Positive Heterozygous?

[QUOTE=Andreas;922140]Med to alleler - som vi kan kalde A og a - er der præcis 3 genotyper:
AA = positiv homozygot (når vi tester for A)
Aa = heterozygot (i sagens natur positiv)
aa = negativ homozygot

Med tre alleler er 6 genotyper, så der giver “positiv heterozygot” mening.

vh

Andreas[/QUOTE]

:tak:

[QUOTE=Eife;922142]Ja, for den har slet ikke den allel, der kan give sygdommen - selvom den har to forskellige alleler :slight_smile:

Ja, kan blive syg hvis det er en dominant sygdomsallel. Er det en recessiv sygdomsallel bliver den selvfølgelig ikke syg, men kan netop give allelen videre til afkommet :)[/QUOTE]

:tak: NU er det vist skåret så klart ud, at selv perlehøns fatter konceptet:tihi:

Jo, man kan sagtens teste killinger for genet - og en del opdrættere ville også gøre det, hvis de havde brugt en heterozygot kat i parringen…
Problemet er bare at der er så stor usikkerhed omkring denne genmutation. Nogle vil bestemt mene at den har betydning for udviklingen af HCM hos MCO, andre at det ikke har særlig betydning, og atter andre at det kan have betydning, hvis man parer to katte med genet og altså får lavet HOMOzygote killinger.

Jeg må indrømme, at jeg selv forlængst har opgivet at finde sandheden - og bestemt ikke misunder de stakkels opdrættere, der godt nok har en pålidelig gentest, men som reelt ikke ved om denne test er papiret værd den er skrevet på!

Jeghåber at der kommer nogle MCOopdrættere ind i tråden, for det er trods alt dem, som har bedst erfaring med at arbejde med mutationen…

Når det kommer til spørgsmålet om DNA og HCM hos Maine Coon, hvis det er den race du kigger på så tester man for et mutation der kaldes cMyBPC3.
Denne mutation er et gen man formoder har en rolle når det kommer til HCM hos racen.

Hvis man parre med en kat som er testet hetrozygot for mutationen med en kat som er testet negativ for mutationen, så ved man at der vil ligge hetrozygote killinger i kuldet. Så jo man tester killinger for det hvis man vil vide hvilke af dem der har fået mutationen med og hvem der ikke har fået den.

Men man skal være klar over at selv om en kat bliver testet negativ, så er den kun testet negativ for den pågældende mutation. Man ved at der er flere i spil når det kommer til at udvikle HCM, men man har ikke endnu fundet de andre så derfor bør man skrive sig bag øret at selv en negativ kan altså udvikle HCM for det er en meget kompleks sygdom og DNA gen testen er kun det første lige bitte skridt på vejen.

Så testen garanterer ikke at der ikke kan komme HCM, men det er ikke ensbetydende med at katten så får HCM. Og det er årsagen til at man som Maine Coon opdrætter scanner sine katte regelmæssigt da det er scanningen der fanger resten :slight_smile:

Men hvis det ikke er en Maine Coon du har kig på, men en Ragdoll så er det et helt andet gen der er kig på og så skal du have en Ragdoll opdrætter på banen :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;922154]Når det kommer til spørgsmålet om DNA og HCM hos Maine Coon, hvis det er den race du kigger på så tester man for et mutation der kaldes cMyBPC3.
Denne mutation er et gen man formoder har en rolle når det kommer til HCM hos racen.

Hvis man parre med en kat som er testet hetrozygot for mutationen med en kat som er testet negativ for mutationen, så ved man at der vil ligge hetrozygote killinger i kuldet. Så jo man tester killinger for det hvis man vil vide hvilke af dem der har fået mutationen med og hvem der ikke har fået den.

Men man skal være klar over at selv om en kat bliver testet negativ, så er den kun testet negativ for den pågældende mutation. Man ved at der er flere i spil når det kommer til at udvikle HCM, men man har ikke endnu fundet de andre så derfor bør man skrive sig bag øret at selv en negativ kan altså udvikle HCM for det er en meget kompleks sygdom og DNA gen testen er kun det første lige bitte skridt på vejen.

Så testen garanterer ikke at der ikke kan komme HCM, men det er ikke ensbetydende med at katten så får HCM. Og det er årsagen til at man som Maine Coon opdrætter scanner sine katte regelmæssigt da det er scanningen der fanger resten :slight_smile:

Men hvis det ikke er en Maine Coon du har kig på, men en Ragdoll så er det et helt andet gen der er kig på og så skal du have en Ragdoll opdrætter på banen :)[/QUOTE]
Det er maine coon :slight_smile: Tak for forklaringen. Vi har skrevet til opdrætter og spurgt, om de tester killingerne. Det kunne jo være rart, hvis det var.

Jeps, testen er skam pålidelig, og selvfølgelig er den noget værd, man skal bare tage den for hvad den er; en test for en mutation som katten kan være homozygot, heterozygot eller negativ på. Hvis man forestiller sig at det er en test for HCM, så er det som du siger ikke det papir værd den er skrevet på IMO. Min holdning er klar, det er et redskab vi opdrættere kan gøre brug af, og som er en del af den værktøjskasse vi har når vi forsøger at lave de mest sunde og friske individer, uanset om det er til avl eller kæl - de to “slags” katte kommer jo som regel i samme kuld :wink:

At HCM er noget skidt, det tror jeg de færreste vil være uenige i, men uenigheden er stor når det kommer til hvad DNA testen for en mutation betyder. Og der må man - helt som opdrættere imellem også gør - finde ligesindede at samarbejde med.

Det er da det rene vrøvl Camilla, det er kun ved scanning man kan konstatere hvorvidt en kat har HCM. DNA testen er for at vide om katten har en mutation, altså ikke at forveksle med HCM.

Det er da også det Camilla skriver?

Det har du har i, at det var ikke en heldig formulering ups :frowning:

Helt i orden :slight_smile: det er svært nok at forstå som ny og kommende ejer, og skræmmende også, og så er det forbandet vigtigt at der ikke kommer “støj på linien”. Jeg vidste jo godt hvad du mente, men noget helt andet er hvad en der møder det her første gang opfatter.

Det er præcis det jeg mener…
Der findes homozygote katte, som bliver oldgamleog dør af cancer eller nyresvigt… og der findes negative katte, som dør af HCM i treårs alderen…
Netop fordi HCM formentlig er en polygenetisk sygdom, hvor cMyBPC3 mutationen måske (formentlig) spiller en rolle…

At HCM er noget skidt, det tror jeg de færreste vil være uenige i, men uenigheden er stor når det kommer til hvad DNA testen for en mutation betyder. Og der må man - helt som opdrættere imellem også gør - finde ligesindede at samarbejde med.

Jeps…
Personligt ville jeg ikke have problemer med at tage en kat som er heterozygot for genet… men du vil aldrig nogensinde få mig til at sige til nogen som helst at det er helt risikofrit og ingen betydning har! :slight_smile: For det er der reelt ingen som ved noget om - endnu. Forskningen er da heldigvis i fuld gang stadigvæk…

[QUOTE=Ann K;922169]

Jeps…
Personligt ville jeg ikke have problemer med at tage en kat som er heterozygot for genet… men du vil aldrig nogensinde få mig til at sige til nogen som helst at det er helt risikofrit og ingen betydning har! :slight_smile: For det er der reelt ingen som ved noget om - endnu. Forskningen er da heldigvis i fuld gang stadigvæk…[/QUOTE]

Nej, det har du ret i, ligesom en negativ (for mutationen) kat heller ikke er risikofri. Vi har laaaaang vej endnu, og jeg er bestemt ikke sikker på at det udelukkende har været et gode for min race at have fået den test. Jeg kan sige om katten har mutationen og i hvilken “grad”, men jeg har ingen anelse eller nogen garantier for om det betyder noget eller ej…

Helt enig !

Jeg har kontakt med opdrætter og hun siger, at resultatet af sådan en test kan være forskellig fra laboratorium til laboratorium, derfor tester hun ikke killingerne mere. Men hun vil gerne teste, hvis killingekøber ønsker det. Er det også jeres erfaring, jer der opdrætter? At den er ret upålidelig?

Da jeg havde brugt en heterozygot P/N hankat til en N/N hunkat, lod jeg alle killingerne i kuldet teste (ud fra blodudtag) - både for at kende deres status og fordi jeg ellers ikke ville bruge (brugte) heterozygote katte i avl.

Den ene killing, som var P/N, døde for øvrigt meget ung af HCM (blev obduceret).

Nu har jeg godt nok ikke MCO, men jeg ville da være frygtelig ked af, hvis det skulle være rigtigt, at resultatet af en DNA test afhang af laboratoriet. Den skal da meget gerne være ens og uden mulighed for fortolkning.

Jeg mener at der for flere år siden (formeligt da testen var forholdsvis ny) var flere forkerte resultater… Hvor fx at katten det ene sted var positiv for genet, og det andet sted nagativ.
Så vidt jeg er orienteret, skulle disse problemer nu være løst… selv om der selvfølgelig altid er mulighed for deciderede fejl.

[QUOTE=Mega;922366]Da jeg havde brugt en heterozygot P/N hankat til en N/N hunkat, lod jeg alle killingerne i kuldet teste (ud fra blodudtag) - både for at kende deres status og fordi jeg ellers ikke ville bruge (brugte) heterozygote katte i avl.

Den ene killing, som var P/N, døde for øvrigt meget ung af HCM (blev obduceret).[/QUOTE]

Men har du også en forventning om, at der er forskel på laboratorierne? Altså så man ikke kan regne med det svar, man får?

Ja jeg tænker også, at det ikke burde afhænge af det?

[QUOTE=Pussikat;922396]Men har du også en forventning om, at der er forskel på laboratorierne? Altså så man ikke kan regne med det svar, man får?
[/QUOTE]
Nej, det har jeg ikke, men menneskelige fejl kan man aldrig gardere sig mod.
Desuden mener jeg at kunne huske, at svaberprøver fra killinger, der stadig diede, kunne være “forurenet” af moderens DNA i mælken.
Derfor, jeg udelukkende benyttede mig af test ud fra blodudtag.

[QUOTE=Mega;922401]Nej, det har jeg ikke, men menneskelige fejl kan man aldrig gardere sig mod.
Desuden mener jeg at kunne huske, at svaberprøver fra killinger, der stadig diede, kunne være “forurenet” af moderens DNA i mælken.
Derfor, jeg udelukkende benyttede mig af test ud fra blodudtag.[/QUOTE]
Okay, ja kan godt se, at det kan forvirre resultatet. Hvor fik du lavet de tests?