Pebermynte - beroligende?

Vi er inde i en periode, hvor vores døve kat er meget urolig om natten - det virker som om, at han er utryg om natten; han hyler og skriger næsten fra vi lægger os til vi står op.

I den forbindelse har jeg hørt, at pebermynte skulle have en beroligende effekt. Er der nogen her, der har erfaringer?

Har du prøvet med en Zylkene ved sengetid? Jeg har ikke hørt om pebermynte, andet end som noget de fleste katte hader lugten af :slight_smile:

Ja vi har prøvet med Zylkene; nogle gange virker det lidt, andre gange slet ikke

Jeg har haft en kat der reagerede på pebermynte. Hun gik nærmest i selvsving - og bed mig i armen engang efter at have lugtet til det… Ikke aggressivt, mere tranceagtigt. Men hun var så også meget påvirket. Pebermynte er i familie med katteurt, og reaktionen og tiltrækningen mindede lidt om det samme. Så specielt beroligende vil jeg ikke sige :slight_smile:

Tak for svar. Selv hvis det ikke virker beroligende, kunne det måske virke afledende for hans utryghed, hvis han reagerer, spm du fortæller?

Prøv at sætte dosis op og give et par timer før.

Hm - det er lidt som katteurt her. Langt de fleste jeg har haft er totalt ligeglade med det. Og så har der så været en enkelt, der flejede ud.

Fie elsker når vi har børstet tænder - men jeg vil absolut ikke kalde det beroligende for hende, nok snarere tværtimod :tihi:

:slight_smile:

Jeg har altid japansk pebermynteolie i huset - jeg bruger det når jeg har hovedpine, ømme muskler, forkælelse eller ondt i halsen - det er et vidunderpræparat for mig - men jeg vil ikke sige, at Silke er vild med duften - for den er MEGET kraftig :slight_smile:

Sidder og tænker. Er han utryg fordi det er mørkt? Hvis han er døv, må han bruge synet meget og føle sig afhængig af at kunne se. Så selv om katte ser godt i (halv)mørke, tænker jeg på om en natlampe kunne hjælpe? Langt ude, sikkert :smiley:

har du prøvet i længere tid af gangen? syntes jeg kan huske at have læst at for nogle katte skal behandling være længerevarende før virkning indtræder

ellers er der jo de klassiske ting for at få misling til at sove godt om natten - masser af leg om aftenen afsluttet med godt måltid vådt/rådt - det sover alle mine igennem natten på

[QUOTE=Musashi;1064270]har du prøvet i længere tid af gangen? syntes jeg kan huske at have læst at for nogle katte skal behandling være længerevarende før virkning indtræder

ellers er der jo de klassiske ting for at få misling til at sove godt om natten - masser af leg om aftenen afsluttet med godt måltid vådt/rådt - det sover alle mine igennem natten på[/QUOTE]

De får altid mad om aftenen, og vi prøver også at lege, men han gider ikke rigtig uanset hvad vi prøver med.

Zylkene har vi førhen prøvet over en periode od det var forskelligt hvor slemt det var i perioden

[QUOTE=Dotte;1064195]Vi er inde i en periode, hvor vores døve kat er meget urolig om natten - det virker som om, at han er utryg om natten; han hyler og skriger næsten fra vi lægger os til vi står op.

I den forbindelse har jeg hørt, at pebermynte skulle have en beroligende effekt. Er der nogen her, der har erfaringer?[/QUOTE]

Jeg har Knirke på 19 år, der har været døv siden fødslen og det har aldrig givet problemer af nogen art. :slight_smile:

Er katten alene når I går i seng…eller er han i soveværelset sammen med jer?

Knirke er med i seng, (det er de andre også :tihi:) det har hun altid været…og hun sover, fra jeg slukker lyset, til 2 minutter før mit vækkeur ringer…SÅ er hun vågen :smiley:

[QUOTE=Dotte;1064271]De får altid mad om aftenen, og vi prøver også at lege, men han gider ikke rigtig uanset hvad vi prøver med.

Zylkene har vi førhen prøvet over en periode od det var forskelligt hvor slemt det var i perioden[/QUOTE]

måske er der så noget dyrlægen skal se på? har han altid været sådan - altså ikke at have lyst til at lege?

alle mine katte er altid klar til at lege med Da Bird, laserting, eller andre ting…det vågner de også gerne op for - jeg behøver bare at rasle lidt med legepind så kommer de gerne væltende …

[QUOTE=Sim-Sim;1064273]Jeg har Knirke på 19 år, der har været døv siden fødslen og det har aldrig givet problemer af nogen art. :slight_smile:

Er katten alene når I går i seng…eller er han i soveværelset sammen med jer?

Knirke er med i seng, (det er de andre også :tihi:) det har hun altid været…og hun sover, fra jeg slukker lyset, til 2 minutter før mit vækkeur ringer…SÅ er hun vågen :D[/QUOTE]

Han har sammen med vores anden kar adgang til hele lejligheden, og nogle gange ligger han også hos os, men lige for tiden altså ikke mere end et par timer.

[QUOTE=Musashi;1064274]måske er der så noget dyrlægen skal se på? har han altid været sådan - altså ikke at have lyst til at lege?

alle mine katte er altid klar til at lege med Da Bird, laserting, eller andre ting…det vågner de også gerne op for - jeg behøver bare at rasle lidt med legepind så kommer de gerne væltende …[/QUOTE]

Ja sådan har han altid været, og der er heller ikke sådan, at han aldrig vil lege - det er et par aftner eller tre om ugen han gider.

Vi har lige været til dyrlæge til det årlige tjek og vaccination, og alt så fint ud. Dog var det ingen rar oplevelse for ham, Dan han ikke ville vaccineres og hvæste, knurrede, spruttede og langede ud efter alt og alle, så sygeplejersken var nødt til at holde ham i et tæppe, som han næsten slap fri fra, mens dyrlægen måtte stikke ham i bagparten.

Gad vide om det er denne oplevelse, der stadig sidder i ham?

Jeg har læst hele tråden…men kan ikke se hvor gammel han er?

Han er fra juli 2005

kan der være sket noget andet i hans hverdag? noget der er anderledes der hjemme - forandringer som stresser? det kan være ‘små’ ting for dig - men noget som er stort i hans verden

  • altså gamle misser kan jo blive lidt småsenile og kalde om natten - men det er din misling jo alt for ung til…

ændring i adfærd - altså hvis han før har sovet fint om natten? - men nu går rundt og kalder så må der være et eller andet som ikke er som det plejer…
spiser han som sædvanligt? går på bakken som han plejer? pudser han sig - ser han pæn og ren ud? sover han hvor han normalt sover? er hans vægt som den plejer?

hvor lang tid siden er det han var til dyrlægen? er han blevet meget stresset kan der gå nogle dage - men ikke mere ville jeg syntes…

[QUOTE=Musashi;1064329]kan der være sket noget andet i hans hverdag? noget der er anderledes der hjemme - forandringer som stresser? det kan være ‘små’ ting for dig - men noget som er stort i hans verden

  • altså gamle misser kan jo blive lidt småsenile og kalde om natten - men det er din misling jo alt for ung til…

ændring i adfærd - altså hvis han før har sovet fint om natten? - men nu går rundt og kalder så må der være et eller andet som ikke er som det plejer…
spiser han som sædvanligt? går på bakken som han plejer? pudser han sig - ser han pæn og ren ud? sover han hvor han normalt sover? er hans vægt som den plejer?

hvor lang tid siden er det han var til dyrlægen? er han blevet meget stresset kan der gå nogle dage - men ikke mere ville jeg syntes…[/QUOTE]

Altså vi gør ikke noget anderledes herhjemme end vi plejer - ikke lige, hvad jeg kan komme i tanker om i hvert fald. Men måske han er blevet forskrækket af et bump i gulvet/bygningen en nat ude i entreen - han hører jo ikke men mærker. Han har altid været en meget anderledes kat, han er ekstremt kontaktsøgende overfor os, men ligger især hos mig i stolen og nogle gange også i sengen. Han har også haft perioder, hvor han hopper op i sengen, når vi gik i seng og sov hele natten enten på min hovedpude eller på mine ben; og så har han altså disse perioder, hvor han hyler/mjaver/klager om natten - til tider virkelig højt - og det er lidt stressende, da jeg ligger og tænker på, om naboerne kan høre ham. Vi har kattene på dispensation her, og en betingelse er, at ingen klager; det har gået i 3½ år nu. Jeg tror heller ikke hans klagen har noget med lyset/foråret at gøre, for han har også haft disse ture om vinteren.

Han spiser som han plejer (han er meget madglad), går fint på bakken, gør sig ren, vægten er fin. Når han sover lige for tiden om natten, er det i min benende og lidt på puden.

Dyrlægebesøget var i begyndelsen af april.