Panik ved transport

Min dejlige kat Mufti, som jeg altid har problemer med, er en kastreret dreng på 1 år og 6 dage.

Han skal snart til dyrelægen og til sundhedstjek. Men Mufti er verdens STØRSTE KYLLING! Han bliver bange for at få noget i hovedet når man kravler op på hemsen og begynder at rode rundt - selvom han aldrig har fået noget i hovedet deroppefra! Han bliver bange når vi får pakkepost ind af døren. Han kan endda være bange for papkasser :S
Ellers plejer han at være afslappet og rolig - fyrværkeri affødte knapt et løftet hoved!

MEN det aller-allerværste er transport. Katten går i chok. Han starter ud med et miaw’e inderligt og ulykkeligt og et kvarter efter ligger han helt passivt og er ikke til at komme i kontakt med. Tilsidst vil han skide udover sig selv og kassen. :blegne:

Nogen der har en god løsning? Jeg synes det er dybt synd for min kat! Han skal ca 2 gange om året transporteres fra Odense til Slagelse med offentlig transport (når vi ikke kan finde pasningsløsninger herhjemme, må han hjem til Martins forældre). Og så skal han til tjek 1 gang om året her i Odense.

(Hvorfor er han ikke så modig som Fnug, der tager alt med knusende ro? Hmm… med Fnug er det nok ikke mod, men enfoldighed…)

Mange dyrlæger tager på hjemmebesøg for en mindre kørselsgodtgørelse. Prøv at forhør dig hos dyrlægen.

Ja offentlig transport er ikke for alle katte. Jeg tog faktisk nogle gange en taxa, bare for at spare min huskat Panter for busserne, de var de værste.

Måske kan du få din dyrlæge til at komme på hjemmebesøg?

Det kunne jeg måske godt finde på…
Men findes der noget beroligende der kunne hjælpe?
For problemet er der jo også når vi skal til Slagelse!
Det er en tur på over 1 time, først i bus (15min), så i tog (45min) og så på gåben (15min).

[QUOTE=RF;99331]Det kunne jeg måske godt i nødstilfælde, men jeg er studerende og ikke særligt rig!
Findes der noget beroligende der kunne hjælpe?[/QUOTE]

Jeg ville ikke begynde at medicinere en kat, der skal til dyrlægen - så har dyrlægen jo ikke en chance for at vurdere om katten er sund og rask.

Men man kan da altid prøve noget Feliway fx - det virker, for mange katte, som noget trygt.
Tvivler dog på det vil have den store effekt, hvis han er så slem, som du skriver.

[quote=RF;99331]Det kunne jeg måske godt finde på…
Men findes der noget beroligende der kunne hjælpe?
For problemet er der jo også når vi skal til Slagelse!
Det er en tur på over 1 time, først i bus (15min), så i tog (45min) og så på gåben (15min).[/quote]

Ja der findes beroligende medicin, men nogle katte kan reagere modsat på det. Det kan selvfølgelig godt være at medicinen har ændret sig med årene, det skal jeg ikke udtale mig om.

Han er meget slem… og det er meget synd for ham!
Også fordi han så når han komme frem skal vaskes, og han HADER vask (jf. en anden tråd). Det er dobbelt panik: Transport og vask - at det er nyt sted med hunde betyder mindre, for han har boet der i et par måneder og kan sagtens genkende det og hundene er mindre end ham snart, så han falder hurtigt til ro.

Men jeg kan godt se, at det kan være umuligt for dyrlægen at se om han er rask hvis han er sløvet med medicin :S

Kan du ikke hygge kassen helt vildt op??
Jeg så en anden tråd, tror det var Teresas (undskyld hvis det er stavet forkert eller ikke er rigtigt!) hvor hun var bange for at hendes kat ville fryse så hun havde polstret kassen med tæpper. Dette kunne måske gøre at katte ville føle sig mere tryg, og det ville være vante dufte.

Der er noget der hedder Bach (heller ikke sikker på at dette er 100 % rigtigt, men måske andre kan hjælpe?) Det er et naturprodukt og der også kan bruges til mennesker og det kan købes i helse butikker. Det virker afslappende, men så vidt jeg ved ikke sløvende!

Jeg håber det bliver bedre med de ture frem og tilbage!!

Hvis han har det så skidt med det, så kontakt da lige dyrlægen og hør, hvad de skal have for at komme hjem.
Og er han ikke syg, så skyd dyrlægetjekket et par mdr., så du har pengene.

Vivi - Men selvom dyrlægen kommer hjem er der vel stadig turen til det sted han skal passes når de er på ferie der skal findes en løsning på?

Har I prøvet bare at have ham i transportkassen uden at tage nogle steder? Først at vænne ham lidt til den?
Hos mig står kasserne fremme så kattene er vant til at være i dem :slight_smile:

Jeg har hørt om Bach’s Blomsterdråber, men jeg tror ikke på homeøpati :wink:

Ja, det vil jeg gøre, Vivi. Missen er jo ikke syg, han virker helt rask…
Og indtil videre skal han ikke til Slagelse, jeg har fundet stand-in de næste par gange vi skal væk :slight_smile:

Bedøvende til en kat er ikke en god ide, de vil ofte reagere enten helt modsat på medicinen eller gå i panik når de kan mærke den sløvende virkning og forsøge at komme væk.
Et forslag vil være at du altid har transportkassen stående som en hyggehule samt tager små korte ture med ham i kassen istedet for to-tre lange årlige. På den måde vil han finde ud af at det ikke er så farligt. En gåtur på først fem -ti minutter og så hjem igen. Turene gøres lidt længere efterfølgende evt. kombineret med korte ture i bus/ bil.
Marina

[quote=Eva K;99372]Vivi - Men selvom dyrlægen kommer hjem er der vel stadig turen til det sted han skal passes når de er på ferie der skal findes en løsning på?

Har I prøvet bare at have ham i transportkassen uden at tage nogle steder? Først at vænne ham lidt til den?
Hos mig står kasserne fremme så kattene er vant til at være i dem :)[/quote]

Her står kasserne også fremme, og han elsker at ligge og sove i dem -kat4
Men når lemmen lukker bag ham og han bliver løftet ud af huset starter panikken!

[QUOTE=RF;99380]Her står kasserne også fremme, og han elsker at ligge og sove i dem -kat4
Men når lemmen lukker bag ham og han bliver løftet ud af huset starter panikken![/QUOTE]

Prøv at starte med at gå én tur rundt om huset.
Når han ikke panikker over det, tager du to ture osv … men vær forberedt på, at det tager tid - og nogle lærer det vist aldrig.

Ja, det kunne måske hjælpe, men jeg har dårlige erfaringer med at tilvænne Mufti til noget som helst. Han er p****-stædig! Vil han ikke, så vil han ikke.

Det eneste jeg har fået lært ham var at kravle ned fra hemsen (han havde en dag pludselig glemt hvordan man gjorde, så han var “fanget” deroppe).
Men frisering, vask ect. VIL han ikke…

Jeg vil gerne rådgive dig, hvis du ønsker det - min mail står herunder.

Det handler om gradvis tilvænning, muligvis medicinering i en periode for at kunne træne og om at undgå at presse katten nogensinde.

Det er meget synd for dyr, som lever sådan her, synes jeg. Jeg håber, at du får hjælp til at forbedre kattens livskvalitet - fra mig eller en anden.

MVH Helle

PS træning handler ikke om vilje - det handler om motivation .- bruger du de korrekte indlæringsmetoder, så vil dyret reagere fordi det faktisk ikke har et valg.

Mange hundeejere tror deres hunde er lydige. Ja! Overfor indlæringslovene:D

MVH Helle

jeg er bare glad for at denne tråd er lavet for min den ene laver næsten samme nummer når vi skal til dyrelæge…Sjovt nok er hun den “seje” herhjemme, men så snart den står på en tur ud i kassen så bliver der vrælet hvorefter hele kassen bliver skidt til…og jeg har tilmed lavet det hyggeligt, med både bløde håndklæder, guf og vand.

Årsagen er ofte, at ejere ikke gradvist træner kattene til at køre… det sker sjældent og der er ingen tilvænning.

Jeg forsøger at tage Tip med rundt omkring fx - for at lære ham det.

Ved hunde med disse problemer ville man gå langsommere frem - eller burde. Men det er der ikke tradition for ved katte - ganske som hunde kan de blive køresyge osv

MVH Helle

Det kan også hjælpe af have en transportkasse, som de ikke kan se ud af og blive bange for omgivelser. Vi har en med “dækken” på, og den er også god om vinteren, så en syg mis ikke får træk og en mis ikke behøver forholde sig til alle andre dyr hos dyrlæge, eller i kø ved udstillinger.