Perser/exotic/Aby/Somali/Balineser/Siameser?

Jeg arbejder med disse raceportrætter og er stødt ind i et “problem”.

Er der forskelle på perser og exotic (og de øvrige kort og langhårskatte, som jeg netop har tilføjet) ud over pelslængden?

Skal jeg lave dem i hver deres portræt eller kan de gå ind under den samme?

Hvad siger opdrættere og ejere?

MVH Helle

Ved jeg faktisk ikke Helle :slight_smile:

Jeg er meget i tvivl om denne må jeg indrømme. det samme vil gælde somali/aby - hos balineser/siam har de langhårede ry for at være mere rolige end de korthårede - men jeg ved ikke om jeg skal bringe den adskilte eller samlet heller.

Hvis ejere/opdrættere af disse racer har nogle bud, så modtager jeg gerne…

MVH Helle

Jeg kan svare dig på at somalien er en langhåret abyssinier - og en livlig kat. Den har ikke helt den sammen intelligens (i mine øjne) jeg har boet sammen med en - og så er den behagesyg.

Jeg mener ikke de er ens i væsen - det mener en del somaliopdrættere de er.

Hvorfor arbejder du med raceportrætter? - de findes i fin stil på specialklubbernes hjemmesider - ingen ved dem bedre.

Selv opdrætter jeg perser og exotic og mener exotten er mere begavet og mere livlig end perseren, og det er da også det exotten har ry for, men de er jo stambogført som en og samme race, så jeg vil være dig svar skyldig, og håber andre vil komme med indput så du får et svar som du kan bruge:).

Mht PER/EXO har jeg hørt flere opdrættere sige, at Exotterne er mere aktive/lærenemme/kvikke i det.
Hjemme hos mig er det nærmest omvendt: Gia perser fræser rundt, galer op, hvis hun vil noget, og vi prøver hver især at opdrage på hinanden, Gia og jeg :tihi: Hun er i det hele taget med en “lidt større personlighed” end fredsommelige Leise, der interesseret snuser til hende, men ofte får et ordentligt daf med poten til svar. Leise exo er så den, der leger ivrigst med bold og CatCatcher :slight_smile:

Tak for svar - jeg ved ikke om de skal stå sammen så?

Jeg har jo mine langhårede orientaler… Men ja på nogle områder er de langhårede ved min race nok mere rolige, men det er et punkt som jeg mener kan havde ligeså meget at gøre med opdrætterne.
Man kan jo lære racen alt. Mine katte er MEGET rolige derfor passer de nok så godt sammen med min perser wannabe, men den rolighed har flere af dem lagt på hylden når de finder nye hjem, for der får de nye vaner og mønstre.

Men jeg har mødt ren korthårede katte som er ligeså rolige som mine langhårede, men langhårs opdrætter snakker lidt om at vores katte kan havde et lidt andet temperamen. Nogle siger at det kan komme til udtryk i at de faktisk snakker meget lidt i forhold til den korthårede udgave… Men igen jeg tror det handler om hvad de er van til og hvad de bliver præget til af både af mor og mennesker.

Men Helle du kan selv bedømme i forhold til den orientalske race da du selv har mødt racen på hjemmebane…

Hvis du skriver om racer må du gerne ved den BAL og OLH skrive at de IKKE kræver pelspleje, for mange tror at fordi den er langhårede, så er der meget pelspleje…
Jeg kan også forstille mig at lidt det samme gælder ved Perser og Exoter… Ender det forresten i en bog?? eller er det kun til herinde

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;208293]Jeg kan svare dig på at somalien er en langhåret abyssinier - og en livlig kat. Den har ikke helt den sammen intelligens (i mine øjne) jeg har boet sammen med en - og så er den behagesyg.

Jeg mener ikke de er ens i væsen - det mener en del somaliopdrættere de er.[/QUOTE]

ggg skal vi slås, hva´ somalien er ikke en langhåret aby, det er abyen der er en militær (kortklippet) somali, ja somalien er behagesyg, men kun når det passer den -høhø

For min skyld kan du godt Helle, sætte dem i samme kategori, på udstillinger bliver hippien (somalien) bedømt efter samme standart som militæret abyen

De somalier jeg har haft/kendt har alle været for intelligente, for deres eget bedste, det var ikke nok at vende dørhåndtag, vinduer skulle have sikkerhedudstyr, for at holde dem inde/ude alt efter hvor det var

Jeg har perser/exoer og jeg syntes måske at exoerne er mere livlige til gengæld er mine også mere klodsede hvad begavelsen angår tror jeg det beror på selve katten jeg har ikke obseveret at mine exoer er specielle kloge :slight_smile: joh måske lige en enkelt en af dem :slight_smile:
Jeg vil betegne dem som samme race, men gå ind og kig på klubbernes side der står specifik beskrivelse.

Kommer det ikke an på genpuljen? Orientalere og siamesere har, som jeg har forstået det, samme genpulje, men forskellige farver. Det vil sige, at der i samme kuld kan være både orientalere og siamesere. Som jeg har hørt det, er det det samme med de langhårede (det må så være balineseren?). Men jeg avler ikke, så jeg har bare læst og hørt om det, uden at jeg har gjort forsøg på at blive ekspert i det…

Egentlig synes jeg også, at siameseren og orientaleren hører sammen i en race, når de nu kan have samme forældre - med mindre der er en forskel, som jeg helt har overset? Norske skovkatte er jo også norske skovkatte, selv om de har forskellige farver…

mvh. tina

Mit problem er, at de er varianter ikke forskellige racer… jeg vender det lige med Fruen og så tager vi den derfra:-)

Tak for gode svar

MVH

[QUOTE=lenschow;208593]Mit problem er, at de er varianter ikke forskellige racer… jeg vender det lige med Fruen og så tager vi den derfra:-)

Tak for gode svar

MVH[/QUOTE]

Aby’en og somalien er to selvstændige godkendte racer om jeg må be’:slight_smile: Somalien er en søskende race.

Korhåret afkom efter parring mellem aby og somali, som KUN kan anvendes i somaliavlen er varianter.

Jeg skal spørge Lillian Misuli om hendes tekst må bruges på aby’en. Hvad siger du Vivi og Marianne der vil slås (det gider jeg ikke) I kender den begge teksten fra Familiekatten?

[QUOTE=taina;208472]Kommer det ikke an på genpuljen? Orientalere og siamesere har, som jeg har forstået det, samme genpulje, men forskellige farver. Det vil sige, at der i samme kuld kan være både orientalere og siamesere. Som jeg har hørt det, er det det samme med de langhårede (det må så være balineseren?). Men jeg avler ikke, så jeg har bare læst og hørt om det, uden at jeg har gjort forsøg på at blive ekspert i det…

mvh. tina[/QUOTE]

Det er samme genpulje, men der er forskel… f.eks. er der jo en sammenhæng mellem hvide katte med blå øjne og døvhed…

Der bliver ikke forsket ret meget i katte og deres gentik, derfor er der heller ikke ret meget viden om hvilke anden genetisk forskel der kan være udover genetiken bag pelslængen…
Der kommer ofte blandede kuld siameser og orientaler end der kommer et kul siameser med en enkelt balineser… For at en kat skal blive langhåred kræver det at den har fået et langhårsgen fra både far og mor. De fleste siameser og orientaler opdrætter gør alt for at undgå disse langhårs gener.

Men om der følger ekstra ting med i en kats bagage når den er langhåret, vides ikke endnu, for den form for forskning er der ikke ret mange penge i…

De vil få hver deres beskrivelse hvor i det nævnes, at de er “fætre”:slight_smile:

Tak for gode svar og god hjælp

MVH Helle

[QUOTE=lenschow;208832]De vil få hver deres beskrivelse hvor i det nævnes, at de er “fætre”:slight_smile:

Tak for gode svar og god hjælp

MVH Helle[/QUOTE]

Helle, man benævner racerne som “søskenderacer” i officielt regi, så hvis du vil skrive noget, der skal tages seriøst, vil jeg anbefale, at du bruger dette udtryk :slight_smile:

Vivi - det var en joke:-)

bemærk anførselstegn og smiley

[QUOTE=lenschow;208863]Vivi - det var en joke:-)

bemærk anførselstegn og smiley[/QUOTE]

Morsomt, virkelig - jeg kan ikke se det.

Har du det godt Lis? Jeg synes du er enorm ude med riven efter mig i dag?

Mig bekendt har jeg ikke generet dig… Håber du har det godt, for jeg forstår ikke din fremturen… Det stemmer ikke overens med min normale opfattelse af dig.

MVH Helle