Pelspleje

Alle med MCOer: Hvor tit børster I egentlig jeres katte?

Og jer der kun har kælekatte af racen MCO og ikke udstiller: Bader I dem nogensinde?

Endelig vil jeg gerne høre om MCO-ejere, der klipper kattene om sommeren. Hvordan har I lært dem det? Holder I dem bare eller hvad?

Jeg vil simpelthen ikke risikere at skulle have mine i narkose og barberet en eneste gang til. Det her er det værste jeg har oplevet med mine dyr. At udsætte en rask kat for en narkose, fordi JEG ikke har pelsplejen i orden! Så enten er det oftere der skal børstes, måske endda bades, og så vil jeg hellere klippe uden narkose fremover, hvis de partout skal klippes.

Håber derfor I vil dele jeres erfaringer

Jeg hører vist præcis ind under den kategori, som du henvender dig til - og jeg kender til det med knuder i pelsen. Og jeg har erfaring med pelsplejes nødvendighed.

Vi har en NFO og en NFO-blanding. Der er ALDRIG problemer med deres pels. De bliver redt igennem for at fjerne løse hår og for hyggens skyld.

Vi har også 3 MCO’er:
Missi er en af vores “genbrugskatte” og hun har desværre et traume fra tidligere. Hun må lide af “personlighedsspaltning”, for hun er en rigtig sjov, flot og skøn kat, men så snart det drejer sig om pelspleje eller at blive rørt på maven udover sekunder, så går hun direkte til angreb på os. Pyhhh hvad vi har prøvet - desværre alt hvad en adfærdsterapeut har haft at anbefale. Hun kan nemlig ikke lokkes med godbidder, da hun stort set kun spiser tørkost ellers var klikkertræning en mulighed. Derfor har vi været nødt til at have hende i narkose 3 gange om året, hvor vi så har ordnet hendes pels. Så du kan tro, jeg kan sætte mig ind i dine følelser og tanker omkring det at lægge en rask kat i narkose. Og der er jo en risiko ved det hver gang.

Vi har også Rumle og Hjalte. Siden vi har fået indhegnet haven og de er kommet ud, danner de bare knuder helt vildt meget. Vi holder det nede, men der går meget lang tid med det i øjeblikket og en kam eller børste er ikke nok, trods det at vi er over dem mindst hver anden dag i gennemsnit. Vi klipper dem simpelthen af. De er ved at hade os for det, selvom de er ret nemme at arbejde med. Så nu har jeg bestilt en ret lydløs klipper og så bliver de begge barberet forebyggende i “armhuler” mm. Det er næsten udelukkende i pelsen på undersiden, der er problemer. Hellere det end at de til sidst slet ikke er til at ordne pelsen på, fordi de er blevet så trætte af det.

Underligt at der er sådan en forskel på katte, for andre har aldrig problemet. Vi har kun vasket Hjalte en enkelt gang og Rumle lidt, men jeg tror, det kan lade sig gøre, så jeg vil købe noget shampoo når vi kommer på udstillingen i Odder og så må vi forsøge om det hjælper at vaske dem. Det håber jeg meget.

Jeg bruger disse ting og fingrene. Det er en filterknuser, en rullekam, en saks som spidsen er slebet af og en karte. En opsprætter som man bruger til tøj er også fin at bruge, hvis man sliber spidsen af den:

Hvordan virker filterknuseren?

Den virker som en slags kam, men skærer pelsen over. Den er god, hvor der er små filter i pelsen som ikke kan klares med kammen. Den kaldes også en udfiltringskam. Den jeg har er meget bedre end andre jeg har prøvet. Fandt lige en oplysning om noget spray, som vi evt. kan have glæde af at bruge:
http://loppetjansen.dk/pelspleje/specie … 34_da.html

Jeg er faktisk overrasket over hvor lidt pels pleje mine piger har brug for.
Det er ikke ret tit jeg behøver at børste dem, men jeg gør det nu alligevel for hyggens skyld og for at de er vante.

Ziza er ikke vild med det og nogle dage må jeg bede manden om en hjælpende hånd, men jeg synes hun bliver bedre og bedre.

Jeg har lige haft Chili i bad - for 10 min siden, hun valgte at springe op i den første omgang dej, som så måtte kasseres. (har lige bagt 4 kager til weekendens hyggetur)
Hun får lige nu lov at tørre lidt og vaske sig selv, inden jeg giver hende en tur med børsten, sådan kan hun bedst lide det.

Når jeg engang får killinger, vil netop pelsplejen være noget af det jeg vil vænne dem til…

Jeg så i dyrebutikken forleden at man kan købe en spray til filterne… kunne forestille mig det er lidt a la en balsam spray… den skulle gøre det meget nemmere at rede filterne ud og saksen ville være unødvendig. Aner ikke om det virker dog.

Den virker som en slags kam, men skærer pelsen over. Den er god, hvor der er små filter i pelsen som ikke kan klares med kammen. Den kaldes også en udfiltringskam. Den jeg har er meget bedre end andre jeg har prøvet. Fandt lige en oplysning om noget spray, som vi evt. kan have glæde af at bruge:
http://loppetjansen.dk/pelspleje/specie … 34_da.html[/quote]

Kan jeg bede om et link til den type udfiltringskam du har May-Britt…og det der spray kunne sikkert være godt at have i huset… [bigloony]

Der skete en stor ændring med pelsen på Hjalte, da vi fik indhegnet terrassen og senere haven. Da han udelukkende var indekat, kunne vi nemt holde pelsen på ham. Temperaturskift og selvfølgelig at der sætter sig ting fra haven i pelsen, er det, der har gjort forskellen her hos os. Alt efter temperaturen og ændringer i temperaturen kan han også fedte på en enkelt dag - og det kan heldigvis også gå over igen på få dage. Men upraktisk er det nu :slight_smile:

Indebagt kat… -xxrotflmao ej det må have set sjovt ud. -sorry …har du billeder

Den virker som en slags kam, men skærer pelsen over. Den er god, hvor der er små filter i pelsen som ikke kan klares med kammen. Den kaldes også en udfiltringskam. Den jeg har er meget bedre end andre jeg har prøvet. Fandt lige en oplysning om noget spray, som vi evt. kan have glæde af at bruge:
http://loppetjansen.dk/pelspleje/specie … 34_da.html[/quote]

Kan jeg bede om et link til den type udfiltringskam du har May-Britt…og det der spray kunne sikkert være godt at have i huset… [bigloony][/quote]

Jeg har desværre ikke et link Birthe, jeg har købt den hos vores dyrlæge og der står ikke et navn på den.

Indebagt kat… -xxrotflmao ej det må have set sjovt ud. -sorry …har du billeder[/quote]

GG nej desværre digicam var tør for strøm— TYPISK!!!

Må jeg tillade mig at indskyde en lille reklame for et lille værktøj kaldet en Furminator?

Har ikke selv prøvet en endnu, men har snart hørt så mange fantastiske kommentarer fra andre kattefolk, at jeg nu har købt en på Ebay og venter spændt på den.

Den skulle være helt fantastisk i fældeperioder, faktisk tager den så meget løs pels at man tror det er løgn. Kattene skulle heller ikke klage sig så meget over behandlingen som med andre kamme, så den må også føles behagelig.

Og et link til en dansk forhandler “just in case”: http://www.unimati.biz/product.asp?product=1329&sub=101

Den virker som en slags kam, men skærer pelsen over. Den er god, hvor der er små filter i pelsen som ikke kan klares med kammen. Den kaldes også en udfiltringskam. Den jeg har er meget bedre end andre jeg har prøvet. Fandt lige en oplysning om noget spray, som vi evt. kan have glæde af at bruge:
http://loppetjansen.dk/pelspleje/specie … 34_da.html[/quote]

Vi har jo en sølv pige Scarlett som også filtrede meget før vi fik denne kam. -høhø

Nu bliver hun simpelthen kæmmet med den en gang om ugen, og den fjerener alt den underuld der er skyld i at det knudrer.
<før i tiden hadede hun børstedagene, nu kommer hun selv og siger nu er det min tur -love -love

jeg reder mine daglidt, men det er mest for at de vænner sig til kammen. og så bruger jeg KW pulver og KW spray (den som may-britt hentyede til) det fra KW er jeg rigtig glad for. vi har ikke de store problemer med pelsen. det der er er nogle MEGET SMÅ knuder der sidder bag zalsa’s bagben, og dem klipper jeg op og reder ud. derefter får de en godbid. eller bruger jeg en alm. kam og en tætkam.

jeg bader aldrig mine. jeg kan vaske dem med en svamp hvis de har noget på/i pelsen jeg ikke vil vente med de selv har fjernet. men resten ordner de selv.

