Overvejelser om kat

Jeg er ny på siden og har et par spørgsmål eller ti angående valg af kat(te). :)Se evt. http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=57747&p=1303323#post1303323

Jeg har det meste af mit liv haft eller haft adgang til katte. Min mor har fx de sidste 22 år haft min. 2 katte ad gangen, dejlige coons og huskatte. Og nu, hvor min mor ikke længere har katte dukker der et stort savn op. Vi mangler simpelthen vores kattefix :høhø:

Efter at have læst med herinde, googlet mig selv vind og skæv har jeg forelsket mig i Européen og Somalien. Men spørgsmålet er jo, om en eller begge racer vil kunne passe ind i vores liv og om vi vil kunne gøre plads til at de ville kunne trives her.

Fakta er:

  • at vi bor i en relativ lille lejlighed uden udendørsadgang af nogen art,
  • har underboer, der ikke skal generes alt for meget af bump og højlydt snakkende kat,
  • ifølge vores husorden må vi have ét husdyr, der ikke må være til gene,
  • vi har en dreng på 8, der er vant til katte og elsker at lege og putte med dem.

Lejlighedsstørrelsen kan vi ikke trylle på, men vi er villige til at tænke i højden med hylder og klatremuligheder.
Underboerne kan vi hjælpe med et sisaltæppe i stuen, hvor det største stykke bare trægulv findes.
Angående husordenen, så længe katten ikke vejer og miaver for meget, så tror jeg ikke det bliver et problem
Vores dreng er virkelig god og blid med katte og selv min mors kradsemis og den der var lidt (læs meget) kukkuk elskede ham og han dem :hjerte: Men det skal naturligvis være en kat, der er klar på det et barn bringer ind i en familie.

Vi kan naturligvis godt se det nuttede og absolut bedårende i at få killinger, og jeg skal nok ikke liiiiige gramse på små mislinger lige i første omgang for så er det løb jo ligesom kørt :høhø: Men personlig har jeg overvejet, at det skal være en ungkat/voksen vi starter med. Mest pga. aktivitetsniveaet og det det kræver med killinger i huset. Der er jeg ikke helt endnu :wink: Men også pga. vores husorden har jeg overvejet en omplaceringskat fra en opdrætter, der vil kunne trives med at være enehersker her i hytten. Men igen, er tanken om to katte tiltalende på så mange planer, at jeg ikke er afvisende overfor den mulighed. Så I kan nok høre, at jeg er totalt i zen med det her ikke? :høhø: Lige den her del er jeg/vi ikke helt afklaret med endnu. Men det kommer jo nok :slight_smile:

Jeg vil gerne have en kat, der er til nus og kæl, gerne vil sove på skødet og ikke har noget i mod at blive leget med/håndteret af en glad dreng og små børn, når de kommer på besøg. Den skal være velafbalanceret af sind, kærlig, nysgerrig og ikke bange for nye mennesker eller høje lyde. Vores nabo har hund, så der bliver gøet i ny og næ. Der er naturligvis mange lyde i et lejlighedskompleks, så den skal ikke være for lydfølsom. Og der må naturligvis gerne være en spændende personlighed bag knurhårene.

Til gengæld kan vi tilbyde den kærlighed, tid og opmærksomhed i rå mængder, lysten til at tænke kreativt så dens behov bliver tilgodeset og gøre den til en del af vores lille familie.

Nu håber jeg ikke at I læser ovenstående som rigide krav og tjekliste, der bare skal opfyldes. Jeg tænker bare, at jo mere afklaret vi er, jo større er chancen for et godt match mellem kat og mennesker.

Nå, hvorom al ting er, så har jeg forelsket mig i Européen og Somalien. Begge er gudesmukke :hjerte: Men det er (generelt på racen) deres robusthed af sind, nysgerrighed, lyst til at være en del af familien, og ikke mindst trang til at blive nusset og kælet med der tiltaler mig. Så ja, en kat, der skubber computeren væk og indtager skødet, har lyst til at lege, men ikke flår gulve og tapeter op i deres marathonløb nat og dag er den mon til at finde?

Med hensyn til det praktiske, så overvejer vi net for vinduerne, så vi stadig kan lufte ud uden kat i frit fald. Nogen, der har erfaring med det her firma? Petnet: Bid- og klofast kattenet til dør, vinduer og altan

Når det kommer til længerevarende ferier, så vil vi have mulighed for at min mor kommer forbi og nusser/fodrer/tjekker op, men jeg overvejer om internat er bedre? I sommerferien er vi altid væk 2-3 uger ad gangen. Og lige denne sommerferie, har vi ikke mulighed for at tage den med. Det vil vi gerne gøre fremadrettet, såfremt det giver mening/kan lade sig gøre. Vi er også væk i forlængede weekender i ny og næ, ikke ofte men med måneders mellemrum. Igen her vil min mor kunne træde til, såfremt hun er hjemme. Men det er jo heldigvis bare logistik.

Næste step er naturligvis at komme ud og opleve dem. Der er allerede gjort opmærksom på diverse udstillinger her på sjælland. Det vil jeg gøre mit bedste for at benytte mig af. Og så må jeg finde forskellige opdræt at besøge. Gerne i nærheden af hovedstadsområdet, da vi ikke har bil. Nogen forslag?

Er der overvejelser jeg mangler at gøre mig?

Når alt kommer til alt, så må vi jo se, hvilken kat har lyst til at bo her hos os. Vi håber i ihvertfald at der er en der ude :hjerte:

Først og fremmest så synes jeg du skal overveje to katte når husorden giver lov til 1. Hvad sker der hvis det bliver opdaget? Vil du så finde anden bolig eller skille dig af med den ene med risiko for den anden ikke trives? :slight_smile:
Jeg synes du skal se dig om efter en voksen mis :slight_smile: Der kan opdrætter fortælle om den vil trives alene eller ej :slight_smile: En killing vil med garanti altid savne en at lege med :slight_smile:
Bortset fra ovenstående så synes jeg det lyder velovervejet og det er altid rart at læse at folk gør sig overvejelser INDEN de anskaffer sig et dyr :slight_smile:

Helt enig med Louise vedr. overvejelser og seriøs! :slight_smile:

Se denne post http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=57750&p=1303331#post1303331

[QUOTE=DK Sugieh;1303333]Først og fremmest så synes jeg du skal overveje to katte når husorden giver lov til 1. Hvad sker der hvis det bliver opdaget? Vil du så finde anden bolig eller skille dig af med den ene med risiko for den anden ikke trives? :slight_smile:
Jeg synes du skal se dig om efter en voksen mis :slight_smile: Der kan opdrætter fortælle om den vil trives alene eller ej :slight_smile: En killing vil med garanti altid savne en at lege med :slight_smile:
Bortset fra ovenstående så synes jeg det lyder velovervejet og det er altid rart at læse at folk gør sig overvejelser INDEN de anskaffer sig et dyr :)[/QUOTE]

Tak skal du have :slight_smile: Du kan tro jeg tænker og tænker. Og mit udgangspunkt er egentligt også en kat. Men så er somalien nok afskrevet. Hvad jeg kan læse mig frem til, så er den jo en udpræget bunkekat, der har brug for en legekammerat. Men måske der findes undtagelser.

Mhs til husordenen og reglen om ét husdyr, så er det ifølge vores nære kontakt i bestyrelsen ikke et problem. Kun såfremt at vi officielt ansøger bestyrelsen om to katte fremfor én. Det kan man jo så tænke om hvad man vil. Dem han kender til, og der er en del, der fx har to hunde, ser man gennem fingrene med. Så længe, at der ikke klages over larm m.m. Vores overbo har fx kat. og vi kan høre den, når den fræser henover gulvet og leger. Men det er ikke en lyd, der irriterer os. Det er jo ikke nødvendigvis sådan vores underbo vil have det. At kattepoter eller hundepoter så aldrig når listen over ting, man i bestyrelsen vil tage seriøst som en klage, det er så en anden ting.

Men du har ret. Det er en ret så væsentlig overvejelse, bare ikke en der lige i vores tilfælde nødvendigvis er så stort et issue. Det er nok bare min autoritetstro der slår igennem. Min mand er fx kold og kan overhovedet ikke se et problem. Det er ham, der har kontakten til bestyrelsesmedlemmet og vores gårdmand, så han kender dem ret godt. Og mange af de andre i komplekset med flere dyr.

Og ja, en killing vil jeg aldrig byde at være alene. Så ved enekat, så bliver det en voksen, der vil trives med det. Helt klart.

[QUOTE=HolmeInc;1303334]Helt enig med Louise vedr. overvejelser og seriøs! :slight_smile:

Se denne post http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=57750&p=1303331#post1303331[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Åh han er smuk så smuk! Så er der jo bare lige finten med legekammerat.

edit: og Glostrup er til at komme til. Det kunne være fint at komme på besøg og høre mere om somalien. Og ikke mindst se den :slight_smile:

Du skal ikke afskrive Somalien :slight_smile: Alle katte er forskellige og selv visse Somalier kan trives fint alene. Nogle gange vil en tidligere avlskat fx have bedst af at komme væk fra store katteflokke og blive forkælet i hoved og rumpe af en ny familie. Jeg har selv én af slagsen. Han skulle egentlig ikke ud til andre katte - han trives ganske enkelt ikke med andre katte, men hans opdrætter og jeg blev enige om at prøve at se om han kunne gå med min gamle huskat. Og det kan han. Men ingen tvivl om at han lige så fintville kunne gå uden selskab :slight_smile: Så tag en snak med opdrættere af de racer, du er interesseret i. De kan matche kattene meget bedre end vi kælekattekøbere regner med. Og husk at uanset hvad, er alle katte forskellige :slight_smile:

Du har lavet dig nogle rigtig gode overvejelser og er allerede langt :slight_smile: Fluenet.dk virker. De er brugt af mange og det er vist sjældent der er klager på deres produkter :slight_smile:

[QUOTE=Rougon;1303343]Tak :slight_smile:

Åh han er smuk så smuk! Så er der jo bare lige finten med legekammerat.

edit: og Glostrup er til at komme til. Det kunne være fint at komme på besøg og høre mere om somalien. Og ikke mindst se den :)[/QUOTE]

Somalier er gudesmukke ingen tvivl om det, selvom jeg nu mere er til Maine Coons :slight_smile:
Jeg syntes helt sikkert du skal tage ud og besøge både forskellige opdrættere og forskellige shows etc. Et er hvad “man tror” man gerne vil have, men måske er det noget helt andet du og din familie ender med at falde for.

Enhver kat har sit eget temperament og først når I har mødt det enkelte individ ved I reelt set om det lige er den (eller dem) som skal være jeres samboer.

Spændende er det at lede efter lige netop den kat som passer til jer.

[QUOTE=HolmeInc;1303348]Somalier er gudesmukke ingen tvivl om det, selvom jeg nu mere er til Maine Coons :slight_smile:
Jeg syntes helt sikkert du skal tage ud og besøge både forskellige opdrættere og forskellige shows etc. Et er hvad “man tror” man gerne vil have, men måske er det noget helt andet du og din familie ender med at falde for.

Enhver kat har sit eget temperament og først når I har mødt det enkelte individ ved I reelt set om det lige er den (eller dem) som skal være jeres samboer.

Spændende er det at lede efter lige netop den kat som passer til jer.[/QUOTE]

Helt enig. En ting er jo at man falder for en særlig race på grund af den ene eller anden ting, noget andet er jo så at finde sin feline soulmate så at sige :slight_smile: Der må vi ud og mærke os frem.

Maine Coons er også skønne og egentlig også dem vi er vant til. Dejlige katte med deres helt særlige særlige vindende væsen. Min mor har primært haft Coons og blandinger af dem og ham landkatten, der lige sneg sig ind. den ene gang :wink:
Jeg elsker deres humør, frækhed, kærlige omsorg og vamsede pels.

Jeg så Never på udstillingen i Nærum i søndags - og han er nemlig så smuk og dejlig.
Jeg synes helt bestemt, du skal kontakte Tine (Catika) for at aftale et besøg - om ikke andet så så at se og nusse nogle skønne Somalier in person. :slight_smile:

En anden oprætter, der ofte har voksne katte til omplacering er Teresa Guldager (Dushara). Hun bor godt nok nede på Lolland, men er bestemt værd at spørge. Vores Rags og Caithlin er fra hende…

p.s. Jeg vil så ikke lige kalde Somalier for “bunkekatte”, for vores putter ikke så meget sammen. Men det er helt rigtigt, at de fleste (ikke alle) trives bedst med en anden kat.

[QUOTE=Marianne;1303345]Du skal ikke afskrive Somalien :slight_smile: Alle katte er forskellige og selv visse Somalier kan trives fint alene. Nogle gange vil en tidligere avlskat fx have bedst af at komme væk fra store katteflokke og blive forkælet i hoved og rumpe af en ny familie. Jeg har selv én af slagsen. Han skulle egentlig ikke ud til andre katte - han trives ganske enkelt ikke med andre katte, men hans opdrætter og jeg blev enige om at prøve at se om han kunne gå med min gamle huskat. Og det kan han. Men ingen tvivl om at han lige så fintville kunne gå uden selskab :slight_smile: Så tag en snak med opdrættere af de racer, du er interesseret i. De kan matche kattene meget bedre end vi kælekattekøbere regner med. Og husk at uanset hvad, er alle katte forskellige :slight_smile:

Du har lavet dig nogle rigtig gode overvejelser og er allerede langt :slight_smile: Fluenet.dk virker. De er brugt af mange og det er vist sjældent der er klager på deres produkter :)[/QUOTE]

Hov jeg så slet ikke dit indlæg. Tak for dine kommentarer :slight_smile: Især mhs til at det er muligt at finde en voksen somali, der kan trives som single kat. Og den ville i den grad blive forkælet, det er sikkert :slight_smile: Jeg har heldigvis ikke travlt, altså savnet efter en kat er ubeskriveligt, men jeg har tålmodigheden til at vente til det rigtige match. Så forhåbentlig dukker der en kat op, der vil trives herhjemme hos os. Jeg gør mig lidt tanker over om den vil kede sig, når den var alene hjemme i løbet af dagen. Som jeg kan forstå det, så har den et ekstra gear, når det kommer til at opleve sine omgivelser :høhø:

[QUOTE=FinnFrode;1303391]Jeg så Never på udstillingen i Nærum i søndags - og han er nemlig så smuk og dejlig.
Jeg synes helt bestemt, du skal kontakte Tine (Catika) for at aftale et besøg - om ikke andet så så at se og nusse nogle skønne Somalier in person. :slight_smile:

En anden oprætter, der ofte har voksne katte til omplacering er Teresa Guldager (Dushara). Hun bor godt nok nede på Lolland, men er bestemt værd at spørge. Vores Rags og Caithlin er fra hende…

p.s. Jeg vil så ikke lige kalde Somalier for “bunkekatte”, for vores putter ikke så meget sammen. Men det er helt rigtigt, at de fleste (ikke alle) trives bedst med en anden kat.[/QUOTE]

Jeg har aftalt besøg hos Catika efter vinterferien netop for at nusse nogle skønne katte. Det glæder jeg mig meget til :slight_smile: Jeg har maaange spørgsmål :slight_smile:

Dushara har også nogle meget smukke somalier :slight_smile: Jeg har været inde og dåne over hendes katte på hjemmesiden. Det bliver bare en noget lang tur her fra hovedstaden, især når vi ikke har bil. Men jeg er sikker på, at hun ville være et besøg værd!

Vi har heller ikke bil, men har taget turen med det offentlige en hel del gange efterhånden. Toget til Nykøbing F går mindst en gang i timen, og så tager man bare bus 730 mod Nysted og står af i Frejlev. Det tager vel et par timer, men ikke meget mere end med bil… :wink:

True :slight_smile:

Ja, der er ingen tvivl om at vælger I at nøjes med en, så skal du holde dig fra en killing. De fleste européer kommer rigtig godt ud af det med andre dyr, og jeg kender faktisk ikke rigtig til européer, der trives bedst alene. Tidligere avlshanner kan dog f.eks. ikke ville bo med andre hankatte/kastrater, kun hunkatte/kastrater :slight_smile: Européen har ikke et bunkeputte-sovesammen behov. Men der er ingen tvivl om at en europé i en lejlighed har brug for den mentale stimulering der er i at have en artsfælle, som gør at det meget stillestående miljø som en lejlighed er, kommer i bevægelse i løbet af dagen også. Jeg sælger personligt ikke européer i nogen aldre til at være alenekatte i en lejlighed. Jeg har før ladet mig overtale, og der er bare ingen tvivl om at en anden kat beriger tilværelsen så meget for lejlighedskatte at det altid vil skulle være 2 sammen. Det kan så snildt være 2 af forskellige racer, européen kommer godt ud af det med de fleste. De accepterer i øvrigt ofte, men ikke altid, at andre katte gerne vil sove ved siden af dem, men de er ikke bunke katte på nogen måde, som f.eks. siameseren er :slight_smile:
Så godt som alle européer taler meget lidt (medmindre vi snakke hunkatte i løbetid :tihi:), så den bekymring behøver man ikke have ift den race :slight_smile:

Killinger kræver noget, men ungkatte kræver faktisk mere. Det er der de prøver grænser af, så skulle jeg vælge en alder jeg gerne ikke ville have mine katte i, så var det mellem 6-10 måneder :høhø: Så det jeg prøver at sige er at jeg ville gå efter 2 killinger, som kunne vokse op sammen i mit hjem, eller også ville jeg gå efter katte på 1,5-2 år eller ældre :slight_smile:

Jeg synes personligt selv det er SÅ meget sjovere at have 2 katte fremfor 1 (selv hvis vi siger en der kun trives alene), da de interagerer så meget med hinanden og leger, og giver en hel masse gode grin.
Jeg oplever ikke at man får en mindre puttende og kælen kat af at der er to, men at det der med at have 1 alene kat godt kan give en desperat kontaktsøgende kat, som man har dårlig samvittighed overfor hver gang man kommer hjem, så er det bedre med 2 der er afslappet opsøgende og vil ligge på skødet og nusses med, men som ikke er helt desperate :slight_smile: Det er meget befriende for ens samvittighed at have 2, da man ikke føler man behøver skynde sig hjem og underholde på samme måde.

Mht hvad I gør i ferier mv., så vil jeg nok lade det komme an på katten. Generelt synes de fleste katte bedre om at blive passet hjemme, og i hvert fald for en forlænget weekend mv. ville jeg bare lade dem blive set til, for 3 ugers tid kan det godt være at et internat er bedre for visse katte :slight_smile:

Jeg har ikke selv nogle voksne katte der søger hjem, men som sagt er du og familien velkommen til at komme på besøg og opleve européen på hjemmebane :slight_smile: Det er virkelig en fantastisk familie kat. Vi har ikke selv børn, og inviterede naboens børnefødselsdag ind et år vi havde killinger i 10 ugers alderen - de synes bare det var det mest fantastiske nogensinde, både killinger og voksne havde en fest med hvor mange der ville vifte med en drillepind, hehe

I øvrigt

Jeg synes personligt selv det er SÅ meget sjovere at have 2 katte fremfor 1 (selv hvis vi siger en der kun trives alene), da de interagerer så meget med hinanden og leger, og giver en hel masse gode grin.
Jeg oplever ikke at man får en mindre puttende og kælen kat af at der er to, men at det der med at have 1 alene kat godt kan give en desperat kontaktsøgende kat, som man har dårlig samvittighed overfor hver gang man kommer hjem,

skulle i virkeligheden være

Jeg synes personligt selv det er SÅ meget sjovere at have 2 katte fremfor 1, da de interagerer så meget med hinanden og leger, og giver en hel masse gode grin.
Jeg oplever ikke at man får en mindre puttende og kælen kat af at der er to, men at det der med at have 1 alene kat (selv hvis vi siger en der kun trives alene) godt kan give en desperat kontaktsøgende kat, som man har dårlig samvittighed overfor hver gang man kommer hjem,