Pludselig urenlighed - blærebetændelse?

Hej alle i skønne Kg’ere.

Jeg har en dame på ca. 6 år (huskatten Oda) som er begyndt at tisse udenfor bakken. Det har hun ikke før gjort.

Jeg tænker det måske kan være blærebetændelse? :?

Vi bruger det samme grus som altid (extreme classic), der er ikke sket ændringer i hjem eller flok eller andet der kunne give urenlighed på den måde.

Hun tisser ikke i sengen eller sofaen (heldigvis :kryds: ) men oftest på trøje på gulvet, tøj der er lagt sammen på spisebordet, ved eller omkring sko på gulvet, tasker på gulvet :yikes:

Jeg har læst om blærebetændelse og tænkt det måske kunne være det? Jeg har dog ikke observeret blod i urinen eller ubehag (af hvad jeg kan se) når hun tisser.

Hvad tænker i? :?

Det kan være tegn på en urinvejsinfektion. Du skal tage hende en tur til dyrlægen, som kan stixe urinen el. sende den til dyrkning.

er fuldstændig enig med Hanne, afsted til dyrlægen og få hende tjekket for urinvejsinfektioner.

Ubehag, kan du ikke regne med at du kan se. Katte er (desværre) gode til at skjule deres smerter, så hvis du kan se katten har ondt… Ja så har den meget ondt.

Hvis dyrlægen udelukker en fysisk årsag, kan du begynde at tænke i adfærd som årsag til urenligheden, men ikke før.

er fuldstændig enig med Hanne, afsted til dyrlægen og få hende tjekket for urinvejsinfektioner.

Ubehag, kan du ikke regne med at du kan se. Katte er (desværre) gode til at skjule deres smerter, så hvis du kan se katten har ondt… Ja så har den meget ondt.

Hvis dyrlægen udelukker en fysisk årsag, kan du begynde at tænke i adfærd som årsag til urenligheden, men ikke før.

Hov forresten… Er hun neutraliseret?

Jeg får en tid :slight_smile:

Ja, hun er neutraliseret :slight_smile:

Tak for gode inputs.

Jeg ville også starte med en tur til vet for at tjekke for urinvejsinfektion…

Hos katte skyldes urenlighed i 99% af tilfældene enten urinvejsinfektion eller stress. Eftersom der ikke er sket ændringer i hjemmet som kunne tænkes at stresse hende, tør jeg godt vædde penge på, at det er en urinvejsinfektion. God bedring med hende!