Parring med kat hos anden opdrætter

  • og så tænker jeg på - tester man ikke - hvordan står man så i en situation hvor en solgt indekat får FeLV efter utestede forældredyr?

Det kommer vel an på, hvornår katten er smittet.

Jeg tror ikke, det er noget, der praktiseres ret mange steder. Ikke alle har jo boligforhold til at kunne sætte en kat i karantæne.

[quote=Lis Dahlstrøm;533674]
Er det en ny kat til katteriet er den vel i karantæne alligevel.[/quote]

Måske:)
Hvor længe bør den nye kat være i karantæne efter din mening og erfaring:? er den nye kat så totalt isoleret fra andre katte i huset:? Dette er vist et helt nyt emne:sorry:

Det tror jeg ikke - Elisa kan kun måle antistoffer når de er i blodet - PCR finder DNA markøren

Det er en måde at anskue det på - jeg finder det så noget foruroligende har man ikke et værelse eller et bur. Det handler jo ikke kun om den nye - men sandelig også om husets andre katte.

Og det handler naturligvis heller ikke kun om FeLV

[quote=Lis Dahlstrøm;533710]
Det er en måde at anskue det på - jeg finder det så noget foruroligende har man ikke et værelse eller et bur. Det handler jo ikke kun om den nye - men sandelig også om husets andre katte.

Og det handler naturligvis heller ikke kun om FeLV[/quote]

Et bur??? :uha:

[quote=dkkorat;533691]Måske:)
Hvor længe bør den nye kat være i karantæne efter din mening og erfaring:? er den nye kat så totalt isoleret fra andre katte i huset:? Dette er vist et helt nyt emne:sorry:[/quote]

Hvordan kan det blive til et nyt emne - jeg svarer i forbindelse med trådstarter stiller det her spørgsmål:

[QUOTE=En forhenværende bruger;533668]PCR testen kræver vel også, at man tester 2 gange med 3 måneders mellemrum? Og karantæne i mellemtiden?
[/quote]

Tre til fire uger er normal isoleringstid - om katten er totalt isoleret afhænger af hvad forhold/hvad man er kendt med (eller man intet ved) hvor den kommer fra.

[QUOTE=En forhenværende bruger;533619]
Mit spørgsmål går på, hvor brugbar er en FIV/FELV test egentlig i forbindelse med parringer?[/quote]

en PCR FIV/FeLV test er meget brugbar - og syntes jeg et absolut must hvis man vil beskytte sit katteri mod risiko for meget alvorlige sygdomme

at der er nogle der sender katte til parring eller selv modtager fremmede katte uden at kende deres status forstår jeg simpelt hen ikke

[quote=Lis Dahlstrøm;533710]
Det er en måde at anskue det på - jeg finder det så noget foruroligende har man ikke et værelse eller et bur. Det handler jo ikke kun om den nye - men sandelig også om husets andre katte.

Og det handler naturligvis heller ikke kun om FeLV[/quote]

Jeg tror, at det handler lige så meget om, at folk ikke bryder sig om at isolere en kat på ikke ret meget plads i… ja, jeg ved ikke, hvor længe det er nødvendigt?

Ja, f.eks. et bur. Det er langt mindre stressende end at blive smidt ind i flokken - og så tjener det et formål.

At katten er i bur forhindrer jo ikke at man kan tage den ud.

:uha: - jeg ved ikke lige hvorfor det er nødvendigt - jeg vil til sådan en holdning sige det samme.

[quote=Lis Dahlstrøm;533710]Det tror jeg ikke - Elisa kan kun måle antistoffer når de er i blodet - PCR finder DNA markøren

Det er en måde at anskue det på - jeg finder det så noget foruroligende har man ikke et værelse eller et bur. Det handler jo ikke kun om den nye - men sandelig også om husets andre katte.

Og det handler naturligvis heller ikke kun om FeLV[/quote]

Jeg har værelser nok- heldigvis ingen bure, men jeg har ALDRIG isoleret en ny mis her.
Det bryder jeg mig ikke om.

[quote=dkkorat;533630]I forbindelse med parring med “fremmede” katte tester man begge kattes øjeblikkelige FIV/FeLV status - tester den ene positiv, bliver parringen aflyst. Den positivt-testede kat kan man vælge at teste igen senere - der forekommer falske positiver (især på katte der er vaccinerede mod FeLV) - og så tage dens avlskarriere op til revision.
[/quote]

tester en kat positiv på ELISA bør den straks følges op med en PCR test…

men risikoen ligger jo i en falsk negativ…og ELISA kan give falsk negativ

vaccine har ingen betydning for testresultater - uanset test type

tester en kat positiv for FeLV (PCR) mener jeg dens avlskarriere definitivt er slut…desværre er der ikke så meget at tænke over.

Det var af respekt for trådstarter:) - tråden handler om valideteten af FIV/FeLV testen - i forhold til det kan karantæne-praksis anses for at være et nyt emne… Men hvis trådstarter er indforstået med at karantæne-praksis diskuteres her, så har jeg naturligvis ingen indvendinger:surrender1:

Tre til fire uger er normal isoleringstid - om katten er totalt isoleret afhænger af hvad forhold/hvad man er kendt med (eller man intet ved) hvor den kommer fra.

Hvad er egt formålet med isoleringen:? Hvad håber man at opnå med det:?

[QUOTE=En forhenværende bruger;533690]
Jeg tror ikke, det er noget, der praktiseres ret mange steder. Ikke alle har jo boligforhold til at kunne sætte en kat i karantæne.[/quote]

alle har vel et soveværelse, arbejdsværelse, badeværelse der kan bruges ?

FeLV og FIV smitter primært ved direkte kontakt - så her skal ikke så meget til for at holde en kat adskilt til man kender status

Så det vil sige, at for at beskytte sit katteri bedst muligt, så bør man:

  1. PCR-teste alle katte i katteriet
  2. PCR-teste alle nye katte samt isolere dem (i hvert fald indtil man har svaret på testen)
  3. Bede om at se en negativ PCR-test på alle katte, der parres med
  4. Andet?

Gad vide, hvor mange, der benytter ovenstående praksis? :?

På den anden side… hvis man gør som beskrevet, så burde det vel heller ikke være nødvendigt at teste inden hver parring, for så har man vel pr. definition et FeLV-frit katteri :?

[quote=dkkorat;533744]Det var af respekt for trådstarter:) - tråden handler om valideteten af FIV/FeLV testen - i forhold til det kan karantæne-praksis anses for at være et nyt emne… Men hvis trådstarter er indforstået med at karantæne-praksis diskuteres her, så har jeg naturligvis ingen indvendinger:surrender1:

Hvad er egt formålet med isoleringen:? Hvad håber man at opnå med det:?[/quote]

Jamen så syntes jeg vi skal respektere trådstarter, som du selv beder om - især når du som mangeårig opdrætter kan stille det spørgsmål - så bliver det til et kæmpe diskussionsemne:-)

[quote=dkkorat;533744]
Hvad er egt formålet med isoleringen:? Hvad håber man at opnå med det:?[/quote]

isolering OG test af nye kat(te) er jo en måde at beskytte sine katte og sit katteri - og sikre at man forsat kan opdrætte sunde og raske katte

det kan også spare mange penge…er nye kat smittet med noget der kan behandles er det jo noget billigere at behandle 1 stk kat end hele bestanden

[quote=Lis Dahlstrøm;533736]Ja, f.eks. et bur. Det er langt mindre stressende end at blive smidt ind i flokken - og så tjener det et formål.

At katten er i bur forhindrer jo ikke at man kan tage den ud.

:uha: - jeg ved ikke lige hvorfor det er nødvendigt - jeg vil til sådan en holdning sige det samme.[/quote]

Nej, men hvor meget tid har en person med fuldstidsjob + pasning af resten af husets katte (tilføj selv hvad du ellers skal have passet ind i dit døgn) til at tage en kat ud af et bur og give den menneskelig kontakt?

Trådstarter fortsætter selv emnet i denne tråd, så en ny tråd er ikke nødvendig.

Jeg stiller spørgsmål om karantæne, fordi jeg ikke selv bruger det. Jeg kan ganske simpelt ikke få mig selv til at isolere en ny killing i 3 uger, før den møder de andre katte, den skal bo sammen med. Det er sjældent de nye killinger, der bringer ny smitte med sig - iaf har jeg kun oplevet, at nye killinger evt reagerer på vira, der allerede er i huset - hvordan skulle karantæne kunne forhindre det:?

Hvori består det yderliger besvær - jeg kan ikke se det er noget nævneværdigt. Det er ihvertfald væsentlig mindre tids- og omkostningskrævende end at passe syge dyr.

Berettiger det dig til overfor mig at komme med denne :uha: smiley der udviser både chock og forargelse?

[quote=Lis Dahlstrøm;533765]Hvori består det yderliger besvær - jeg kan ikke se det er noget nævneværdigt. Det er ihvertfald væsentlig mindre tids- og omkostningskrævende end at passe syge dyr.

Berettiger det dig til overfor mig at komme med denne :uha: smiley der udviser både chock og forargelse?[/quote]

Jeg spørger dig ikke om det giver ydeligere besvær, jeg spørger hvor meget tid i døgnet du/en anden person har til at give en “burkat” menneskelig kontakt…

Smileyen blev brugt fordi jeg blev chokeret, ja.