Parring med kat hos anden opdrætter

Mit spørgsmål er inspireret af et svar i en anden tråd, men for ikke at ødelægge den anden tråd, så opretter jeg lige en ny tråd.

[quote=Teresa Guldager;531990]Selv om de i mange tilfælde går godt når man låner sin hankat ud så bør man som minimum kræve en FIV/FELV test af begge katte før parringen. Man bør checke hvordan begge kattene går - har de f.eks. haft kontakt til fritlevende katte bør FIV/FELV testen foretages to gange med mindst 3 mdr imellem inden parringen ( og bør selvfølgelig være negativ).

Derudover bør begge parter kende hinanden godt nok til at de stoler på at begge katte er sunde og raske - ikke mindst når vi tænker på smitsomme sygdomme.[/quote]

Mit spørgsmål går på, hvor brugbar er en FIV/FELV test egentlig i forbindelse med parringer?

Nu har jeg aldrig selv testet mine katte for FIV/FELV, da jeg ikke har udekatte, men så vidt jeg kan forstå, så skal man teste første gang, derefter isolere katten i 3 måneder, og så teste endnu engang - gør folk virkelig det? Altså isolerer katten i 3 måneder? Eller tester man alle husstandens katte?

Hvad er jeres erfaring? Hvad gør I selv? Jeg synes jo, at hvis man beder om, at “modparten” er testet fri for FIV/FELV, så bør man også selv teste sin kat fri for FIV/FELV.

I forbindelse med parring med “fremmede” katte tester man begge kattes øjeblikkelige FIV/FeLV status - tester den ene positiv, bliver parringen aflyst. Den positivt-testede kat kan man vælge at teste igen senere - der forekommer falske positiver (især på katte der er vaccinerede mod FeLV) - og så tage dens avlskarriere op til revision.
Ved parringer i katteriet tester vi ikke for FIV/FeLV. Nye katte bliver testede, inden de sluses ind i flokken. Så vi mener ikke at have risikoen for FIV/FeLV i flokken.:kryds:
Skulle en af vores katte en dag vise sig at teste FIV/FeLV positiv, ville vi nok teste hele flokken for at kende status på dem - dem, der testede positive, ville blive isolerede fra de andre i et forsøg på at mindske videre smitterisiko. De ville så blive testet igen senere for at se, om de evt var falsk positive. De reelt smittede ville sandsynligvis blive forsøgt omplacerede i hjem sammen eller i hjem uden andre katte - et ufravigeligt krav ville være, at de aldrig kom i kontakt med andre katte (dvs ingen nye katte og kun udeadgang i kattesikret have).

[quote=dkkorat;533630]I forbindelse med parring med “fremmede” katte tester man begge kattes øjeblikkelige FIV/FeLV status - tester den ene positiv, bliver parringen aflyst.
[/quote]

Hvad så hvis testen er negativ? Er der ikke noget med, at sygdommen kan ligge i dvale? For så er det jo en falsk tryghed at teste en enkelt gang.

Dvaletilstanden i knoglemarven finder Elisa testen ikke - der skal køres en PCR.

Hvad jeg har hørt og er blevet fortalt kan FeLV vaccinen ikke kan give en positiv kat.

Det er derfor, der parres inden hver parring - det er den øjeblikkelige situation, der er interessant. Jo, nogle vil nok mene, det er en falsk tryghed - det er heller ikke alle, der kræver disse tests inden en parring. Andre mener, man også bør teste efter parringen - men det kender jeg ingen, der gør.

Muligvis ikke - men man skal huske at gøre dyrlægen opmærksom på, at katten er FeLV vaccineret, inden testen tages, da det siges at kunne have inflydelse på testens udfald (fx en falsk positiv).

Nope - men katten skal testes inden den vaccineres

Det er vel logik - man vaccinerer ikke en syg kat:)

Du mener testes inden hver parring, ikke? :wink:

Man er nok i sidste ende nødt til at have rimelig meget tillid til, at dem man samarbejder med ikke har nogle af sygdommene i deres katteri, og at deres katte ikke har kontakt til fritløbende katte.

Når du skriver den øjeblikkelige situation, skal det så forståes sådan, at FeLV ikke smitter, hvis det ligger i dvale?

Og katten kan vel også være smittet igår - det vil en test i dag vel ikke kunne påvise?

[QUOTE=En forhenværende bruger;533645]Når du skriver den øjeblikkelige situation, skal det så forståes sådan, at FeLV ikke smitter, hvis det ligger i dvale?

Og katten kan vel også være smittet igår - det vil en test i dag vel ikke kunne påvise?[/quote]

Jeg ved ikke, om FeLV smitter, mens den er i dvale.
Jo, katten kan i princippet være blevet smittet for nylig - testen viser det vist først efter 1 måneds tid.
Ja, tillid til andre opdrættere er et must - ellers må man have et lukket katteri, hvor der ikke foregår parringer med fremmede katte, og kun meget få nye katte (om nogen) kommer ind.

Altså som jeg ser det, så er testen værdiløs og giver udelukkende falsk tryghed, hvis man kun tester den ene gang og ikke sætter katten i karantæne en periode og så tester igen.

En negativ test betyder jo ikke, at katten ikke er smittet og kan give smitten videre.

Fra mulig smitte til test skal man vente tre måneder før der testes.

[QUOTE=En forhenværende bruger;533656]Altså som jeg ser det, så er testen værdiløs og giver udelukkende falsk tryghed, hvis man kun tester den ene gang og ikke sætter katten i karantæne en periode og så tester igen.

En negativ test betyder jo ikke, at katten ikke er smittet og kan give smitten videre.[/quote]

Jeg er helt enig - testen er sådan set penge ud af vinduet, og vi kræver ikke testen hos hunkatte der kommer her.

Uha det er jo en af min kæpheste du her tager op, især FeLV, da det jo er en sygdom jeg har stiftet bekendskab med.

Og lige nøjagtig med den, kan Elisa testen snyde, hvis sygdommen har lagt sig i dvale. De kan have fået det med fra fostertilværelsen, og ligge skjult, indtil den dag hvor det så bryder ud, og måske bryder det aldrig alvorligt ud på den kat, men den kan stadig smitte andre katte i hjemmet.

Jeg synes man gør sig selv en stor stor tjeneste ved at få alle sine katte testet med PCR for FeLV. Og at fremtidige katte bliver testet (PCR) inden de kommer ind i hjemmet, og det samme bør foregå ved parringer.
Det koster ekstra men man er mere sikker på at ens katte ikke fanger den frygtelige sygdom.

For gør de først det, og du udstiller/avler, så skal alle katte igennem et langt og meget dyrt testprogram som er nærmere beskrevet på FD-side. Og ventetiden imellem testene og på testsvarene er frygtelig.

[quote=KKH;533662]Uha det er jo en af min kæpheste du her tager op, især FeLV, da det jo er en sygdom jeg har stiftet bekendskab med.

Og lige nøjagtig med den, kan Elisa testen snyde, hvis sygdommen har lagt sig i dvale. De kan have fået det med fra fostertilværelsen, og ligge skjult, indtil den dag hvor det så bryder ud, og måske bryder det aldrig alvorligt ud på den kat, men den kan stadig smitte andre katte i hjemmet.

Jeg synes man gør sig selv en stor stor tjeneste ved at få alle sine katte testet med PCR for FeLV. Og at fremtidige katte bliver testet (PCR) inden de kommer ind i hjemmet, og det samme bør foregå ved parringer.
Det koster ekstra men man er mere sikker på at ens katte ikke fanger den frygtelige sygdom.

For gør de først det, og du udstiller/avler, så skal alle katte igennem et langt og meget dyrt testprogram som er nærmere beskrevet på FD-side. Og ventetiden imellem testene og på testsvarene er frygtelig.[/quote]

PCR testen kræver vel også, at man tester 2 gange med 3 måneders mellemrum? Og karantæne i mellemtiden?

Jeg tror helt ærligt, at det er de færreste, der gør det. Måske er det en god idé, men hvis man ikke synes, at ens katte har været i en situation, hvor de har været udsat for smitte, så kan man hurtigt komme til den konklusion, at det er spild af penge.

Jeg er ikke blevet bedt om FIV/FELV test når jeg har haft hunkat ude på herrebesøg.

Det kan jo også sagtens være, at det er mere udbredt inden for nogle racer end andre racer. Altså ikke sygdommene, men det med at teste.

[QUOTE=En forhenværende bruger;533668]PCR testen kræver vel også, at man tester 2 gange med 3 måneders mellemrum? Og karantæne i mellemtiden?

[/quote]

Nej 1 test er nok når det er PCR.

Er det en ny kat til katteriet er den vel i karantæne alligevel.

[quote=Lis Dahlstrøm;533674]
Er det en ny kat til katteriet er den vel i karantæne alligevel.[/quote]

Ikke her, nej.