P-piller - nye regler?

Jeg var lige en smut forbi min dyrlæge i dag, da jeg om snart løber tør for p-piller. Stort blev min forbavselse, da den søde dyrlæge beklagende fortalte at hun ifølge nye regler ikke kunne udlevere p-piller uden at se katten …Nu er det ingen ‘ulykke’ i mit tilfælde da mine to fertile piger alligevel skal vaccineres indenfor de næste par uger, og ved denne lejlighed kan jeg købe p-piller.

Men kan disse nye regler mon ikke medføre at der bliver født endnu flere ‘uønskede’ killinger ?. Jeg kan da godt frygte at nogen ikke vil betale de ekstra penge som en konsultation koster ?. Min dyrlæge gav mig ret, og hun kunne ikke forklare hvorfor de nye regler var blevet indført, men kom med en lidt ‘vattet’ begrundelse som lød på, at mange katteejere gav deres hankatte p-piller for at dæmpe deres fertilitet/strinteri - Ellers kunne hun ikke begrunde det, og kunne ikke modargumentere med at jeg påstod at det kun var indført for at trille endnu flere penge ned i dyrlægens lommer ?

Jeg fik da en resept hos min dyrlæge i januar, godt nok havde jeg en kat med men det var ikke til ham…

Nu kan man jo altså heller ikke som menneske uden videre bare få p-piller, der skal også et sundhedstjek til ind imellem. Og da de er temmelig meget farligere for katte, synes jeg det er fair nok. Kunne være rart, hvis de ikke var så nemme at få fat i, da de indtil nu har fungeret som et reelt alternativ til at neutralisere kælekatte. Dyrlægerne får forhåbentlig nu lejlighed til at præge flere af disses ejere (hvis det passer, at reglerne er sådan).

Hvis jeg ikke hørte meget forkert, så mener jeg min dyrlæge sagde at det var regler som var indført den 20 januar - Det vil jeg dog ikke turde at lægge hovedet på blokken på :slight_smile:

Jeg har altid fået afvide at dyrlægen skal se hunkatten inden. Har dog aldrig betalt for en konsultation, ved samme lejlighed…

Men har faktisk set at folk køber p-piller til kattene over dba - skrækkeligt

Jeg synes ikke man kan sammenligne …Katte får altså ikke foretaget en gynologisk undersøgelse :slight_smile:
Jeg frygter de nye regler fremmer killingeproduktion - Mange vil åbenbart ikke bekoste en neutralisering på deres fritløbne katte.

Jeg er glad for at det er indført at hunkatten skal til et tjek når der skal gives ny omgang p-piller for jeg er af den mening at det er et ret stærkt medikament især når den gives over tid/år for celleforandringer eksisterer også hos kattene.

Men samtidig har jeg også samme bekymring som dig Alice, det skal nok få nogle til at undlade p-pillerne til deres fritgående hunkatte :frowning:

Det er bare det triste i at når der bliver lavet tiltag der skal tilgodese hunkattens ve og vel at det så også rammer på en måde der er uhensigtsmæssig :frowning: Men derfor jeg er SÅ glad for at jeg neutraliserer mine kæle - hunkillinger inden de flytter for så behøver de hverken p-piller eller får uønsket kuld.:ok:

Alice, du har sikkert ret med de nye regler, nu har min dyrlæge altid været nærig med at skrive p-piller ud, han skriver f.eks ikke en recept hvor de må udleveres flere gange, og 60 stks er hvad jeg kan få, kender da en opdrætter der kunne købe 500 stks af gangen, det er godt nok en del år tilbage…

åh det går da ellers rigtig fint her :stuck_out_tongue: har ikke været til sundhedstjek ifm p-piller siden jeg blev 18 tror jeg…

[QUOTE=MoMo;557053]Jeg er glad for at det er indført at hunkatten skal til et tjek når der skal gives ny omgang p-piller for jeg er af den mening at det er et ret stærkt medikament især når den gives over tid/år for celleforandringer eksisterer også hos kattene.

Men samtidig har jeg også samme bekymring som dig Alice, det skal nok få nogle til at undlade p-pillerne til deres fritgående hunkatte :frowning:

Det er bare det triste i at når der bliver lavet tiltag der skal tilgodese hunkattens ve og vel at det så også rammer på en måde der er uhensigtsmæssig :frowning: Men derfor jeg er SÅ glad for at jeg neutraliserer mine kæle - hunkillinger inden de flytter for så behøver de hverken p-piller eller får uønsket kuld.:ok:[/QUOTE]

For mit eget og mine kattes vedkommende, synes jeg bestemt osse det er ok …Mine katte kommer alligevel til deres årlige tjek. Som jeg skrev tidligere så skal mine to yngste alligevel i nærmeste fremtid til deres tjek, så jeg er spændt på at se hvilken undersøgelse dyrlægen vil foretage inden hun udskriver p-piller …Hun kan jo ikke ved en simpel undersøgelse konstatere om evt. celleforandring ?

Jeg har aldrig fået udskrevet en recpet på flere udleveringer, men tidligere har jeg da altid ‘bare’ hentet en æske med 60 stk, og det var osse mit ærinde i dag, men jeg blev klogere :slight_smile:

Hun kan måske mærke begyndende knuder i mælkekirtlerne og om katten er drægtig.
Jeg kan forstå dyrlægen, hvis det drejede sig om en uerfaren katteejer/ny klient, men over for en fast kunde - nej!
Hvem skulle i øvrigt kunne checke, om hun havde set hunkatten først?

Som jeg har forstået det på min dyrlæge, har det altid været sådan, at de ikke må udskrive medicin uden at have set katten indenfor et vist tidsrum (fx indenfor de seneste 3 mdr, husker ikke hvad han fortalte mig).
Det gælder både p-piller og anden medicin.

[QUOTE=Mega;557092]Hun kan måske mærke begyndende knuder i mælkekirtlerne og om katten er drægtig.
Jeg kan forstå dyrlægen, hvis det drejede sig om en uerfaren katteejer/ny klient, men over for en fast kunde - nej!
Hvem skulle i øvrigt kunne checke, om hun havde set hunkatten først?[/QUOTE]

Enig Hanne …Nu ved min dyrlæge altså godt, at jeg ikke pludselig står med en hunkat som måske er drægtig - Hun ved at jeg kun har indekatte og ingen egen hankat. Hun kender udmærket mig og mit opdræt, hvilke hun osse bekræftede, men påstod at denne regel ikke kunne fraviges og derfor var gældende for ALLE !! Der havde åbenbart ingen problemer været, hvis mine ungpiger havde været til deres vaccination for feks 4 måneder siden …Og det finder jeg besynderligt, for med deres årlige tjek mener jeg ikke der bliver undersøgt for noget evt.fertilitet problemer …Så derfor er det jeg vover den påstand, at det kun er for at trille lidt flere penge op af lommerne på os katteejere.

Hanne er Nelly startet ude hos Falke her i byen, jeg så lige ryggen af hende derude ?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;557110]Som jeg har forstået det på min dyrlæge, har det altid været sådan, at de ikke må udskrive medicin uden at have set katten indenfor et vist tidsrum (fx indenfor de seneste 3 mdr, husker ikke hvad han fortalte mig).
Det gælder både p-piller og anden medicin.[/QUOTE]

Som skrevet så fortalte min dyrlæge at det var en hel ny regel/skærpelse …Hun nævnte at de heller ikke længere måtte udlevere medicin i styk-antal, som osse har været almindelig brug tidligere.

Nelly ??

Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være kommet nye regler på området :?

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Laegemidler_til_dyr/Lovgivning_inden_for_laegemidler_til_dyr.htm

Kampstrup :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;557128]Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være kommet nye regler på området :?

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Dyresundhed_og_dyresygdomme/Laegemidler_til_dyr/Lovgivning_inden_for_laegemidler_til_dyr.htm[/QUOTE]

Næhhhh jeg har osse kikket der ? …Det undrer mig lidt at jeg fik denne besked ?

Hvis man læser om sterlisering af hunkat hos netdyredoktor, så skriver de at p-piller en receptpligtig medicin som kun udleverings efter tjek af hunkatten.
http://www.netdyredoktor.dk/sw15374.asp

P-piller er receptpligtig medicin og kan først udleveres, når dyrlægen har undersøgt din kat.
Så mon det er en generel fælles beslutning dyrlægeforeningen har truffet :?

Edit:

Og faldt lige over denne her hos Falke:

P-piller er et receptpligtigt præparat, og det må man som dyrlæge kun udlevere hvis man ser katten jævnligt på klinikken, derfor er vi begyndt at tage alle katte ind som skal have p-piller, vi undersøger dem hurtigt og sikrer os at de ikke har knuder i yveret, at de vitterlig er hunkatte m.m.
Mange katteejere undrer sig over dette, og nogen vil slet ikke komme med katten, men det er som sagt ulovligt at udlevere pillerne uden overhovedet nogensinde at have set katten.