Portosystemisk shunt

Er der nogen der har erfaringer eller kender noget til portosystemisk shunt hos katte? Hvilke symptomer, hvordan det bliver konstateret, behandling og fremtidsudsigter den syge kat har?
Håber der er nogen af jer der kan hjælpe lidt… :confused:

Mvh Camilla

Hej

Der var et glimrende fordrag om det på JYRAKs international seminar for et par år siden… Jeg kan se om jeg kan finde de udleverede noter derfra, hvis du ønsker det? :slight_smile: (De er på engelsk)

Hvad er det for noget? Det lyder … voldsomt.

Det er en lever sygdom. Noget med at en blodåre er placeret forkert og går udenom leveren så blodet ikke bliver renset. Katten vil så forgifte sig selv med diverse affaldsstoffer og sådan noget. Det er vist også noget med at det beskadiger de andre organer. Men jeg har læst noget om at det både kan medicineres og opereres. Men jeg ved ikke hvordan det forholder sig, eller hvordan udsigterne derefter vil være. Så håbede lidt på at der måske var nogen der havde prøvet det. Jeg synes ikke rigtig jeg kan finde noget om det på nettet, hvor der har været en operation i danmark.

      • Updated - - -

Eva K:
Tak, jeg har fundet noget lignende på dansk. :slight_smile: Men jeg kunne nu også godt tænke mig at høre noget om det fra en der havde oplevet, eller havde erfaringer med det.

På hund er der vist flere vellykkede operationer - mener det er på karlslunde

Der er mange engelsksprogede links om portosystemic shunt hos cat hvis man googler “portosystemic shunt cat” :wink: