Plantekyndige

Jeg har brug for hjælp … hvad hedder denne plante ?

Den højeste stængel er ca. 170 cm høj, så det er en stor (og flot) staude … den kommer år efter år.

Jeg tænker ridderspore når jeg ser den. Syn es dog der er lidt langt mellem blomsterne, men alligevel den plante jeg synes den ligner. :slight_smile:

enig med kamilla - ridderspore… men enten er den ved a tblomstre af eller også skal den nok have lidt bedre beetingelser næste sæson :slight_smile: der er ca max halvt så mange blomster på som der skal være :slight_smile:

ridderspore, Delphinium, planteslægt i ranunkelfamilien med ca. 250 arter, hovedsagelig i nordlige tempererede egne. De er en- eller flerårige urter med særpræget blomsterbygning, hvor det bageste blosterblad er forlænget til en spore; endvidere findes to veludviklede, tragtformede honningblade, der rager ind i blosterets spore og producerer nektar. Frugten er en flerfoldsfrugt af bælgkapsler.
Flere arter og kulturformer dyrkes som prydplanter. Kornridderspore, der tidligere forekom som markukrudt i Danmark, men nu er sjælden, regnes if. nyere systematik til slægten Consolida, der bl.a. afviger, ved at frugten er en enkelt bælgkapsel.

Det er en ridderspore med 1000% sikkerhed. :wink:

Og der findes maaaaange forskellige sorter - fra de helt lave til de mega høje, forskellige farver osv. Og jeg synes IKKE, at din ser ud til at mistrives. :slight_smile: Tror bare, at dens blomsterstand ER sådan - med lidt langt mellem blomsterne. :slight_smile: Du ville tydeligt kunne se på bladene, hvis den ikke havde det godt. Så ville de gulne og visne i bunden.

Tak alle :slight_smile:
Selv om jeg (åbenbart ;)) ikke kender særligt til Ridderspore, så er jeg tilbøjelig til at give Diana ret … jeg kender nok til planter i almindelighed til at se, hvis en plante ikke trives og det har jeg ikke så meget som overvejet, om denne her.
Det skal lige siges, at jeg ikke som sådan har gået og plejet den … det er bare en af de planter der stod der og har fået lov til at blive :slight_smile: