PK(Pyruvat Kinase)- defekt, hvor udbredt er den

Blev lige gjort opmærksom på denne sygdom.

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/pk_dk.html
Kan se den pt er et “problem” man tester for hos Aby,somali, Bengal, Amerikanske korthårs katte og Mco. Det lyder jo som ret forskellige racer ?
Hvilke racer findes denne defekt hos?
Har vi set den i DK eller er det et “amerikansk” fænomen?
Kan ikke helt forstå hvordan forløbet lidelsen hos en kat?
Tester i imod det(hvis ja hvilken race)

Lyder som en frygtelig lidelse, så er heldigt man kan teste ens dyr for om de bærer den :slight_smile:

Indenfor Maine Coon er det ret nyt at man tester for dette, men der er flere i udlandet(Sverige, Frankring for at nævne nogle lande) har testet deres Maine Coon katte for det og der er både kommet resultater af bærer og negative. Så den er vist ikke kun et amerikansk fænomen.

Det er ret udbredt indenfor abyen - jeg har/har haft en del bærere og en enkelt positiv. Hun lever i bedste velgående som kastrat i Ålborg - hun har fået to kuld her (parret med frie hanner) og er idag 9 år - aldrig haft en sygedag.

Avlsdyr testes i et omfang det er nødvendigt - kender jo status bag

Jeg er rimelig sikker på at alle somali og abyssinieropdrættere tester for dette. Og de fornuftige arbejder med både negative og bærere - da det er en recessive sygdom så bærere kan aldrig blive syge. Det er ikke et amerikansk fænomen ( tværtimod så var der her i Europa man først så det). Det er interessant at vi hos vores race har set at katte kan sagtens leve med sygdommen i mange år uden problemer. De største problemer har katte der også har ANDRE sygdomme. Flere positive katte har levet almindelig livslængde uden problemer. Syge katte kan behandles med godt resultat hvis man fanger det i starten. Jeg har aldrig hørt om at det skulle eksistere hos Maine Coon. Husk - der er forskel på PKD og PK. Der er mange der blander de to ting sammen men det er to helt forskellige ting. I dag tror jeg ikke man ser positive PK katte indenfor mine racer - fordi vi alle tester kattene og kun parrer sådan at vi ikke risikere at få positive katte.

Der testes en del for PK def. hos norsk skovkat i øjeblikket… Jeg ved ikke helt hvad årsagen er, har bare observeret det :slight_smile:

Er du sikker på, at det ikke er PKD der testes for og ikke PK def ? Som sagt - der er mange der blander de to sammen.

110% sikker :slight_smile:

PKD er det ikke et “perser” problem og racer hvor perser har været ind over?

Jeg har set at bengal-opdrætterne tester PK.

Vedr PKD, jeg har haft en smuk, stor huskat i kjole og hvidt, som absolut ikke havde den mindste lighed med perser, som vi desværre måtte sige farvel til i en alder af ca 6 år pga PKD (diagnosticeret via scanning; alder ikke helt sikker, han var tilløber).

Jo - primært… man da der må formodes at have været perser rodet ind i tilblivelsen af rigtig mange racer, så findes det i en del populationer og er derfor en af de ting, man nok bør tænke på når man opdrætter i hvert fald langhårede katte…

[QUOTE=danpia;1138259]Jeg har set at bengal-opdrætterne tester PK.
[/QUOTE]

Det giver også god mening… jeg mener nemlig at man bla har brugt abyssinier under etablering af racen.

Vedr PKD, jeg har haft en smuk, stor huskat i kjole og hvidt, som absolut ikke havde den mindste lighed med perser, som vi desværre måtte sige farvel til i en alder af ca 6 år pga PKD (diagnosticeret via scanning; alder ikke helt sikker, han var tilløber).

Hvilket blot beviser at begrebet Den Danske KORThårede Huskat er et fiktivt og utopisk begreb… Utroligt mange af disse katte vil sikkert, hvis de blev undersøgt nærmere, afsløre et måske nok meget fjernt slægtskab med (formentlig) perser eller anden langhåret race…
Jeg havde selv en hunkat, der viste sig at have et langhårsgen gemt godt og grundigt af vejen - ingen ville have antaget dette ved at se på hende eller de tre kendte generationer af hunkatte, der var før hende! (Hankattene kunne kun identificeres via farve - Sagas far regner man med har været vejens store røde korthårede hankat)

Ja, det er der nemlig blandt andet brugt :slight_smile: Sammen med f.eks. MAU og BUR
Tilfældig bengal’s foundation
http://pawpeds.com/db/?a=a0&id=1134626&g=4&p=ben&date=iso&o=ajgrep

[QUOTE=tzari;1137470]Blev lige gjort opmærksom på denne sygdom.

http://www.pawpeds.com/healthprogrammes/pk_dk.html
Kan se den pt er et “problem” man tester for hos Aby,somali, Bengal, Amerikanske korthårs katte og Mco. Det lyder jo som ret forskellige racer ?
Hvilke racer findes denne defekt hos?
Har vi set den i DK eller er det et “amerikansk” fænomen?
Kan ikke helt forstå hvordan forløbet lidelsen hos en kat?
Tester i imod det(hvis ja hvilken race)

Lyder som en frygtelig lidelse, så er heldigt man kan teste ens dyr for om de bærer den :)[/QUOTE]

Nu nævner artiklen ikke noget om Maine Coons, så hvor har du det fra at de har det?

Jeg kan godt se at Camilla skriver at nogen har testet for det. Men da du skriver MCO er det første gang jeg hører om det ved MCO?

Har det fra krøllernes opdrætter der selv har mco opdræt :slight_smile:

[QUOTE=Quivive;1138337]Nu nævner artiklen ikke noget om Maine Coons, så hvor har du det fra at de har det?

Jeg kan godt se at Camilla skriver at nogen har testet for det. Men da du skriver MCO er det første gang jeg hører om det ved MCO?[/QUOTE]

Snup en kigger på beskrivelsen hos UC Davis

“Based on a survey of 38 breeds, the mutation responsible for PK deficiency has been found in significant frequency in Abyssinian, Bengal, Domestic Shorthair and Longhair, Egyptian Mau, La Perm, Maine Coon, Norwegian Forest, Savannah, Siberian, Singapura and Somali. Cats of these breeds are at higher risk of having PK deficiency or producing affected offspring; genetic screening for the mutation is recommended. A few breeds showed very low frequency of the mutation (less than 0.2%) and are low risk: Exotic Shorthair, Oriental Shorthair and Persian.”

Min dejlige Valdemar (PKD kat)

Var en STOR katte-dreng, han og Paula elskede hinanden:

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1138343]Snup en kigger på beskrivelsen hos UC Davis

“Based on a survey of 38 breeds, the mutation responsible for PK deficiency has been found in significant frequency in Abyssinian, Bengal, Domestic Shorthair and Longhair, Egyptian Mau, La Perm, Maine Coon, Norwegian Forest, Savannah, Siberian, Singapura and Somali. Cats of these breeds are at higher risk of having PK deficiency or producing affected offspring; genetic screening for the mutation is recommended. A few breeds showed very low frequency of the mutation (less than 0.2%) and are low risk: Exotic Shorthair, Oriental Shorthair and Persian.”[/QUOTE]

Tak for det. Men kan reelt ikke bruge det til ret meget uden at vide antal katte der er testet, hvad frekvensen var, og hvilke linier det er. Med en lille søgning på nettet kan jeg se at det er fundet hos et par foundation MCO’er.
Det er vist noget der lige skal undersøges nærmere inden man bare lige begynder at give diverse racer det stempel.

Så du mener UC Davis´ testresultater er en useriøs kilde?
VH
Susanne

[QUOTE=Quivive;1138353]Tak for det. Men kan reelt ikke bruge det til ret meget uden at vide antal katte der er testet, hvad frekvensen var, og hvilke linier det er. Med en lille søgning på nettet kan jeg se at det er fundet hos et par foundation MCO’er.
Det er vist noget der lige skal undersøges nærmere inden man bare lige begynder at give diverse racer det stempel.[/QUOTE]

Det var også fundet i nogle show linier hos mco ikke kun fondation, men hvor udbredt det er er jo svært at sige når kun få tester for det og det er ressisivt :slight_smile:

http://www.vhlgenetics.com/Webshop/Testdetails/tabid/258/ProdID/218/Language/nl-NL/CatID/8/Combinatiepakket_Erfelijke_Ziekten.aspx med den pakke her kan du få PK Def med når du alligevel tester for HCM,pkd og blodtype(eller hvad der er relevant i den race folk har der er jo en del i pakken) :slight_smile:
Det er den pakke jeg får Gynt testet med.

[QUOTE=Quivive;1138353]Tak for det. Men kan reelt ikke bruge det til ret meget uden at vide antal katte der er testet, hvad frekvensen var, og hvilke linier det er. Med en lille søgning på nettet kan jeg se at det er fundet hos et par foundation MCO’er.
Det er vist noget der lige skal undersøges nærmere inden man bare lige begynder at give diverse racer det stempel.[/QUOTE]

Du kan vel bruge det præcis på samme måde som aby/somaliopdrætterne kunne bruge det = TEST.

Jeg undres altid når opdrættere føler deres race bliver stemplet fordi der kommer nye ting til der skal testes for. Faktisk virker sådan en påstand, som der høres igen og igen i forskellige sammenhænge, dybt useriøst på mig :frowning: