PC-problem

Efter gentagne strømafbrydelser for et par aftener siden, selvfølgelig mens pc’en var tændt, får jeg denne besked, hver gang jeg tænder for pc’en: “En af diskene skal kontrolleres for konsistens”.
(Afbrydelsen skyldtes en defekt sikring).

To gange har jeg ladet systemet fortsætte og checke diskene, og der er (tilsyneladende) intet i vejen.
Jeg har bagefter læst mig frem til, at jeg kunne have risikeret at miste en del data, så jeg har vist været meget heldig.

Men spørgsmålet er: Hvordan undgår jeg fremover, at pc’en starter op på den måde?

Håber, at en af jer som før kommer med et godt råd.

Prøv og lav en manuelt scan for fejl ved at lave en check disk. Sæt indstillingen til automatisk fix fejl og scan for gendannelse af dårlig sector. Jeg ved ikke om det er sådanne det står på Dansk.

[B]På engelsk siger den To check for both file errors and physical errors, select both Automatically fix file system errors and Scan for and attempt recovery of bad sectors.

[/B]

Når den siger den fejl skal du i stedet for at springe over, lade den undersøge disken. Ellers så skal du manuelt gå ind og diskdefragmentere dine diske i windows.
Knuser

[quote=Celina;64901]Når den siger den fejl skal du i stedet for at springe over, lade den undersøge disken.
Knuser[/quote]

Jeg springer den skam heller ikke over, og undersøgelsen ender op med, at alt er i orden.
Derfor jeg ikke forstår, den bliver ved med at komme.

Det er derfor jeg foreslår at du skal gøre det igen men selv starte det op når computeren er færdig loaded.

Jeg ved ikke om det kommer til at afhjælpe problemet, men det er helt sikkert at hvis den fortsætter med at gøre det hver gang du starter op, ja så er der en fejl et eller andet sted.

Nu har jeg foretaget en total scanning af hele PC’en (puh, tog lang tid), og der stod 0 over hele linien, altså ingen advarsler, ingen trusler ell. fjernelser osv. :smiley:

Da jeg senere tændte op, kom meddelelsen bare igen :frowning:

[quote=Mega;65290]Nu har jeg foretaget en total scanning af hele PC’en (puh, tog lang tid), og der stod 0 over hele linien, altså ingen advarsler, ingen trusler ell. fjernelser osv. :smiley:

Da jeg senere tændte op, kom meddelelsen bare igen :-([/quote]

diskdefragmenterede du også ?

Hmmm så ved jeg ikke hvad du skal gøre

Jeg kan simpelthen ikke huske, hvor og hvordan jeg gør det (har ellers gjort det et par gange før).
-upssa

Start - Programmer - Tilbehør - Systemværktøjer - Diskdefragmenter :slight_smile:

Jeg bad først om en analyse på hver enkelt disk, og fik den besked, at alt var OK, og at det ikke var nødvendigt at defragmentere, hvilket jeg også kunne se af det viste billede (kun store, samlede hvide felter og ingen små). Hver disk havde rigeligt med uudnyttet plads.

Jeg har søgt lidt på det og fundet dette, men hvis du ikke ved hvad du gør så er det nok ikke så smart og give sig i lag med.

http://www.pctipsbox.com/checkdisk-runs-on-every-startup/

Læste lige et andet sted at det har noget at gøre med at windows ikke lukker ordenlig ned og derfor starter op på den måde.

Er dit windows software fuld opdateret? Ellers er det en god ide og gøre det.

[quote=birtheras;65609]Læste lige et andet sted at det har noget at gøre med at windows ikke lukker ordenlig ned og derfor starter op på den måde.

Er dit windows software fuld opdateret? Ellers er det en god ide og gøre det.[/quote]
Det skulle det gerne være. Jeg kører med automatisk opdatering, og der opdateres da også jævnligt. (Bruger Windows XP Prof. DK-version).

Det, du foreslår ovenfor, tør jeg simpelthen ikke give mig i lag med, men du skal have tak for hjælpen.

Som jeg skrev indledningsvis, opstod problemet først efter strømafbrydelse, mens PC’en var tændt.

Ja det forstår jeg godt det med strømafbrydelsen, men det skulle checkdisk jo få styr på.

Der er åbenbart en fejl på fejlmelding og det retter det som den tråd jeg henviser til.

Men igen…har man ikke forstan på at rode i de områder er det bedre at lade være. Personlig har jeg gjort det et par gange pga af andre ting, men det er ikke noget jeg gør med mindre at det er virkelig nødvendig.

når du får en strømafbrydelse og windows lukkes forkert ned - så bliver den rigtig ked af det.

Hvis det er sket nogle gange - så er den blevet syg og bliver den ved med at komme med fejlen, så skal du have en ny installation. Den vil kontinuerligt blive mere og mere syg

Det er ikke disken der er noget galt med - det er dit operativ system. og det kan ikke klares med hverken scan disk eller disk fragmentering :frowning:

det er desværre det der sker når den ikke får lukket rigtig ned - det er der ikke noget du kan gøre rigtig ved - jeg ville heller ikke kunne… det er i 95% af alle tilfælde en ommer…

fortsæt så længe du kan holde det ud, men tag en backup af alt det du har på disken NU for hvis den pludselig bliver rigtig syg - så kan du slet ikke starte op og så skal du
have din harddisk ud af maskinen for at kunne backe up… det er en større procedure

men fortsæt så længe den gider og så få en til at give dig en ny installation så du kan starte på en frisk… det er bedste medicin mod det din maskine fejler…

[quote=Miss T;66023]når du får en strømafbrydelse og windows lukkes forkert ned - så bliver den rigtig ked af det.

Hvis det er sket nogle gange - så er den blevet syg og bliver den ved med at komme med fejlen, så skal du have en ny installation. Den vil kontinuerligt blive mere og mere syg

Det er ikke disken der er noget galt med - det er dit operativ system. og det kan ikke klares med hverken scan disk eller disk fragmentering :frowning:

det er desværre det der sker når den ikke får lukket rigtig ned - det er der ikke noget du kan gøre rigtig ved - jeg ville heller ikke kunne… det er i 95% af alle tilfælde en ommer…

fortsæt så længe du kan holde det ud, men tag en backup af alt det du har på disken NU for hvis den pludselig bliver rigtig syg - så kan du slet ikke starte op og så skal du
have din harddisk ud af maskinen for at kunne backe up… det er en større procedure

men fortsæt så længe den gider og så få en til at give dig en ny installation så du kan starte på en frisk… det er bedste medicin mod det din maskine fejler…[/quote]

Århh Gitze, jeg får helt ondt af pc’en sån som du skriver -høhø Stakkels lille syge maskine :(-tihi

Med skam at melde aner jeg ikke, hvordan jeg laver back-up -upssa
Til CDROM ? (og i givet fald hvordan?)

SurfTown har tilbudt at have billig back-up liggende, men hvis PC’en går ned, kan jeg jo ikke hente den.
(Har originaldisketterne til Windows XP Prof).

Jeg er simpelthen et stort 0 til den slags, så nu ved I, hvad der er sket, hvis jeg en dag er forsvundet -ked

hmmm lav en ny tråd og hør om der er nogen der har tid og lyst til at komme og hjælpe dig. Jeg er desværre alt for langt væk ellers gjorde jeg det gerne.

[quote=Mega;66117]Med skam at melde aner jeg ikke, hvordan jeg laver back-up -upssa
Til CDROM ? (og i givet fald hvordan?)

SurfTown har tilbudt at have billig back-up liggende, men hvis PC’en går ned, kan jeg jo ikke hente den.
(Har originaldisketterne til Windows XP Prof).

Jeg er simpelthen et stort 0 til den slags, så nu ved I, hvad der er sket, hvis jeg en dag er forsvundet -ked[/quote]

Nogen har en ekstra harddisk med et usb kabel som de kan overføre alt til, ellers hvis du ikke har en mia. gb så anskaf dig et par usb nøgler med min. 1 gb plads og overfør det der er vigtigt for dig. :slight_smile: