Pris

Hej opdrættere…

Vil bare lige spørge efter hvad man skal regne med en racekat koster (MCO) at købe:?

vi har netop købt en mco på 3 år til 1000 kr, det var meget billigt, men der var osse en dum og trist historie bag.

en mco killing ka koste lige fra 3500 kr og op til 6-7000 kr alt efter om det skal være en kæle el en avlskat, om den skal være udstillingsegnet osv og man skal være mere end heldig hvis man får lov at købe en avlskat.

emn som sådan mener jeg ikke at man kan sætte pris på hvad en kat skal/kan koste, da det variere utrolig meget og tit betaler man jo osse for det store arbejde opdrætteren har lavet for at få lige præcis de og de linier i kattene

Jeg tror priserne er omkring 4500 for en killing, men jeg er ikke sikker. - For 2 år siden gav jeg 4700 for vores den mindste. :slight_smile:

Nårg ja, er ikke opdrætter men svarer alligevel. :slight_smile:

Vores killinger koster normalt 4500-5000 kr. Så er den neutraliseret og vaccineret to gange, det er med i prisen.

Hvad gør man hvis man gerne vil købe en med åben stambog, for at kunne erhverve eget katteri navn:?

Det jeg gjorde, var at udstille en kat i nogle år og finde ud af hvad jeg ville bidrage til racen med. Sætte sig ind i forskellige looks og finde sin præference er et must, hvis man vil være opdrætter, synes jeg nemlig. :slight_smile:

Så bruger man nogen år på at sætte sig ind i racen, og finde ud af hvad det er man vil bidrage med. Køb et par kastrater og udstil dem og skab dig et godt netværk.

Du kan læse denne artikel: Katteopdræt - vil du prøve?

Og det smarte ved at gøre det på den måde er at man også får nogle kontakter indenfor både racen og katteverdenen i almindelighed.

Og tiden til man anskaffer den første avlskat kan så bruges på at lære, og der er nok at tage fat på : sygdomme, genetik, fødsler osv

Det kræver ikke en kat med åben stambog at erhverve et katterinavn. Så
hvis du har et fint navn, du gerne vil registreres med, kan du gøre det
allerede nu.

Bagefter kan du lære, læse, besøge, spørge - og måske beslutte dig til
at blive opdrætter. Men navnet i sig selv gør dig ikke til “opdrætter” :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;501017]Det kræver ikke en kat med åben stambog at erhverve et katterinavn. Så
hvis du har et fint navn, du gerne vil registreres med, kan du gøre det
allerede nu.[/quote]

Knivskrab som altid :stuck_out_tongue:

Du kan også melde dig ind i en klub, som udbyder kurser om opdræt, f.eks. http://racekatten.dk/default.aspx?pageid=193

Jeg har givet 4500 kr for mine for hhv. 2 og 3 år siden, jeg kunne dog forestille mig at priserne er en anelse højere nu, udgifterne er jo nok steget :slight_smile:

Et stamnavn/katterinavn kan du altid få, en fertil killing med åben stambog (fra en ordentlig opdrætte vel og mærke) er ikke så nem at få. Det jeg selv har gjort og som jeg også vil anbefale andre er at få en eller to kastrater, udstille dem flere gange årligt og gå til opdrætterkurser, studiekredse/potemøder hvis der er nogen i nærheden og generelt prøve at opbygge et godt netværk af andre opdrættere (ikke nødvendigvis indenfor egen race) :slight_smile:
Held og lykke med det.

(Ps. jeg har indtryk af at JYRAK i jylland og Racekatten på sjælland er de to klubber der afholder flest kurser og arrangementer udover udstillinger, men derudover er der DARAK på sjælland og Katteklubben i jylland)

hopper af begejstring…hvor er det bare SÅ rigtigt…øhhh dette link http://www.bearcloud.dk/pages/breeding.html

Takker for jeres svar :slight_smile:
Skal lige have alt på plads :slight_smile:
Altså jeg kan godt søge om katterinavn, og så have det, hvis det bliver godkendt?
Står man så som opdrætter af en bestemt race med det katterinavn?
Ja for ved hunde bliver man jo registreret med et kennelnavn + hvilken race man opdrætter.
Og selvom man får et katterinavn, så udstiller man så kastrater??
Katte lever jo (forhåbentlig) i mange år og tænker sådan lidt på at hvis man har to kastrater gående, så kræver de jo sit, og så er der måske ikke ordentlig tid til en fertil avlskat??
Tænker på at f.eks. dem har har mange hunde (opdræt) ikke har den fornødne tid altid…
Kan i følge mig eller er det sort snak:?

[quote=Rikke N;501050]Står man så som opdrætter af en bestemt race med det katterinavn?
[/quote]

Nej, du må opdrætte alle racer - derfor kan det også være smart, at du
ikke bruger for meget af et bestemt racenavn i dit stamnavn, især hvis du

• som jeg fornemmer - ikke er helt klar på, hvilken race, du vil opdrætte.

Eller hvis du skifter race på et senere tidspunkt.

Helt lige som Mette tager vi også 4500-5000 kr for vores killinger og “servicepakken” :tihi: lyder også temmelig ens.

Ingen tvivl om at man kan få dem billigere. Spørg til DNA test, HCM scanninger på forældre mv., det er dælme vigtigt at der er gjort en indsats for at komme de arvelige sygdomme til livs, så den killing man køber har det bedste grundlag for at blive en ven i rigtig mange år.

Rikke - Kan godt følge dig og forstå dine tanker :slight_smile:
Men ja, du skal bare melde dig ind i en af de fire hovedklubber under Felis Danica - hvis du vel og mærke vil opdrætte under FIFe, og ikke TICA eller CFA. TICA har en enkelt forholdsvis ny klub i DK, der afholder udstillinger, og CFA er vist så småt også ved at få en klub, de afholder i hvert fald en udstilling nu her snart, så vidt jeg husker. Disse overvejelser kan være noget af det der gør at det er bedre at vente med at søge stamnavn til man har været med i et par år. At man har stamnavn i et af forbundene, forhindrer dog ikke en i at have/få stamnavn i et af de andre, men det kan du evt. sætte dig mere ind i senere.

Ja, man bliver registeret med race. Men kan sagtens ændre det/opdrætte en anden race i stedet. Men igen, ved man “ikke engang” hvilken race man vil opdrætte er det måske bedre at vente lidt med at søge (Mvh hende der selv ombestemte sig mht race -høhø)

Og ja, i katteverdenen kan du altid udstille kastrater uanset om du er opdrætter eller ej :slight_smile:

Ja, katte kræver sit, og man kan jo sagtens nøjes med at få en kastrat, man behøver ikke to (jeg fik min nr. 2 coon fordi nr. 1 manglede en legekammerat). Jeg har 4 kastrater pt og en fertil, men tænker ikke over at kastraterne “kræver” noget - de er jo mine elskede kæledyr, selvom de to af dem også er købt med henblik på at lære noget for at blive opdrætter :slight_smile:

[quote=Rikke N;501050]
Katte lever jo (forhåbentlig) i mange år og tænker sådan lidt på at hvis man har to kastrater gående, så kræver de jo sit, og så er der måske ikke ordentlig tid til en fertil avlskat??
Tænker på at f.eks. dem har har mange hunde (opdræt) ikke har den fornødne tid altid…
Kan i følge mig eller er det sort snak:?[/quote]

Til det vil jeg sige at de fertile kan vise sig at være rigtig glade for at have de store hyggelige kastrater, som aldrig har mood-swings osv. -tihi

Men helt sikkert er det værd at overvejer katten nøje, når (hver gang) man anskaffer sig en ny kat. Uanset kastrat eller fertil. :slight_smile:

[quote=Rikke N;501050]Takker for jeres svar :slight_smile:
Skal lige have alt på plads :slight_smile:
Altså jeg kan godt søge om katterinavn, og så have det, hvis det bliver godkendt?
Står man så som opdrætter af en bestemt race med det katterinavn?
Ja for ved hunde bliver man jo registreret med et kennelnavn + hvilken race man opdrætter.
Og selvom man får et katterinavn, så udstiller man så kastrater??
Kan i følge mig eller er det sort snak:?[/quote]

Du kan sagtens søge om stamnavn uden at have kat - du skal bare være medlem af en hovedklub under Felis Danica, TICA eller CFA. Dit stamnavn skal registreres i de/t forbund, hvis du ønsker at registrere killinger i.

Nej, et stamnavn er ikke racespecifikt.
Du kan sagtens udstille kastrater, selvom du har stamnavn - det er der ingen regler for.

Katteopdræt er sjældent så store som hundeopdræt - der findes store katteopdræt, men det er sjældne. Det kan være mere bøvlet at have flere fertile katte sammen, end det er at have fertile hunde sammen.

[quote=dkkorat;501076]Du kan sagtens søge om stamnavn uden at have kat - du skal bare være medlem af en hovedklub under Felis Danica, TICA eller CFA. Dit stamnavn skal registreres i de/t forbund, hvis du ønsker at registrere killinger i.

Nej, et stamnavn er ikke racespecifikt.
Du kan sagtens udstille kastrater, selvom du har stamnavn - det er der ingen regler for.

Katteopdræt er sjældent så store som hundeopdræt - der findes store katteopdræt, men det er sjældne. Det kan være mere bøvlet at have flere fertile katte sammen, end det er at have fertile hunde sammen.[/quote]

Camilla, når man ansøger om stamnavn skriver man også hvilken race man påtænker at opdrætte (hvis det er i Fife) - kiggede lige selv på ansøgninges blanketten :ups: