Pleace kom med erfaring og gode råd!

Hey :slight_smile:
Jeg har fået en kat som er 3 år gammel, han er en almindelig huskat, der er vant til at være ude.
Jeg hentede min kat i tirsdags, hvor han selvfølgelig var meget utryg, men det virkede hurtig til at han fandt tryghed ved mig (han gik mig i rumpetten hele dagen). Men om natten begyndte han at mijawe og pive helt vildt. Jeg tænkte at det var meget normalt. MEN han er fortsat, han piver hver nat og nu er han begyndt at pive om dagen også. Han går hvileløst rundt og vil ingenting.
Han har fundet ud af at bruge kattebakken, uden problemer. Jeg vil ikke lukke ham ud, da jeg er bange for at han løber væk. Men han har dog været ude i min lille gårdhave i dag, i en times tid, under opsyn. Han spiser og drikker og han får MASSER af opmærksomhed!! Jeg har købt noget legetøj, så han kunne aktiveres.
MEN intet hjælper. Hvad skal jeg gøre?? Det er hårdt at høre og se at han er så ked af det. Han er en super dejlig kat, som jeg helst ikke vil af med igen. Hjælp mig pleace!!

Voksne katte kan godt være lidt længere om at falde til, så hvis det bare er fra i tirsdags, ville jeg bare se tiden an.

Har du kun ham?
Er det meningen han skal være udekat?

Hvis han er vant til at være udekat, så kan jeg godt forstå hans mijaven og piveri, det er helt normalt. Han vil jo gerne ud som han er vant til.
Nogle udekatte lærer ALDRIG at blive indekatte - er det meningen han skal være indekat???

Katte har en helt anden døgnrytme end mennesker, så det er kun naturligt, at han er vågen meget af tiden om natten. Får han lov at komme ind, hvor du sover?
Hvis han ikke må, vil han afprøve, om du virkeligt mener det - og du er nødt til at være meget konsekvent, hvis du vil vænne ham af med at plage.
Og hvis han får lov at komme i soveværelset, vil han måske lægge sig pænt ved siden af dig meget af natten, men så pive efter din opmærksomhed, de gange han vågner. Det lærer man at sove fra…
En nylig afholdt afstemning her på Kattegale viste for øvrigt, at 93% gerne har katten(e) med i seng. :wink:

Og så er der jo også den mulighed, at han savner noget eller nogen fra sit tidligere liv. Måske har han boet sammen med en anden kat eller en særlig person?

Men det lyder rigtig godt, at han følger dig dagen lang, for det viser da, at han har accepteret dig som sit nye menneske. Han skal nok bare bruge lidt tid på at falde til i de nye omgivelser, og for en 3-års kat tager det længere tid end for en killing. Så længe du fortsætter med at give ham masser af opmærksomhed, skal det såmænd nok gå. :slight_smile:

Er han neutraliseret, for ellers kan det jo være fordi, han vil da på damejagt :wink:

Jeg ved ikke om jeg tør og lukke ham ud, da jeg bor i byen og tæt på en meget traffikeret vej. Så lige nu bliver han nødt til at være indekat, også mens han lærer at han skal bo her, så han ikke render væk.
Jeg har kun ham og han er vant til at være sammen med en anden kat og to hunde, som han kom godt ud af det med. Jeg er virkelig bekymret for om han er deprimeret fordi han savner dem og de gamle ejere.
Hans opførsel har ændret sig, han gider ikke at lege mere. Det gør mig bekymret for om han går og får det værre, i stedet for at langsomt vænne sig til ændringerne.

Tak for jeres svar i øvrigt :slight_smile: det er kanon!!!

Er han kastereret? Ellers piber han, fordi han vil på damesjov.

Ja han er kastereret. Der hvor han kommer fra, har han ikke været en strejfer. Han har kun lige gået ud på toilet og så hurtigt ind og dase igen.

Når han har været vant til at komme ud, og så pludselig ikke kan det længere, er det naturligt at han reagerer på det.

Jeg ville købe en god sele og gå tur med ham, så han stadig får “sin daglige avis” og bliver stimuleret nogenlunde som han har været vant til.

Desuden har han været vant til andre kattes selskab. Et menneske kan aldrig nogensinde erstatte en anden kats selskab. Nogle katte fungerer bedst uden andre katte, nogle katte kan begge dele, og nogle katte fungerer bedst sammen med andre katte.

Hvis du har mulighed for det, synes jeg du skal anskaffe dig en kat mere. Det er ikke mere besværligt med to katte end med en (jo - der skal slæbes lidt mere mad og grus hjem).

Livet som fritløbende kat er dødsensfarligt i byen, så jeg vil helt klart anbefale, at du vænner ham til et liv som indekat. Det tager naturligvis noget tid også…

Jeg har kun ham og han er vant til at være sammen med en anden kat og to hunde, som han kom godt ud af det med. Jeg er virkelig bekymret for om han er deprimeret fordi han savner dem og de gamle ejere.

Han savner sikkert deres selskab. På lidt længere sigt vil det være bedst at lade ham få selskab af en kat mere, men først skal han nok lige have en chance for at falde til hos dig.

Hans opførsel har ændret sig, han gider ikke at lege mere. Det gør mig bekymret for om han går og får det værre, i stedet for at langsomt vænne sig til ændringerne.

Som allerede sagt - siden i tirsdags er ikke ret lang tid. Tålmodighed, tålmodighed… :slight_smile:

Jeg er helt sikker på at han er ked af at han mangle sine venner.
Jeg ville slet ikke lukke ham ud, det er alt for farligt.
Det bedste du kan gøre er nok at give ham en lille misseven igen:)
Hilsen Lisbeth

Hvis han tidligere har været udekat, ville jeg absolut undgå at lukke ham ud, gå tur med ham i sele osv - det vil kun minde ham om, hvordan det frie liv var.

Til gengæld bør du rimelig hurtigt få en legekammerat til ham.

Du har ændret hele hans liv fra det frie udeliv og med artsfæller til et liv som inde- og alenekat. Han kan da kun komme til at kede sig hos dig …

Hvorfor skulle hans tidligere ejer af med ham?
Hvis han var gode venner med den anden kat, og der også skal findes nyt hjem til den, ville jeg hente den omgående.

[QUOTE=biller;573983]Jeg ved ikke om jeg tør og lukke ham ud, da jeg bor i byen og tæt på en meget traffikeret vej. Så lige nu bliver han nødt til at være indekat, også mens han lærer at han skal bo her, så han ikke render væk.
Hans opførsel har ændret sig, han gider ikke at lege mere. Det gør mig bekymret for om han går og får det værre, i stedet for at langsomt vænne sig til ændringerne.[/QUOTE]

Det dur bare ikke det der…katten er åbenbart allerede ved at blive apatisk når han har ændret sig og ikke gider lege mere.

Hvorfor i alverden anskaffer du en kat der er vant til at være ude, når du ved på forhånd, at den mulighed kan du ikke give den.

Når man anskaffer dyr, skal man altså tænke på dyret først og fremmest

Det er i det hele taget en stor omvæltning for en voksen kat at skifte omgivelser/hjem.

og det gør det bestemt ikke let, at fjerne en kat fra sine omgivelser, en kat der er vant til udeliv og selskab af en anden kat…og spærrer den inde et fremmed sted…

Det er hårdt at høre og se at han er så ked af det.*

Det har du jo sådan set kun dig selv at bebrejde, da du har bragt ham i den ulykkelige situation

*** Han er en super dejlig kat, som jeg helst ikke vil af med igen***

Det kan jo blive nødvendigt af hensyn til katten…der må dine ønsker til enhver tid vige for dens velbefindende.

Kan godt være det lyder hårdt, men jeg kan ikke sige det på en pænere måde

Hvor gør det mig ondt - både for dig, men især og først og fremmest for katten.
Jeg fatter ikke, at hans tidligere ejer kunne nænne at fjerne ham fra både sin gode venner og sit frie liv til en tilværelse som alene indekat.
Med den viden, katteejere i dag burde have, er der INGEN undskyldning for en sådan handling.

Han er holdt op med at lege - ja, for han sørger og savner!

Han vil ikke vænne sig til det, men højst resignere, som tiden går. Desuden kan du også risikere, at han bliver urenlig pga. stress.

Jeg kan godt forstå, du ikke har det godt med at være vidne til det, så gør ham den tjeneste at lade ham komme tilbage og fortæl så samtidig hans tidligere ejer noget om kattes behov og adfærd.

Hvis du kun må have én kat, hvor du bor, så søg efter en voksen kat, der er vant til at være alene og ikke er udevant.

Man kan altid give en kat noget - sjældent tage noget fra den, især ikke en god ven og et frit liv.

Du skriver han har været ude i din gårdhave en tur, kan denne ikke kattesikres, så han kan få lov at komme ud i sikre omgivelser?

Jeg kunne også tænke mig at vide, årsagen til at han skulle have nyt hjem, hvis den anden kat også skal, er det måske muligt at den også flytter ind hos dig, så de har hinanden og kattesikret gårdhave…

Hej igen biller. Nogle af de svar, der er kommet efterfølgende, kan måske virke lidt barske i tonen, men det er jo simpelthen, fordi folk først og fremmest vægter kattenes vel. Du skal ikke tage det alt for personligt, for hvis vi tænker efter, har vi nok alle prøvet at være i situationer, der kunne have været håndteret smartere. Og vi har i hvert fald alle prøvet at være nye kattemennesker engang… :slight_smile:

Men jeg er enig i, at din kat bør have selskab inden alt for længe. Det kunne være dens gamle makker eller måske en kattehjemskat - der sidder rigtig mange gode katte og venter. Men held og lykke med det - og hold os opdateret, ikke. :wink:

Nu er det jo ikke sikkert, at en kat mere vil løse problemet med at en kat længes meget efter at komme ud.

Hvis man har en kat der ikke trives, så skal man altid kalkulere med den risiko, at hvis man anskaffer en kat mere, kan det være yderligere et potentielt problem…det kan kun tiden vise.

Så at anbefale det som det første, det er jeg absolut ikke tilhænger af…