Pris i alt?!?

Hej
Jeg har lavet en opsparing i min bank.
Jeg sparre op til to birma’er, og diverse ting man skal bruge til kattene.
Altså først til når jeg ER flyttet hjemmefra!(har en far der ikke kan tåle dyr)
Opsparingen begyndte for en måned siden, og er lige nu på 3549 kr. (hvilket jo langt fra er nok(men jeg har jo massere af tid))

Grunden til jeg skriver er, at jeg gerne vil vide hvad ca.-prisen for udstyr er. Altså kattetoilet, skåle, kradsetræ osv…(eksklusiv kattene)

På forhånd tak for hjælpen:D

Det afhænger jo af hvilke mærker/kvalitet du vil vælge.

Du kan få alt her www.zooplus.co.uk eller www.zooplus.de

Så kan du selv regne dig frem til det :slight_smile:

Jeg er kommet frem til 1755 kr. Lyder det rigtigt?

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvor meget I brugte! :slight_smile:

Desto mere du kan spare op til misserne desto bedre. Så har du også til uforudsete regninger :slight_smile:

Jeg kan også anbefale dig at du, når du engang kommer i egen bolig at du laver en konto specielt til misserne hvor du hver månede sætter penge ind til dyrlægeregninger, det være de årlige check og vaccinationer eller det uforudsete :slight_smile:

Da vi købte vores første racekat, tror jeg vi købte udstyr for omkring 2.500/3.000 kr.
Det var plejemidler, transportkasse, kamme, bøster og lign.

Vi havde jo katte i forvejen, så vi havde jo klatretræer, kattebakker, grus, grusskovle, foderskåle mmd.

et par tusinde er nok meget godt, men spar du endelig ekstra op, så er der til uforudsete ting som dyrlæge regninger osv. også :slight_smile:

Mange tak jeg har dælme osse tænkt mig at spare alt det op jeg kan.
Mine fremtidige katte kommer hvertfald ikke til at mangle noget;)

Du kan også overveje at spare lidt ekstra op, så der også er penge til at tegne en forsikring :smiley: så er en del af dyrlægeudgifterne dækket, hvis uheldet skulle være ude :slight_smile:

Det er et godt råd.
Vi har sygeforsikring på begge tøsekattene.

[QUOTE=Rikke og Mis;589137]Mange tak jeg har dælme osse tænkt mig at spare alt det op jeg kan.
Mine fremtidige katte kommer hvertfald ikke til at mangle noget;)[/QUOTE]

Hvad udstyr angår, behøves man jo ikke at starte med det dyreste. Det er surt at investere i noget, som katten så ikke gider bruge - derom vidner mange fine kattesenge rundt omkring i kattehjemmene.

Og hvis jeg skal komme med et lille tip om selve kattene, selv om tråden her handler om alt det andet:

Du er jo i fuld gang med at få en masse bekendte i katteverdenen. Når tiden engang kommer, kunne det jo være, nogen af dem vil betro dig en voksen kat, der skal omplaceres efter at have været brugt i avl. En 2-3 årig onkel eller tante sammen med en killing er efter min mening en lykkelig løsning for begge, og hvis man kender opdrætteren i forvejen, kan det ofte lade sig gøre på yderst rimelige vilkår. :cool2:

Det udstyr vores katte bruger mest er helt klart træet med hængekøjer. Der ligger altid mindst én kat deri. Vores venner og familie har grinet meget af det “møbel”, men erkender også i dag, at jeg havde ret i, den ville blive en stor succes! Vores træ har en enkelt stamme til loft med 3 hængekøjer på. De elsker at galoperer op ad stammen, så den i sig selv er et hit… (petfun)
Af kattesenge har vores stort set kun brugt Britas nullerputter - de er billige, støtter et godt formål, og kattene elsker dem… Har ikke hørt om nogen, hvis katte ikke gider dem!
Fine kattehuler og senge gider vores katte til gengæld overhovedet ikke - så dem invisterer jeg ikke i længere.
Det er burmesere jeg har, så måske de har andre ønsker end birmaer. Men det er mit bud :slight_smile:

du har rigelig penge til udstyr - så som flere skriver så læg resten til side på en dyrlægekonto - og spar evt op til sygeforsikring.

Og når du køber dine birmaer, så sørg for at købe hos en opdrætter, som har sunde og raske voksne katte og ikke at forglemme killingerne også. Lad dig ikke tiltrække af flotte kokarder eller pokaler - det giver ikke givetvis sunde og raske katte.
Jeg har selv gemt mine langt langt væk, da det gik op for mig, at købere syntes det er fedt at købe hos en, som har klaret sig godt på show - DET GIVER IKKE EN GARANTI for bedre avl.

Alt den bedste held og lykke med dine kommende birmaer - du fortryder aldrig købet af en birma. Det er en vidunderlig race - jeg er blevet “bidt” af den, siden jeg så den første smukke brunmaskede i 93 - sådan en måtte jeg eje

Hilsen Birmafanen Heidi

Det med forsikring havde jeg ikke lige tænkt på. Det er da en god ide.
-Og jeg havde også tænkt mig at misserne skulle have et kradsetræ. Det er jo nærmest all in one:D
Jeg er heller ikke til at det dyre, så længe det billige virker som det skal!(og så må det også gerne være i nogle seje farver) :hjerte:

Jeg håber virkelig at Brita fortætter med at lave nullerputsenge, så jeg kan købe nogle når det er tid. (man kan jo ikke sige de mangler farver) :smiley:

Jeg skal “forhåbentlig” til foredrag i morgen med birmaklubben og forsikringsselskabet Agria - jeg er meget spændt på, om jeg kan finde på at forsikre mine katte. 7-9-13 så har jeg været rimelig forskånet for syge katte og dødsfald. MEN dog…jeg har mistet 1 som jeg aldrig fik noget fra - hun døde da hun var til parring af uvis årsag - og min tidligere avlshan, som jeg hentede i Spanien, døde efter få dages sygdom - her er jeg ligeglad med pengene til dyrlægen, for det giver mig ikke katten tilbage. Men det kunne være fedt, hvis jeg kunne få bare 10000 tilbage af hvad det har kostet mig at købe
en kat så langt væk.
Men det formoder jeg egentlig ikke, at de dækker - jo måske katten, men det er jo snart den mindste pris af hvad det koster at hente en kat, gøre den klar med div. test til avl, transfeer mv.

Så jeg venter spændt til imorgen aften, og håber ikke det bliver aflyst igen pga for få tilmeldinger

Heidi og birmabanden fra Kolding

[QUOTE=Con Meo;589458]Men det formoder jeg egentlig ikke, at de dækker - jo måske katten, men det er jo snart den mindste pris af hvad det koster at hente en kat, gøre den klar med div. test til avl, transfeer mv.
[/QUOTE]

Deres livsforsikring dækker kun kattens pris - ikke transportomkostninger m.v.

Jeg vil ikke slukke dit håb for at have kat, MEN husk husk husk, det er IKKE nemt at finde en lejlighed hvor man må have kat. Hvis man endelig må, er det kun EN kat.
Jeg har kat nu, og bor i ungdomsbolig. Jeg har søgt lejligheder der ikke er ungdomsboliger, hvor man må have kat, og man måtte kun have en kat. Tror ikke der var nogen med tilladelse til to katte.

Nej jeg ved det bliver svært, men jeg vil ikke give op.
Men om ikke andet, har jeg fået lov til at bo i min mosters STORE kælder, når den tid kommer:D

  • de har sagt at jeg også godt må få bygget et udebur til kattene;-)
    Så jeg har altid en plan B:)

Det er godt :slight_smile:
der er bare mange der glemmer at tænke på det også :slight_smile:
Meld dig evt ind i nogen boligforeninger nu, så er der større chance for at få en lejlighed du vil have, når den tid kommer :slight_smile:

[QUOTE=Rikke og Mis;590044]Nej jeg ved det bliver svært, men jeg vil ikke give op.
Men om ikke andet, har jeg fået lov til at bo i min monsters STORE kælder, når den tid kommer:D

  • de har sagt at jeg også godt må få bygget et udebur til kattene;-)
    Så jeg har altid en plan B:)[/QUOTE]

jeg vil mene du har rigeligt til at starte for :slight_smile:

det der ofte dræner kontoen er legetøj som kattene aldrig bruger alligevel… Sussies hørmere og papirskugler er faktisk det eneste mine katte gider - så det er 200 kr i alt…

kradsetræ - alt mellem 750 og 3000 - jeg vil tro du lander midt i mellem

og jeg tilslutter mig forsikringen - jeg har lige betalt 5000 i forsikring for mine 7… de penge er perfekt givet ud hvis bare EN af dem kommer tilskade - fx fald fra kradsetræ…

og jeg tilslutter mig klart omplaceringskatte… du ved præcis hvad du får, du kan få at vide præcis hvad du kan forvente og nok er killinger søde - men det er så kort tid ifht hvor god en gerning du gør for en voksen mis…

jeg har selv 4 jeg fik fra små og 3 jeg har fået via omplacering… :slight_smile: og jeg har på intet tidspunkt haft mindre sjov ud af dem jeg fik som voksne… :slight_smile:

Hvor meget giver man om måneden for en forsikring …? sådan ca?

Omplacering lyder som en god idé:-) så kan jeg starte ud med en voksen og en kiling:D