På besøg i Cirkus hos Olanders

[quote=Felis;309373]Hvad var det forkerte?

Og nej, det blev jo netop fastslået, at kattene ikke blev domesticeret i Tyrkiet ;-)[/quote]

Jeg synes jo netop det blev fastslået af den blev domesticeret i Egypten ??

Iøvrigt en interessant udsendelse :slight_smile:

Selvfølgelig har ændret levevilkår ændret på katten, men jeg nægter at tro det elemtære og det der kendetegner en kat er ændret !

[quote=SineGry;309368]Nemlig.
Jeg er så ked af at je var for træt til at blive oppe og se den udseendelse. Ved du om den bliver genudsendt?[/quote]

Det ved jeg ikke Sine …Men mon ikke ??
Jeg synes det var en spændende udsendelse :slight_smile:

Jeg mener den nyeste forskning peger på, at katten blev domesticeret på Cypern, men jeg kan huske forkert? Kan kun se ganske få minutter af programmet, men kender godt forskningen. Det var disse forskere, der i 2007 fastslog, at Felis catus stammer fra Felis Silvestris Lybica og ikke et mix af vildkatteracer som først antaget - alle tamkattenes DNA kan spores til Lybica. i 2004 fandt forskerne en grav med en død mand på Cypern, og få meter fra denne grav endnu en med en kat i, som så ud til at have været kæledyr hos manden. DNA fra denne kat og de katteejere verden over, som har indsendt DNA (som man kan se i filmen), bidrog til at kortlægge Felis catus arvemasse - de blev færdige i 2007, men er først for alvor begyndt at melde ud med sikkerhed nu.

Ellers helt enig med dig - en kat er en kat, men det skyldes blandt andet, at vi ikke selekterer på visse ting frem for andre. Forsøg med ræve har vist, at dette solitære dyr blev tamt og begyndte at udvise en helt ny forståelse for at afkode menneskers signaler over blot 18 generationer, hvor forskerne kun selekterede på tamhed.

Det er superspændende emne - for hvis vi selekterede på katte med anlæg for at træne og udføre diverse ting, så ville vi sandsynligvis få mere af dette i katten, ganske som ved hunden, der er selekteret til specielle arbejdsområder (hyrdning, jagt osv).

Ægypterne gjorde det - de gik på jagt med katte, der havde anlæg for at samarbejde med mennesker - og parrede disse og fik endnu bedre jagtkatte. Super spændende! Mongoliet brugte tamme leoparder/geparder (forskerne er usikre på hvilket dyr, da alle store katte dengang hed leopard:-)) til det samme. Kattene red med bag på heste på jagt. De sad bag rytteren med en hætte over hovedet, og om natten sov mongolerne med kattene i deres senge. Europæerne forsøgte sig med at tæmme disse store katte, og lykkedes med det - blandt andet blev de ført til England, hvor de deltog i jagter - men ak - kattene ville ikke parre sig.

Det ville hundene til gengæld - så derfor går folk rundt på gaden med hunde i dag i snor og ikke geparder/leoparder:-) Der står en masse sjovt om dette i Dyrenes Historie af Thomas Raab. Fed bog!

Kan se du (Alice) skriver i tråden om katte på borde, at man ikke bør pille ved instinkterne - og jeg læser det som at en kat skal have lov at være kat, og det er jeg bestemt enig med dig i. Man bør ikke straffe naturlig adfærd, men bør finde andre måder, hvis man vil træne det til et minimum - for helt væk kan det ikke komme - med mindre vi selektere det væk - og er det så en kat?

Mongolerne og ægypterne trænene ikke med tvang og straf men venlighed og belønning/positiv forstærkning.

Du har mange gode indlæg i den tråd, som jeg er 100 % enig i.

MVH

MVH

[quote=Felis;309373]Hvad var det forkerte?

Og nej, det blev jo netop fastslået, at kattene ikke blev domesticeret i Tyrkiet ;-)[/quote]

F.eks tungens funktion for kattens renlighed og ikke at den hovedsageligt bruges til at slikke pelsen af byttedyr - de viste jo selv at kattene sluger deres mus hele, hvis de kan. Og der var et par andre i den dur.

Og der manglede en masse uddybninger af nogle ting, f.eks blev det sagt at persere er fyldt med nyreproblemer osv. Og så kunne de da også godt have kigget lidt nærmere på racekattenes gener, i stedet for bare at sige at de var manipulerede og derefter fordømme racekatteavl.

Jeg er sikker på at det heller ikke har været i UC Davis interesse.

Og generelt om kattenes adfærd som sociale dyr. De viste nærmest kun en masse hoppende og skrigende katte.

Hvis jeg ikke kendte til at katte før udsendelsen, så ville jeg være dybt skræmt over den slags små hidsige væsener nu.

Alice: Ja, det blev sagt at det nok var i halvmåneområdet at katten blev domisticeret, det er rigtigt. Jeg huskede forkert.

(Er Egypten med i det?)

Hvad med Cypern? Det er det sted disse forskere har meldt ud før? Er du gået væk fra det?

Hvad er halvmåneområdet, spurgte geografi-fjolset?

[quote=lenschow;309383]Jeg mener den nyeste forskning peger på, at katten blev domesticeret på Cypern, men jeg kan huske forkert? Kan kun se ganske få minutter af programmet, men kender godt forskningen. Det var disse forskere, der i 2007 fastslog, at Felis catus stammer fra Felis Silvestris Lybica og ikke et mix af vildkatteracer som først antaget - alle tamkattenes DNA kan spores til Lybica. i 2004 fandt forskerne en grav med en død mand på Cypern, og få meter fra denne grav endnu en med en kat i, som så ud til at have været kæledyr hos manden. DNA fra denne kat og de katteejere verden over, som har indsendt DNA (som man kan se i filmen), bidrog til at kortlægge Felis catus arvemasse - de blev færdige i 2007, men er først for alvor begyndt at melde ud med sikkerhed nu.

Ellers helt enig med dig - en kat er en kat, men det skyldes blandt andet, at vi ikke selekterer på visse ting frem for andre. Forsøg med ræve har vist, at dette solitære dyr blev tamt og begyndte at udvise en helt ny forståelse for at afkode menneskers signaler over blot 18 generationer, hvor forskerne kun selekterede på tamhed.

Det er superspændende emne - for hvis vi selekterede på katte med anlæg for at træne og udføre diverse ting, så ville vi sandsynligvis få mere af dette i katten, ganske som ved hunden, der er selekteret til specielle arbejdsområder (hyrdning, jagt osv).

Ægypterne gjorde det - de gik på jagt med katte, der havde anlæg for at samarbejde med mennesker - og parrede disse og fik endnu bedre jagtkatte. Super spændende! Mongoliet brugte tamme leoparder/geparder (forskerne er usikre på hvilket dyr, da alle store katte dengang hed leopard:-)) til det samme. Kattene red med bag på heste på jagt. De sad bag rytteren med en hætte over hovedet, og om natten sov mongolerne med kattene i deres senge. Europæerne forsøgte sig med at tæmme disse store katte, og lykkedes med det - blandt andet blev de ført til England, hvor de deltog i jagter - men ak - kattene ville ikke parre sig.

Det ville hundene til gengæld - så derfor går folk rundt på gaden med hunde i dag i snor og ikke geparder/leoparder:-) Der står en masse sjovt om dette i Dyrenes Historie af Thomas Raab. Fed bog!

Kan se du (Alice) skriver i tråden om katte på borde, at man ikke bør pille ved instinkterne - og jeg læser det som at en kat skal have lov at være kat, og det er jeg bestemt enig med dig i. Man bør ikke straffe naturlig adfærd, men bør finde andre måder, hvis man vil træne det til et minimum - for helt væk kan det ikke komme - med mindre vi selektere det væk - og er det så en kat?

Mongolerne og ægypterne trænene ikke med tvang og straf men venlighed og belønning/positiv forstærkning.

Du har mange gode indlæg i den tråd, som jeg er 100 % enig i.

MVH

MVH[/quote]

Tak Helle :slight_smile: …Som du kan se, så er jeg altså osse ‘nørdet’ hvad angår min interesse for kattens sind/adfærd :D. Jeg bruger TIMER på bare at iagttage katte i forskellige situationer, og jo mere jeg lærer katten at kende, des mere holder jeg af den …Og nok mest fordi katten er så selvstændig og med en vilje af stål :slight_smile:

Jeg er stadig influenca ramt, og derfor slatten og træt, så måske har jeg glippet noget af udsendelsen i aftes, for jeg mener at der blev fastslået at katten valgte mennesker første gang i Egypten - Måske tar’ jeg fejl, for de var osse meget inde på det kunne være på Cyperen.

Jeg er heller ikke uenig i, at katten godt kan indlæres til forskellige øvelser - Men KUN hvis det passer katten ! :-). Og min største skræk er at man ‘piller’ så meget ved en kats medfødte adfærd, at det pludselig ikke længere er en kat - Efter min mening må det ALDRIG ske, og her mener jeg vi mennesker må styre vores behov for at opdrage og tilrette. Hvis man har dette behov, så skal man efter min mening fravælge at eje kat !!

Helt enig Alice. Vi har jo desværre set, hvor det kan føre hen, hvis mennesker gerne vil pille for meget - fx er declawing resultatet af at nogle gerne vil have en kat, men ikke en HEL kat.

Og det er skrækkeligt… Ganske som når mennesker skærer hundes stemmebånd fordi så gør de ikke med lyd på mere…

MVH

[quote=lenschow;309387]Hvad med Cypern? Det er det sted disse forskere har meldt ud før? Er du gået væk fra det?

Hvad er halvmåneområdet, spurgte geografi-fjolset?[/quote]

Jo, de havde noget om Cypern, og man forstod at det var et vigtigt sted. Men de fandt så vist nok frem til at de cypriotiske katte var importeret fra fastlandet, med mennesker. Så hvis der har været en hypotese, som den du beskrev, var den nok den, de tilbageviste.

Halvmåneområdet er i mellemøsten, men hvor langt det strækker sig ved jeg heller ikke lige. Måske er det ikke et udtryk som bruges i Danmark.

http://wapedia.mobi/da/Frugtbare_Halvmåne

[quote=Sheer;309384]
Alice: Ja, det blev sagt at det nok var i halvmåneområdet at katten blev domisticeret, det er rigtigt. Jeg huskede forkert.

(Er Egypten med i det?)[/quote]

Ja, Egypten er med, Syrien, Jordan m.m…men det er Tyrkiet ikke udover en lillebitte del i sydøst ;-))))

Og det var helt nede i den sydlige del af egypten, Abu Simbel, at de fandt de katte der af størrelse og adfærd lignede de oprindelige vilde katte mest.

[quote=lenschow;309387]Hvad med Cypern? Det er det sted disse forskere har meldt ud før? Er du gået væk fra det?

?[/quote]

Ja, det blev i hvert fald sagt i udsendelsen, at kattene hverken stammede oprindeligt fra tyrkiet eller Cypern

[quote=Alice;309375]Jeg synes jo netop det blev fastslået af den blev domesticeret i Egypten ??

Iøvrigt en interessant udsendelse :-)[/quote]

Ja, det gjorde det nemlig

Sikke spændende! Øv det ville jeg gerne se - har ingen TV og ærgrer mig for første gang i 5 år over det… :frowning:

Dejligt I vil dele det!
Jeg tænker, at den kat i graven på Cypern jo kunne være bragt dertil af en, der havde rejst i andre lande (måske Halvmånelandet så:-)) og at Ægypterne jo netop havde import af mange ting, så hvorfor ikke misser?
Nu ser det så ud til at det kan være tilfældet.

Det er rigtig spændende

[quote=lenschow;309467]Sikke spændende! Øv det ville jeg gerne se - har ingen TV og ærgrer mig for første gang i 5 år over det… :frowning:

Dejligt I vil dele det!
Jeg tænker, at den kat i graven på Cypern jo kunne være bragt dertil af en, der havde rejst i andre lande (måske Halvmånelandet så:-)) og at Ægypterne jo netop havde import af mange ting, så hvorfor ikke misser?
Nu ser det så ud til at det kan være tilfældet.

Det er rigtig spændende[/quote]

Så vidt jeg forstod så hersker der stadig usikkerhed om den mummi-kat de fandt nedgravet sammen med en mand, var tegn på at katten var mandens kæledyr, eller om katten skulle ses som et offergave …Det viste sig ved en røngentbillede at katten havde fået brækket halsen.

Den de fandt i Cypern var ikke mumificeret.

De egyptiske var.

Hukommelse er en sjov ting.

Var den så heller ikke en offergave og havde fået halsen brækket?

Kunne man forestille sig, at man aflivede katten for at sende den med ejeren? Ægypterne mente vist at katte rejste med sjælen til de dødes rige?

MVH

[quote=lenschow;309689]Var den så heller ikke en offergave og havde fået halsen brækket?

Kunne man forestille sig, at man aflivede katten for at sende den med ejeren? Ægypterne mente vist at katte rejste med sjælen til de dødes rige?

MVH[/quote]

Det fremgik vist ikke hvordan den kat var død, om den var et kæledyr eller en offergave .

Massegraven i Egypten med mange hundrede mumificerede katte, de havde fået halsen brækket

Okay så er det dem jeg kender. Kattene i Ægypten: Det var helt vildt - der var så mange, at der var dannet et helt nyt geologisk jordlag - eller hvad det hedder? Mange nåede desværre at blive brugt til brændsel osv, da man ikke kendte til deres værdi i starten:-( Resten reddede forskerne.

Mærkeligt egentlig, at der var dødsstraf for at slå en kat ihjel i Ægypten, men disse var dræbt… Det undrer mig - hvad tror I?

Måtte særlige præster mon aflive og nedgrave med et særligt formål, eller var de syge?

Eller mon de invaderende Romerne dræbte deres katte?

Det får jeg det helt skidt ved tanken om! Romerne indtog jo dele af landet ved at bære katte foran sig - så overgav Ægypterne sig… Mener det var Romerne?