Paring poly til poly?

Som jeg forstod det , dengang Kaplers holdte fordrag i MCO klubben for nogle år siden, så blev denne Gentleman agreement lavet simpelthen for at man kunne styre polygenet så det ikke “løb løbsk” og at som en nævnte at hanner kan altså lave langt flere killinger end hunkatten i løbet af en avlskarriere.

Iflg Kaplers var det ikke helt meningen at Socko P. skulle have været brugt i avl herhjemme, men pga. han udviklede sig ret flot blev det besluttet at han skulle lave få kuld.

Efter hvad jeg har forstået med at parre poly til poly så er det at der kommer mere end bare den ene store ekstra tommel ud af en sådan parring, men der kommer en del ekstra tåpoter. Det man mener med benskader er at poten bliver mere deform af disse mange ekstra tæer og katten dermed ikke går ordentlig = der udvikles benskader. Selv om der er polykatte i naturen er det ikke ensbetydende med at det ikke giver alvorlige skeletskader.

Og som Mega skriver så har det også været en klar regel at killinger der HAR polypoter blev navngivet med et P og at dem som var en del af et polykuld dvs efter en poly forældre fik (P) for at angive at den er bærer af polygenet. En ganske god regel for så er det at man kan se hvilke linier der HAR genet og hvilke der bærer.

Tænker ofte over hvorfor der ser ud til være så mange katte med ret skæve fodled i min race. Jeg vil selv gøre mit for undgå at bruge disse katte i mit avlsprogram.

Tænker ofte over hvorfor der ser ud til være så mange katte med ret skæve fodled i min race. Jeg vil selv gøre mit for undgå at bruge disse katte i mit avlsprogram.

[QUOTE=TrekkieGrrrl;903188]Hvis man sælger en polyhan man ikke gerne ser brugt i avl, så kastrerer man ham vel inden salg?

Jeg er forøvrigt en af dem der ikke forstår man bevidst avler efter en defekt. Jeg kan godt se at de fleste katte ikke har problemer med at ha’ et par ekstra tæer, men … jeg synes bare ikke det ser … pænt … ud.[/QUOTE]

Det syntes jeg heller ikke … :ups:

Syntes faktisk ikke det er okey at man avler katte på sådan en måde, at de får helbredsmæssige problemer ud af det ! Men hver sin smag … ønsker ikke at træde nogen over tærene …

Jeg vidste ikke man gav ikke poly katte efter poly katte (P) men det er da ganske smart faktisk. Så lærte jeg nok nyt i dag. :slight_smile:

Det er nu ikke fordi jeg selv ville kalde det smart, det er mere at udvise hensyn til sine medopdrættere at man gør det for at de har en mulighed for at VIDE at der poly-genet i linien.

Og med så mange nye opdrættere som der er kommet i Maine Coon racen, så kræver det at de ved præcis hvilke linier der bærer poly og hvilke der ikke gør. Og det er det som hele tiden har været tanken bag brugen af P og (P) :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;903297]Det er nu ikke fordi jeg selv ville kalde det smart, det er mere at udvise hensyn til sine medopdrættere at man gør det for at de har en mulighed for at VIDE at der poly-genet i linien.

Og med så mange nye opdrættere som der er kommet i Maine Coon racen, så kræver det at de ved præcis hvilke linier der bærer poly og hvilke der ikke gør. Og det er det som hele tiden har været tanken bag brugen af P og (P) :-)[/QUOTE]

Så er det et godt hensyn at vide. :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;903297]Det er nu ikke fordi jeg selv ville kalde det smart, det er mere at udvise hensyn til sine medopdrættere at man gør det for at de har en mulighed for at VIDE at der poly-genet i linien.

Og med så mange nye opdrættere som der er kommet i Maine Coon racen, så kræver det at de ved præcis hvilke linier der bærer poly og hvilke der ikke gør. Og det er det som hele tiden har været tanken bag brugen af P og (P) :-)[/QUOTE]

Men jeg tror ikke rigtig, at der er nogen, som bruger det mere.

Gentleman-aftalen handlede som nævnt kun om Socko og hans linje, og i mellemtiden et der importeret masser af andre polykatte, som ikke er omfattet af aftalen, og de findes masser af opdrættere, som parrer poly til poly og bedyrer, at det sker der ingenting ved. Jeg bryder mig ikke om det.

Poly er og bliver en defekt - og så vidt jeg husker er det ikke (i FIFe) tilladt at avle på defekter (medmindre det er godkendt i den specifikke race).

Det svarer jo til, at jeg synes det er super sødt med abyer med haleknæk - og så avler med det som formål.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903326]Poly er og bliver en defekt - og så vidt jeg husker er det ikke (i FIFe) tilladt at avle på defekter (medmindre det er godkendt i den specifikke race).
.[/QUOTE]

Men det er jo ikke desto mindre sket i et større eller mindre omfang for Maine Coons vedkommende :slight_smile: fuldt ud accepteret og kendt af opdrætterne, trods at defekten ikke er godkendt i racen - ellers har de jo vel ikke kunne lave den oprindelige gentleman-agreement…

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903326]Poly er og bliver en defekt - og så vidt jeg husker er det ikke (i FIFe) tilladt at avle på defekter (medmindre det er godkendt i den specifikke race).
[/QUOTE]

Der var faktisk en tråd om, hvorvidt avl på polyer var specifikt forbudt. Men jeg kan ikke huske udfaldet, og jeg kan ikke finde tråden.

Ja, men det gør det ikke mere “lovligt” i henhold til FIFes regler.

Næ… det gør det vel ikke.
Jeg ville såmænd blot påpege at det altså foregår og har foregået længe - faktisk nok siden Socko P kom til DK :slight_smile:
Det har i øvrigt altid undret mig, at der overhovedet er en del MCOopdrættere, som helt bevidst laver poly-katte - netop fordi det altid fremhæves at det ikke er tilladt at avle på defekten…
Personligt har jeg ikke rigtig nogen mening ang polykatte. Jeg kender kun en, som er en ualmindelig dejlig kat - men så særligt speciel i forhold til husets andre katte, kan jeg nu ikke få øje på at hun er :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903326]Poly er og bliver en defekt - og så vidt jeg husker er det ikke (i FIFe) tilladt at avle på defekter (medmindre det er godkendt i den specifikke race).

Det svarer jo til, at jeg synes det er super sødt med abyer med haleknæk - og så avler med det som formål.[/QUOTE]

Det er muligt at nogle ser det som en defekt ( og andre definerer det som en nedarvet mutation )- men da det ikke står nedskrevet i FIFe - decideret sort på hvidt som andre defekter er - så er vi i min verden i den gråzone med hvad som er tilladt og hvad ikke er tilladt iflg. FIFe… :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;903276]Som jeg forstod det , dengang Kaplers holdte fordrag i MCO klubben for nogle år siden, så blev denne Gentleman agreement lavet simpelthen for at man kunne styre polygenet så det ikke “løb løbsk” og at som en nævnte at hanner kan altså lave langt flere killinger end hunkatten i løbet af en avlskarriere.

Iflg Kaplers var det ikke helt meningen at Socko P. skulle have været brugt i avl herhjemme, men pga. han udviklede sig ret flot blev det besluttet at han skulle lave få kuld.

Efter hvad jeg har forstået med at parre poly til poly så er det at der kommer mere end bare den ene store ekstra tommel ud af en sådan parring, men der kommer en del ekstra tåpoter. Det man mener med benskader er at poten bliver mere deform af disse mange ekstra tæer og katten dermed ikke går ordentlig = der udvikles benskader.Selv om der er polykatte i naturen er det ikke ensbetydende med at det ikke giver alvorlige skeletskader.

Og som Mega skriver så har det også været en klar regel at killinger der HAR polypoter blev navngivet med et P og at dem som var en del af et polykuld dvs efter en poly forældre fik (P) for at angive at den er bærer af polygenet. En ganske god regel for så er det at man kan se hvilke linier der HAR genet og hvilke der bærer.[/QUOTE]

Det er også sådan jeg har forstået det, og af samme grund skal mine to polykillinger neutralliseres så hurtigt at de ikke når at lave killinger sammen -også fordi de så kun vil være killinger og der er rigeligt katte i forvejen men afgjort først og fremmest for at undgå en bunke killinger der muligvis kunne få problemer pga ekstra ekstra fusser.

Enig. :slight_smile:

Jeg er så ikke enig.

Der findes abylinjer, der giver tådefekter i form af manglende tæer - kan jeg så også vælge at kalde det en nedarvet mutation og så avle på dem :?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;903442]Jeg er så ikke enig.

Der findes abylinjer, der giver tådefekter i form af manglende tæer - kan jeg så også vælge at kalde det en nedarvet mutation og så avle på dem :?[/QUOTE]

Det må stå dig frit for hvad du vil med tådefekterne… - jeg henviser til hvad der helt konkret står i FIFe reglerne omkring hvad der ikke må avles på af genetiske defekter - og der ser jeg ikke ordet Poly. At det så for “nogle” er en klar definering - Poly - er en genetisk defekt - det er en anden side af sagen.

Men det står ikke sort på hvidt - at Poly er en genetisk defekt i FIFe reglerne - og derfor kan jeg ikke se at det er “ulovligt” i FIFe regi.

Det er såmænd bare det som jeg prøver at gøre klart !

[QUOTE=Coogans;903491]Det må stå dig frit for hvad du vil med tådefekterne… - jeg henviser til hvad der helt konkret står i FIFe reglerne omkring hvad der ikke må avles på af genetiske defekter - og der ser jeg ikke ordet Poly. At det så for “nogle” er en klar definering - Poly - er en genetisk defekt - det er en anden side af sagen.

Men det står ikke sort på hvidt - at Poly er en genetisk defekt i FIFe reglerne - og derfor kan jeg ikke se at det er “ulovligt” i FIFe regi.

Det er såmænd bare det som jeg prøver at gøre klart ![/QUOTE]

Så du mener samtlige defekter bør opremses :?

Vi snakker specifikt Poly, ikk ??!! - Tror godt du egentlig kender mit svar på dit spørgsmål :slight_smile: