Polakker.... de er bare underlige nogengange

Tja jeg tror så ikke en bønne på at det har noget med nationalitet at gøre men noget med kommunikation og regler osv, der er årsag til det hele - for det kunne dælme også ske for andre end polakker :stuck_out_tongue:

Hvis jeg var eller havde nært kendskab til polakker, ville jeg ærlig talt tage

hvordan pokker er de nogensinde kommet med i EU ??

de kan ikke klokken, kan ikke ugedagene, kan ikke trafik-reglerne og de sidder og græder kollektivt foran et billede, river deres tøj i stykker og skriger som om de har brækket benet…

De er skøre de polakker…

som lidt mere end en konstatering. Det er en regulær nedgørelse af en hel nation :frowning:

at vi er sådan nogle sure og strenge nogle… MEn hvad ved jeg :stuck_out_tongue: hehe…

Da jeg boede på Lolland, var der en del polakker, der flyttede dertil, for at få lægearbejde(det var gode til)…
de kom først på et eller dansk kursus… hehe…
Jeg gik i klasse med en af døtrene, og hun lærte også hurtigt dansk :slight_smile:
Men vi følte os meget provokeret over, når hun var sammen med sine polske venner, at de snakkede det, så vi intet fattede…

Men selvf. skal de da have lov til at snakke deres eget sprog…hehe :slight_smile:

[QUOTE=DK Zaphy;853768]at vi er sådan nogle sure og strenge nogle… MEn hvad ved jeg :stuck_out_tongue: hehe…

Da jeg boede på Lolland, var der en del polakker, der flyttede dertil, for at få lægearbejde(det var gode til)…
de kom først på et eller dansk kursus… hehe…
Jeg gik i klasse med en af døtrene, og hun lærte også hurtigt dansk :slight_smile:
Men vi følte os meget provokeret over, når hun var sammen med sine polske venner, at de snakkede det, så vi intet fattede…

Men selvf. skal de da have lov til at snakke deres eget sprog…hehe :)[/QUOTE]

Ja, selvfølgelig skal de da det - hvis du flyttede til udlandet, ville du også tale dansk til de danskere, du kendte i det nye land.

Og mht. det fremhævede, så kan jeg ikke se nogen som helst grund til, at polakkerne skulle synes, at danskerne pr. definition var sure og strenge. Polakkerne er faktisk også mennesker, helt almindelige mennesker, som ikke nødvendigvis som et helt folk har nøjagtigt samme holdning til alting. Sjovt nok på nøjagtigt samme måde som danskerne.

Og ja - jeg kan ikke fordrage generaliseringer. De gavner ikke noget som helst :frowning:

[QUOTE=Temple Bar;853773]…
Og ja - jeg kan ikke fordrage generaliseringer. De gavner ikke noget som helst :([/QUOTE]

Enig.
Man skal hellere jagte og tilsvine enkeltpersoner, for hvem det gælder, at man kun kender dem ud fra subjektive beskrivelser. :slight_smile:

Har været i Polen to gange - og hold da op…
det der slog mig mest var, at rigmandshusene ligger klods op og ned med blikskurene i en pærevælling - og det var konsekvent alle blikskurene, som var indhegnet med 3 meter højt hegn og pigtråd på toppen samt kamera på hvert hjørne (og jeg mener det helt alvorligt - det er IKKE overdrivelse! Jeg glemmer aldrig syn der mødte os, når vi gik fra “hostel” til robanen dagligt)… rigmandshusene derimod var der lige lidt pænt hegn hist og her, eller buske…
Og hvem mon der kiggede mistroisk på os der kom i sportstøj? jo dem i blikskurene - dem i de pæne huse hilste pænt og var super søde og flinke mennesker :slight_smile: man fik virkelig følelsen af at “tyv tror hver mand stjæler” blev opfundet der :S for det var virkelig den følelse vi fik af de blikke vi blev mødt af…

deres mad - den kommer jeg ALDRIG til at spise :S sorry - men jeg levede af “youghurt” og nutella på lyst brød hver gang :S
deres “såkaldte” fisk, som de ikke anede oprindelsen på eller hvornår det var fanget/købt, og hvor der var mere panering end der nogensinde havde været fisk :S jeg kommer aldrig til at spise deres mad :S jeg prøvede, men endte med en seriøs dårlig mave :S

til dagligt ser jeg ikke meget til polakker - altså ud over min nabo, og det er rigeligt :S
Kvindmen i forholdet er placeret der af kommunen - hun er vist flygtning af en eller anden årsag… det er hendes lejlighed og manden må bo der på “opholdstilladelse”…
eneste nederen er, at mandens TRE brødre bor der også :S ULOVLIGT! De må IKKE være der… de arbejder brækulovligt i landet og det pisser mig i den grad af :S
De holder altid fra mandag til fredag i en ny flot mercedes, bmw eller hvad de lige har kunne skaffe - med samme nummerplade hver eneste gang :S
Når så lige politiet kigger forbi, så er den sjovt nok pist væk! :frowning: Bilen skifter ca. hver 3. uge, som de tre brødre lige i er Polen og aflevere penge til familien og kan snuppe en ny bil med på vejen op gennem Tyskland :S
Det er ulovligheder og politiet er efter dem konstant… det giver et værre rend konstant…

i dagligdagen hører jeg ikke meget til dem, for der er kvinden super god til at skælde dem ud så der bliver RO! men hulen der har vist også været MEGET ballade med de røvhuller af nogle mænd, der ikke opfører sig ordentligt…

Det der gør mig mest trist er, at ingen af dem har nogle intentioner om at lære dansk - ikke en gang kvinden som får det hele stillet på et sølvfad med sprogkurser og uddannelse (og det VED jeg, at hun gør! Det har været oppe at vende i boligforeningen, fordi de gav så meget bøvl i en periode)
Men de sidder bare inde bag døren og så arbejder mændene ulovligt for at få lidt ekstra penge i kassen…

det er et rigtig trist syn, som jeg har på polakker og ville ønske det var anderledes - for jeg er slet ikke i tvivl om, at mange polakker i Polen er rigtig dejlige mennesker - men FOR MANGE! polakker har sq en skidt moral, når det kommer til at arbejde og bo ulovligt i andre lande, og skide på samfundet omkring dem ved at både stjæle, arbejde sort og være nogle rigtig dårlige mennesker over for andre… :frowning: og synes jeg er ved at have alt for mange dårlige erfaringer med polakker, selvom jeg ellers forsøger at holde mig neutral over for “folkefærd” som sådan…

og nej Nethe - du skal ikke tage det personligt, for du som kvart polak og din polske side af familien er sikkert fine mennesker - men det er bare nu en gang de erfaringer jeg har gjort med polakker generelt og det er super ærgerligt :frowning:

[QUOTE=Temple Bar;853773]Ja, selvfølgelig skal de da det - hvis du flyttede til udlandet, ville du også tale dansk til de danskere, du kendte i det nye land.

Og mht. det fremhævede, så kan jeg ikke se nogen som helst grund til, at polakkerne skulle synes, at danskerne pr. definition var sure og strenge. Polakkerne er faktisk også mennesker, helt almindelige mennesker, som ikke nødvendigvis som et helt folk har nøjagtigt samme holdning til alting. Sjovt nok på nøjagtigt samme måde som danskerne.

Og ja - jeg kan ikke fordrage generaliseringer. De gavner ikke noget som helst :([/QUOTE]

Tror ikke, man kan undgå generaliseringer som sådan… :slight_smile: Jeg har mødt en del polakker, og de er fine nok…de er ligesom os…
Jeg ved egentlig ikke, hvor stor forskel der er på deres og vores kultur?..

OG selvfølgelig ville jeg da det! Jeg var heller ikke så gammel den gang…hehe…:høhø: så kunne da ikke se længere end min egen næsetip dengang…
Vi (mine veninder og jeg) var jo sikker på, de snakkede om os, men så skal man jo bare vende den om, for det var jo sikkert heller ikke alt, hun fattede, når vi snakkede sammen…:slight_smile:

Man kan gøre hvad man kan for at begrænse dem :slight_smile:

selvfølgelig…
Jeg generaliserer når det gælder jyder, men det er FOR SJOV… og det ved folk også, der er omkring mig… :slight_smile:
Har selv skulle tage mig selv i at generalisere…
Det er jo mennesker vi snakker om, og de er trods alt forskellige…

Jeg kender kun én polak, og han har været en af de bedste venner jeg nogensinde har haft. Vi er desværre gledet fra hinanden efter han flyttede nordpå med kæresten, men vi havde mange gode år sammen (i vores klikke) og han har endda også været kæreste med både min moster og min svigerinde :tihi:

Hvis jeg skal sige noget negativt om ham så er det at han er et svin i et køkken! Bruger ALT og rydder ikke op efter sig selv. Men han laver kanon mad :wink:

En af min svigermors favorit historier, er om dengang han havde lavet mad til sig selv og min sigerinde lige op til jul og havde brugt det sidste sovsekulør UDEN at sige det til min svigermor, så hun måtte spise hvid sovs juleaften :uha: :tihi:

[QUOTE=DK Thomani;853792]Jeg kender kun én polak, og han har været en af de bedste venner jeg nogensinde har haft. Vi er desværre gledet fra hinanden efter han flyttede nordpå med kæresten, men vi havde mange gode år sammen (i vores klikke) og han har endda også været kæreste med både min moster og min svigerinde :tihi:

Hvis jeg skal sige noget negativt om ham så er det at han er et svin i et køkken! Bruger ALT og rydder ikke op efter sig selv. Men han laver kanon mad :wink:

En af min svigermors favorit historier, er om dengang han havde lavet mad til sig selv og min sigerinde lige op til jul og havde brugt det sidste sovsekulør UDEN at sige det til min svigermor, så hun måtte spise hvid sovs juleaften :uha: :tihi:[/QUOTE]
er det ikke bare fordi han er mand :stuck_out_tongue: LOL

-LOL

Arh, Thomas roder godt nok også i køkkenet, men jeg har ALDRIG mødt nogen som kunne gøre det så grundigt som Marcin :tihi:

[QUOTE=DK Thomani;853792]
Hvis jeg skal sige noget negativt om ham så er det at han er et svin i et køkken! Bruger ALT og rydder ikke op efter sig selv. Men han laver kanon mad ;)[/QUOTE]

altså den udlejningsejendom firmaets polakker bor i - der er vi nogengange til fredagshygge - men vi er altså nødt til at tage sædedækkener med derned for ellers bliver vi SÅ snavsede

og det af min svigerfamilie jeg traf - de var altså ikke hygiejniske… en ting var lugten, men hygiejnen i køkkenet… de gemte fedt på panden i skabene i dagevis og en gang til en julefrokost blev hele min familie syg af noget de var kommet med…

det var meget generelt det jeg oplevede i polen undtagen på hoteller med 3 stjerner eller derover… der var bare ikke særilg rent…

Min x der havde boet i DK i 20 år sagde det samme… at de havde et andet fohold til hygiejne end os… at det er en kulturting… det er jo fair nok - det er bare sådan det er

Polske chauffør er et kapitel for sig selv og det siger jeg som er lastbil chauffør selv. Der er mange firmaer som er mere end trætte af dem og der er MEGET langt mellem dem som kan køre lastbil.

jeg tror det er fordi tolkningen af trafikregler er anderledes i Polen…

den mest markante forskel jeg oplevede - både på på landet men i særdeleshed i byerne - er at de ikke orienterer sig. Det er din pligt at holde øje med om andre er på vej ud i din bane… ikke omvendt…

jeg fandt det meget stressende at køre i bil dernede fordi jeg ikke kunne regne med de andres adfærd…

jeg vil også sige at mængden af uheld jeg fik fotograferet på bare 14 dage dernede var grotesk høj… jeg har aldrig set så mange uheld på så få dage…

[QUOTE=Nethe;853722]Jeg skal lade det være usagt hvad der er sket lige der - men tror på det er kommunikationsfejl mellem chaufføren og dem der skal levere udstødningerne…

Og JEG kan godt klokken, ugedagene, månederne og så videre. Det samme KAN min biologiske mor også og sørme om min morfar ikke også kunne de ting…

Min familie på mødrene fædrendes side - altså min morfar - er fra Polen. Min morfar er 100% polak, min mor var et “blandingsprodukt” af en polsk far og en tysk mor… Så jeg er kvart-polak.

Jeg har også været i Polen og jeg synes Polen er et smukt land, med en masse historie at byde på… Ja deres kultur er ikke som vores - men mon ikke de synes det samme om os, som folk indimellem synes om dem??[/QUOTE]

Min mormor var fra Polen - en af roepigerne der kom til Danmark før 1. verdenskrig.
Hun døde før jeg blev født, så jeg lærte hende desværre aldrig at kende.
Min morfar var dansk - så min mor var vel halvt af hver :høhø:

Chips, I’m in lååååv’ - maaan you crack me up :lol:

Sidste sommer havde jeg en underlig oplevelse: Hvert år til jazzfestival sætter en go gammel veninde og jeg hinanden i stævne, denne gang med - Wonderbrazz!

Gentager lige:
www.wonderbrazz.com
Hold da op!

Klaveret blev tampet yderst kompetent af den mest overvintrede hippie-type, nu og da med en gummi-and - jo da!
Fed blæsergruppe, og så det aller-allerbedste:
2 janitsjarer! En på rocktrommer, og en meget afro mand på ditto trommer…
Ka-pow-pow-pow, det var åndelig hjertemassage, det gik lige i kroppen som balsam for sjælen!

Der var tætpakket, og efter ca ½ time kommer der en fyr dryssende med “hjemmebragt” øl.
Han begynder efter lidt mere tid at komme med løse kommentarer (på dårligt engelsk), forsøger at falde lidt i snak med folk, forgæves, for alle var tryllebundne af musikken.
Cph Jazzfestival er ikke bare udendørs fest. Mange af bands’ene står for en helt egen jazzstil, en fortolkning af diverse jazz-stilarter, og de har et fast publikum, der lytter intenst! Jazz er kunst, og lidt af en helligdom, med forskellige kulter :wink:

Nu går jeg som regel i hvidt om sommeren, blegfjæs her skal ha’ maxi-solfaktor og sol-afvisende tøj, samt en lille sommerhat, tak.
Og øl-tølperen (går på, at han drak høkerbajer, når nu cafeen lægger areal til og er billig) giver sig sørme til at kritisere mig!
Han er tydeligt sur over, at hans forsøg på “flirt” preller af, og der er ikke det, jeg ikke får at hvide, undskyld, vide (genuin Freudianer) om, hvorfor jeg er så kedelig og spiller hellig og frelst og og og… “don’ I wanna meet new people, open up, get a life” etc etc.
Dem, der kender mig, ved, at der er mere liv i mine klude end man lige skulle tro, men det rager ikke fremmede folk. Ja, jeg er kræsen :slight_smile:

Da det heller ikke virker, giver han sig til at klovne på andre publikummer, låner nogens hat etc, og da han stadig ikke møder den store respons giver han sig s… s… til at råbe - til bandet!
De var nu så prof, og lydstyrken var høj nok til, at han ikke ødelagde andet end den tranceagtige stemning - hm!

Veninden og jeg kastede eet diskret blik på hinanden, og så flygtede vi, mens han havde ryggen til - ind på cafeen, på toilettet, og så ud af den anden indgang.
Han var så seriøst påtrængende, at det ikke havde undret spor, hvis han var fulgt efter, råbende ned ad gaden :uha:

Da jeg et par dage efter lufter den for en anden veninde, siger hun “hvor tror du, han kom fra?” Øh, siger jeg, øhhhh… Østeuropa? “Kom nu med et skud fra hoften!” (eller noget) - Øhhh polak måske, vovede jeg - jeg er nemlig heller ikke glad for fordomme og generaliseringer.
Det var også hendes bud, for unge polakker synes vist, at de selv er vældig frigjorte og udadvendte, når de kritiserer andre til højre og venstre. OK aha, ja, fyren mente helt tydeligt, at han havde ret til at bruge sit missionærgen.

At han så lige faldt over mig, der er touchy på det felt, og som selv har et stort missionær-gen (prøver at styre mig :ups:) - nå ja.
Det er så foreløbig “mit livs polak” :tihi:

Men bandet, det er værd at gå efter!
Til slut lavede de et kort råbekor: “We’re Wonderbrazz! We shake your ass!”
De var både superkompetente, udadvendte og sjove - der var en lille musikalsk gættekonkurrence for publikum, og nede foran os sad et par unge musikstuderende og rådslog ivrigt og tvivlende.
Så ku’ jeg ikke dy mig, smak barytonstemmen på, og råbte “Iron Man!” Bandet kunne ikke se mig, men råbte “Rigtigt!” Min veninde kender dem som sagt, så vi fik en lille sludder i pausen. Det var en fed kompliment, da forsangeren sagde “Var det dig??!!”

Og han underviser - der har været fuldbooket foreløbigt, men jeg skal på hans hold en dag: “Yeah! You’re Wonderbrazz! Now teach me how to shake my brazz!”
www.wonderbrazz.com - preferably without Pole :wink:

Hov, lige til f eks Eva og Nethe m fl: Ja, polakkerne har desværre ikke været højtanset i DK, hverken nu eller førhen.
Den gamle sang “Dyrene i Afrika” har omkvædet “molak molak mak mak mak”, fordi det selv dengang var politisk ukorrekt at sige, hvad man mente: Polak polak pak pak pak… Undskyld, det er rent referat.

Og hvad man kan sige om Polen (der har skiftet areal flere gange bare i 1900-tallet) i krigstider, det kan man sige om en hel del af Øst/CentralEuropa - eks-Jugoslavien som et sørgeligt frisk eksempel.

Fordomme?
Jeg har arbejdet i en årrække på et arabisk æreskonsulat, og de fordomme, jeg ikke havde, dem fik jeg. Sørgeligt, “but there it is”.

Generaliseringer har det jo med at ha’ en VIS bund i virkeligheden. Selvfølgelig er der polakker der ikke snyder og bedrager. Jeg har bare aldrig mødt nogen af dem. Og det er HELT sikkert at hvis der er polakker, bulgarere eller rumænere med toget så er der ALTID noget muggent ved deres billetter - hvis de overhovedet har en.

Igen: Der er garanteret masser af ærlige flinke og arbejdsomme folk fra det tidligere østeuropa, men en pæn del af dem opfatter altså Danmark som et tag selv bord hvor de kan skovle tyvekoster ind og slippe afsted med fordi vi ikke har nogen grænsekontrol længere.

Misforstå mig ikke. Jeg er IKKE Pianist og vil hverken ha’ hegn eller militæret til at stå og bevogte vores grænse 24/7, meeeen måske bare lidt mere end de gør i dag…

Hvis man havde skrevet og ment det samme om de herboende muslimer fra Tyrkiet, Iran, Irak og hvor de ellers kommer fra, så havde man været racist af værste skuffe. :blegne:

Men når det polakker, rumænere eller for den sags skyld svenskere, så er der frit slag :uha: