Pelspleje til de korthårede?

Hej alle.

Jeg har et minimalt problem. Jeg er jo allergisk over for kattehår - ikke generelt, kun hvis de kommer i øjnene. Og de skal decideret ind i mine øjne før jeg reagere på dem.

Da jeg var ude hos min veninde Majbritt og besøge hendes vidunderlige katte hev vi beautybokxen frem til hendes smukke skovsere, men jeg “gætter” på at pelsplejen er anerledes fra de lange smukke lokker skovserne render rundt med, til den korte glatte som sådan en fætter som feks. kasper (som er korat, og som jeg skal overtage) går rundt med.

Nu ved jeg ikke hvor meget pelspleje korthårs-katteejere laver, ud over måske lidt redning med en loppekam/korthårskam samt bad op til udstilling, men jeg ville gerne prøve at “fange” alle (eller i hvert fald bare nogle) af de løse hår i pelsen, så jeg ikke bliver plastret til med dem selv

Jeg har kun reageret hos Camilla og NP (Som er de to der ejer kasper, og har huset fuld af dejlige korater) en enkelt gang, og det var faktisk sidste gang jeg var derude. Der var lille kittekat fastankret hen over min skulder fordi hun følte sig skidt og ville have nus og trøst. Efter 2 timer hen over skulderen og når man er igang med at smide den værste sommerpels, så blev de ellers ikke-fældende korater til storsmidende missere.

Det genere mig ikke som sådan, men min øje kom lige lidt for meget i nærkontakt med det - så jeg lignede noget der var løgn indtil jeg fik et par piller af Camilla.

Så hvad plejer i med korthårskatte at gøre? Gør i overhoved noget, eller skal jeg bare lære at leve med anfald ind i mellem? Jeg synes nemlig ikke en loppekam/korthårskam sådan rigtigt “fanger” hårene, hvis i forstår? Jeg synes mere den bare glider igennem den silke bløde pels

På forhånd tak

jeg havde 3 korthårsmisser i min barndom… jeg bruge tættekam (lusekam) og en meget tæt karte og en gummi-hår-fjerner som man ellers normalt ser i brug til rottweilere og bulldogs…

det holdt dem totalt underulds fri når jeg gav dem 2 gange om ugen og de ELSKEDE det :slight_smile:

håber det kan hjælpe

Du kunne måske med held tage en furminator i brug?
Jeg ved der er flere herinde der er glade for den, da den tager al den løse underpels. (Jeg har dog også hørt at lidt for overivrig brug kan give lidt tyndhårede hunde og katte :))
Den står også på min ønskeliste :slight_smile: men er så flad pt., så det er et julegaveønske :wink:

Mange tak T :slight_smile: Det lyder spændende :slight_smile:

Eva:

Jeg mener ikke koraten har underuld? Den er helt glat og fin i pelsen. lidt ligsom en abby, eller en siam :slight_smile:

så en furminator er måske lidt risikabelt at tage i brug?

Hmm - kender ikke så meget til korater… men kan se du har ret. Den er stort set uden underuld står der her Jyrak
:slight_smile:
Men kan være nogen med korater eller lign. racer kan komme med gode input nu. Jeg har jo mest erfaring med korthår på huskatte :slight_smile:

Jeg vil også tro at de der specielle gummi handsker man kan få med dupper på vil være gode til en korthårskat.

haha, tror ikke en furminator kan fjerne noget som helst i en koratpels:)
Mine burmeser, en søsterrace til Koraten, har samme type glatliggende pels. Den bedste “pelspleje” hos disse aktive højtforbrændende typer katte kommer indefra, lidt mere kalorieholdig kost. Men nu er det jo nok en kastrat du skal have, så for hans vedkommende vil et tilskud af viacutan(omega3+6) en gang imellem som tilskud til kastratfoderet istedet være en god ting.
Ellers som allerede nævnt, de her gummibørster til at fjerne løse hår med, de er formidable til at fjerne den smule hår som fældes og koster den famøse sum af 25kr:).
Mine katte bliver aldrig vasket, det får faktisk pelsen til at stritte. De skal jo have en tætliggende blank pels, ikke som langhårskattene hvor det naturlige fedt i pelsen vaskes ud for at puffe den op.
Så inden en udstilling klippes kløer, tjekkes ører og så er det det:D

Marina

Til vores briter bruger vi en gummibørste som virkelig tager alle de løse hår. Den er rigtig effektiv -thumbs

Leopold (bengal) elsker handsken, men det er vist bare fordi han får opmærksomhed, for han fælder næsten ikke.
De andre bliver børstet i fældningsperioden og det er med gummibørsten. Særlig gamle Otto har brug for at blive børstet. Han er huskat, men med en mega tyk pels.

Ellers prøv at vænne din kat til at blive støvsuget, det har jeg hørt flere der gør netop fordi de ikke kan tåle hår i øjnene.
Knus Elin

Mange tak for alle jeres svar :slight_smile:

hvad hedder sådan en gummibørste/kam?

[QUOTE=Gry Gressbakken;53781]Mange tak for alle jeres svar :slight_smile:

hvad hedder sådan en gummibørste/kam?[/QUOTE]

Sådan en gummihanske/børste kunne jeg ikke drømme om at bruge på en ABY. Deres dækhår er tickede og et af racens kendetegn. De nævnte “dimser” tage alt for mange dækhår.

En tættekam, den grove side, og et vådt vanskeskind kan gøre underværker

Da jeg fik min Mr weasely (siam)… fik jeg af vide at en svedig hånd var den bedste form for pelspleje… Jeg har en firkantet dims med dutter og en loppe kam som engang imellem bruger… men jeg bruger dem nårmest aldrig…

Mine langhårede orientalere bruger jeg heller intet på… og jeg har kun vasket dem i forbindelse med en udstilling… Men de må jo heller ikke have underuld… (har haft en med underuld og hans pels krævede pleje)

Hvor dejligt med en masse kloge svar herinde,
som vi andre, som er knap “så gamle” i faget kan have nytte af.
Mange tak.
De bedste hilsner
Mona