Plukveer?

Hvor længe inden fødsel kan en drægtig hunkat have plukveer:? (Ikke at en ikke-drægtig hunkat forventes at have plukveer:p) Hvornar skal man blive bekymret for problemer med fødslen:?

Vi har pt en hunkat, der har haft, hvad jeg betegne som kraftige plukveer, siden torsdag. Hendes reaktion på plukveerne er at begynde at grave halvhjertet i aviserne i fødekassen og ellers slappe helt af og nyde at blive masseret på maven. Hun stortrives og virker ikke selv det mindste bekymret. Hun har tabt pels omkring dievorterne og lagt en smule mælk ned, så det kan ikke vare længe… Det er hendes andet kuld - første fødsel forløb helt normalt uden flere dage med plukveer. Hendes mor havde et lignende forløb med plukveer i dagevis ved sin første fødsel, som endte i kejsersnit, fordi jeg gik i panik. Denne gang vil jeg ikke gå i panik, fordi hunkatten trives, og de kommende killinger er meget livlige.
Jeg er ikke vant til så kraftig en reaktion på plukveer, så jeg ved ikke, om jeg burde være bekymret:S

Er der slet ingen, der har erfaringer at dele af:?

Den ene af min piger har haft plukveer 2-3 uger før fødsel ved alle 3 kuld, alle tre fødsler har mormis klaret til ug

Mine har ikke rigtig gjort i plukveer løbende, så nej. Trille fik en masse små veer om torsdagen inden fødsel, og jeg troede først det var tid der (det var på dag 63 som jeg husker det), men de tog af, og hun fødte så først om mandagen. Hun havde en 2-3 stykker med først 15 mins mellemrum om formiddagen og det aftog til med ½ times mellemrum om eftermiddagen og stoppede så helt. Hun fik 4 fine og sunde killinger, der mandag :slight_smile:

Jeg glemte lige at hunkatten føde på dag 70-72, så med de to først kuld har vi haft et par ture til dyrlægen, for at få tjekket om der er noget galt

Hvad blev hun tjekket for:? Hvordan:?

Er der tre slags veer?

1 plukveer
2 udvidelsesveer og
3 presseveer

eller er 1 og 2 det samme?

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;1255716]Er der tre slags veer?

1 plukveer
2 udvidelsesveer og
3 presseveer

eller er 1 og 2 det samme?[/QUOTE]

Godt spørgsmål :slight_smile: Udvidelsesveer kommer vel et døgnstid inden fødslen - det er dem, der får bagparten til at blive “løs” - vi, jeg mene. Giver det mening:?

Jeg går ud fra det er ligesom for mennesker, at nogle er hårdt ramt af plukveer og andre næsten ikke har dem.

Plukveer er øve-veer, hvor livmoderen trækker sig sammen. Det er ikke rigtige veer, og de kan komme hele graviditeten/drægtigheden.
Udvidelsesveer giver sig selv, det er dem der sætter gang i fødslen - man kan have dem i dagevis inden fødslen går rigtigt igang.
Presseveer - de aktive veer der skal levere killingerne.

Hilsen en med alt for mange plukveer som ser frem til at udvidelses- og presseveer er overstået!

Plukveer kan fx. ses som små træk / ryk i bagbenene.
Forrige gang Dooley skulle have killinger, var jeg ved at lave opgaver til PawPeds G2. Dooley lå på spisebordet lige ved siden af mig og min computer, så jeg kunne på tætteste hold følge hver eneste bevægelse. Nørdet som jeg jo er :stuck_out_tongue: lavede jeg små notater:

22-10-2014, Kl.:
2002: Strækker sig v/bevægelse
2006: Do
2011: Sover tungt
2015: Strækker sig
2018: Do
2021: Træk i bagben
2031: Do
Jeg holder en rygepause :høhø:
2054: Træk i bagben
2054: Strækker sig og sukker
2102: Do
2102: Strækker sig
2117: Strækker sig og gaber
2118: Ligger nu på maven og er vågen
2119: Vasker sig forneden
2128: Lille stræk og et suk
2135: Do
2137: Træk i bagben
2144: Sukker
2151: Do

23-10-2014
Jeg laver fortsat opgaver til G2 og Dooley ligger igen på spisebordet ved siden af min computer.

2023: Træk i bagben
2025: Do
2110: Do
2113: Træk i bagben

D. 24. oktober fødte hun sine killinger.
Ugen op til havde hun endevendt sin fødekasse MANGE gange :høhø: men fattede ikke større interesse for den = Hurtigt ind, vætte, vætte, grave, grave og ud igen. Når opblokningsveerne begynder at melde sig, så vil hun i fødekassen … og så bliver hun der (altså bortset fra sidste kuld, som hun valgte skulle fødes i min seng) :slight_smile: Hver kat sin rytme :cool2:

[QUOTE=DK Lindvig;1255746]Plukveer kan fx. ses som små træk / ryk i bagbenene.
Forrige gang Dooley skulle have killinger, var jeg ved at lave opgaver til PawPeds G2. Dooley lå på spisebordet lige ved siden af mig og min computer, så jeg kunne på tætteste hold følge hver eneste bevægelse. Nørdet som jeg jo er :stuck_out_tongue: lavede jeg små notater:

22-10-2014, Kl.:
2002: Strækker sig v/bevægelse
2006: Do
2011: Sover tungt
2015: Strækker sig
2018: Do
2021: Træk i bagben
2031: Do
Jeg holder en rygepause :høhø:
2054: Træk i bagben
2054: Strækker sig og sukker
2102: Do
2102: Strækker sig
2117: Strækker sig og gaber
2118: Ligger nu på maven og er vågen
2119: Vasker sig forneden
2128: Lille stræk og et suk
2135: Do
2137: Træk i bagben
2144: Sukker
2151: Do

23-10-2014
Jeg laver fortsat opgaver til G2 og Dooley ligger igen på spisebordet ved siden af min computer.

2023: Træk i bagben
2025: Do
2110: Do
2113: Træk i bagben

D. 24. oktober fødte hun sine killinger.
Ugen op til havde hun endevendt sin fødekasse MANGE gange :høhø: men fattede ikke større interesse for den = Hurtigt ind, vætte, vætte, grave, grave og ud igen. Når opblokningsveerne begynder at melde sig, så vil hun i fødekassen … og så bliver hun der (altså bortset fra sidste kuld, som hun valgte skulle fødes i min seng) :slight_smile: Hver kat sin rytme :cool2:[/QUOTE]

Hvad står ‘do’ for i dine notater? :slight_smile:

Do betyder vist ditto som betyder status quo :slight_smile:

Vi blev nervøs for om hun ikke kunne føde, så vi tog til dyrlægen, med forventning om kejsersnit, men nej det var bare plukveer, så vi blev sendt hjem igen, mener der gik en uge før hun fødte, helt uden komplikationer :slight_smile:

Svaret i dette tilfælde var, at kraftige plukveer med efterfølgende graven i aviserne i fødekassen kan starte torsdag og ende den følgende onsdag med fødsel - altså det meste af en uge!:uha: Til sidst blev jeg en smule træt af “ulven kommer” adfærden, så jeg besluttede først at reagere, når hun lagde sig ned og rent faktisk gik i gang med at føde!! da det var alvor, var det tydeligt at mærke på stemningen, selvom alting virkede halvhjertet, som jeg har beskrevet i tråden om killingerne.:muhaha:

I bagklogskabens klare lys kan jeg nu se, at Mays mor ville have haft en lignende adfærd og et lignende forløb ved sit første kuld (hvis hun havde fået lov). Dengang gik jeg dog i panik, fordi Mays mor var den kat, hun var. Så jeg insisterede på et kejsersnit efter et par gange med de kraftige veer med derefter STOP af hele processen - jeg blev panisk for at hun ikke kunne føde selv pga en inaktiv livmoder, som vi havde oplevet med en Russian Blue pige nogle år tidligere. Dette kejsersnit var fatalt for killingerne:( - kombinationen, af at de sandsynligvis blev født for tidligt, og at hunkatten ikke genkendte killingerne som sine egne, gjorde, at hun gav dem nakkebiddet, da vi vendte ryggen til:ked: Det var frygteligt. Jeg tvivlede meget på hunkattens moderegenskaber, men besluttede at give hende en chance til senere - heldigvis! Anden gang gik alt efter bogen, og hun var en mønstermorkat :slight_smile: