Påvirker fodring med vådkost kattens væskeindtag med mere? (Plus Foto)

Hej Kattegale,

Nu har jeg igen brug for råd og vejledning.

Min hårbolle-plagede kat Ebony har siden hun kom hjem fra sin operation fået suppleret sit tørfoder med vådfoder morgen og aften, på anbefaling af jer kloge hoveder, da ekstra væske i tarmen, skulle kunne hjælpe hårboller med at passere. :slight_smile:

Efter at Ebony er blevet opereret, har jeg selvfølgelig været mere opmærksom end sædvanligt på både hvad der kommer ind og hvad der kommer ud. I går tissede hun ikke, men i de tidlige morgen timer i dag gik hun på bakken og tissede samt her til aften - afføring er normal.
Jeg bilder mig ind, at hendes væskeindtag er mindre end sædvanligvis og er også usikker på, om hun har sjældnere vandladning. Jeg har læst om forskellige urinvejs-problemer på nettet og hun har umiddelbart ingen af de nævnte symptomer. Hun virker ikke dehydreret, men er frisk og oplagt, opsøgende og kælen selvom hun ikke rigtigt synes at gå til vandskålen.

Jeg har serveret hendes vådkost med en kogt varmt vand og derudover er væskeindholdet i sig selv selvfølgelig også større i vådkost, så jeg er i tvivl om jeg “ser spøgelser” og problemer, hvor der ikke er nogen.

Har I nogen erfaringer ift. hvor stor en del af kattens væskebehov, der bliver dækket af vådkosten og evt. om væde fra vådkosten også kan udskilles med afføringen og måske på den måde påvirke hvor hyppigt katten har vandladning?

  • Jeg glæder mig til at høre jeres indput! :slight_smile:

Til sidst ville jeg vise jer dette billede af en hårbolle Ebony har præsteret her i dag (jeg har nemlig også overvejet om hårbolle problemer kunne være skyld i hendes ændrede væskeindtag) og jeg kan simpelthen ikke forstå det. Det var en i hvert fald ti centimeters lang pølse, fuldstændig fast af hår. Ebony blev opereret torsdag i sidste uge og fik fjernet en hårbolle fra tarmen og jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan hun på en uge kan samle sammen til sådan en ordentlig en. :?:S I den seneste uge har vi børstet hende dagligt (hun fælder meget), givet hende kattemalt dagligt, hun har haft adgang til kattegræs, hun er blevet fodret med Iams Hairball og hun har fået lidt vådkost morgen og aften … jeg forstår det simpelthen ikke! :surrender1:

…Og I får også lige et billede af hendes “operations-sår”, stingene er indvendige og har derfor ikke skulle fjernes. Det er som sagt lidt mere end en uge gammelt - ser det rigtigt ud i jeres erfarne øjne? Vi vil gerne bade hende for at forebygge hårboller (få fjernet de døde hår effektivt), men jeg ved ikke hvornår der er gået en passende mængde tid siden operationen - hvad siger I?

Igen mange tak! :slight_smile: Det er skønt at have sådan nogen at støtte sig op af, når egen viden ikke rækker. :juhu:

Jeg tænker, om hun mon er den hyggelige tante som vasker de andre katte også?

Det ville forklare en del, men Ebony er alene kat … jeg kan ikke forstå hvor hun får alt det hår fra, for det er ikke fordi jeg synes hun har en overdrevet vaske rutine. :gruble:

Du har ikke uldtæpper eller lignende hun går og smager på ?

Det lyder nok voldsomt, men måske kunne det hjælpe at få hende klippet helt, helt korthåret.
I perioden, til hendes pels vokser ud igen (ca. ½ år), kunne hendes tarmsystem så stabilisere sig og du kan se, om det har nogen effekt på hårbollerne.

Vi havde oprindeligt lammeskinds-tæpper, men fjernede dem allerede i oktober sidste år, da hun mente at hun også skulle vaske dem. Hun burde ikke have adgang til noget, hun kunne slikke i sig - andet end sin egen pels, selvfølgelig. :slight_smile:

Vores dyrlæge nævnte at nogen af dem, der døjer med hårboller giver deres kat en løveklipning i fældeperioden - katten fælder selvfølgelig stadigvæk, men de hår katten slikker i sig er kortere. Hun mente dog det var et forsøg værd med en “furminator” og “regelmæssige” bade i første instans og vi har derfor valgt at give det en chance, før vi tyer til mere “drastiske” metoder (der er jo trods alt kun gået en uge - og uden bade og furminator, der ankommer snarligst). Opdrætter havde i det år han havde Ebony ikke nogen problemer med hårboller og i perioden blev hun badet regelmæssigt pga. udstillinger. Dyrlægen mente også det kunne være en del af forklaringen. Vi har aldrig badet hende, men vil gøre det snarligst - nogen overvejelser om, hvornår tidligt man kan bade katten i forhold til helingen af hendes sår fra operationen?

Mange tak for alle jeres hårbolle overvejelser :slight_smile: - lige nu og her er min største bekymring dog, at jeg ikke synes hun drikker så meget som hun plejer. Jeg ville ikke bebyrde siden med mere en én tråd og tænkte derfor, at jeg kunne smide et billede af hårbollen herind som en side-kommentar, for at høre om I synes den er af normale proportioner, samt af hendes helende sår.
- Aller helst vil jeg dog gerne høre, jeres erfaringer med vådkost - dækker det så meget af kattens væskeindtag, at den går bemærkelsesværdigt mindre til vandskålen? Kan vådkost også mindske vandladning, fordi vand kommer ud med afføring?

Siden I ikke er kommet med kommentarer til at hun ikke tissede i går, og kun har tisset to gange i dag, prøver at jeg at slå lidt koldt vand i blodet lige nu og her … hvis der var noget dybt alarmerende i mine iagttagelser, havde I vel kommenteret på det. :slight_smile: Jeg vil dog stadigvæk meget gerne have erfaringer i forhold til om det jeg observere er helt normalt - bare for at være på den helt sikre side! … Under alle omstændigheder holder jeg i hvert fald ekstra godt øje med hende i morgen og lægger mærke til om hun skulle begynde at vise tegn på dehydrering…

Igen mange tak for jeres tanker - håber at I også har en masse uundværlig viden om fordring med vådkost og væskeindtag, for jeg er helt nybegynder i den boldgade (hun plejede kun at få vådkost to gange om ugen for at give lidt variation i kosten).

Nå - Ebony har lagt sig til rette i fodenden som hun plejer og jeg må hellere hoppe i seng og sætte bekymringerne på pause for i dag. :slight_smile:

Min erfaring er at de måske godt kan drikke lidt mindre, men ikke væsentligt… Og så øger det vandladningen herhjemme :slight_smile: (Men de får så altså også rigeligt med vand på deres vådfoder)

Interessante spørgsmål, for herinde anbefaler nogen jo netop vådfoder mod blærebetændelse, og for at få skyllet nyrene godt igennem - og her mener man vel at der bliver tisset mere end normalt, ellers er det jo nyttesløst???

Så det at din kat nu tisser mindre, er da en gåde JEG ikke kan knække - men måske kan de andre?

Selv om katte ikke har så mange svedkirtler, så har de trods alt nogle … og de kan altså godt svede.
Der er især svedkirtler på kattens trædepuder og på varme dage kan man se, at kattene laver våde poteaftryk.

Den sidste tid har det været ret varmt, så måske er det forklaringen eller en del af den.

PS: Om katten tisser mindre end før, kan skyldes, at saltindholdet i foderet er mindre og at katten derfor drikker mindre?
Hanne Hallsson (dyrlæge) anbefaler i sin bog, at man kommer lidt salt i maden til katte med urinvejsproblemer for at få dem til at drikke mere.

[QUOTE=Helene;601563]Interessante spørgsmål, for herinde anbefaler nogen jo netop vådfoder mod blærebetændelse, og for at få skyllet nyrene godt igennem - og her mener man vel at der bliver tisset mere end normalt, ellers er det jo nyttesløst???

Så det at din kat nu tisser mindre, er da en gåde JEG ikke kan knække - men måske kan de andre?[/QUOTE]

Her bliver der nok næsten tisset dobbelt så meget i kassen som før, efter skift fra tørfoder+våd et par gange om ugen, til (tørfoder+) vådfoder hver dag med vand over. Så det har i hvert fald gjort hans væskeindtag væsentligt større… Han drikker så stort set heller ikke af vandskålene længere.

MissPil - Jeg vil holde meget øje med Ebony de næste dage, hvis hun tisser mindre selvom hun får mere væske. Mindre tissetåre kan være en begyndende blærebetændelse (især hvis det er koblet sammen med oftere bakkebesøg). En tur igennem narkose osv. kunne jeg forestille mig godt kunne få en blærebetændelse til at blusse op.

Jeg vil også sige at mine tisser meget…endda rigtig meget.

Mine får næsten alt deres væskebehov opfyldt via deres vådmad, og jeg hælder ikke ekstra vand over deres vådfoder …De går selvfølgelig stadig til vandskålene, især på varme dage, hvor det er tydeligt at de har brug for ekstra væske pga. de sveder. Mine katte tisser ikke ekstremt meget …Jeg vil tro, at hver af mine katte afleverer to - tre tissetår i døgnet, men mine er åbenbart dovne, for når de endelig tisser, så er det nogle ordentlige shæfer-pytter, som fylder hele skovlen.

Det meste vådmad indeholder jo mest væske, så bare de spiser nok af det, vil jeg tro de får den væske de har behov for ?

Jeg ville nok osse vælge at klippe hende ned, indtil hendes system er stabil igen, jeg tror osse hun vil synes det er rart her om sommeren :slight_smile:

Et bad vil helt klart gøre underværker, nok fjerner man meget ved daglig børstning, men jeg tror de fleste der har udstillet genkender det at man sætter en fin pelset og ikke mindst nybørstet kat i badet og ender ud med at afløbet er stoppet til og katten ligner en spynx! Et bad tager helt afgjort meget mere løs pels end en tur med kam og børste.

Hvis Ebony var min ville jeg lade hende klippe nu, og så mens pelsen vokser ud bade regelmæssigt. En sådan hårbolle som den der så kort tid efter en operation, er ikke normalt.

Heldigvis skriver jeg eksamensopgave for tiden og er derfor hjemme hele dagen og kan holde godt øje med hende. :slight_smile: Problemer med urinvejen var også min frygt. Vi oplever dog ikke flere bakkebesøg - når hun går på bakken er der gevinst, det vil sige hun var kun på bakken to gange i går i dagtimerne (tidlig morgen, hvor hun tissede og senere på aftenen, hvor hun tissede og havde afføring) - derudover gik hun ikke til bakken. Hun virker ikke til at have ubehag, når hun tisser. I nat har hun igen været på bakken at tisse og her til morgen tissede hun igen, så umiddelbart kunne det måske se ud til, at det er ved at “stabilisere sig”. … Selvom det stadig undrer mig, at hun ikke tissede overhovedet i forgårs. Men jeg render fortsat i rumpen på hende, når hun går på bakken. Fordelen ved at bo på 40 kvadratmeter er, at det er meget let at holde øje med det hele! :smiley:

Jeg vil i så fald bekymre mig mindre om hendes væskeindtag, da det lyder til at den øgede mængde vådfoder godt kunne betyde, at hendes behov for at drikke af vandskålen ville være mindre. :slight_smile:

… Og fokusere al min bekymring på om hun kunne have problemer med vandladning.

  • Rigtig mange tak for svar, mine øjne er på stilke. :slight_smile: Som jeg skrev til Eife har hun tisset i nat og igen her til morgen, uden at vise ubehag ved det - så langt så godt.

Tak for jeres råd. :slight_smile: Det er kun af økonomiske hensyn, at vi ikke bare har fået pelsen klippet ned med det samme. Siden februar har vi haft en dyrlæge regning på 3500 (hun kastede op pga. hårbolle, men den kom ud af sig selv med afføring), vaccination og sundheds check, den første maj tegnede jeg så en forsikring på hende i tilfælde af at uheldet skulle være ude igen til 1000 kr, derefter blev hun syg igen - selvfølgelig inden karenstiden var udløbet - og den indledende dyrlæge tur blev 700 kr, derefter konsultation igen næste dag, der udmundede i røntgen og operation til knap 6000 kr.

  • En løveklipning koster 1000 kr og forsikringen ville ikke dække det fordi det ikke er “behandling”. Selvom 1000 kr måske ikke lyder af meget, har vi siden februar brugt små 12.000 kr på Ebony og det er alle, alle pengene værd og det er bare sådan det er, men min kæreste og jeg er på SU (det er en 4500 kr efter skat hver måned per mand) og jeg skal ærligt indrømme, at kan vi undgå at afse 1000 kr til en løveklipning i år, ville det være det absolut bedste.
    Kan en furminator og bade ikke gøre det, er vi selvfølgelig nødsagede til at finde de 1000 kr og så gør vi det - for Ebony kommer selvfølgelig i første række.
    Men vi er simpelthen nødt til at give bad med mere et forsøg til en start - hvor meget lettere det end ville være, bare at hive hende ned til dyrlægen og få hende trimmet. Specielt hvis der nu også skulle vise sig at være problemer med hendes vandladning, for karenstiden udløber først d. 1/6 (i næste uge) og skal hun til dyrlæge med det problem skal hun jo bare til dyrlæge, no questions asked, og så bliver det endnu sværere at afse pengene til en klipning…
    Jeg beklager at I fik alle mine økonomiske overvejelser, jeg håber bare, at I måske kan have forståelse for hvorfor jeg må prøve bad med mere af før vi vælger at få hende klippet. :slight_smile: Jeg har kun min kats bedste for øje og betragter også mig selv som både fornuftig og ansvarsfuld … det var jo også derfor jeg tegnede forsikring på Ebony - for at vores SU ikke skulle have nogen betydning for, at hun altid fik lige præcis den pleje hun havde brug for. …At alting så bare kom væltende før karens-tiden udløb er sort, sort uheld. Men I må ikke være i tvivl om, at er bade ikke løsningen, så bliver hun klippet med det samme. Jeg bliver bare nødt til at gøre et forsøg, for det store sorte hul i min økonomis skyld. - Heldigvis har min kæreste fundet studiejob og fik sin første løn i sidste måned, så der er forhåbentligt lys forude. :slight_smile:
    Igen undskylder for ovenstående udredning, det er ikke min mening at “klage mig” overhovedet - jeg håber bare at I forstår, hvorfor jeg ikke bestiller tid til en løveklipning i morgen og at jeg virkelig, virkelig vil gøre alt for min kat og aldrig kunne finde på at undlade at fx at give hende en løveklipning, hvis det ikke var fordi jeg tror efter snak med en dyrlæge, at der kan være en anden mulighed der giver gode resultater og hvor klip ikke bliver nødvendigt.

MissPil - Nu kender jeg ikke Ebony, men jeg har fik lånt en trimmer af søde Birthe herinde, da Diego var syg og havde brug for en klipning. Det var ikke verdens pæneste, for det blev gjort ret hurtigt, men han accepterede det nu bare lige så fint og pænt som havde det været en børstning vi havde gang i. Så måske I kan gøre det selv? :slight_smile:
Ps. Ellers så klipper Ann K så vidt jeg ved også katte, og mon ikke til billigere penge end 1000 kr. og I bor ikke så langt fra hinanden kan jeg se :slight_smile:

Ikke så yndigt, men meget brugbart :høhø:

Mine tisser betydeligt mere, når de får vådfoder med ekstra vand. Selvom jeg vil forvente, at de drikker midnre rent vand. Men klumperne i bakken taler deres eget tydelige svar.

Her er jeg enig med Efie, jeg har altså også haft katte jeg selv måtte trimme, måske ikke med flotteste resultat, men tydeligvis til stor lettelse for katten…og med absolut bedring næsten pr omgående.