Prednisolon til kat

I forbindelse med dyrlægebesøget blev jeg jo anbefalet at give gamle Frida prednisolon. Det har givet hende en lidt bedre tid. Tilgengæld er hun så sulten hele tiden og har taget noget på. Ikke at det gør så meget så voldsomt meget i hendes situation, for hun var blevet for tynd. Jeg må så blot styre hendes mad lidt nu. Men nu er jeg alligevel blevet lidt nysgerrig på, hvad bivirkninger der ellers kan være ved at give prednisolon til kat?

Prednisolon kan medføre en lille risiko for at udvikle sukkersyge, hvis katten i forvejen har (en måske udiagnosticeret) sukkersyge, kan det forværre det markant.

Man kan se depression.

Øget tørst, øget ædelyst, øget vandladning.
Øget infektionsrisiko.
Øget risiko for mavesår (hvilket nyrekatte også har, så derfor skal predsolon generelt bruges med stor omtanke hos nyrekatte).

Det er vigtigt, hvis behandlingen skal slutte, at katten trappes ud af behandlingen (nedsatte doser over tid, aftrapningsskema efter aftale med dyrlæge), idet kattens egen produktion af steroid fra binyrerne nedsættes under behandlingen, og kroppen skal selv igang med at producere det igen (meget vigtigt livsvigtigt hormon i kroppen i forbindelse med fx stress respons ved traume/sygdom/kirurgi etc).

3 Synes om

Vel også øget risiko for at bærer får udbrud af smitsomme sygdomme pga immundæmpende effekt? :slight_smile:

1 Synes om

Det var muligvis det, der skete for Chili. Og for @Trine s Sigga.

1 Synes om

Tak for inputs. :relaxed:

Jeg vil bare lige indskyde at min gigtkat har fået prednisolon i over 1 år og har ikke nogen bivirkninger :slight_smile: Dyrlægen kunne ikke engang se på hans blodprøve at han får det. Så vi har kun gode erfaringer indtil nu.

1 Synes om

Jeg har også kun positive erfaringer. Balloo fik og der var heller ikke noget at se på blodprøver ej heller på opførsel. Jo, han blev rundere. Ikke tungere. Men rundere. Men han var jo også en gammel dreng, så det kan også have været alderen.

1 Synes om

Det er godt at høre at det hjælper nogle katte. :smile:

Hvor gammel blev Balloo? :two_hearts:

Mit billede af prednisolon kommer til at lyde mindre rosenrødt, MEN det blev altså også givet til en kat, der altid har været lidt i stykker.

Nobby døjede med maven lige fra vi fik ham, og med tiden blev det bare værre og værre. Vi endte i foråret 2016 efter samråd med dyrlægen med at give ham prednisolon. For det virkede, skulle han have 1,5 dosis af hvad hun normalt max gav en kat. Det var tænkt som en midlertidig løsning, så han lige kunne få ro på maven inden vi skulle prøve nye typer foder osv til ham.

Det blev også midlertidigt, for i juli 2016 lukkede hans system helt ned og, vi måtte aflive ham.

Men han fik 3 gode måneder til sidst :heart:

1 Synes om

Ja her er prednisolonen jo også givet til Frida for at give hende en sidste god tid. Hun har så fået det noget bedre ved at få det, så det forlænger måske den sidste tid lidt. Nu må vi se, hvordan det går, når det bliver efterår og koldere.

2 Synes om

Gamle Mikkel Huskat fik det de sidste par år af sit liv. Vi forsøgte også med akupunktur, som også havde en positiv virkning, men det var ikke ligefrem billigt… og han havde faktisk lige så fin effekt af prednisolon. Han blev 15½, og han var simpelthen slidt op da han blev aflivet - gik lige så stille i stå de sidste par dage, og ingen var i tvivl om at nu var festen slut. Kors hvor vi dog tudede - os, dyrlægen, venner i udlandet faxede og ringede og tudede - det var slemt… (Ja, faxede - det var i 2000, da havde alle seriøse opdrættere fax…:wink: )
VH
Susanne

2 Synes om

@Susanne_W Jeg håber også, at jeg nøjagtig ved hvornår tid er og ikke er i tvivl.Der kan være øjeblikke, hvor jeg tænker: er det nu jeg ringer efter dyrlægen? Så lige efter går hun op af trapperne til 1. sal eller vil ud og ligge i solen i haven. Eller ruller rundt i jorden eller vil op og kæle. Det er lidt hårdt, og nogle dage tuder jeg på forhånd! :sweat_smile: Her i 2019 bliver det nok facebook og messenger. :wink:
Jeg skal snart have en ny flaske nyremedicin, det troede jeg ikke at vi nåede. :revolving_hearts:

1 Synes om

Frida, Balloo blev 14 1/2 :heart: Han startede på prednisolon, da han var 11, fik konstant ret høj dosis i 1 år og efter meget langsom nedtrapning, fik han derefter i perioder. Der er helt sikkert plusser og minusser ved behandlingen. Men jeg valgte at han hellere skulle have kortere tid end mine planlagte 50 år med ham, hvor han så kunne have det godt. For os - for ham - var dette den rigtige løsning, men den skulle også dække 2 sygdomme form af kløe og gigt. I den sidste tid af hans liv virkede loxicom bedre på ham og han var af med sin kløe, så det var ikke pga bivirkninger af prednisolon at han blev aflivet. Han kunne bare ikke være med mere i sin gigtramte krop :broken_heart:

1 Synes om

@Marianne Tak for svar. :relaxed:Jeg synes også godt Frida kunne blive 50 år for så kunne vi være gamle sammen. :joy::sweat_smile::two_hearts:
Men foreløbig hygger vi videre. :blush:

7 Synes om

Åh det kender jeg godt. Tænker nogle gange om Sigga er ved at blive så gammel, at det er tid. Men er så lige blevet torpederet af hendes i et anfald af ustyrlig legesyge.

Jeg bliver så glad af at høre at Frida med prednisolonen får mere og god tid sammen med dig, som bare vil hendes bedste. :blush:

3 Synes om

Kære Trine. Vi må nyde vores fine misser så længe vi har dem. :two_hearts::two_hearts:

1 Synes om

Jubiiii :heart_eyes: i dag var Frida og jeg hos dyrlægen til ekstra tjek. Det er ikke mere end 8 uger siden vi jo var der og fik lidt et “dødsdom”. Jeg synes hun har fået det bedre men nogle af mine veninder synes hun så dårligere ud. Så derfor ekstra tjek i dag.
Men Frida var i hopla i dag og fulgte nysgerrigt dyrlægen og ville ind i skab da hun åbnede det osv. Dyrlægen sagde lige ud, at hun altså ikke ville aflive hende, hvis det var hendes kat! Hun spiser, har normal afføring, går på trapper og er social. Hun havde taget 400 gram på så nu skulle jeg holde øje med vægten. :wink:
Så vi drog hjem med en ny stor flaske semintra til nyrerne og en stor pakke medrol til, når de andre slipper op.
Jeg blev så kåd, at hun også fik en lille ny seng. Ikke fordi hun ikke har senge i forvejen. :sweat_smile:
Så længe leve prednisolon og Frida. :smile:

21 Synes om

Længe leve Frida :hjerte: Og ja. En kat der har nysgerrighed og appetit i behold fortjener at få flere gode dage, uger, måneder eller hvad det nu kan blive til. Håber på at I får mange flere gode dage sammen.

3 Synes om

@Trine Tak! Jeg tænkte også på dig og din Sigga. :two_hearts: Jeg synes det er så dejligt at prednisolonen har givet Frida noget livskvalitet. Dyrlægen sagde også at mange katte tålte det godt, og det kunne give noget god tid. Så nu skal vi bare nyde lidt videre. :blush:

4 Synes om