Poly Avl

Min første Poly kat jeg brugte i avl var i 2001 og siden har jeg haft Poly i mit opdræt.
Da jeg købte min første Poly, var det med klausuler fra opdrætter, ingen Poly hanner måtte sælges vidre i avl, alle killinger skulle reg med et P hvis de var Poly (ekstra tær), og et (P) hvis de ikke havde ekstra tær.
Den dag i dag følger jeg opdrætters råd / klausul , bruger ikke hanner med Poly i avl, ( endnu) og alle killinger bliver reg, så man kan se deres aner bagud, hvor mange gange der er Poly på stamtavlen. Det syntes jeg er en ganske god ide, da der er nogle som ikke ønsker at der er Poly på de linjer de avler på.
Jeg har på de år solgt 3 Poly til avl.
Jer da har Poly i avl, hvordan gør i :slight_smile:
Og selvfølgelig også jer der ikke avler på Poly, hvad mener/tænker i om Poly i avl

Jeg har polykatte.
Jeg er så ganske ny opdrætter og har kun haft 1 kuld ( og nu nummer 2 )
Der blev polykatte registreret med et P, men ikke polyerne ikke med noget.
Men det var da smart med et (p).
(Men når man skriver (p), vil det så ikke blive forvekslet med (p) på Pawpeds, som jo er pictures? -nå det var lige en pop op tanke -lyside ) synes faktisk det var en god ide…
Jeg har hørt at man ikke bruger polyhanner i avl, men set det praktiseret mange gange, osse af opdrættere
der er gamle i gårde og i polyavlen, så lige den, opfatter jeg som ikke virksom mere.
Købte selv en polyhan, men måtte lade ham flytte til en anden opdrætter ( i samråd med han´s opdrætter)
da han var et omvandrende sprinkleranlæg, og ikke trivedes i et “hankattehus”

Har ikke og får ikke Poly med i avl,mest fordi jeg mener jeg ikke ved nok om det, og ikke vil sprede mig over mere -thumbs

men et spændende emne jeg da klart vil følge med i -thumbs

Må jeg have lov at spørge om du startede som helt ny opdrætter, med at avle på Poly

Må jeg have lov at spørge om du startede som helt ny opdrætter, med at avle på Poly
Jeg har haft polykatte 4 år, men ja jeg startede som ny med at opdrætte poly´er[/quote]

Sælger forøvrigt slet ikke til avl - dels pga. restriktioner og dels pga. at jeg selv er så ny

Tja… jeg elsker poly´er - kan slet ikke få nok af dem… Men om jeg vil have dem ind i mit avlsprogram… Det tror jeg ikke… Måske med tiden - når jeg føler mig moden… Det tog mig også mange år før jeg tog springet til en hvid… Netop fordi jeg ved at der er mange faktorer som spiller ind på hvid… og det samme må gøre sig gældende med Poly´er… så jeg nyder bare på afstand… -forelsket -forelsket

Jeg har haft polykatte 4 år, men ja jeg startede som ny med at opdrætte poly´er[/quote]

Sælger forøvrigt slet ikke til avl - dels pga. restriktioner og dels pga. at jeg selv er så ny[/quote]

respekt -thumbs

For 1000 år siden da jeg så en Poly (bedømt på en udstilling) var min første tanke sådan een skal jeg bare ha’ -forelsket -forelsket
Nu er de 1000 år gået, og jeg har stadig ikke fået min Poly (kælekat) - men lever stadig i håbet -jegkrydser -jegkrydser

Min holdning er så den, at man skal vide hvad man arbejder med, på lige fod med andre mutationer (feks som Manx-katten) (hvide og døvhed - ret mig hvis jeg tager fejl). . . .

Og ja - Polyhanner skal ha’ et klip bag i, så de ikke lave rav i Synagoen. . . . -uh

Måske et lidt sumt spørgsmål… Men jeg kan ikke lige forstå det med at der ikke må være poly hankatte? Kan godt være det er af en simpel grund, men kan ikke lige se den… heh

(Har forresten slet ikke planer om at begive mig ud i poly’er, var bare nysgerrig - har nok med at sætte mig ind i med de hvide - godt Karen hjælper… -høhø )

[quote=“LenA - DK EverCatz”]

Måske et lidt sumt spørgsmål… Men jeg kan ikke lige forstå det med at der ikke må være poly hankatte? Kan godt være det er af en simpel grund, men kan ikke lige se den… heh

(Har forresten slet ikke planer om at begive mig ud i poly’er, var bare nysgerrig - har nok med at sætte mig ind i med de hvide - godt Karen hjælper… -høhø )[/quote]

Poly er en mutation på knoglestrukturen, som meget hurtig kan løbe løbsk, hvis man ikke har fuld kontrol over dyrerne.
Og en han kan jo som bekendt lave alle de kuld han har lyst til og orker. . . . (sådan er det jo også med mennesker -uha ) så mutaionen kan spredes med lysnets hast.
En hunkat (reg.) laver højst 3 kuld inden for 24 mdr. -thumbs

Men de som arb. med Poly kan sikkert gi’ dig et meget bedre svar :slight_smile:
-thumbs

(Har forresten slet ikke planer om at begive mig ud i poly’er, var bare nysgerrig - har nok med at sætte mig ind i med de hvide - godt Karen hjælper… -høhø )[/quote]

Poly er en mutation på knoglestrukturen, som meget hurtig kan løbe løbsk, hvis man ikke har fuld kontrol over dyrerne.
Og en han kan jo som bekendt lave alle de kuld han har lyst til og orker. . . . (sådan er det jo også med mennesker -uha ) så mutaionen kan spredes med lysnets hast.
En hunkat (reg.) laver højst 3 kuld inden for 24 mdr. -thumbs

Men de som arb. med Poly kan sikkert gi’ dig et meget bedre svar :slight_smile:
-thumbs[/quote]

Ahh så det er simpelthen et spørgsmål om udbredelseshastigheden… :slight_smile: Forståeligt nok… Tak! -høhø -thumbs

Hej Alle Kattegale -forelsket

Jeg burde jo egentlig starte med at oprette en tråd hvor jeg præsentere mig selv…men det vil jeg gøre bagefter da jeg netop finder dette emne her inde super interessant, da jeg selv har mit andet poly kuld - eller retter mit første poly kuld det andet var et poly-kild & det er så hende der har kuld nu -hyp

Jeg er helt enig i man skal ( efter min mening) registrere sine polyer med et P og sine non-polyer (efter en poly mor) med et (P) og grunden til at non-polyerne fra et kuld skal reg. med et (P) er at de jo kan risikere at give polykillinger og jeg mener helt klart at vi kan få en over produktion af poly hvis vi ikke er opmærksomme på dette -tommelned og dette ville være totalt respektløst for MCO racen. Polygenet kan vi jo ikke styre medmindre vi opdrætter med omtanke og jeg har set grimme tilfælde af muterede trædepuder og sammnvoksninger osv. og dette er jo bestemt ikke ønskværdigt for kattene - selvom det er forholdsvise harmløse problemer…men hvad er det næste ?
Og dette er også en af grundende til at jeg mener den “regl” der omkring at man ikke benytter drenge i avl, er ganske fornuftig. Jeg kan så godt forstå hvis man står med et kuld hvor der eks. kun kom polydrenge og morkatten skal på pension af en eller anden årsag eller en usikkerhed omkring om hvorvidt morkatten får endnu et kuld, at man vælger at beholde en poly drenge til sig selv for at lave ham om til en pige…jeg har absolut ingen respekt for dem der bare råavler derud af med polydrenge bare for at lave polykillinger og jeg kan heller ikke respektere de der ikke registrere deres polyer med P og deres non-polyer med (P) syntes det er en absolut kedelig tendens uanset om man har opdrættet i mange år eller få år -hammerhead

Hilsner
Charlotte -blomst

Enig -thumbs

Jeg er helt enig i man skal ( efter min mening) registrere sine polyer med et P og sine non-polyer (efter en poly mor) med et (P) og grunden til at non-polyerne fra et kuld skal reg. med et (P) er at de jo kan risikere at give polykillinger og jeg mener helt klart at vi kan få en over produktion af poly hvis vi ikke er opmærksomme på dette og dette ville være totalt respektløst for MCO racen. Polygenet kan vi jo ikke styre medmindre vi opdrætter med omtanke og jeg har set grimme tilfælde af muterede trædepuder og sammnvoksninger osv. og dette er jo bestemt ikke ønskværdigt for kattene - selvom det er forholdsvise harmløse problemer…men hvad er det næste ?
Og dette er også en af grundende til at jeg mener den “regl” der omkring at man ikke benytter drenge i avl, er ganske fornuftig. Jeg kan så godt forstå hvis man står med et kuld hvor der eks. kun kom polydrenge og morkatten skal på pension af en eller anden årsag eller en usikkerhed omkring om hvorvidt morkatten får endnu et kuld, at man vælger at beholde en poly drenge til sig selv for at lave ham om til en pige…jeg har absolut ingen respekt for dem der bare råavler derud af med polydrenge bare for at lave polykillinger og jeg kan heller ikke respektere de der ikke registrere deres polyer med P og deres non-polyer med (P) syntes det er en absolut kedelig tendens uanset om man har opdrættet i mange år eller få år

Hilsner
Charlotte

Kan kun give dig ret.
Jeg syntes bestemt at poly katten er ganske unik, og at den netop skal bibeholdes unik.
Jeg glemmer aldrig mødet med en kæmpe af en rød poly hankat, SHITTTT han var fin og enorm. Og ja drømmen har været der lige siden.
Jeg skal blankt indrømme et jeg i årevis har kigget efter den rette polycat.
Men, men typen skal være lige så god som på en, ikke poly kat, og leve på til samme forventninger som jeg har til alle mine avls katte.
Stamtavlen, skal også have opdrætsmæssig interesse, og igen ikke bare være en kompromi ting… fordi den er poly.
Sidst men ikke mindst, syntes jeg ikke jeg har haft overskudet til at også at sætte mig ind i poly avl. Har haft nok at gøre med at lære de linjer jeg arb. med af kende.

Men jeg syntes at polyen i de få år jeg har på bagen, er blevet til en populær handels være… undskyld min formulering.
Men alle og især mange nye har og starter på med polyer, eller har mange polyer.

Og dette undre mig, hvorfor starte et opdræt med at lave poly killinger?
Hvordan er genatikken bag avl på ploy katte?
Er den super enkel, således af en af forældrene skal have polytåen, for at der kommer poly killinger, kan det hoppe led over.
Er der nogen poly katte man ikke bør avle på, her tænker jeg benstillingen, kan den påvirkes af for mange tær ? eller måden af tærenes pladsering?
Kan man parre poly til poly ?
Alt dette, og så lige alle de andre opdræts mål oven i… nej tror bare jeg venter lidt endnu til jeg en dag møder lige den rigtige.
Og så må jeg bare igang med at lære dette også, men jeg syntes der indtil nu har været rigeligt at lære.
Det var bare min tanker, måske jeg kan få en masse spændende svar…
Hvorfor lige folk vælger at avle på dem ? Hvad er jeres opdræts mål,?
Hilsen Pia -engel

Genet for polydaktyli er svjv dominant - dvs hvis den ene forælder er polydaktyl, vil der komme polydaktyle killinger i kuldet. Polydaktyle katte kan ikke udstilles (polydaktyli er diskvalificeringsgrund), men der er ikke nogen regler om, hvorvidt de må bruges i avlen. Polydaktyli acceperes af opdrætterne hos nogle racer og ville anses som en graverende fejl hos andre - sådan er traditionerne indenfor racerne så forskellig.
mvh Camilla

Jeg vil gerne forsøge at svare, specielt Pia.

Polydactyli hos katte, er en medfødt anomalitet, genetisk nedarvet som en autosomal dominerende, træk af Pd-genet.
Ved poly x normal parringer har 50% risiko for at blive polydactyle, uanset køn.
En kat som er heterozygot for polydactyli (Pp) Vil give en blanding af polyer/ikke polyer i kuldet.
Med ved poly x poly parringer kan man lave en kat som er homozygot for polydactyli (PP) og som kun vil give polyer i kuldet.
Men Homozygote med et autosomalt dominant træk vil udvise polydactylien i stærkere grad, og her tror jeg at man vil se Hvad YoonCoon advarer imod.

Den almindelige form af polydactyli skyldes et dominant gen -P,
osse kaldet "den sande polydactyli "– som vises ved en handske lignende pote eller tommelfinger. Denne type polydactyli er ikke livstruende og ikke invaliderende for katten.
En anden form af polydactyli - Felint radial hypoplasia …er en efterligner/ligner polydactyli men det er ikke et resultat af det Pd-gen, der normalt forbindes med polydactyli. Disse kattes ”polygener” udformes i “patty feet” eller "hamburger feet"som giver katten overdrevent store, flade fødder. Selv om det ser mindre “alvorligt” end sandt polydactyli ( Pd genet ) fordi fødderne tilsyneladende er normale, bortset fra at have en eller to ekstra tæer, vil avl med sådanne katte sidst resultere i stærkt lemlæstede børn = Twisted cats.

Men man ser også at polygenet hopper generationer over, for pludselig at dukke op hos ikke polyforældre, så helt styr på polygenet, har man ikke.
Dette er vel også derfor at man ønsker ikke polykatte, med polygener, registreret med et ( P) – hvilket jeg synes er yderst fornuftigt, og skynder mig at tage til efterretning.

Og så synes jeg lidt, at jeg kører sololøb i denne tråd … føler jeg skal forsvare mit opdræt, fordi jeg er ny.
Men helt ærligt venner - jeg er kommet for at blive - jeg er som ny ikke alvidende - men parat til at lære meget endnu/undervejs.

Tja…

Min polypige - var et resultat af en parring udefra…historien er lang og den skal jeg ikke trætte jer med :slight_smile:

Der kom så kun denne ene pige…en skøn polypige - som jeg valgte at beholde og som jeg absolut kan være stolt af…

Hun blev ikke hos os fordi hun var poly - men fordi hun kunne bidrage med noget som jeg mente at kunne bruge i mit opdræt.
Fx. hendes flotte sølv og pels kvalitet - de meget kraftige benstammer, og et fantastisk temperament og en type som var værd at bygge videre på…samt kvaliteter som jeg ved ligger på linjen - bare for at nævne noget af det.
Og ja der er nogle ting som man skal være bevidst om, når man anvender en poly i sit avlsprogram…og ja…jeg har stadig meget at lærer…ikke kun på poly området men også generelt om opdræt…og har heldigvis et par dygtige damer til at provokere, udvide og udvikle min nysgerrighed samt min horisont, så derfor skal dette indlæg ej heller ses som fylstgørende eller som min totale viden på området…

Har man en poly i sit opdræt - er jeg bevidst om, at det ikke velanset at parre poly med poly…nok nærmere tabu…jeg har i den forbindelse søgt viden på området, men har ikke fundet decideret videnskabeligt bevist materiale …om, hvorvidt poly til poly skaber deformitet på afkommet - men det er set at denne form for parring kan danne yderligere tær på poterne eller deformitet på knoglerne - specielt på forbenene…ret mig hvis jeg er fejl informeret.

Hanner sælges i danmark ikke til avl…(denne regel omgåes idag) grunden ligger såvidt jeg ved - tilbage i en gammel aftale mellem div. opdrættere…
Ligeledes er jeg bevidst om at Polydactyl genet er et dominat gen. samt at killinger af en poly paring kan vidregive polydactyl genet uden selv at være med polypoter. Dvs. at flere led kan spinges over og pludselig vise sig i et kuld, hvor det måske ikke var ønsket eller ventet.

Ligeledes kan en kat med polypoter - alt efter mængden af tær og placering af disse, komme til at gå skævt og dermed få skader på skulder og ryg…ect.
Så ja…der er ting man skal sætte sig ind i…lige så vel som der er ved hvide katte og døvhed…andre racer som efterhånden er så “forvasket” at deres udseende ligger lang fra det de var af en gang…hvor eftervirkningerne af selektionen eksempeltvis medfører løbeøjne og det som er værre…eller øre så store så selv DUMBO bliver misundelig…
Kik blot 25 år tilbage…og se da på hvordan en mainecoon så ud…er vi som opdrættere i virkligheden så klog som vi går og tror vi er…eller er mainecoon racen på vej til at bliven en anden “race”…

Tilbage til emnet…personligt syntes at en mnainecoon med de kæmpe luffer er ufatteligt charmerende og måden de bruger deres poter på er facinerende :slight_smile: Men jeg er ikke interesseret i en polykat, blot pga. poly poterne…uagtet jeg finder det charmerende…
En polykat må - syntes jeg - også have sundheden og typen med i rygsækken.Blot lidt støtanker her fra…
anna

Enig -thumbs Og tak Anna, for du kom på banen

Hovsa…
Glemte helt et af sannes spørgsmål om reg.
og syntes så absoult det er oplagt.
anna

Mener også at jeg i en anden tråd læste et eller andet om at vi skulle hjælpe nye og ikke slagte dem , ikke at jeg mener du bliver slagtet , men ja din viden bliver sat på en prøve -jegkrydser -jegkrydser