Primært til udstillire/opdrættere

En tanke/REKLAME: I som skriver om gengangere i stamtavlen, kunne I skrive lidt om disse tanker i tråden “Rettesnore for indavl”.

Jeg vil rigtig gerne høre om jeres tanker om gengangere i en stamtavle osv. Går man langt nok tilbage, er gengangere vel umuligt at undgå, eller hvordan?

Her er tråden: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=2756

:slight_smile:

[quote=Joy;50384]Hvis man skal studere en tavle… hvad er det så i kigger efter,

om de fleste/alle har titler, er det farvekoderne eller…?[/quote]

Kan kun svare for mig selv… Medmindre man kender hvilke linier de forskellige katterier arbejder med, og linierne bag dem igen osv - så er det en god ide at kigge en masse billeder/hjemmesider og derefter studere hvad katten “består” af, og derved lære linierne/katterierne at kende.

Kigger man tilstrækkeligt vil man kunne se familieligheder - nogle katte giver ret dominante træk - vil man have dem, vil man ikke have dem osv.

Og vigtigst af alt - lær dig standarden for den race du vil undersøge - indenfor den: find ud af hvilke individer der tiltaler dig - hvilke fejl kan du lære at leve med og hvilke du ikke kan.

Find feks de 10 flotteste hankatte og beskriv hvilke dele af dem der lige nøjagtigt gør at du kan li dem. Gør det samme med hunkatte. Og prøv så at se hvad deres stamtavler består af. Hvis du har dannet dig et godt indtryk af din type, vil de sikkert på en eller anden måde have ligheder i stamtavlen :slight_smile:

Få evt. din opdrætter til at hjælpe dig ! Min opdrætter har været super god til at hjælpe mig, også selvom jeg faktisk “kun” er kælekatsejer - det er bare guld værd, og faktisk ret sjovt !

Håber du kan bruge det til noget -thumbs

P.S. Har faktisk selv lige surfet en masse sider, og faldt over en utroligt lækker hankat fra et katteri jeg ikke lige umiddelbart kendte. Jge var helt vild med hans look - og sjovt nok da jeg så undersøgte stamtavlen består han af nogle af de samme linier som der er langt tilbage i nogle af de katte vi selv har :slight_smile:

Okay mange tak, så må jeg se om jeg kanhitte ud af at nærstudere hans og andre farvoritters linier :slight_smile:

Denne her side kan være til stor hjælp, hvis du ikke kender den:

www.pawpeds.com -thumbs

-thumbs wau en side - genialt -thumbs

bare lige en lille ting -tihi hvad betyder Foundation -upssa

har en ide om at det er noget med ukendt? eller ?

Joy - Foundation katte er inden for mco’erne katte der kommer direkte fra Maine og som ikke har stamtavle de der 3-5 led tilbage :slight_smile:

Jeg er jo så “kun” udstiller, så jeg har måske ikke helt haft samme tanker indenfor mit valg som opdrættere.
Jeg gik nemlig primært efter en rød kat, gerne sølv, evt. creme. Blotched tabby skulle han være. En hankat skulle det også være, da jeg gerne ville prøve at have en hankat og gerne ville have en stor kat :smiley: Må jeg også sige at have fået.
Ellers så gik jeg efter en kat som opdrætter bedømte til at have udstillingskvaliteter, da jeg på det tidspunkt ikke selv kunne se den slags.
Min næste udstillingkat fik jeg, fordi Diego skulle have en legekammerat. Han er primært valgt ud fra hans temperament. At han så har et skønt look og også er blotched tabby er bare et plus. At det er sort blotched tabby også dejligt, da det ville være træls at have to katte i samme klasse :wink:

Når jeg planlægger nyt avlsmateriale, så er sundhed i linjerne godt nok det første jeg kikker på. Nu er jeg jo ‘kun’ til sølv …Jeg sigter efter en ren lys sølv, med kraftige og rene kontraster til det sorte eller blå ( jeg har jo både sort/sølv og blå/sølv ). Mønstret går jeg meget op i …Når man har blotched tabby, så skal mønstret altså osse være som standarden foreskriver - Typen er osse meget vigtig for mig, jeg tilsigter runde briter, med kraftige runde hoveder og store runde øjne - Hold op hvor jeg synes det er trist at se en brite som har trekantet og spids ansigt, og med ører siddende tæt oppe på hovedet.

Hvad angår gengangere i tavlen, så er det altså svært at undgå ved de mindre racer …Og er gengangere så forfærdeligt, når man ved det er sunde og raske linjer ?

Jeg indrømmer da gerne, at jeg ingen skrupler har med at lave linje-parringer, hvis bare indavlsprocenten kan holdes på omkring 10% eller derunder. Min næste parring bliver osse i linjerne men med et lavt indavlsprocent - Jeg laver denne parring i håbet om at der kommer en ny avlspige til mig selv …Og så er jeg godt klar over, at jeg må ud i en udparring med hende, for at arbejde videre.

Mnjah, i en ideel verden, måske. I praksis er foundation inden for Maine Coon en hvilkensomhelst kat fra et hvilketsomhelst sted i verden, som en eller anden har betalt for at få registreret i ACFA.

Ja desværre :S

[QUOTE=Alice;51652]Hvad angår gengangere i tavlen, så er det altså svært at undgå ved de mindre racer …Og er gengangere så forfærdeligt, når man ved det er sunde og raske linjer ?

Jeg indrømmer da gerne, at jeg ingen skrupler har med at lave linje-parringer, hvis bare indavlsprocenten kan holdes på omkring 10% eller derunder. Min næste parring bliver osse i linjerne men med et lavt indavlsprocent - Jeg laver denne parring i håbet om at der kommer en ny avlspige til mig selv …Og så er jeg godt klar over, at jeg må ud i en udparring med hende, for at arbejde videre.[/QUOTE]

Jeg prøvede at oprette en tråd om netop dette emne, den er under avl og opdræt. men spørger så bare her i denne tråd:
Ved hvor mange generationer skal indavlsprocenten så være under 10%, efter din præference??

[QUOTE=Sheer;51806]Jeg prøvede at oprette en tråd om netop dette emne, den er under avl og opdræt. men spørger så bare her i denne tråd:
Ved hvor mange generationer skal indavlsprocenten så være under 10%, efter din præference??[/QUOTE]

8 generationer - Indavlsprocenten falder yderligere hvis man går endnu længere tilbage ? …Og sorry, jeg havde ikke set din tråd :slight_smile:

[QUOTE=Joy;50384]Hvis man skal studere en tavle… hvad er det så i kigger efter,

om de fleste/alle har titler, er det farvekoderne eller…?[/QUOTE]

Jeg kigger FØRST efter de defekter/sygdomme jeg ved der kan være (ellers spørger jeg ind til det hvis der er nogle katte jeg ikke har kendskab til)- så kigger jeg på de katte der har “mit” ideal - og det har nødvendigvis ikke nøde at være de katte med de højeste titler - så kigger jeg på om der er nogen der har noget jeg mangler, ører, farve osv.

Sundhed, temperament, god psyke og en smuk kat - sådan prioriterer jeg.
Hovedparten er de killinger jeg sælger er kælemisser, og mine kælemisseejere skal ha’ en god oplevelse.
Jeg laver aldrig en parring med det formål at sælge - jeg laver parringen fordi jeg selv vil have et afkom eller to at arbejde videre med - resten blive nussemisser hos dejlige mennesker.

Tro mig, den sværeste kunst i opdræt er at være tro mod sit eget ideal.

[QUOTE=Eva K;50812]Joy - Foundation katte er inden for mco’erne katte der kommer direkte fra Maine og som ikke har stamtavle de der 3-5 led tilbage :slight_smile:

Jeg er jo så “kun” udstiller, så jeg har måske ikke helt haft samme tanker indenfor mit valg som opdrættere.
Jeg gik nemlig primært efter en rød kat, gerne sølv, evt. creme. Blotched tabby skulle han være. En hankat skulle det også være, da jeg gerne ville prøve at have en hankat og gerne ville have en stor kat :smiley: Må jeg også sige at have fået.
Ellers så gik jeg efter en kat som opdrætter bedømte til at have udstillingskvaliteter, da jeg på det tidspunkt ikke selv kunne se den slags.
Min næste udstillingkat fik jeg, fordi Diego skulle have en legekammerat. Han er primært valgt ud fra hans temperament. At han så har et skønt look og også er blotched tabby er bare et plus. At det er sort blotched tabby også dejligt, da det ville være træls at have to katte i samme klasse ;)[/QUOTE]

Jeg er jo i samme båd som dig - eler er på vej til!!
og jeg må tilstå at det er lidt samme tanker/kriterier jeg først har tænk på og kigget efter :slight_smile:

Og ja jeg går efter en kat i anden klasse end annemone, men det er rimelig let da hun er hvid -tihi

Ok, altså for at tage eksemplet den parring som jeg planlagt, så er indavlsprocenten ved 8 generationer 2,2 procent. Men den stiger gradvist jo længere jeg går bagud, derfra, fordi min race/de linjer som jeg har fundet stammer meget fra det samme. Går man helt tilbage er den komplette indavlsprocent 16,1 procent. Og det er vist ok fint, har jeg ladet mig fortælle… (?)

Er der virkelig nogle racer hvor de oprindelige katte er så forskellige at indavlprocenten bliver mindre, jo længere man går bagud? Er min race så et produkt af linjeavl, og nogle linjer som blev voldsomt populære, tænker jeg… (?)

Ku være man skulle kigge lidt på briternes stamtavler…

Pil - Øv da… Det er bare sådan jeg har lært det. Men ja teori og praksis er åbenbart ikke det samme :frowning:

Joy - Altså jeg gik selvfølgelig også efter en opdrætter der avlede sunde katte og tjekkede for arvelige sygdomme… Og også et godt temperament, udseendet kan jo være ligegyldigt hvis katten ikke gider udstilles… Men efter de ting spillede ting som farve og mønster så altså også ind, hehe…

Jeg er først kælekatteejer, dernæst udstiller - opdrætter bliver jeg aldrig!

Min første racekat blev købt udfra kriteriet “raceren norsk skovkat”! Jeg vidste allerede en del om, hvad jeg skulle se efter mht type og hvilket temperament racen havde. Nå ja - og så skulle katten være uden hvidt! (Katten skulle "erstatte Tjalfes bror, der kort forinden var blevet kørt ihjel og derfor var det vigtigt for os at den ikke lignede Tamlin)

Næste racekat var en vildfarvet aby-pige, der bare ankom uden nogen nærmere ideer om type eller lignende… men sød var hun! Og i mine øjne også smuk… Idag vil jeg betegne hende som temmelig groft bygget og ikke særlig elegant, men med god farve og kontrast.

Tredje racekat var igen en NFO - og igen kom den bare dumpende uden at det var planlagt… Af type måske ikke lige det jeg foretrækker, men hun vandt da som regel sine cert på udstillingerne :wink: Hun var for øvrigt tortietabby m hvidt - en farve jeg finder utroligt grim… Men en dejlig kat på alle andre måder!

Fjerde racekat var igen en vildtfarvet aby… jeg må indrømme at jeg foretrækker aby’er i den farve. Ikke så særligt vel planlagt indkøb, men dog med nogle tanker om det ville kunne gå… Jeg var af opdrætter blevet advaret om, at hendes udstillingskarriere nok ikke ville være forrygende. Opdrætter fik fuldstændig ret… kræet har været på ni udstillinger/hobbyshows ialt og kun vundet BIS/Sødeste Søde på de 6!!! :smiley:

Femte racekat kom igen bare dumpende… En NFO i min (til alle katte!) foretrukne farve - nemlig sort som natten. Af type er hun som jeg foretrækker, minder faktisk en del om min første racekat, men dog noget mere “forældlet” og naturligvis feminin.

Som du kan forstå er ikke en eneste af mine katte blevet anskaffet med udstilling for øje… det er en biting for mig! Vigtigst er det at katten har et godt temperament og kan fungere i min flok!

De næste to racekatte er så allerede planlagt… i hvert fald hvad angår hvilke opdræt/katteri, der skal købes fra. Disse opdræt har nemlig katte med den type og temperament, som vi foretrækker… farve, jo de har vel en - jeg håber så bare på, at vi undgår tortie! Og så må vi jo se om kræet vil udstilles…

Hmmm…Det er nok lidt all over…

Jeg kigger måske efter en bestemt farve men falder så pladask for en killing der opfylder alle krav ud over farven med den perfekte stamtavle.
Jeg har nu feks. kigget efter en sort pige med mega look i 4 år men ikke stødt på noget jeg ville stilles tilfreds med men her er jeg også ekstra kræsen. :wink:

Så jeg vil gå ud fra jeg tager det ind jeg finder mest egnet. Farven er ikke alt afgørende. Det er sundhed og Tybe samt stamtavle ihvertfald for mig :slight_smile: