Prisen for en racekat

Jeg har tænkt på noget efter, at jeg har talt med forskellige kilder i artikelserien om behovet for en kattelov samt med almindelige mennesker, som kan lide katte, men som hverken kommer på fora eller i andre katteklubber.

Der er ingen tvivl om, at det der leder dem direkte i armene på BYBere er prisen for en racekat, som let kan ramme 4500 kroner for en kælekat.
Jeg betaler gerne de penge for en kat, men ikke alle forstår hvorfor en racekat til kæl er så dyr - de vælger derfor en billigere løsning.

Samtidig har vi blandt andet herinde skrevet om de populære racer - semilanghårs især - som jo netop også i høj grad optræder hos BYBere - noget som alle opdrættere er kede af. Samtidig var der røster om, at racerne risikerer i de godkendte rækker også at blive udvandet, da der avles på “revl og krat”.

Jeg har derfor tænkt:

Hvorfor sænker man ikke prisen for en kælekat med fx 1000 kroner? 3500 er nok et beløb, som mange danskere lettere kunne forholde sig til end 4500.
Samtidig kunne man så hæve prisen for en avlskat og på den måde sortere de mest useriøse fra… både hvad angår købere, men også hvad angår hvilke katte der går videre til avl.

Det kunne måske “tvinge” nogle mindre gode opdræt til at få færre killinger end godt er - dermed ville der blive færre semilanghårskatte til salg, bedre til avl og de mest useriøse opdræt ville måske lukke?

Dette er et tankeeksperiment. Skud venligst ikke budbringeren:-)-surrender
Jeg har ikke forstand på avl, og jeg VED, at opdrættere ikke skummer fløden, men samtiidg så ser jeg visse racer på vej ud i det rene ragnarok pga deres popularitet og tilsvarende høje priser hos en godkendt opdrætter.

Vi kan ikke komme uden om prisens indflydelse på visse menneskers valg. Derfor synes jeg, at der bør tages stilling til disse ting - for racernes skyld.

Hvad mener I om sådanne tanker?
Ingen kan naturligvis tvinge prisen på en kat ned - jeg går ud fra, at hver enkel sætter den selv - men jeg har bare haft disse tanker i forbindelse med alle trådene om BYB og så set i kølvandte på CK-sagerne.

Kunne man slet ikke opnå en gevinst for racerne ved at indføre andre priser?

MVH Helle

Åh Helle din intention er god. Jeg havde en dialog med en ny bimseopdrætter sidste år.

Hun spurgte " Hvad tager du for en bimse til kæl"

Jeg svarede: 4000

Den unge skrev tilbage" Nej…så tjener jeg jo ikke på det…hvad koster en kat til avl?"

Jeg svarede at de lå på ca 6000 og op…ja gæt selv. Alle blev da solgt til avl, for at få flest penge i kassen. Når der er krise, bliver opdrætterne ofte tvunget til at gå på kompromis og nåske sælge en hunakt til avl…som ellers var tiltænkt kæl, ene og alene fordi de ellers brænder inde med x antal ungdyr.

Dyrlægepriserne er steget med op til 30-40 %, så skal vi have penge til test og godt foder er det rent tilsæt hvis priserne kommer meget længere ned.

Men skyldes det, at der er lavet for mange killinger så?

[quote=Chicabee;118573]Åh Helle din intention er god. Jeg havde en dialog med en ny bimseopdrætter sidste år.

Hun spurgte " Hvad tager du for en bimse til kæl"

Jeg svarede: 4000

Den unge skrev tilbage" Nej…så tjener jeg jo ikke på det…hvad koster en kat til avl?"

Jeg svarede at de lå på ca 6000 og op…ja gæt selv. Alle blev da solgt til avl, for at få flest penge i kassen. Når der er krise, bliver opdrætterne ofte tvunget til at gå på kompromis og nåske sælge en hunakt til avl…som ellers var tiltænkt kæl, ene og alene fordi de ellers brænder inde med x antal ungdyr.

Dyrlægepriserne er steget med op til 30-40 %, så skal vi have penge til test og godt foder er det rent tilsæt hvis priserne kommer meget længere ned.[/quote]

Du gode gud, ja det er da vist så som så med seriøsiteten i mange opdræt, suk.
Men ja, som priserne er steget på alt, både dyrlæger og foder, selv udstillingsgebyrer/ stamtavler osv. kan det være svært at følge med økonomisk.

Marina

Mon ikke det skyldes at der findes billigere alternativer og at folk ikke ved hvad en god racekat er…
-surrender

Vi er meget obs på det i bimseregi…men sidste år blev der desværre startet rigtig mange små nye opdræt op, mange med bare liiig eet par hyggekuld. Så vi slår meget på kvalitet frem for kvantitet…vi neutraliserer avlshunner som måske ikke er verdens bedste i type osv. men det tager lang tid at vende skuden…og i takt kommer der flere og flere BYBére med look alikes som sælges for 2/3 af en stamtavle bimse.

Jeg tager skam kun 3500 for en kælekat :slight_smile:
Dertil kommer så 1500 kr i dyrlægeomkostninger til neutralisering, øremærkning, registrering og 2. vaccination. Disse penge ville en køber skulle af med anyway, hvis de købte en BYB-kat.

Rent faktisk har jeg fundet ud af, at hvis jeg gør det på denne måde, er prisen meget mere spiselig for de fleste købere, end hvis jeg bare siger killingen koster 5000 :slight_smile:

[quote=lenschow;118565]Jeg har tænkt på noget efter, at jeg har talt med forskellige kilder i artikelserien om behovet for en kattelov samt med almindelige mennesker, som kan lide katte, men som hverken kommer på fora eller i andre katteklubber.

Der er ingen tvivl om, at det der leder dem direkte i armene på BYBere er prisen for en racekat, som let kan ramme 4500 kroner for en kælekat.
Jeg betaler gerne de penge for en kat, men ikke alle forstår hvorfor en racekat til kæl er så dyr - de vælger derfor en billigere løsning.

Samtidig har vi blandt andet herinde skrevet om de populære racer - semilanghårs især - som jo netop også i høj grad optræder hos BYBere - noget som alle opdrættere er kede af. Samtidig var der røster om, at racerne risikerer i de godkendte rækker også at blive udvandet, da der avles på “revl og krat”.

Jeg har derfor tænkt:

Hvorfor sænker man ikke prisen for en kælekat med fx 1000 kroner? 3500 er nok et beløb, som mange danskere lettere kunne forholde sig til end 4500.
Samtidig kunne man så hæve prisen for en avlskat og på den måde sortere de mest useriøse fra… både hvad angår købere, men også hvad angår hvilke katte der går videre til avl.

Det kunne måske “tvinge” nogle mindre gode opdræt til at få færre killinger end godt er - dermed ville der blive færre semilanghårskatte til salg, bedre til avl og de mest useriøse opdræt ville måske lukke?

Dette er et tankeeksperiment. Skud venligst ikke budbringeren:-)-surrender
Jeg har ikke forstand på avl, og jeg VED, at opdrættere ikke skummer fløden, men samtiidg så ser jeg visse racer på vej ud i det rene ragnarok pga deres popularitet og tilsvarende høje priser hos en godkendt opdrætter.

Vi kan ikke komme uden om prisens indflydelse på visse menneskers valg. Derfor synes jeg, at der bør tages stilling til disse ting - for racernes skyld.

Hvad mener I om sådanne tanker?
Ingen kan naturligvis tvinge prisen på en kat ned - jeg går ud fra, at hver enkel sætter den selv - men jeg har bare haft disse tanker i forbindelse med alle trådene om BYB og så set i kølvandte på CK-sagerne.

Kunne man slet ikke opnå en gevinst for racerne ved at indføre andre priser?

MVH Helle[/quote]

Nu har jeg korthårskatte, en race der ikke er særligt egnet til blandingsavl, de kommer nemlig til at ligne en dejlig rund robust huskat-høhø
Men folk har da haft fuld forståelse for prisen, så om det er en anden type menneske der er interesseret i “semihårsefterligningerne” er spørgsmålet.
Men tror næppe det vil ændre noget ved at prisen bliver anderledes, nogle mennesker vil bare vildledes i den tro de har gjort en "god " handel.
Der advares i medierne om dårlige hundehandler, syge dyr osv. alligevel importeres der hunde fra østlandende i massevis til et taknemligt marked af købelystne danskere.
Jeg mødte for et par uger siden en tidligere perseropdrætter. Nu avlede hun hunde og Exo. Joda uden stamtavle, køberne stod i kø og gav gladeligt 9000kr for en hundehvalp og killingerne røg som varmt brød…

Marina

Jeg syntes ikke 4500 kr er så galt. Men nok fordi jeg har prøvet at købe hos en byb og måtte betale nogle dyre lærepenge gør det aldrig mere.

Men VI herinde er ikke Hr og fru dk… Mange “derude” dåner, når de hører hvad jeg vil betale for sund avl…

Jeg synes det er vigtigt at tage debatten - tænke tanken - men jeg ved ikke om det kunne løse noget… Vivis eksempel siger mig, at jeg har ret, når jeg fornemmer, at en pris på 3500 kroner - endda selvom der kommer mere oven i senere - er lettere for hr og fr dk at sluge end en ren pris på 4500 eller 5000…

Man skulle ikke tro det - men meget tyder på det.

Jeg tror ikke almindelige mennesker tænker på ren avl og racestandarder i samme gra dsom os kattetosser… De vil bare gerne have en dejlig kat…

mvh

Der er skam allerede masser af registrerede Maine Coon-opdræt, som dumper prisen. Man kan skaffe sig en ukastreret kælekat (suk!) for helt ned til 2000-2500,-

Det har foreløbig ikke løst nogen af vores problemer, såvidt jeg kan se, snarere tværtimod.

Tror du har ret sådan tænkte jeg også. Hvad skulle jeg dog bruge en stamtavle til?? Ville bare gerne have en mco. Min lille Felix blev 17uger gammel, syg fra første dag. Jeg var dum og naiv at tagen ham med hjem. Men “opdrætter” sagde det blot var lidt snue.

Jeg tager 4500 for en killing vaccineret to gange, chippet og registret og neutraliseret - prisen er ens om det er han eller hun - jeg elsker hanner:-)

Jeg kunne ikke drømme om at levere en kælekat uneutraliseret. Er det en købt parring er hver en killing til den pris underskud.

De parringer jeg foretager er med henblik på at jeg selv beholder til videre avl - “overskuddet” er så em er blvier solgt til kæl.

Indkøb af avldyr er en stor post -ligeledes er diverse tests.

Kan jeg ikke få den pris for dem - ja, så må jeg holde op - jeg vil ikke spøtte mere i opdrætskassen end jeg gør nu

Jeg synes det er en spændende diskussion, og jeg har FULD forståelse for at opdrættere skal have deres udgifter dækket. Da jeg sidste år købte en anden race end den jeg sådan normalt kigger på blev jeg dog overrasket over hvor stor en prisforskel der var.

Jeg ved at tests er forskellig på de forskellige racer men for en der ikke som sådan er bekendt med hvad der skal testes for, tror jeg det er svært at forstå at de kan købe en MCO for 3500 men skal give noget mere for en ex. brite. I princippet har BRI og MCO nogenlunde brug for de samme tests. HCM og HD, og man må vel gå ud fra at det koster ca det samme at gøre disse to racer avlsklare?

Jeg vil slutteligt sige at jeg gerne betaler det som en kat koster, men jeg kan godt forstå at det er svært at forstå for folk som står helt uden for denne verden, men bare ønsker sig en dejlig solid kat - med stamtavle.

Jeg ved faktisk ikke hvad en brite koster idag, men mine burmeserkillinger ligger bestemt ikke i den billige ende af skalaen.Til gengæld har jeg kun en pris, uanset hvad katten er til, alle mine er nemlig kælekatte, nogle lidt pænere end andre, og nogle med ret til avl…Jeg har da også lige mistet et salg fordi en killing kunne købes til næsten det halve hos en helt ny opdrætter i Nordjylland, thats life…KHLinda

Hvorfor hulan vises mit indlæg ud i en køre, uden linieafstand m.m.??

Alt er steget en hel del de sidste år, selv parringsgebyret - og jeg synes nu det er helt okey at man i det mindste at får dækket det meste af sine udgifter ved salg.

At finanskrisen så kan gøre at nogle må stoppe eller man må “holde igen”, muligvis sænke priserne all around - det må tiden vise, men forhåbentlig ikke på bekostning af kvaliteten.

Og så synes jeg faktisk at fortæller man folk hvorfor en racekat koster det den gør så er de fleste meget forstående.

dit indlæg ser helt normalt ud herfra Linda.

Fordi det er dig-høhø
Det gør det vist ved flere:)
Marina

Mange steder er en brite pænt dyrere end en burmeser.