at løfte øjenbrynene ét eneste sekund, hvis nogen helt frit og frejdigt lover prisnedslag på f.eks. kr. 500,- eller 1000,- på sin hjemmeside, hvis man køber 2 killinger i stedet for én. Jeg synes ikke det er at devaluere kattens værdi - jeg synes det er at undergrave sin egen mulighed for at få budgettet til at hænge sammen :slight_smile: - men det er en helt anden sag.
Men det øjeblik man generelt skriver UDSALG eller TILBUD og halverer prisen på enkeltkillinger (“ferie-udsalg - alt skal væk” og den slags), så er det en helt anden sag. Ting skal ses i sin rette og fulde sammenhæng. Og ting er aldrig bare sort/hvide…
VH
Susanne

Susanne… vi er helt enige - ting er ikke kun sort/hvide… og regler både kan og bør til tider gradbøjes. :slight_smile:
Men det betyder jo så også at man rent praktisk går ind og tolker på et givent regelsæt… og at denne tolkning og dermed almen praksis kan ændres - enten af omstændigheder, af enkeltpersoner eller andet…

Yes, og derfor er livet sådan en svær størrelse nogle gange :slight_smile: Og ikke mindst i sommerferieperioden, hvor det regner og folk har alt for lidt at give sig til og Tour de France er slut, så der ikke engang er noget at se på i flimmerkassen :slight_smile: Men i praksis behøver det i langt de fleste tilfælde ikke være svært at vurdere, om en annonce decideret nedgør kattens værdi til en discount-vare eller om man prøver at finde hjem til 2 ad gangen - for killingernes skyld…
VH
Susanne

[QUOTE=Ann K;647337]Ja men Pia… der står ikké direkte at der ydes rabat - og det er vel det som Gitte spørger om ?
Men hvis ikke man må skrive at man yder rabat på "fejlbehæftede killinger/katte, så må man vel egentlig heller ikke skrive at man yder rabat ved køb af to killinger?[/QUOTE]

Jamen, hvad er rabat? For at vide om noget giver det, så skal man jo kende normalprisen, og eftersom vi selv fastsætter priserne og ikke er underlagt noget kartel :yikes: eller er vi? :muhaha: Ja, så kan en rabat og størrelsen på denne jo være svær at gennemskue.

Jeg ser i al fald et stort spekter mellem højeste og laveste pris på en killing i min race, og det ikke nødvendigvis baseret på hvad der er gjort før den kom til verden, under opvæksten og inden afrejsen. Så hvis gennemsnittet er normalen, så er der nogen der giver en klækkelig rabat og andre der tager ågerpriser… og sådan ser jeg det altså ikke. Jeg ser det som værende man tager det for en killing man mener den er værd, og skulle det så være forskelligt - også indenfor samme opdræt og evt kuld - er det så en rabat eller en måde at værdisætte sine afkom? :gruble:

Pia, det jeg mener, er de tilfælde, hvor der står på en hjemmeside, at der ydes rabat ved køb af to killinger… eller nedslag i prisen… eller hvad man nu vælger at kalde det :slight_smile:
Ikke, at man som opdrætter selv prissætter sine killinger - det kan man jo gøre som man selv vil!

[QUOTE=Ann K;647364]Pia, det jeg mener, er de tilfælde, hvor der står på en hjemmeside, at der ydes rabat ved køb af to killinger… eller nedslag i prisen… eller hvad man nu vælger at kalde det :slight_smile:
Ikke, at man som opdrætter selv prissætter sine killinger - det kan man jo gøre som man selv vil![/QUOTE]

Det ved jeg godt, mener faktisk det var Vivi der i en anden tråd gav et eksempel, hvor normalprisen så bare var det større :wink: Det du vil det er om det er ok at skrive rabat ved køb af to eller lign ord, og jeg siger så at det ikke er så enkelt, for ingen kender udgangspunktet med mindre der direkte står hvad man tager normalt.

Jeg mener ikke det er at overtræde FIFe’s regler at oplyse, at man giver rabat på køb af 2 killinger. Det kan jeg så heller ikke rigtig mene, eftersom jeg skriver det på min egen hjemmeside … Jeg har skrevet det ud fra et hensyn til killingerne, ikke for at gøre opmærksom på, at der er tilbud, udsalg eller lignende. Men hvis nogen mener jeg overtræder FIFe’s regler, kan de jo klage til FD … :wink:

  • hvor jeg med det samme vil argumentere for at klagen afvises. Hensigten med vedtægten er at man ikke må devaluere og nedgøre katten: ikke at man ikke må gøre det overkommeligt for ny ejer at anskaffe sig 2 på én gang. Og det er jeg ret sikker på at hele FU vil være enig i, uden ligefrem at have spurgt dem.
    VH
    Susanne

Jeg synes mere det handler om ordlyd end det handler om kroner.

[I]Tilbud - tilbud - kat sælges. Førpris 2000 kr., sælges nu for 1000 kr. pga ferie.

Jeg skal af med min dejlige kat og søger derfor et nyt skønt hjem til min kat. Prisen er 1000 kr.[/I]

Tror de fleste kan se forskellen :slight_smile:
Og så vil der naturligvis være alle gråzonerne.

En anden ting vi måske skal tænke på i denne situation er - er det nu også en ANNONCE ?

For jeg reagerer da hver eneste gang der er en her på Kattegale der skriver - BILLIGE xxx til salg! - Fy dog - tænker jeg - indtil jer ser, at det hele drejer sig om, at ejeren/opdrætteren
er “træt” af frække killinger/katte…

Den slags har jeg læst om både Aby, burmeser, maine coon m.m.

Må man det ? :klapper:

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;649375]

Må man det ? :klapper:

Teresa[/QUOTE]

Aner det ikke…
Men kan fortælle, at jeg har forsøgt at afhænde hele Banden inkl Manden for højeste bud…
Ikke en eneste henvendelse fik jeg!
-LOL

Jeg tror, ligesom Vivi, at det handler om annoncens ordlyd. Personligt bryder jeg mig ikke om udsalgskatte såvel som annoncer med ordlyden, at katten bliver aflivet, hvis ikke, at der står en køber inden får x-antal timer. :thumbdown:

[QUOTE=Ann K;649376]Aner det ikke…
Men kan fortælle, at jeg har forsøgt at afhænde hele Banden inkl Manden for højeste bud…
Ikke en eneste henvendelse fik jeg!
-LOL[/QUOTE]- Det må være manden, der er noget galt med. Måske en manglende stamtavle, vaccination eller neutralisering? For resten af din bande lyder i den grad til at være nogle lækre katte (og hund/hunde). Brian er måske lidt speciel, men han er nu alligevel en dejlig fladnæsetip.

[QUOTE=Teresa Guldager;649375]Den slags har jeg læst om både Aby, burmeser, maine coon m.m.

Må man det ? :klapper:

Teresa[/QUOTE]

Nope - den slags tråde må man ikke læse :stuck_out_tongue: