Positive Heterozygous?

Vi kigger som sagt kat, og jeg kan se, at faren til et kuld er betegnet Positive Heterozygous. Hvad betyder det helt præcist? Og hvilken sammenhæng har det med kattenes videre sundhed? Kan læse, at det har noget med HCM at gøre, måske et deffekt gen? :?

Det betyder at faderen er heterozygot for den genmutation som måske, måske ikke har forbindelse med udviklingen af HCM hos Maine Coon.

Hvor stor betydning du vil tillægge dette, er helt op til dig…
Desværre har Pil stadig ikke fået lagt sin udmærkede lille artikel ang HCM og genmutationen op på sin hjemmeside (og ja, det var et kraftigt vink med en vognstang :wink: )

Men man tester vel ikke killinger for genet?

Det betyder, at der er 50 % risiko for, at en killing også får det gen (forudsat at moderen er negativ homozygot). Det giver en øget risiko for sygdom. Risikoens størrelse afhænger af, præcist hvilket gen der er tale om.

vh

Andreas

Hvorfor ikke? :slight_smile: En DNA test, som det her drejer sig om, kan foretages helt fra killingerne er nyfødte. Det kræver bare et mundhule svab, hvilket kan laves ved at gnubbe en vatpind mod gummer og indersiden af kinden :slight_smile:

Men katte som man ikke bruger i videre avl bliver normalt ikke testet.

Heterozygot betyder, katten er bærer af et gen - den kan give det videre, men vil aldrig selv blive syg af det. Hvad positive heterozygot betyder, må andre forklare :wink: Umiddelbart ville jeg ikke bekymre mig om det, med mindre du skal bruge katten i avl :slight_smile:

???

Det kommer da an på, om arvegangen er dominant eller recessiv! Heterozygote PKD-persere blev i høj grad syge.

vh

Andreas

Nu er det jo langt fra alle gener, der kun har to forskellige alleler. Det sker at de også har tre eller flere. Se f.eks. det sorte gen, der har tre alleler for sort =B, chokolade = b og cinnamon = b1. Hvis vi nu sagde chokolade var en sygdom (hvad det jo ikke er). Så ville en kat der var Bb1 være heterozygot, men stadig negativ for sygdommen, mens en kat der var Bb ville være heterozygot og positiv for sygdomme :slight_smile:

[QUOTE=Andreas;922113]Det betyder, at der er 50 % risiko for, at en killing også får det gen (forudsat at moderen er negativ homozygot). Det giver en øget risiko for sygdom. Risikoens størrelse afhænger af, præcist hvilket gen der er tale om.

vh

Andreas[/QUOTE]

Siden hvornår er man begyndt at kvalificere homozygot og heterozygot med positiv og negativ:?

Jeg ved, at homozygot, betyder at katten har genet. Heterozygot betyder, katten er bærer. Nu kan katten åbenbart være en af følgende muligheder: positiv homozygot, negativ homozygot, positiv heterozygot og negativ homozygot:? Hvad betyder disse kvalificeringer af velkendte begreber:?:confused: Kan man have genet i mere eller mindre grad? eller være mere eller mindre bærer? :confused:

Jeg kan forstå, at min race er heldig - vi skal (indtilnu) kun tænke på simpelt recessivt nedarvede gener. Jeg lærer meget i denne tråd:)

Bb1 bærer ikke chokolade. Bb bærer chokolade. I dette tilfælde skal man vel ikke vide mere :wink:

[QUOTE=dkkorat;922120]Siden hvornår er man begyndt at kvalificere homozygot og heterozygot med positiv og negativ:?

Jeg ved, at homozygot, betyder at katten har genet. Heterozygot betyder, katten er bærer. Nu kan katten åbenbart være en af følgende muligheder: positiv homozygot, negativ homozygot, positiv heterozygot og negativ homozygot:? Hvad betyder disse kvalificeringer af velkendte begreber:?:confused: Kan man have genet i mere eller mindre grad? eller være mere eller mindre bærer? :confused:[/QUOTE]

Det har jeg vist svaret på i mit indlæg ovenfor :slight_smile:
Men heterozygot betyder jo også at katten har genet. Det er kun ved de recessive sygdomme at vi snakker om at katten så er bærer :slight_smile: Ved nogle sygdomme er det lige slemt at være heterozygot som homozygot, ved andre (mange/de fleste) forværres det når man er homozygot (f.eks. seglcelle anæmi hos mennesker).
Og så er der de recessive sygdomme, hvor man er rask hvis man er heterozygot og homozygot negativ :slight_smile: Og er man homozygot positiv for sygdoms allelen er man jo så syg :slight_smile:

Men nej, enten har man allelen eller også har man den ikke. Men som sagt ved gener med mere end to alleler kan man være positiv heterozygot eller negativ heterozygot.
Også ved gener med kun to alleler kan man være negativ homozygot (har ikke allelen) og positiv homozygot (har allelen 2 gange, og er syg. Uanset om det er en dominant eller recessiv sygdom)

Ja, men Bb1 er negativ heterozygot, og Bb er positiv heterozygot :slight_smile: Du spurgte jo til hvornår man brugte de udtryk… :slight_smile:

[QUOTE=Eife;922115]Hvorfor ikke? :slight_smile: En DNA test, som det her drejer sig om, kan foretages helt fra killingerne er nyfødte. Det kræver bare et mundhule svab, hvilket kan laves ved at gnubbe en vatpind mod gummer og indersiden af kinden :slight_smile:

Men katte som man ikke bruger i videre avl bliver normalt ikke testet.[/QUOTE]
Hvorfor egentlig ikke? Det ville som køber da være rart at vide, om katten har det gen, også selvom man kun køber en kat til kæl. Det betyder jo potentielt en del for dens livsforløb og sundhed.

[QUOTE=Eife;922128]Det har jeg vist svaret på i mit indlæg ovenfor :slight_smile:
Men heterozygot betyder jo også at katten har genet. Det er kun ved de recessive sygdomme at vi snakker om at katten så er bærer :slight_smile: Ved nogle sygdomme er det lige slemt at være heterozygot som homozygot, ved andre (mange/de fleste) forværres det når man er homozygot (f.eks. seglcelle anæmi hos mennesker).
Og så er der de recessive sygdomme, hvor man er rask hvis man er heterozygot og homozygot negativ :)[/QUOTE]

Nu er det vist ved at dæmre:) Tak for tålmodigheden:tak: Der er mange genetiske aspekter, jeg ikke har (haft) behov for at sætte mig ind i, da de endnu ikke er fundet relevante i min race… Det er spændende at lære mere:)

Selv tak, jeg har lige tilføjet lidt mere i det indlæg, da det gik op for mig at jeg vist ikke havde svaret på det hele :slight_smile:

En negativ heterozygot bliver ikke syg og giver ikke genet videre:? En positiv heterozygot kan blive syg (ikke lige i tilfældet chokolade, da katten næppe skifter farve;)) og kan give genet videre:?

Fordi at der med HCM er så stor usikkerhed og tvivl om hvad den mutation egentlig betyder for katten :slight_smile:

[QUOTE=dkkorat;922120]Siden hvornår er man begyndt at kvalificere homozygot og heterozygot med positiv og negativ:?

Jeg ved, at homozygot, betyder at katten har genet. Heterozygot betyder, katten er bærer. Nu kan katten åbenbart være en af følgende muligheder: positiv homozygot, negativ homozygot, positiv heterozygot og negativ homozygot:? Hvad betyder disse kvalificeringer af velkendte begreber:?:confused: Kan man have genet i mere eller mindre grad? eller være mere eller mindre bærer? :confused:[/QUOTE]

Med to alleler - som vi kan kalde A og a - er der præcis 3 genotyper:
AA = positiv homozygot (når vi tester for A)
Aa = heterozygot (i sagens natur positiv)
aa = negativ homozygot

Med tre alleler er 6 genotyper, så der giver “positiv heterozygot” mening.

vh

Andreas

Ja, for den har slet ikke den allel, der kan give sygdommen - selvom den har to forskellige alleler :slight_smile:

Ja, kan blive syg hvis det er en dominant sygdomsallel. Er det en recessiv sygdomsallel bliver den selvfølgelig ikke syg, men kan netop give allelen videre til afkommet :slight_smile: