PKD test

Hej :slight_smile:

Jeg overvejer kraftigt at få lavet en test for PKD på Margrethe -

Hvilke muligheder er der?
Hvordan med pris?

Jeg skal have hende vaccineret i næste uge - og vil selvfølgelig også høre dyrlægen ad, men det er altid godt at være velforberedt!

Hilsen Vivi og misserne

Jeg får testet mine hos U.C Davis og det kan næsten ikke blive nemmere.:slight_smile:

De har også PKD test
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

Pris: 40 Dollars :slight_smile:

At få dyrlægen til at teste tror jeg koster mange penge i forhold til selv at gøre det :cool2:

[QUOTE=Catika;642585]Jeg får testet mine hos U.C Davis og det kan næsten ikke blive nemmere.:slight_smile:

De har også PKD test
http://www.vgl.ucdavis.edu/services/cat/

Pris: 40 Dollars :slight_smile:

At få dyrlægen til at teste tror jeg koster mange penge i forhold til selv at gøre det :cool2:[/QUOTE]

Super! Nu er jeg jo lidt tungnem - men hvordan foregår det sådan rent praktisk?

Man opretter sig som bruger derinde og så bestiller du din test. Så kommer der en mail(så vidt jeg lige husker :cool2:) med nogle papirer du skal printe ud. I de papirer lægger du de vatpinde som der er tilført DNA/spyt.
Der står udførlig instruktion med de papirer også at katten ikke må have drukket/spist 1 time før testen (sådan er det med de test jeg bruger) og selv hvordan du folder papiret med vatpindene. Vatpindene skal være sterile og kan købes på apoteket.

Så klasker du et frimærke på og sender det til den adresse der står på papirene sammen med en bekræftelse på at du har betalt, betalingsbekræftelsen printer du også ud. Og så er det bare at vente :slight_smile: Man kan følge med på hjemmesiden om hvornår de har modtaget det og svar kommer også der samtidig med at du får en mail med svar :slight_smile:

Det lyder nok lidt forvirrende, men det er altså ligetil :slight_smile:
Du kan jo prøve at oprette dig og kigge lidt rundt derinde og se nærmere på PKD testen :slight_smile:

Vatpinden skal luftørre og kommes en en papirkuvert - ikke plastic.

Sterile vatpinde kan købes på apopteket.

Sådan gøres det:
http://www.langfordvets.co.uk/lab_pkdsampling.htm

Tak for forklaringer! Det lyder jo lige til :slight_smile:

Ganske almindelige vatpinde kan gøre det - de behøver ikke være sterile :slight_smile:

Jeg får min dyrlæge til det. Er der ikke noget materiale på vatpinden, så gør de det om gratis.

[QUOTE=Catika;642631] I de papirer lægger du de vatpinde som der er tilført DNA/spyt.
[/QUOTE]
Nej, IKKE spyt! Hudceller! Stik den ikke ind i en mund, der er gennemblødt lige efter katten lige har drukket vand - det er IKKE spyt, der skal på, det er hudceller fra indersiden af kinden! Og man kan ikke se dem, de er der alligevel, man skal være ret uheldig for ikke at få nok med, selv om man ikke kan se noget.
VH
Susanne

Det kan man jo gøre som man har lyst til, men det er absolut ikke svært. Det er jo kun en lille smule spyt, der skal bruges - det behøver man ikke være dyrlæge for at kunne gøre :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;642679]Nej, IKKE spyt! Hudceller! Stik den ikke ind i en mund, der er gennemblødt lige efter katten lige har drukket vand - det er IKKE spyt, der skal på, det er hudceller fra indersiden af kinden! Og man kan ikke se dem, de er der alligevel, man skal være ret uheldig for ikke at få nok med, selv om man ikke kan se noget.
VH
Susanne[/QUOTE]

Vi har prøvet 1 gang, hvor der ikke kom nok på prøven, og den måtte tages om.

Det er ganske usædvanligt, så må dyrlægen virkelig have gjort det skidt. Der skal næsten intet bruges…
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;642684]Det er ganske usædvanligt, så må dyrlægen virkelig have gjort det skidt. Der skal næsten intet bruges…
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er ikke sådan, når katten ikke vil stå stille :tihi:

[QUOTE=Susanne W;642679]Nej, IKKE spyt! Hudceller! Stik den ikke ind i en mund, der er gennemblødt lige efter katten lige har drukket vand - det er IKKE spyt, der skal på, det er hudceller fra indersiden af kinden! Og man kan ikke se dem, de er der alligevel, man skal være ret uheldig for ikke at få nok med, selv om man ikke kan se noget.
VH
Susanne[/QUOTE]

Rolig nu, jeg skrev vist også i mit indlæg at katte ikke må have drukket/spist 1 time inden tagningen !!!

DNA/spyt, det var nu mere selve forklaringen af tagningen end det var forklaringen på spyt/hudceller
Lis lagde jo et link ind så Vivi kunne se hvordan det foregik !!!

[QUOTE=Catika;642760]Rolig nu, jeg skrev vist også i mit indlæg at katte ikke må have drukket/spist 1 time inden tagningen !!!
[/QUOTE]
Bevares - undskyld kommentaren! Men ærgerligt hvis nogen tror det er spyt, for så risikerer de at få det forkerte på vatpinden, hvis ikke de orker læse Lis´ link…
Og så smutter jeg lige så stille igen…
VH
Susanne

Det er bestemt ikke kompliceret at tage en DNA prøve :slight_smile: Tog selv en helt stribe sidste år på diverse européer, da vi havde et projekt med indsamling af det :slight_smile:

Jeg får “testkit” fra det sted jeg sender prøven…
Bestilt x antal sæt, og det var i posten en uge senere.

De rigtige testkit ligner en flaskerenser.
Man lader katten sidde i et lukket rum uden mad og vand. Efter en halv time “børster” man inde i munden i( i kinden). og så pakker man børsterne, og smider i posten og så efter cirka 14-16 dage har man svarene :slight_smile: