Pelspleje til korthårskat

Ja jeg tror altså heller ikke du slipper for problemerne med et bad. Jeg har lige haft to af mine misser i bad og det fælder stadig væk.

Prøv en Mason Pearson som Hanne skriver, den eeeeeeeelsker de også bare at blive børstet med :slight_smile:

avs - dyrt for en børste :frowning:

Ja desværre men den er altså super Gry

Ja, jeg ved heller ikke om det er den rigtige børste, det er bare den vi bruger herhjemme og den fungerer fint til huskattene.
Men jeg synes du skal tage på udstilling og så spørge folkene i pitstop for de ved helt sikkert lige, hvad du skal bruge til en aby der fælder :slight_smile: og ja deres børster er dyre, men hvis du kan nøjes med en og køber den rigtige første gang, så er det jo også meget rart ik? :slight_smile:

Det gode ved Mason P. er at alle kattene godt kan lide den, det er den eneste børste jeg kan børste Vincent og Daisy med

Hår, eller hår ikke, Gry?? :slight_smile: Ej, ja den er ikke i den billige ende da.

Vi har også et stort problem med Bølles pels… For det første er den bare OVER ALT! For det andet har han arvet (ikke fra mutti, da) en meget tæt underpels, som loppekammen ikke kan komme igennem… Min dyrlæge foreslog at jeg kæmmede ham for lopper, fordi Hammissen “smitter” ham konstant… Ikke nemt, når pelsen er så tyk/tæt at kammen slet ikke tager fat…
Nogle ideer?

[quote=Bølle-missen;133324]Hår, eller hår ikke, Gry?? :slight_smile: Ej, ja den er ikke i den billige ende da.

Vi har også et stort problem med Bølles pels… For det første er den bare OVER ALT! For det andet har han arvet (ikke mutti, da) en meget tæt underpels, som loppekammen ikke kan komme igennem… Min dyrlæge foreslog at jeg kæmmede ham for lopper, fordi Hammissen “smitter” ham konstant… Ikke nemt, når pelsen er så tyk/tæt at kammen slet ikke tager fat…
Nogle ideer?[/quote]

Måske en furminator kan hjælpe? Den tager den løse underuld

De kan tit købes billigt på ebay

Jeg bruger den lille Cris Chistensen kam og børste til mine korthårskatte, og i sommers brugte jeg også Furminatter.

[quote=Nevadaisy;133328]Måske en furminator kan hjælpe? Den tager den løse underuld

De kan tit købes billigt på ebay[/quote]

Den er nemlig faktisk også god til Abyer, opdrætteren af min Aby ville blive flov hvis hun så den mængde pels jeg kan få af min Aby og det til trods for at han faktisk har en god Abypels. :tihi:

At begynde at bade katten, kan faktisk skade mere end det gør gavn, for du risikerer han begynder at få fedtet pels ud af det fordi vask fjerner det naturlige fedtlag i pels og på huden, og derfor vil kroppen som kompensation, begynde en overproduktion med fedtet hud/pels til følge.

Når mine katte fælder bruger jeg bare en stålkam…den fjerner de løse hår og den underuld kattene fælder her om foråret, det sætter sig som en hel måtte i kammen…og kattene elsker den kam.

En lignende denne her:

http://admin.elskerdyr.dk/images/product/1/1581.jpg

sådan en koster 30-40 kroner

Det vidste jeg ikke - at den kunne have effekt på en aby :uha:…jamen så skal Gry da bare have en furminator

Jeg bruger en gummidims som Anne K har vist mig… og en furminator af og til på de korthårede.

Den sidste er det dog yderst sjælden at de gider

Næh, det vidste jeg heller ikke, mon den også er god til somalier?
De fælder ikke rigtig nu, men der er jo altid lidt løse hår.

Nevadaisy, er den Mason P børste du bruger kun lavet af svinehår og kan du nøjes med at bruge den til Vincent?

Jeg har brugt en stålkam indtil videre og det fungerer fint.

Gry - en blød gummikarte er suveræn og tager vildt mange løse hår.
Jeg har 1 gang brugt en furminator og det gjorde deres pels vildt tynd og trist så den bruger jeg aldrig mere. Men hvis du absolut vil have sån en kan du købe min hvis det er :slight_smile:

Jeg bruger helst ikke furminatoren heller -:slight_smile:

Altså furminatoren skal bruges med omhu, men jeg synes det er nemt at se hvornår man skal stoppe på en korthårskat. Min søster har fået min og bruger den ofte til hendes ene huskat og hans pels er stor og smuk og hun tager “3 katte” af hver gang. Hun har fået min fordi den eneste, hvor jeg synes den havde effekt herhjemme, det er Daisy og hun gider ikke det der pelspleje.

Ja den kræver lidt viden…

[quote=Celina;133675]Gry - en blød gummikarte er suveræn og tager vildt mange løse hår.
Jeg har 1 gang brugt en furminator og det gjorde deres pels vildt tynd og trist så den bruger jeg aldrig mere. Men hvis du absolut vil have sån en kan du købe min hvis det er :)[/quote]

Nu styrer man jo selv hvor meget pels man vil rede af :tihi: Den er også fin til Somalierne, den tager noget mere end andre kamme. Min Mason Pearson børste synes jeg ikke kan bruges til andet end showklargøring hvilket den også er fantastisk til :thumbup:

[quote=Mislingen;133667]Næh, det vidste jeg heller ikke, mon den også er god til somalier?
De fælder ikke rigtig nu, men der er jo altid lidt løse hår.

Nevadaisy, er den Mason P børste du bruger kun lavet af svinehår og kan du nøjes med at bruge den til Vincent?

Jeg har brugt en stålkam indtil videre og det fungerer fint.[/quote]

Jeg synes ikke den havde den store effekt på Vincent, men jeg skal ikke kunne sige om der er forskel på deres pels.

Min Mason P. er mix-børsten med både svinehår og nylon. Det er den eneste jeg bruger til Vincent. Jeg har diverse kamme, men jeg synes ikke de tager så mange hår på ham og desuden så nyder han kun at blive børster med Mason P. børsten, så jeg kan få lov at børste i længere tid. Jeg synes ikke Vincent fælder så meget, så ja jeg synes jeg kan holde det godt nede med den børste.
Vincents pels er nu også meget nem, jeg børster den kun for at han ikke fælder over det hele, for han får aldrig knuder i pelsen.

Jeg er helt sikker på, at Willow vil sætte pris på ikke at blive badet :slight_smile:

Nu har jeg ikke læst tråden igennem, men man kan få sådanne en handske med gummidutter på.

Den skulle være ret effektiv til korthårskatte og møbler

Du kan selvfølgelig også vænne ham til at blive støvsuget :tihi: