Pille-erfaren person søges i Kolding - mod betaling

Flagyl er noget af det mest ækle man kan give sine katte. Mine katte fik det i flynede form, de skulle have haft det i 10 dage. Men efter 4 dage måtte vi opgive. De blev simpelthen panisk, bare vi kiggende på dem og de har aldrig glemt det, bare de ser en spøjte gemmer de sig.

Oh ja… vand efter pille. Min erfaring er, at lader jeg katten åbne munden (for at putte vand ind), så ryger pillen ud eller op, og i øvrigt hjælper vand fremragende til, for at få sådan en pille skummet op. Jeg er rigtig rigtig rigtig dårlig til at give piller, og det erkender jeg blankt. Men det er altså ikke fordi, at jeg ikke har forsøgt - og nu altså givet op.

mvh. tina

[QUOTE=taina;1010512]Som sagt har jeg prøvet med pill-pockets. Jeg vikler ham også ind i et stort håndklæde, men det lykkedes ham alligevel at få vredet sig så meget, at han fik en klo i mig i går. Han er ikke dum, han vrider sig bare og vil væk. Han har ikke altid været rædselsfuld at give piller, men før jul var vi igennem 14 dage med flydende Flagyl, hvor det bagefter viste sig, at han fik for lav dosis. Det har selvfølgelig sat sine spor på hans forventninger til piller.

…[/QUOTE]

[QUOTE=taina;1010513]Jeg var ikke klar over, at pill-pockets kunne bruges til at camouflere, når man hælder piller i halsen - det er godt nok en stor klump, der skal tvinges ned så. Det har jeg ikke prøvet, men jeg har prøvet at pakke pillerne ind i smør, og det kom de ikke ned af.

Som sagt: Jeg er færdig med at eksperimentere, nu leder jeg efter en person som kan hjælpe mig med at få hælde de piller i halsen af ham på en nogenlunde måde. Jeg er fuldstændig ligeglad med, hvilken metode den person hælder til, og jeg vil gerne lære, men det er for mig ret åbenlyst, at jeg har brug for hjælp for at få en-eller-anden metode til at fungere. Så: Hvis I kender nogen i Kolding, som er en ørn til piller, må I MEGET gerne spørge, om de er interesserede i at hjælpe.

mvh. tina[/QUOTE]

Nu er jeg lidt forvirret Du skriver du har prøvet Pill Pockets og derefter at du ikke er klar over at de kan bruges til at camouflere, når man hælder i halsen:?

Jeg har som skrevet ikke prøvet dem selv, men som jeg læser det skal de ikke hældes i halsen, men gives som godbid, katten kan IKKE tygge igennem det seje og komme ind til pillen, den kan kun smage PP’en (som fåes med forskellig smag. Pill Pockets kan iøvrigt mig bekendt ikke købes i DK, men skal bestilles fra USA; er det mon de ‘rigtige’ du har prøvet…).

Kan du ikke prøve om der er en veterinærsygeplejerske hos din dyrlæge, som evt kan og vil hjælpe på sin vej til og fra job?

Håber du finder ud af noget, jeg kender desværre ikke nogen der kan hjælpe i din del af landet, men hører jeg om nogen skal jeg huske på dig

Suk… kan det virkelig være nødvendigt at spøge, om jeg har talt med dyrlægen om alternativer? Pillerne er alternativet til det flydende, og jeg skulle trykke ham ret grundigt på maven for at få dem.

Irene: Det viser vist bare, at min kat egentlig er ret så sød. For jeg fik faktisk med møje og besvær hældt det der flydende stads i ham i alle 14 dage. Men det var sgu heller ikke ret sjovt, og man bliver lidt træt indeni af at tude før, under og efter.

mvh. tina

[QUOTE=taina;1010516]Tante Tut, når katten ikke vil spise vådfoder med piller efter 12 timers faste, synes jeg ikke, det er vejen frem. Hvis du kender nogen i Kolding eller omegn, som har fuldstændig styr på pillegiveriet, er jeg MEGET interesseret i kontakt! :slight_smile:

mvh. tina[/QUOTE]

:slight_smile:

Nej, så er det ikke nogen løsning at lægge det i hans mad.

Jeg forstår godt, at du har det svært med at skulle øve vold på ham 2 gange om dagen - det ville jeg også have svært ved.

Jeg håber, at du får nogen til at hjælpe dig - han vil nok stadig stritte imod - men så er det en fremmed og ikke dig, han forbinder med det.

Danpia, mine katte spiser ikke pill-pockets som godbidder. Jeg har ikke forsøgt at hælde dem i halsen på dem, det vidste jeg ikke, at man kunne.

mvh. tina

[QUOTE=taina;1010532]Danpia, mine katte spiser ikke pill-pockets som godbidder. Jeg har ikke forsøgt at hælde dem i halsen på dem, det vidste jeg ikke, at man kunne.

mvh. tina[/QUOTE]

OK, jeg blev bare i tvivl om du havde de ‘rigtige’.
Nej du skal IKKE hælde dem i halsen, det er ikke det de er beregnet til, de er sikkert for store.

Hvad med hjælp fra dyrlægen, eller en af personalet dernede?

Danpia, jeg så i første omgang ikke dine forslag - jeg må indrømme, at jeg blev lidt forbistret over at skulle gennemgå de samme forslag igen og igen. Nå, men tusind tak for forslagene. Nu har jeg ringet til dyrlægen, som vender tilbage.

mvh. tina

Jeg kender én i Kolding, der formentlig gerne vil hjælpe dig…og hun vil ikke have betaling for det, kun benzinudgifter dækket.

Jeg er blevet bedt om at spørge hvad katten fejler…hun har nemlig selv 4 sunde og raske indekatte.

Folk vil jo bare gerne hjælpe, og nogle ganger viser det sig jo at der er en eller anden lille ting som man har overset som mulighed :slight_smile:

Jeg ville selv gerne hjælpe, men der er jo langt fra Århus til Kolding…
Og så lige en lille kommentar til det med vandet. Katten skal ikke få lov at åbne munden imens. Man har det i en engangssprøjte og kommer lige en lille smule ind, ved at sætte spidsen ind i siden af munden, nok til at katten derfor bliver nødt til at synke, idet man ikke lader den åbne munden for at spytte ud… Og så kan der bagefter gives ekstra for at fjerne smagen :slight_smile:

Hvis det er et tilbagevendende problem, så overvej at træne det - så står du noget bedre næste gang. Det kan trænes. Jeg har fx lært Nanoq at tage hans tre Ronaxan dgl af sig selv. Du kan skrive, hvis du vil have et program til hvordan du kan lære dem det.

men lige nu kan du ikke “nå det” - dette er kun, hvis du senere skal give igen. Så kan du forberede jer bedre - med mindre naturligvis kattenes oplevelser af det nu er forbundet med så massivt ubehag, at det ikke kan aflæres… Men det er da værd at forsøge, hvis det er medicin, som de skal have tit/igen. Jeg valgte at lære Nanoq det, da jeg jo troede han havde en kronisk sygdom…

Vi har skam også prøvet at give katte Flagyl, men her er der så ingen kære mor. Ind med pillen, en smule vand så katten synker, og lidt vand til at skylle efter med.

Jeg bor desværre ikke i Kolding, ellers skulle jeg gerne havde været den onde.

jeg er ked af det er gået så skævt for dig - og det ærger mig at jeg ikke bor i nærheden for det med piller - det er noget jeg har held med…

jeg ved godt at du leder efter en person - og jeg håber du finder en, men hvis du nu ikke gør inden næste runde - så kan jeg prøve at beskrive hvordan jeg gør…

det med pill pockets ect - det har jeg droppet… det er den slagne vej…

jeg går om bag katten der sidder på gulvet… (jeg er højrehåndet - byt rundt hvis du er venstre)

med højre hånd har jeg pillen klar på finger-spidsen af pegefingeren…

med venstre hånd nusser jeg hovedet lidt op (så katten kigger lidt op) og med pegefingeren skubber jeg munden op ved at lægge tommeltot i nakken, lange mand under kæben og pegefinger LIGE i mundvigen og presse let ind… det får automatisk katten til at åbne munden… og derfra skal det gå stærkt

jeg har højre hånd klar… og ind kommer pegefinger OVER tungen!!! og skubber pillen ned i halsen og jeg gnubber omgående lidt på halsen for at få den til at synke…

den metode svigter ikke… og det lykkes hver gang… du skal ikke være bange for at få pille-pegefingeren langt ind - du skal kunne skubbe pillen ned i halsen så den skal et stykke ind…

jeg håber det lykkes for dig og at du finder en der kan hjælpe

Tusind tak! Men… Det er et godt og relevant spørgsmål! Lidt for relevant, og jeg skammer mig over, at jeg ikke har tænkt over det, før jeg bad om hjælp, for begge mine katte har samme symptomer, og det tyder jo på, at det er noget, der smitter. Jeg ved ikke, hvad katten fejler, i første omgang gættes på noget helicobactor-bakterie, og det er det, han får Flagyl for. Jeg forstår godt, hvis din veninde ikke vil alligevel!

[QUOTE=Eife;1010551]Folk vil jo bare gerne hjælpe, og nogle ganger viser det sig jo at der er en eller anden lille ting som man har overset som mulighed :slight_smile:

Jeg ville selv gerne hjælpe, men der er jo langt fra Århus til Kolding…
Og så lige en lille kommentar til det med vandet. Katten skal ikke få lov at åbne munden imens. Man har det i en engangssprøjte og kommer lige en lille smule ind, ved at sætte spidsen ind i siden af munden, nok til at katten derfor bliver nødt til at synke, idet man ikke lader den åbne munden for at spytte ud… Og så kan der bagefter gives ekstra for at fjerne smagen :)[/QUOTE]

Ja, det ved jeg sådan set godt - men jeg havde vist lige glemt det lidt i formiddag. Nu har jeg opgivet at give pillerne, så nu husker jeg meget bedre :slight_smile: Alligevel tak for påmindelsen :slight_smile: Tak for vand-forklaringen. Jeg fik vist ikke skrevet, at vi er LANGT forbi det punkt, hvor jeg kan få vand ind i munden på ham på den ene eller den anden måde. Men hvis vi når til en eller anden forståelse og en lidt roligere kat, er det rart at vide.

Jeg vil rigtig gerne have programmet! Jeg har droppet pillerne, indtil jeg får hjælp, jeg kan simpelt hen ikke lave den slags overgreb på min kat. Tusind tak! :slight_smile:

[QUOTE=DK Blackangel;1010561]Vi har skam også prøvet at give katte Flagyl, men her er der så ingen kære mor. Ind med pillen, en smule vand så katten synker, og lidt vand til at skylle efter med.

Jeg bor desværre ikke i Kolding, ellers skulle jeg gerne havde været den onde.[/QUOTE]

Undskyld at jeg snerrede ad dig! Jeg ved godt, at løsningerne som regel er i spørgsmålene, og derfor stiller I dem - for at hjælpe :slight_smile: Det er lige præcis det, du beskriver, som jeg håber, at der er nogen, der kan gøre - og allerhelst også få lært mig :slight_smile:

[QUOTE=Battlestar;1010562]jeg er ked af det er gået så skævt for dig - og det ærger mig at jeg ikke bor i nærheden for det med piller - det er noget jeg har held med…

jeg ved godt at du leder efter en person - og jeg håber du finder en, men hvis du nu ikke gør inden næste runde - så kan jeg prøve at beskrive hvordan jeg gør… (jeg har klippet lidt ;-))[/QUOTE]

Tak Regitze! Det er ikke noget, jeg kan nu - jeg tror, man skal starte med en kat, der ikke forventer det værste. Og så hjælper det garanteret, når man har det i hænderne. Men måske kan jeg bruge din beskrivelse senere.

mvh. tina

Hvis det har interesse, vil min kæreste, som har givet vores Sphynx Flagyl i pilleform, gerne vise dig hvordan han gør. Han er ingen ekspert, men han lykkes da med det. Vi bor i Kolding.

Nå stikker jeg næsen frem, også selvom det ikke er relevant pillegivningsmæssigt. Du siger der gættes på helicobactor - jeg tør slet ikke tænke på hvis det ikke er og pillegiveriet skal starte forfra med noget andet. Det er altid en god ide at få kørt en afføringsprofil så korrekt behandling kan iværksættes …

Jeg vil i øvrigt mene, at man godt kan bruge PillPockets til at “hælde i halsen”, hvis det er derude, man er endt.
Hvis man giver PP’en med Flagyl i som godbid på almindelig vis, så vil pillen uundgåeligt kunne give noget smag fra sig. Hvis katten altså overhoved i første omgang finder smag for PP’en og forsøger at spise den. Men det gør den så næppe 2. gang!
Men hvis PP’en lægges ned bagerst på tungen, så katten bliver nødt til at sluge den i een omgang, så kan man måske undgå det meste Flagyl-smag. Hvis man lægger Flagyl’en alene ned bag på tungen (uden PP), så er der stor risiko for skum-helvedet.
Så selvom katten heller ikke synes at PP’en er det bedste i verden, så er det forhåbentligt bedre end Flagyl alene.
Antirobe-kapsler er også forfærdeligt store at give, og de fleste af os har vel også set katte sluge forholdsvist store stykker tørfoder :wink: Men selvfølgelig er det forskelligt fra kat til kat, hvor nemt de har ned at sluge en hel PP. Men jeg vil mene, at det er den eneste måde at bruge PP sammen med Flagyl på - det er at få dem til at sluge den.
Jeg har brugt PP sammen med et konkurrentprodukt til Antirobe; indgivet ved at lægge PP’en ind bagerst på tungen og få katten til at sluge. Nu smagte det her produkt ikke så dårligt, men jeg syntes faktisk at PP’en trods sin størrelse gled nemmere, end den lille pille alene :slight_smile:
Håber du kan finde en hjælpende hånd i Kolding!

Det kan man. Det er prøvet :slight_smile:

Altså… Lis, du har jo ret. Og det har min dyrlæge - som ringede tilbage i stedet for veterinærsygeplejersken - også, for han sagde cirka det samme. Og det har jeg så gået og tygget lidt på her i eftermiddag. Og tudet. For det er faktisk ikke nogle ret rare tanker. Vil I høre om dem?

Sagen er, at mine katte er nogle skravl. Nugga er en forsigtig kat, hun kan ikke lide mine børn (er dog på det seneste blødt lidt op, efter at de er begyndt at give hende godbidder i rå mængder), hun kan bestemt under ingen omstændigheder lide at blive holdt, og hun er simpelt hen så bange ved dyrlægen, at det er forfærdeligt at se på. Så når kattene fejler det samme, som nu, så er det Billy, der tager turene til dyrlægen. Jeg har lovet hende, at hun ikke kommer til dyrlægen igen - og brød alligevel det løfte, da hun fik blærebetændelse. Det syntes jeg alligevel var for lidt at aflive på. De sjældne gange det er lykkedes mig at give hende en pille med tvang, er hun ikke så meget som kommet i nærheden af mig et døgn efter.

Billy er en fantastisk sjov kat. Men han er en mandagskat, og dyrlægen burde bukke sig i støvet for mig! Desuden er han en dynepisserkat. Han kan trænes renlig, men når der er noget, der prikker ham, sidder han i dynen igen.

Mine katte fejler det samme, de hoster og kaster op. Hvis det ringer en klokke, så gjorde de det også sidste vinter, hvor det forsvandt i foråret, men er så tilbage nu. Det, der gik op for mig i eftermiddags er, at hvis de her Flagyl virker på Billy, skal Nugga aflives. Jeg kommer ikke til at behandle hende med andet end hvad der kan gives i depot (måske, for det kræver dyrlægebesøg), og hvad der kan hældes over maden. Sandsynligheden for at jeg kan behandle hende er generelt lille, også hvis problemet er et andet end helicobactor.

Så har jeg en ene-orientaler med dynepissertrang tilbage, og det er ikke så godt. Han skal ikke være alene, men jeg aner ikke, hvad jeg synes er mest rædselsfuldt - at skulle sammenføre to voksne katte eller at bøvle med en lille ny, altså sådan lige ind imellem at jeg tager mig af de dersens tvillinger, hvoraf den ene er særligt sensitiv og pt. klarer to timer om dagen i pasning dårligt. Er det her, jeg lige skal nævne, at mit overskud til kat ikke er stort? Hvis mine katte ikke var fuldstændigt ikke-omplacerbare, ville jeg minimum have overvejet rigtig seriøst at finde et rigtig godt nyt hjem til dem for lang tid siden. Jeg er ikke rigtig den geniale ny-katte-ejer, vel? Men alternativet bryder jeg mig faktisk heller ikke om, nemlig at Billy følger Nugga…

Nå, men det var så lidt af et sidespring. Jeg tænkte bare, at det kunne være meget smart at vide, om jeg har tænkt mig at aflive kattene alligevel, inden jeg bestiller tid til kikkertundersøgelse og biopsier og alt det der, som dyrlægen mener er næste skridt. Eller for den sags skyld inden jeg får nogen til at bruge deres tid på at proppe piller i kræet…

mvh. tina

Jeg kender slet ikke den medicin, men hvis det findes i en form, der kan gives ved injektion, så kunne det måske være løsningen…

Jeg kunne ikke få piller i min gamle kat, så det endte med, at jeg fik medicin afmålt i sprøjter med hjem fra dyrlægen. Selv om det ikke var sjovt, var det MEGET nemmere at give katten et stik i nakken, fremfor det umulige pille-cirkus.

Det er godt nok urimelig meget du har at se til og tage stilling til, så vil ønske dig held og lykke med det hele.