Den virker som en slags kam, men skærer pelsen over. Den er god, hvor der er små filter i pelsen som ikke kan klares med kammen. Den kaldes også en udfiltringskam. Den jeg har er meget bedre end andre jeg har prøvet. Fandt lige en oplysning om noget spray, som vi evt. kan have glæde af at bruge:
http://loppetjansen.dk/pelspleje/specie … 34_da.html[/quote]

Vi har jo en sølv pige Scarlett som også filtrede meget før vi fik denne kam. -høhø

Nu bliver hun simpelthen kæmmet med den en gang om ugen, og den fjerener alt den underuld der er skyld i at det knudrer.
<før i tiden hadede hun børstedagene, nu kommer hun selv og siger nu er det min tur -love -love[/quote:28i18tz1]

kan den ikke skærer deres hud tænker jeg ? har overvejet at købe en nemlig så ville da gerne lige høre.

Hmmm ser interesant ud… [bigloony]

Den virker som en slags kam, men skærer pelsen over. Den er god, hvor der er små filter i pelsen som ikke kan klares med kammen. Den kaldes også en udfiltringskam. Den jeg har er meget bedre end andre jeg har prøvet. Fandt lige en oplysning om noget spray, som vi evt. kan have glæde af at bruge:
http://loppetjansen.dk/pelspleje/specie … 34_da.html[/quote]

Vi har jo en sølv pige Scarlett som også filtrede meget før vi fik denne kam. -høhø

Nu bliver hun simpelthen kæmmet med den en gang om ugen, og den fjerener alt den underuld der er skyld i at det knudrer.
<før i tiden hadede hun børstedagene, nu kommer hun selv og siger nu er det min tur -love -love[/quote]

kan den ikke skærer deres hud tænker jeg ? har overvejet at købe en nemlig så ville da gerne lige høre.[/quote:i1tcng5w]

Hvis du er uheldig kan du komme til at stikke lidt med spidserne, men selve skæret er inde i buen, så jeg er slet ikke bekymret ved at bruge den.

Hmmm jeg går ikke og bruger penge på legetøj og kradsetræer og den slags, men tilbehør som den her, det kan jeg da næsten ikke stå for, hvis den skulle være så god [bigloony]

Hmmm jeg går ikke og bruger penge på legetøj og kradsetræer og den slags, men tilbehør som den her, det kan jeg da næsten ikke stå for, hvis den skulle være så god [bigloony][/quote]

men den er da også lidt halv dyr

Hmmm jeg går ikke og bruger penge på legetøj og kradsetræer og den slags, men tilbehør som den her, det kan jeg da næsten ikke stå for, hvis den skulle være så god [bigloony][/quote]

Har lige set på ebay USA er den til at få noget billigere og har lige læst på et fransk forum hvor de har ladet det komme an på en test at den faktisk skulle være rigtig god endda…og så siger de at den virker til kaniner også

Hmmm jeg går ikke og bruger penge på legetøj og kradsetræer og den slags, men tilbehør som den her, det kan jeg da næsten ikke stå for, hvis den skulle være så god [bigloony][/quote]

men den er da også lidt halv dyr[/quote]

På deres hjemmeside kan man se hvor effektiv den faktisk er: http://www.furminator.com/ - og det er for en gangs skyld ikke et eller andet TV-shop stunt, jeg har som sagt hørt fra flere katteslaver som jeg kender fra udstillinger og andre fora, at de aldrig har prøvet noget lignende - hverken til kort- eller langhårskatte.

Hold da kaje…man skulle tro jeg fik penge for at reklamere for Furminator sådan som jeg rabler - men det gør jeg altså ikke -joker