Polykatte

[QUOTE=Sheer;1206231]Det er det da, hvis man vil være interesseret i at finde ud af kattes genetik.

Pawpeds’ tanker om at undersøge alt det vi ikke ved, er det, jeg tænker på.[/QUOTE]

Nej, koden 82 vil aldrig have relevans for en birma med en ekstra tå, da det er en kode der fortæller om en peterbald elelr don sphynx er korthåret.

Racerne er noget vi mennesker har besluttet os for at fremavle. Generne er tilstede i alle katte, hvis der selekteres på dem.

Hvis genernes udtryk ikke registreres og dermed måske ses som en fejl, bliver man jo ikke klogere på hvor udbredt mutationerne er overhovedet.

Pawpeds bruger disse koder for ben og poter:

Alle FIFes standander og EMS koder er jo også en beslutning, der er sat i verden for at beskrive kattene, som vi mennesker kan se.

[QUOTE=Sheer;1206238]Racerne er noget vi mennesker har besluttet os for at fremavle. Generne er tilstede i alle katte, hvis der selekteres på dem.

Hvis genernes udtryk ikke registreres og dermed måske ses som en fejl, bliver man jo ikke klogere på hvor udbredt mutationerne er overhovedet.

Pawpeds bruger disse koder for ben og poter:

Alle FIFes standander og EMS koder er jo også en beslutning, der er sat i verden for at beskrive kattene, som vi mennesker kan se.[/QUOTE]

Det du manglede var bare at fortælle at koden ikke var en ems-kode men en pawpeds kode, så havde jeg forstået hvad du snakkede om :slight_smile:

Alle katte har alle gener - ikke alle katte har en allel der koder for andet end “vild typen” :slight_smile:

[QUOTE=Sheer;1206226]Ok, men mit spørgsmål ville være om de så registreres som 82?

For det synes jeg da de burde.[/QUOTE]

Pawpeds kan jo gøre som de vil, men katten ville jo aldrig nogensinde kunne registreres som 82 eftersom det er noget helt andet i FIFe. Og der er jo heller ikke tale om polydactyli i gængs forstand - det ville være meget forkert at registrere dem på linie med MCO´s polydactyly, idet de intet har med hinanden at gøre; det ville i bedste fald være misvisende. Og derudover er pawpeds jo ikke et officielt register; det er jo helt tilfældigt hvilke katte der ender i pawpeds.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1206241]Pawpeds kan jo gøre som de vil, men katten ville jo aldrig nogensinde kunne registreres som 82 eftersom det er noget helt andet i FIFe. Og der er jo heller ikke tale om polydactyli i gængs forstand - det ville være meget forkert at registrere dem på linie med MCO´s polydactyly, idet de intet har med hinanden at gøre; det ville i bedste fald være misvisende. Og derudover er pawpeds jo ikke et officielt register; det er jo helt tilfældigt hvilke katte der ender i pawpeds.
VH
Susanne[/QUOTE]
Men det er Maine Coonopdrætterne, som har skabt det. :slight_smile:

Ja, men det bliver det jo ikke mere relevant at registrere en vidt forskellig yderst sjældent mutation hos birmaen som 82 ved :wink:

Det man jo ikke vide med mindre andre også registrerer det i samme kode.

Hvis det skulle være relevant, så skulle alle de andre jo registreres som 81+ 86, i pawpeds. Det kommer næppe til at ske for de birmaer, der stambogsføres i FIFe - i forvejen er det jo meget langt fra alle katte der registreres i pawpeds. Pawpeds registrerer jo alligevel som vinden blæser - så længe man IKKE registrerer tilgængelige oplysninger om hjertescreening, kan jeg ikke se hvorfor man skulle registrere ikke-relevante oplysninger med en (for FIFe folk) vildledende kode om yderst sjældent forekommende ekstra ulvekløer - de går jo ikke i avl.

Nej, der sker ikke noget før nogen konstruerer det. :slight_smile: Ligesom alt andet, som vi mennesker gør.