Pandekagekuldet

Ja - efter nogen tid i tænkeboks, har jeg besluttet, at jeg IKKE kan anfægte andre´s linjer
med en måske genetisk nedarvet sygdom, uden at få på plads, at der virkelig ER tale om en sådan sygdom.
Derfor har jeg besluttet, at bestille tid til røngten af pandekagerne, hos min dyrlæge.
Håber jeg kan få en tid på onsdag, hvor jeg har fri…

Rent ud sagt: Spild af penge!
Du må have tålmodighed - Enten retter det sig i takt med, at de vokser, eller også bliver det værre.

Poly-Cats,
Jeg kan forstå, at du har et kuld killinger med nogle fladbrystede i mellem? Det er jeg ked af at høre -blåblå Du kan læse mere om fladbrystethed her: Website Disabled Nogle kommer sig fuldstændigt -thumbs - andre dør desværre -blåblå
mvh Camilla

Det jeg vil have undersøgt er, om der ER fladbrysthed de har.
Er det helt tosset?

En dygtig dyrlæge burde kunne mærke på killingerne brystkasse og konstatere fladbrystethed eller ej - dyrlægen burde også kunne lære dig at mærke det.
mvh Camilla

Det er rent ud sagt spild af penge, med mindre din dyrlæge har fulgt indtil flere flade killinger.

Røntgen fortæller overhovedet ikke om det kan rette sig eller ej, det giver kun et øjebliksbillede af killingernes tilstand.

Tro mig, jeg har været der og prøvet det. Ved mine første flade killinger var vi også næsten daglige gæster hos dyrlægen.

Håb det bedste, men vær forberedt på det værste.

Ikke den sjoveste besked at få, men jeg ved det af erfaring.

KH
Linda

Jeg er helt enig med bl.a. Mega og Mea Culpa, det er spild af tid og penge at tage røntgen af killingerne. Det vil ikke hverken forbedre eller forværre deres overlevelsesmuligheder, bortset fra, at du risikerer at komme til en dyrlæge, som er så dårligt bekendt med defekten, at han/hun uden videre anbefaler aflivning. -blåblå

Nu har du killinger, nu kommer du ud i et ekspertiseområde, hvor du meget hurtigt kommer til at vide mere end flertallet af dyrlægerne! Neonatal pleje af kattekillinger, identifikation af forskellige fødselsdefekter, arvegang af forskellige egenskaber og defekter, det normale fødselsforløb og meget mere, det er altsammen ting, som erfarne opdrættere ved mere om end de fleste dyrlæger. Det er ikke noget jeg siger for at “disse” dyrlægerne, for jeg har den største respekt for deres viden og faglighed, og jeg er dybt afhængig af dem. Men de kan altså ikke vide alt, og her er det vigtigt, at både jeg som opdrætter og dyrlægerne kender grænserne for vores respektive ekspertiseområder og respekterer hinanden.

Jeg er også lidt bekymret for dit motiv ovenfor for at ville røntgenundersøge? De linjer du har, som du er blevet betroet af andre opdrættere, og som med tiden vil blive dine egne, de indeholder en masse på godt og ondt. Der er ingen grund til at ville “anfægte” dem, og der er heller ingen grund til at bagatellisere eller benægte de problemer, som uværgerligt vil opstå i løbet af dit avlsarbejde. Du er nødt til i stedet at se problemerne i øjnene, føre nøje optegnelser, og være opmærksom på gentagelser i kommende kuld. Og du er nødt til at droppe den der tendens til stigmatisering, som afspejles i dit ordvalg - der er ikke noget odiøst eller forkert i at have fået fladbrystede killinger, og det faktum er ikke at “anfægte” andres linjer.

En del af linjen bag dine katte har du til fælles med mig, og du er velkommen til at kontakte mig privat, hvis du vil høre om mine erfaringer på godt og ondt. Jeg synes ikke, at der er nogen grund til at diskutere linjerne offentligt, men du lyder, som om du måske godt kunne bruge et frisk perspektiv? :slight_smile:

Pil rammer lige præcis det de fleste erfarne opdrættere ved og erkender med tiden.
Ja, det er spild af tid og penge og stress for dine små og mormis.
Min dyrlæge har jeg også stor respekt for, også fordi hun viser interesse for at lære mere om f.eks. FCK killinger og vil gerne mærke en sådan næste gang der kommer en her.
ikke mange dyrlæger kender defekter ligeså godt som opdrætterne. Killinger med FCK eller Twisted legs f.eks. er ofte blevet aflivet uden grund.
Marina

:frowning: :frowning:
Hey hay
Godt for dig at du har taget stilling, jeg kan på nogen måder godt forstå at du har fået en bræt opvågning.
Men det at være opdrætter er bestemt ikke lutter lagkage.
Og dårlige oplevelser kommer og går, det er helt sikkert ikke sidste gang du står med et problem i dit opdræt, eller at du skal tage stilling til at lukke - avle - forholde dig til div. problemstillinger. Og det er ikke næmt at være ny, og få sin første dårlig oplevelse.

Men, men så stopper også al forståelse, du bruger ikke dit bagland. Du bruger ikke alle de ,meget velmenene råd, og tilbud til en dut.
Pil skriver at du er velkommen til at kontakte hende, om evt. råd og viden om de linjer som hun har arb. med en del år. Ved du hvad jeg ville havde taget i mod et sådanne tilbud med kyshånd, Pil er respekteret i Maine coon kredse, hun har en stor viden som hun levere på et højt sagligt niveau. Jeg personligt har aldrig hørt/læst at Pil har udtalt sig om noget hun ikke har haft total dokomenteret.

Lige ledes har Mega, som også er en af maine coon verdens grand old Ladys, give sin viden videre til dig. Også her vælge du ikke at lytte. Hvilket undre mig. For også her snakker vi tæt på en menneske alders erfaringomkring opdræt, på godt og ondt.

Har du et sec. overvejet, at opdrætteren bag dine katte ikke syntes at det var en lykkelig ide med, denne offeltlige debat, i et forum med mange kælemennesker der er gode til at google, og derfor kun har en teoretisk viden om evt. problemstillinger.
Når man er så offentlig, i sine udmeldinger, skal man altså lige huske at du endnu leger med lånt fjer. og at der i ALLE katte /racer/ maine coon har fejl.
Og at mange seriøse opdrætter samler viden om de linjer de arbejder med.
Så nå du skriver at du har bestemt Du ikke vil anfægte andres linjer… tja så har du gjort det… første gang du skrev ÅHHHHH, mine killinger er flade.
Det sidder der ex. 10 meget nye opdrættere og x… antal mange kælefolk der ikke har en chance til at forstå, el forholde sig til. Men måske bare skriver sig bag øret… hhmmmm evt. problem linjer…
I stedet for at tage en dyb indåndig og bruge dit udemærket bagland til at få vejledning.
puhhaaa, ikke heldigt i min øjne.
Den måde du får handlet på, giver mig de tanker at din mentor total har fejlet… eller så vil du ikke høre efter.
Alle handlinger har konsekvenser, og jeg kan næppe tro at din eller gode og stabile mentor har billiget dine indlæg.
Har du overhovedet tænkt over hvor meget du hænger denne opdrætters linjer ud til tørre?
Så lær, at i katte verden passer man på sit bagland, og lytter og ind i mellem lister man på liste fødder.
Så pøj pøj med dine misser og så håber jeg de er pillet ud af deres rør nu.
Hilsen Pia
-engel -engel

Tja så bliver jeg vel nødt til at svare :frowning: :frowning: :frowning: :frowning:

Christie har fået Kiss My Blue Dream fra mig.

Fra Whiet Wolf linier kan jeg sige at ja der vil Pil kunne sige en del, det er også samme linier hun har arbejdet en del med :slight_smile:

Jeg kan ærligt sige at han har avlet her i 5 år og aldrig lavet fladbryst. :slight_smile:
Jeg har piger fra ham der har avlet uden fladbryst :slight_smile:
Jeg har børnebørn uden fladbryst :slight_smile:
Jeg har ude i verden Børn Børnebørn oldebørn o.s.v og har ikke til dato hørt om andre :slight_smile:

Når det så er sagt, tja hvad ved jeg ud fra det Lidt eller intet

Fabienne er fra Tyskland og jeg har været igang med den store undersøgelse, men ingen vil sige at de har set det :?

Men Christie ved at det var første kombination, og at hun fik ham på disse betingelser -sorry

Og nej jeg syntes ikke om denne tråd, for jeg ville hellere have at Christi havde taget den over pb eller ringet til dem jeg anbefalde hun kontaktede. -thumbs

Ja jeg må hellere lade være med at lege mentor, når ikke det lykkes bedre end dette :S :S

Jeg kan slet ikke forstå at I synes nogen bliver hængt ud. Karen, du er ikke skyld i noget og er med sikkerhed en god mentor, men det er svært at rådgive om noget man ikke selv har erfaring med, altså her FCK.
Vi kan alle lære af at folk tør spørge ÅBENT om de problemer de har. Kun på den måde kan viden og erfaring komme ud til så mange som muligt. Og mon ikke kælekatteejere også kan læse og forstå de indlæg der giver en forklaring uden at tro det værste.

Marina

Jo det kan du tro vi kan -thumbs
Og jeg tænker altså slet ikke så langt og i de baner, at jeg synes nogen bliver hængt ud overhovedet.
Og jeg hylder altså åbenhed - men det kan jeg sagtens sige, jeg er ikke opdrætter og ville måske mene noget andet hvis jeg var, ved det ikke.
Og Karen, som jeg har forstået, så er du da en alletiders mentor -thumbs

[quote][/quote]
Har sendt dig en PB

fuldstændig enig med Denise, jeg ser heller ingen blive hængt ud, jeg ser åbenhed fra Poly, og råb om hjælp til den her situation, og det synes jeg desværre ikke der er meget af -bleg

Hvor gammel er dine killinger nu?

Jeg havde et kuld hvor jeg oplevede at der kom en fladbrystet killing.
Jeg opdagede det først da killingen var omkring 2 uger. Og den var ikke født med det, det er jeg sikker på.
Det virkede næsten som om at det kom fra den ene dag til den anden, men det er sikkert ikke rigtigt.
Det virkede bare sådan da jeg havde dem i hænder hver dag.

Nå, men det forsvandt rimlig hurtigt (af sig selv) efter 4 uger tror jeg, så kunne man overhovedet ikke mærke at den havde været fladbrystet.

Desværre er det ikke altid at man er så heldig, men jeg har hørt at det tit retter sig ved maine coon. tja… hvorfor ved jeg ikke.

Så måske du skal prøve og se tiden an.

Killingerne bliver ikke født fladbrystet. Det starter gerne når killingerne er mellem 4-14 dage gamle, hyppigst ved 1 ugers alderen. Har man prøvet det, holder man vejret hver gang man mærker efter.
Og din fornemmelse er rigtig, det kan faktisk komme i løbet af en dag og endda timer.

Marina

Jeg ser bestemt heller ikke at der er nogen der bliver hængt ud. Jeg tænkte slet ikke den tanke, om hvilke linier hun " ikke anfægter".

Derimod så jeg muligheden for at følge med i en debat, jeg kunne lære noget af.

Og det er slet ikke så ringe endda -thumbs

Hvor gammel er dine killinger nu?
De er 3 uger på lørdag. Jeg opdagede det ligesådan, da de var ca. 1 uge. 3 af dem er flade, men synes de 2 retter sig.
Jeg havde et kuld hvor jeg oplevede at der kom en fladbrystet killing.
Jeg opdagede det først da killingen var omkring 2 uger. Og den var ikke født med det, det er jeg sikker på.
Det virkede næsten som om at det kom fra den ene dag til den anden, men det er sikkert ikke rigtigt.
Det virkede bare sådan da jeg havde dem i hænder hver dag.

Nå, men det forsvandt rimlig hurtigt (af sig selv) efter 4 uger tror jeg, så kunne man overhovedet ikke mærke at den havde været fladbrystet.

Desværre er det ikke altid at man er så heldig, men jeg har hørt at det tit retter sig ved maine coon. tja… hvorfor ved jeg ikke. Tak - dejligt at høre.
Så måske du skal prøve og se tiden an.[/quote]

Nogle tegn på fladbrystethed:
Killingen vil ligge på maven - ikke på siden.
(Og det hjælper ikke at lægge den i paprulle).
Når den ligger og “ælter” på hunkatten, vil der være større afstand mellem dens forben end på de ikke-flade killingers.
I stedet for, at ribbenene buer ind under killingen, mærkes de i siderne lige som kanten på et skildpaddeskjold
Når du holder killingen med ryggen opad i din hånd, skal dens brystkasse følge din hånds hulning. Er der luft imellem, er den fladbrystet.
Du kan måske også se, at dens vejrtrækning er hurtigere end de andre killingers.

Hvis det går den gale vej:
Som tiden går, vil dens hoved virke større og større i forhold til dens krop.
Den er ikke så aktiv som sine søskende og bliver hurtigere træt.
(På dette tidspunkt ville jeg lade den aflive).
Ellers ender den med at sidde med løftet overkrop, støttet op ad noget.
Dette, fordi den ikke kan få luft.
Du vil også kunne se, dens tunge og slimhinder er blevet blå-grå.

Der er på dette tidspunkt nemlig ikke plads i dens brystkasse til, at dens hjerte og lunger kan arbejde.

Men i de fleste tilfælde retter den sig og bliver en dejlig, stor kat, der vil kunne leve lige så ubesværet og blive lige så gammel som andre katte. :slight_smile: