Pels spørgsmål

Jeg vil høre, hvor meget og hvor tit en norsk skovkat skal bades…
Samt hvor tit skal deres pels ordnes???

Jeg vil jo godt ha at Lucifers pels, får den bedste pleje :slight_smile: Så vil høre hvor tit den skal ordnes???

Den bedste pleje er at undlade at bade katten, medmindre den direkte har fået lort på sig :stuck_out_tongue:

Men den skal børstes, hvor ofte…ja så ofte at pelsen ikke danner knuder…hos nogen katte er det hver dag, hos andre måske en gang om ugen, det afhænger af pelsens beskaffenhed.

Men badning er lig med flere problemer

[quote=Felis;135292]
Men badning er lig med flere problemer[/quote]

Ikke helt korrekt :slight_smile:
En skovkat, som ikke skal udstilles ville jeg nøjes med at bade to gange årligt, hvis ellers pelskvaliteten er i orden. De to gange bad ville blive lagt i forbindelse med fældeperioden, så man på den måde kan hjælpe med til at få hevet en masse løs underuld af…
Har man en af “fedtemads-skovkattene”, så vil det være mere hensigtsmæssigt med et bad hver tredje måned, for at hjælpe kattens pels af med den overskydende oliering… skovkatten har en naturlig oliering af pelsen, så den kan blive vandskyende - når dette ikke “bruges”, fx fordi katten er indekat, kan pelsen blive meget fedtet og klistrer på den måde let sammen i filterknuder…

Så, hvis det er en killing du har lige pt, så ville jeg gå igang med at vænne den til at blive badet allerede nu… en gang om måneden i det næste ½ år… Husk at oplevelsen så vidt muligt skal være behagelig - ikke fire gange shampoo, men nøjes evt med en hurtig gennemskyldning første gang…

(hvis du vil have en mere grundig vejledning ang badning - og især at få katten VÅD - så er du velkommen til at skrive til mig privat/PB…)

Ja,jeg er enig i om ikke katten stilles ofte,så er det ikke nødvendig med bading kun ved behov.Da vil jeg si behovet er normalt sjeldent.

Jeg har nå ikke NFO,men jeg bader da mine også av og til.
Dvs før jeg skal på show,og om dem har fått fetthale (fertille hanner).

Det går jo også fint an å også bruke tørrshampo og en børste,om katten ikke er så veldig skitten,og pelsen er ok.