Primært til udstillire/opdrættere

det er så’en lidt et åbent spøgersmål… fordi det jo enlig “rammer” os alle når vi har trang til at få en ny kat (mere)… -høhø -fløjte

Men igen mere specifikt, jer som har kattene med formål at de skal bruges til avl og/eller show/udstillinger…

Har i meget faste kriterier for farver/mønstre (logisk nok at den selvfølgelig skal være racetypisk) eller er det lidt mere flydende og mere tilfeldigt om i lige falder over en killing/eller planlagt parring ? som bare fanger dig/jer…

hvor lang tid bruger i på at lede/finde den perfekte lille nye??

og bruger i en lidelsefælle (fx anden opdrætter"veninde") til at sige god for/hjælpe med at lede?

Nu kan jeg kun tale for mig selv, men jeg har længe gået og luret efter den helt rigtige pige.

Jeg havde en klar forventning til hvordan jeg ønskede hun skulle se ud. Denne forventning havde jeg snakket med min mentor om, som så igen havde kigget videre.

Pludselig var hun der… den helt rigtige dejlige pige!!

Jamen jeg går efter farver/mønster jeg kan lide, men først og fremmest typen da den for mig er mere vigtig end en farve.

Dog elsker jeg når man med tydelighed kan se at en kat er sølv og går selv uden om sølv katte som har rufisme, da jeg ikke syntes det er pænt og vil ahve en så klar sølv kat som muligt.

Har nogen gange fået hjælp af en opdrætter veninde, men oftes kigger jeg selv rundt.
Hvor langtid det tager og finde den rette, er jo forskellige fra hvad der fødes, man kan være heldig og falde over den eneste ene første uge - andre gange kan man måske lede i år for at få lige den kombination af linier man ønsker ind.

Har selv været skrevet op i 8 mdr. inden en parring tidligere, men der blev ikke født en killing med de kvaliteter jeg ønskede.
Har så ventet på andet kuld hvor jeg stod nr.2 på listen - mit ene krav var bla. katte selv skulle være amber og gerne sølv.
Var heldig at hende som stod nr 1. sprang fra og jeg fik muligheden og med denne kat får jeg en del af de ting jeg har ønsket mig.

Killing direkte efter hankatten som er far.
Sølv uden rufisme
smuk blochedtabby mønster
helt ok type
bære af fortynding som jeg gerne vil have ind for at lave light amber med tiden.

Så kan nu næsten ikke vente til på fredag hun skal hentes hjem

MVH
Gitte

hæhæ tjoo jeg bruger en del tid hver eneste dag - selvom det ikke var meningen går der sjældent en dag hvor jeg ikke liiiige skal kigge nogle stamtavler. Og jeg taler også jævnlig med alle der gider at høre på mig om det (og også dem som ikke gider, faktisk).

Farve er ikke så vigtig for mig, men jeg har ikke lyst til sølv, men ved en god kat ellers (mange kriterier) kan jeg gå på kompromis.

Min Wulfi var bestemt en meget velovervejet katteanskaffelse, på alle de måder jeg kan komme i tanker om. Hun kunne have være grøn med lilla polkapletter og jeg havde valgt hende alligevel.

Jeg kan også kun tale for mig selv, jeg kikker efter først og fremmeste efter tybe og hvad der ligger bag…
Og jeg søger råd hos dem jeg ved går efter det samme…
Jeg har fået meget hjælp, til lige netop at finde de katte jeg har nu, der taler jeg om mine Maine Cooner… og den hjælp jeg har fået er guld vær for mig…

Ang mine skovtrolde, der er jeg gået efter den kraftige type, og jeg har selv fundet dem, og funde lige det jeg ville bruge i avlen… men nu er de jo lukket…

På et punkt går jeg efter farven, og det er på mine hvide MCO. Men dem har jeg selv så dem skal jeg ikke lede efter, men når jeg så skal kikke efter nye katte, der kikker jeg typer og stamtavler.

Typen går jeg kun på kompromi med, hvis jeg er helt hookt på en stamtavle, ikke på grund af farve og mønstre.

Jeg har ofte måttet vente flere år på lige den killing jeg gerne vil have, og når det kuld er lavet går jeg klart efter typen, som jeg mener kan gøre noget for dem jeg har de skal parres med hen af vejen.
Er tavlen helt rigtig til mine katte ja så håber jeg på typen…

Jeg skriver som udstiller og katteejer i det hele taget;

  1. kat blev købt fordi vi gerne ville have en Maine Coon. Da vi havde nogle uheldige møder med opdrættere endte vi med at tro at vi nok ikke var gode nok til at få en med tavle - og købte så en via DBA uden tavle…

  2. kat var vi blevet mere oplyste og havde mødt nogle søde mennesker der guidede, så nu vidste vi lidt om sygdom, stamtavler og registreret opdræt. Eneste krav vi derudover havde var at det skulle være en sort tabby han - og det fik vi.

  3. kat tænkte vi lidt mere over typen idet vi havde fået blod på tanden og gerne ville udstille. Vi ventede et år på den helt rette kom, og havde meget kontakt til mange forskellige opdrættere, imens vi prøvede at sætte os ind i hvad der mon krævedes hvis den skulle udstilles. En opdrætter gav et super godt råd, om at lave en liste over de ti flotteste hanner og de ti flotteste hunner vi kunne komme i tanke om. For hver beskrive hvad vi kunne li ved dem, og ellers studere stamtavler. Sjovt nok havde stort set alle dem jeg faldt for de samme linier i stamtavlen, og en forelskelse i en type var grundlagt.

  4. kat var noget nemmere og ganske uplanlagt. Det startede allerede da han var kun 4 uger og slet ikke til salg. Jeg var smaskforelsket, og type og opdrætter var allerede på plads, da vi kendte det hele fra 3. kat… og heldigvis endte han med at blive vores. Også selvom han faktisk var i samme farvegruppe som katr nr. 3 !

  5. kat ventede vi måske også 1 år på - kravet var meget mørk sort tabby udover alle de andre 170 krav vi havde. Men vi kendte opdrætter nu, og det var et godt match på mange måder, og derfor var det bare at vente til rette killing blev født, og var til salg.

  6. kat var igen ganske uplanlagt - og katten var slet ikke til salg. Men lige fra kat 1 havde det været et ønske at få en blå… og der var han så, hos den rette opdrætter, med de rette linier (samme linier som kat 3., 4. og 5.), rette type og så smask hamrende sød !

Selvfølgelig er det altid nemmere bare at vælge kælekatte, da de jo ikke skal parres. Men jeg tror stadig at det råd jeg fik om at finde min type, lære at studere stamtavler og i det hele taget kunne definere/detaljebeskrive de katte man kan li, er noget man kan bruge i opdræt også. Og det ville jeg helt sikkert også bruge, hvis jeg valgte at opdrætte… og linierne ville jeg heller ikke være i tvivl om… farven ville være noget af det sidste jeg kiggede på -tihi

jeg skal selv være opdrætter… og når den tid kommer bliver det stamtavler der bliver det jeg ser på…

som Sheer siger kan de være pink og turkis for min skyld :slight_smile: … farve er lige meget… ingen tvivl om at jeg elsker de røde og bliver det røde n mulighed i de stamtavler jeg bygger opdrætsstrategien op omkring bliver jeg ikke ked af det men at avle efter farve blive ikke det jeg selv vil lægge fokus på :slight_smile:

Jeg går første og fremmest efter kattens baggrund altså stamtavle, der efter er typen meget vigtig. Farve mæssigt kan man jo ændre holdninger. Jeg ledte efter en Lilla Tabby, hun blev så lilla, og tænk den farve elsker jeg mere.

Så farven er ikke så vigtig for mig, hvis altd et andet bare er super.

Ja jeg kan også kun svare for mig selv.
Min avlsdreng, er udelukkende købt på stamtavlen, og så farve, den ene pige jeg har er købt udfra forældrene samt farve, og var meget længe ventet inden hun bleven realitet…
Dog vil jeg sige at typen, for mig, klart betyder en hel del, så denne er et must, sammen med stamtavlen, men nu hvor jeg har de katte som jeg skal starte ud med, vil jeg med tiden se om jeg kan få de farver arbejdet ind, som jeg gerne vil arbejde med, dog har jeg hvidt som er en af de to farver jeg vil arbejde med, men det tager tid, når man arbejder meget ud fra tavlen, idet det for mit tilfælde ikke er så nemt at få den farve, med den rigtige tavle og type, så derfor bliver mit udgangspunkt som beskrevet, og så bliver farverne lige så stille rettet ind…
Håber det gav lidt mening…

:D:D
Hey Et spændende spørgsmål.
PUHHAA, hvad kigger vi efter.
Kan lave et konkret ex. Jeg har gennem længere tid ledt efter en kommende hankat. Har ca. brugt et lille år, til det.
Hvilke krav skal denne opfylde.
Nr. 1 han skal tilføje en stamtavle som er anderledes end mine piger har, her er det ikke kun de 4 sidste led der er spændende, men spredningen samt opbygningen af baggrundend der er spændende.
ex. hvis jeg i mine piger har meget Coonyham, capecoon, Hillside.
Så skal fordelingen være en anden.
Så må stamtavlen gerne indeholde, katte som jeg på en eller anden måde “kender”. Ellers bruger jeg temmelig lang tid på at finde disse katte, se billeder af dem. Samme med en enkelt el. to opdrætter snakker de katte, som ligger bag, for at få mere viden om disse kattene bag tavlen.

Åhhh, så kommer vi til typen, Her går jeg op i at katten er korrekt, har en god, profil, pæn længde på boksen. og en god hage. Fine øre med en bred base, og en god højde på.
Kroppen skal som killing have en god længde, og nogle begyndende kraftige ben. en lang hale.
Der må selvfølgelig, gerne være et fantastisk look på killingen, men igen linjer arbejder meget forskelligt. Nogen har looket andre skal have tid til at lukke i looket.
Men bare den ikke har et vildt åbent el. runde kugle øjne er jeg tilfreds.

Farven og mønstre… tja den killing kommer nok i den farve som naturen har valgt. Jeg er fuldstændig lige glad.

Nå men det var lidt om min tanker.
Jeg har primært to opdrættere som, jeg trofast støver igennem div. hjemmesider med, samt et par opdrætter hvor jeg holder nærmere øje med hvor bevæger sig hen.
Hilsen PIa-engel-engel

Tja, mine er tilfældigheder, Tango faldt jeg for, da jeg var på jagt efter en rød dreng, men da Tina viste mig ham, var jeg solgt…og Pearl faldt jeg for da jeg var på jagt efter en tortie…
de er selvfølgelig fra PKD negative katterier, og der er ingen gengangere i deres tavler.

Det vigtigste for mig er typen og stamtavlen samt at linierne er “sunde”.
Under typen hører også størrelsen, da en maine coon for mig gerne skal være stor. Farven er sekundær.

Min første avlspige blev valgt ud fra:

  • vi har en halvbror (kastrat) til hende som vi type- og temperamentmæssigt er vilde med

  • vi faldt typemæssigt for de katte der ligger i hendes stamtavle og har set nogle af dem irl

  • jeg er vild med fortynding, men den kat der i kuldet var bedst typet var sort blotched, men dog bærer af fortynding, så derfor måtte det blive den - dog viste det sig så, at den udvalgte i løbet af én nat havde skiftet køn -høhø Men så valgte vi den bedst typede søster som til alt held var blå blotched -shhhh

Det der kommer først her er hvad anerne i stamtavlen byder på af godt og dårligt - er det på plads tror jeg min priotering næste gang vil være MEGET farve - jeg er tilfreds med type ørestørrelse og placering - det er rimelig stabilt nu.
Jeg har jo aby:-))

Jeg havde altid ønsket mig en Norsk skovkat, og lige pludselig var hun der bare, Kista. Jeg ville også gerne opdrætte ofik hende som fertil og at komme på udstilling med hende var bare dejligt og rigtig hyggeligt. Så Kista ledte jeg entlig ikke efter, hun var der bare pludselig.

Galliano blev købt som udstillingskat og “bestilt” i lilla, fordi jeg var blevet glad for den farve og fordi den anden mulighed fra kuldet - chokolade - havde jeg i forvejen.

Nu er naturen så fræk, at den dælme selv vil have lov til at bestemme, hvilke farver og hvilke køn, der kommer i et kuld :wink: Så der kom én lilla dreng og resten var chokolade. Jeg var ikke førstevælger, så jeg måtte bøje mig og “afgive” den lilla dreng til avl. Den opdrætter har så senere set Galliano og sagt, at han faktisk er den pæneste af de to :smiley:

Jeg er igang med at kigge efter avlskat og kigger igen efter lilla - og må måske igen “give køb” på farven. Den er så også sekundær i forhold til f.eks. om hun er ud af GM2-fri linier (og helst også uden kendte hypokalæmi-bærere) og ting som temperament og fødedygtighed. Så nu må vi se, hvad jeg ender med - og hvornår :wink:

Hvis man skal studere en tavle… hvad er det så i kigger efter,

om de fleste/alle har titler, er det farvekoderne eller…?

[quote=Joy;50384]Hvis man skal studere en tavle… hvad er det så i kigger efter,

om de fleste/alle har titler, er det farvekoderne eller…?[/quote]

For mit vedkommende er det gengangere og linier, der er interessante. Jeg vil f.eks. gerne have engelske linier ind i mit opdræt, fordi jeg godt kan lide det temperament, der følger med :slight_smile:

Titler er mindre relevante, for i visse farver betyder det bare, at den har været på udstilling x antal gange. Jeg har en creme burmeser, som jeg næsten vil kunne køre til EP uden konkurrence. Det siger absolut intet om hans kvaliteter, kun om manglen på creme burmeserhankastrater på udstillinger -høhø Sander er ikke dårlig og kunne da sagtens have noget at give i avl (hvis han ikke havde været kastrat -høhø, men han er bestemt heller ikke noget, nogen vil -savle over.

Farverne er også liiiidt interessante, men mest i forhold til det videre avlsarbejde, så man har styr på, hvad de bærer på :slight_smile:

okay - tak for svar, det med gengangere siger sig selv - noget jeg slet ikke synes der bør være.
men for mit vedkommende er jeg på kig efter en han kasterart der skal bruges til show - så jeg kan lære en masse og bare i det hele taget øve mig, og så vil jeg gerne have en burkammerart til Annemone :slight_smile:

en af “farvoritterne” er min mand så vild med at han synes at den skulle være fertil og på Annemone… meeen nej tak, det er jeg slet ikke klar på endnu - og ja Annemone er stadig alt for ung, og jeg synes jeg ved for lidt - endnu :slight_smile:

jeg ser primært på om killingen ser pænt typet ud… og så selvfølgelig om der er gengangere i tavlen… Pearl som jeg har reserveret i Holland, vokset sig rigtig fin…efter mine ret uerfarne øjne… men flere af mine opdrættervenner har sagt at hun så rigtig pæn ud…inden jeg reserverede hende…jeg er jo forholdsvis ny…så jeg trækker på den hjælp jeg kan få indenfor mine opdrættervenner… og jeg må sige at de er virkelig søde til at hjælpe mig…