P-piller - dosis?

Min birma på 1½ år blev behandlet i 3 uger for livmoderbetændelse og kom derefter i løbetid, hvilket jo skulle være tegn på helbredelse. Så nu er vi gået i gang med p-piller igen, da hendes første kuld rejste afsted midt i betændelsen og hun trænger til sul på kroppen. Jeg har læst nogle steder på nettet, at hormon-dosis er alt for høj i katte-p-piller, derfor har jeg tænkt på, at jeg vil give hende ½ pille hver gang, der er gået 3½ dag i stedet for en hel pille hver uge.
Er der nogen af jer, der har erfaringer med noget lignende ? Da hun ikke er særligt tung lige nu - 2½-3 kg, tænker jeg jo også, at dosis er alt for høj for hende. Har mistet en anden birma pga. gentagen livmoderbetændelse, så jeg frygter allerede, at betændelsen vender tilbage… :frowning:

Hvis jeg var dig, så ville jeg se at få hende parret i stedet for - det er den eneste måde du er sikker på, at få has på al betændelsen på … Jeg ville stoppe p-pillerne nu og få hende parret hurtigst muligt, hun er bestemt ikke for ung til det :slight_smile: Og ellers har jeg ikke erfaringer med at dele pillerne - jeg tror ikke dosis er for høj, fedtvæv binder nemlig hormoner, så faktisk burde slanke katte (og kvinder, for den sags skyld) have flere hormoner i omløb end dem med mere sul på kroppen - og hvis man skal sammenligne med mennesker (det ved jeg godt ikke altid er muligt …) så får vi jo også samme dosis piller om vi vejer 50 eller 100 kilo.

EDIT - læste lige at du skrev, at hun havde haft kuld … Nå, men så ville jeg stadig stoppe med pillerne, og få hende parret igen så snart hun er i kondition til det!

Enig med Camilla - jeg ville ikke engang overveje at give p-piller til en hunkat, der lige er kommet over livmoderbetændelse. Bedste bud er altid at få hende parret! Påvirkningen af hormonerne i p-piller kan meget hurtigt fremprovokere endnu en runde livmoderbetændelse.
VH
Susanne

Og nu starter jeg lige et nyt indlæg … :slight_smile:

Du skriver, at du har mistet en kat til livmoderbetændelse - har du en kastrat eller egen hankat, der parrer dine hunner? Det kan være en sådan, der overfører bakterier til dem! Er de to hunkatte relaterede? Det kan jo også være noget arveligt … (dårligt immunforsvar, tænker jeg fx). Hvis de er relaterede tror jeg nok, at jeg ville overveje en ekstra gang inden jeg beholdt en killing fra linien, og overveje endnu en ekstra gang inden jeg solgte noget ud til avl eller i det hele taget hunner, som ikke er neutraliserede inden de flytter hjemmefra.

Jeg har også haft en del hunkatte, som fik livmoderbetændelse, men de fleste af dem fik det da jeg havde min kastrat, som parrede dem. Om det var han ‘skyld’ kan jeg ikke sige 100% sikkert, men det holdt op da han ikke var her længere.

Han kan godt have haft en lille forhudsbetændelse eller nowet, der har inficeret dem :slight_smile: Men birmaer synes jeg tit har problemer med at tåle p-piller - jeg ville ikke orke prøve det én gang mere pga. alle de dårlige eksempler jeg har oplevet.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;837818]Han kan godt have haft en lille forhudsbetændelse eller nowet, der har inficeret dem :slight_smile: Men birmaer synes jeg tit har problemer med at tåle p-piller - jeg ville ikke orke prøve det én gang mere pga. alle de dårlige eksempler jeg har oplevet.
VH
Susanne[/QUOTE]

Er det generelt at de har problemer med at tåle p-piller, eller kunne det være liniebestemt? Det er der jo så meget andet, som kan være, så hvorfor ikke også det …?

Jeg synes jeg har set det over en bred vifte af hunkatte mere end i bestemte linier, omend der selvfølgelig også er enkelte linier hvor tendensen til livmoderbetændelse (og andre besværligheder med understellet) ikke kommer som noget større overraskelse.
VH
Susanne

jeg har oplevet det med en fladnæse…parring var løsningen

jeg bruger nødigt p-piller…skiller hellere katten fra…dog med selskab

Hun er for tynd til parring lige nu, ellers havde jeg gjort det.
Birma-konsulent fra Jyrak tilråder altid p-piller og hun har ikke oplevet problemer og det samme siger vores dyrlæge, men jeg er også klar over, at p-piller er gift for nogle katte.
De to hunkatte er på ingen måde beslægtede, så jeg har ingen bekymringer i den retning. Det er heller ikke samme han, der har parret dem og jeg mistede min første hunkat for næsten 10 år siden.
Jeg har truffet et valg om at forsøge at give ½ p-pille 2 gange om ugen og jeg sadler ikke om lige nu efter så kort tid. Så jeg har egentlig mest brug for, at I forholder jer til, om det lyder OK at dele pillen op ?

Jeg ville ikke dele pillen op - simpelthen fordi jeg aldrig har hørt det tilrådet af nogle dyrlæger og ikke kender nogen, der har brugt metoden.

Jeg forstår ærlig talt heller ikke hvorfor du vil dele den op? :slight_smile: Hvad er ideen med det? To halve er jo samme dosis som en hel?

Enig

Hvem skulle kunne give dig et svar på det? Ingen her kan jo vide, om din hunkat kan holde til det. Du har jo alligevel truffet dit valg, og så må det briste eller bære. Det er som så mange andre områder i livet ikke noget, der er et sort/hvidt svar på.
VH
Susanne

tak for det svar, det var relevant.

du kan se begrundelsen der hvor jeg startede tråden :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;839508]Hvem skulle kunne give dig et svar på det? Ingen her kan jo vide, om din hunkat kan holde til det. Du har jo alligevel truffet dit valg, og så må det briste eller bære. Det er som så mange andre områder i livet ikke noget, der er et sort/hvidt svar på.
VH
Susanne[/QUOTE]

tak for svaret, du har ret i, at man ingen garantier kan hente. Jeg var bare nysgerrig efter at høre, om nogen havde prøvet det samme.

Det giver stadig ikke nogen mening, da din hunkat for hver uge får nøjagtigt den samme dosis hormoner som hvis du havde givet hende 1 hel pr. uge.

Uden at være Kattemorlise, kunnme jeg forestille mig at tanken bag vile være en mere jævn dosis. I stedet for en hormon"bombe" en gang om ugen, så to mindre stigninger.

Vores katte har altid kunne klare sig med ½ p-pille om ugen forresten. (men alligevel fik vores første hunkat livmoderbetændelse… det var så dengang vi ikke var klogere end at tro en kat sagtens kunne gå i årevis på p-piller…)

[QUOTE=TrekkieGrrrl;840955]Uden at være Kattemorlise, kunnme jeg forestille mig at tanken bag vile være en mere jævn dosis. I stedet for en hormon"bombe" en gang om ugen, så to mindre stigninger.

Vores katte har altid kunne klare sig med ½ p-pille om ugen forresten. (men alligevel fik vores første hunkat livmoderbetændelse… det var så dengang vi ikke var klogere end at tro en kat sagtens kunne gå i årevis på p-piller…)[/QUOTE]

Faktisk kan en for lille dosis af hormoner om ugen være en årsag til at en hunkat får livmoderbetændelse. Det er meget sjældent at jeg ser livmoderbetændelse hos mine hunkatte.
Faktisk har jeg kun oplevet det - hvad 2-3 gange ? Og det er årevis siden.

Min første oplevelse med livmoderbetændelse skete måske netop fordi jeg valgte at give en mindre dosis end det der står på pakken. Andre opdrættere havde anbefalet at jeg gav mindre fordi det skulle være sundere. :gruble:Resultatet blev min første kat med livmoderbetændelse i vel 7 års opdræt dengang.:yikes:
Min dyrlæge gav mig en skideballe dengang. For som hun sagde - det der ofte sker når man giver en lavere dosis hormoner, er, at hunkattens egne hormoner starter op til et vist niveau - og så bliver slået ned igen. I.e. der er hele tiden en ændring af hormon balancen. Hvorimod hvis man giver den fulde dosis i p.piller så holder man hunkatten helt “slukket” og i ro og balance med dens hormoner. Teorien er at en uharmoni eller ændring i hormon balancen giver større risiko for livmoderbetændelse. Det lyttede jeg så til og valgte at enten gav vi fuld dosis eller slet ikke.
Og som sagt - i 26 års opdræt med en hel del hunkatte her - så ser vi faktisk aldrig livmoderbetændelse hos vores hunkatte.