Pelspleje: Kan man børste for tit?

Ved ikke hvad der sker med Frederiks (Skeløje) pels lige for tiden. Synes hans underuld filtrer meget!

Heldigvis elsker han at bliver børstet/redt, og ser det som en uovertruffen hyggestund, MEN kan man (jeg) børste/rede ham for meget?

Situationen pt er at han mærkes igennem og får en tur med børste/kam hvis jeg mærker nogen knuder. Men når nu han elsker det… sker der så noget ved at børste ham igennem 1X pr. dag?

Sidebemærkning, da han havde sommerpels var det ikke nødvendigt m. daglig pleje. Kunne nøjes med 1-2X pr. uge

ikke hvis du nøjes med at bruge en kam… hvis du holder dig fa karter og børster kan du gøre det så meget katten gider :slight_smile:

[QUOTE]ikke hvis du nøjes med at bruge en kam… hvis du holder dig fa karter og børster kan du gøre det så meget katten gider :slight_smile:

fører så til nyt spørgsmål :wink: hvorfor er en børste værre end kam?

[QUOTE=Vipstøsen;750231]

ikke hvis du nøjes med at bruge en kam… hvis du holder dig fa karter og børster kan du gøre det så meget katten gider :slight_smile:

fører så til nyt spørgsmål :wink: hvorfor er en børste værre end kam?

det er ligesom vores eget hår… hvis du børster det biver det slidt og slidt hår filtrer og laver knuder

du slider på kattens pels når du groomer den, og kammen slider mindre og dermed ender du ikke med den modsatte effekt :slight_smile:

Plus at en børste går ikke i bund og får fat i al håret inde ved huden, det gør kammen. Så hvis man kun bruger kammen men gør det grundigt så vil man komme dertil at knuder er meget få men opstår som regel når katten er i fæld forår/efterår :slight_smile:

Og husk aldrig rede i tør pels, brug en antistastik spray/balsam for at undgå at slide for meget på hårene og så er sprayen også med til at holde pelsen filterfri og anti statisk samt i kondition :slight_smile:

Rumle han bliver børstet jævnligt derhjemme, han holder også meget af det :slight_smile:
Vi redder ham med kam de dage hvor han skal reddes igennem. Og vi redder ham med en karte/børste når han bare skal hygge, for den elsker han. Og det har vi gjort i alle de år vi har haft katte, jeg har nu ikke noget indtryk af at det skader pelsen overhovedet. Karten/børsten er ikke god nok til at tage i bund men den kan sagtens tage lidt af de løse hår med, som så forhindre at katten knudre sammen.

Vi bruger kun lidt anti statisk når frosten slår ind og kattene bliver mere elektriske. Ellers er jeg hellere fri for at putte kemi på dem.

1000 tak fordi I gad at dele jeres erfaringer med mig!

Det er meget værdsat, også af Det Skeløjede Bæst :wink: