Prisen for en racekat

Jeg satte i øvrigt prisen 500 kr op ved forrige kuld - der er hverken kommet flere eller færre af de seriøse henvendelser.

[quote=milos mor;118654]Jeg synes det er en spændende diskussion, og jeg har FULD forståelse for at opdrættere skal have deres udgifter dækket. Da jeg sidste år købte en anden race end den jeg sådan normalt kigger på blev jeg dog overrasket over hvor stor en prisforskel der var.

Jeg ved at tests er forskellig på de forskellige racer men for en der ikke som sådan er bekendt med hvad der skal testes for, tror jeg det er svært at forstå at de kan købe en MCO for 3500 men skal give noget mere for en ex. brite. I princippet har BRI og MCO nogenlunde brug for de samme tests. HCM og HD, og man må vel gå ud fra at det koster ca det samme at gøre disse to racer avlsklare?

Jeg vil slutteligt sige at jeg gerne betaler det som en kat koster, men jeg kan godt forstå at det er svært at forstå for folk som står helt uden for denne verden, men bare ønsker sig en dejlig solid kat - med stamtavle.[/quote]

Det forstår jeg så ikke. Regner med det er din Burmeser kontra Brite du mener. Jeg tager 4500 for en Bri til kæl og 4000 for en Bur.
Men test, god ernæring, ordentlige dyrlæger gør at killingerne er dyre. At nogle så sparer de steder, f.eks ved at vaccinere selv øger måske chancen for at “tjene” noget på sit opdræt. Jeg synes ialt fald ikke at kattekontoen ligefrem bugner.
Som sagt har jeg ikke haft problemer endnu med at folk undrer sig over prisen, men det kan da være det kommer.

Marina

[quote=Marina;118676]Det forstår jeg så ikke. Regner med det er din Burmeser kontra Brite du mener. Jeg tager 4500 for en Bri til kæl og 4000 for en Bur.
Men test, god ernæring, ordentlige dyrlæger gør at killingerne er dyre. At nogle så sparer de steder, f.eks ved at vaccinere selv øger måske chancen for at “tjene” noget på sit opdræt. Jeg synes ialt fald ikke at kattekontoen ligefrem bugner.
Som sagt har jeg ikke haft problemer endnu med at folk undrer sig over prisen, men det kan da være det kommer.

Marina[/quote]

Dine briter er også meget billige i forhold til andre steder Marina…og ja det var prisen for en bur og en bri jeg var overrasket over.

Åh skal også lige hurtigt skrive at jeg ved du tester dine, og at de vokser op med lødigt foder og dyrlægetjek.

Lige med burmeser og brite er der jo netop forskel på, hvor meget der skal (eller måske nærmere kan) testes for :). Jeg har f.eks. endnu ikke hørt om burmesere, der er testet for HD eller HCM.

På Sjælland er der også forskel på prisen på burmeser og brite - dog er begge racer lidt dyrere end hos Marina :sshh:

Det håber jeg da ikke nogen gør, eftersom det ikke er tilladt jvf FDs regler.

[quote=Temple Bar;118681]Lige med burmeser og brite er der jo netop forskel på, hvor meget der skal (eller måske nærmere kan) testes for :). Jeg har f.eks. endnu ikke hørt om burmesere, der er testet for HD eller HCM.

På Sjælland er der også forskel på prisen på burmeser og brite - dog er begge racer lidt dyrere end hos Marina :sshh:[/quote]

Hvis du læser mit indlæg igen, vil du se at jeg har skrevet at der er forskel på hvad racer skal testes for, og den sammenligning jeg har lavet ligger på MCO og BRI som begge burde blive testet for HCM og HD før de gøres klar til avl…

Ja, men du lavede også en sammenligning på den pris, du havde givet for burmeser og den pris, du havde givet for brite :slight_smile: Hvis du ser, hvilket indlæg, jeg har citeret, kan du se, hvad jeg har kommenteret på.

Der er en kæmpe prisforskel på MCO’er (så vidt jeg ved den race med det bredeste pris-spænd), alt efter hvilken opdrætter du vælger - det er ikke “bare” Jylland/Sjælland-priser, der spiller ind. En del af prisforskellen ligger i manglende tests - det er jo ikke noget krav, at der skal testes for diverse sygdomme, arvelige eller ej.

ha ha…det er der mange der har gjort gennem tiderne iflg sladderen ihvertfald. :rock:-brækkesig

[quote=Temple Bar;118685]Ja, men du lavede også en sammenligning på den pris, du havde givet for burmeser og den pris, du havde givet for brite :slight_smile: Hvis du ser, hvilket indlæg, jeg har citeret, kan du se, hvad jeg har kommenteret på.

Der er en kæmpe prisforskel på MCO’er (så vidt jeg ved den race med det bredeste pris-spænd), alt efter hvilken opdrætter du vælger - det er ikke “bare” Jylland/Sjælland-priser, der spiller ind. En del af prisforskellen ligger i manglende tests - det er jo ikke noget krav, at der skal testes for diverse sygdomme, arvelige eller ej.[/quote]

Du har misforstået pointen med den del af indlægget, men jeg tror ikke helt jeg kan forklare det uden at skulle ud i lange udredninger.

Det var faktisk tilladt år tilbage :wink:
Men vi snakker så noget med 10-15 år … jeg kan huske da det blev lavet om - der var visse storopdrættere, der var meget imod :slight_smile:

Jeg prøver lige alligevel at lave en kort forklaring:
BUR: chippet, pas, vaccineret x 2, stamtavle, flytte hjemmefra pakke.
BRI: vaccineret x 1, stamtavle, flytte hjemmefra pakke - noget dyrere end ovenstående

ja briten skal testes, men det giver ikke svar på den noget større pris for en brite. En brite til kæl kan sagtens koste 6.000

[QUOTE=milos mor;118692]
ja briten skal testes, men det giver ikke svar på den noget større pris for en brite. En brite til kæl kan sagtens koste 6.000[/QUOTE]

Jamen en opdrætter må da tage det de vil!
Hvis jeg har lyst til at tage 8000 kr for en kælekat, står det mig frit for - ligesom det står frit for, for køberen, om man ønsker at købe til den pris :slight_smile:

[quote=milos mor;118692]Jeg prøver lige alligevel at lave en kort forklaring:
BUR: chippet, pas, vaccineret x 2, stamtavle, flytte hjemmefra pakke.
BRI: vaccineret x 1, stamtavle, flytte hjemmefra pakke - noget dyrere end ovenstående

ja briten skal testes, men det giver ikke svar på den noget større pris for en brite. En brite til kæl kan sagtens koste 6.000[/quote]

Mine har bare ikke guldtænder eller den høje kvali der skal til-LOL

Marina

Jeg er helt enig med dig Vivi - derom skal der slet ikke diskuteres. Det der kan være svært for en udenforstående at forstå er, hvorfor de skal give 8000 for en kat de kan købe et andet sted for 4500, med de samme tests og vaccinationer.

[quote=Vivi_Fletcher;118698]Jamen en opdrætter må da tage det de vil!
Hvis jeg har lyst til at tage 8000 kr for en kælekat, står det mig frit for - ligesom det står frit for, for køberen, om man ønsker at købe til den pris :)[/quote]

Spændende debat her.
God tanke at sætte prisen ned på en kat, men desværre tror jeg det bliver svært når alt andet ikke sættes ned i pris.

jeg syntes man skulle gøre noget mere ud af at informere og uddanne potentielle købere omkring hvad det koster at opdrætte (med) gode og sunde katte, give killinger en god opvækst med optimal mad, stimulering ect og sende killinger af sted på rigtig måde. samt holde voksne katte ordenligt

jeg kan egentlig ikke se det rimelige i at opdrættere skal ind og yde ‘økonomisk støtte’ til killingkøbere og jeg syntes at killingens pris skal hænge sammen med de omkostninger opdrætter har. sådan er det jo med alle andre ting…og jeg har begrænset forståelse for folk der vil have en kvalitets killing for ingenting. samme folk kan jo ofte finde penge til diverse elektronik, tøj ect…men en kat som man skal have i mange år den skal ingenting koste. folk giver jo også raskt væk 10 000 + for nogle af de små ‘mode’ hunde.

det virker som om det er mere ok at betale meget for en hund end en kat ?

hvis folk syntes at racekatte er for dyre - så er der jo mange søde og dejlige katte at finde på landets mange internater…og folk der køber hos BYB’er og dårlige opdrættere…mange ved da godt inderst inde at ting ikke her helt ok ?..man får ofte præcis hvad man betaler for…og som ved alle andre ting: kvalitet koster…

så i stedet syntes jeg man skulle gå ind og arbejde mere med at informere om omkostninger på seriøst opdræt og på økonomisk risiko ved at købe killing hos BYB’er og dårlige opdrættere…

på kattehandel’s hjemmeside mener jeg der ligger udmærket regnskab for et kuld huskatte-killinger…det kunne man jo arbejde videre på.

og ikke mindst give nogle eksempler på de store dyrlægeregninger der desværre ofte følger med en killing købt ‘for billigt’…for at vise hvor mange penge man faktisk sparer ved at købe en killing hos en god opdrætter…

så mere fokus på hvor meget man faktisk får for pengene hos en god opdrætter :slight_smile:

At Hr. og Fru Danmark vælger at de ikke behøver købe “kvalitet” når det gælder kat, men går efter billigt - det synes jeg faktisk er deres eget problem og ikke opdrætterne og dermed prisen på de killinger de har til salg :slight_smile:

Jeg er sikker på der er stor forskel på den Maine Coon killing jeg køber til 4000-5000 kr. og så den der købes til 2000 kr. - måske ikke på selve katten, men på alt det der ligger bag. Selektion, gode avlsdyr, sygdomspleje, scanning og test koster bare mere end hvis man ikke gør det… til gengæld står man så i stedet som køber med en større sandsynlighed for at få en syg eller død kat :slight_smile:

Og ligesom vi moralsk ikke vil handle steder fordi de ikke lever op til de værdier vi har, på samme måde handler jeg så kat. Jeg vil til enhver tid forsøge at købe kat et sted der ligger så tæt så mulig på min egen ide om hvordan katteopdræt skal være.

Jeg forstår ikke at folk bruger mindre omtanke når de køber en racekat de skal leve med i 15-20 år end når de skal købe alle mulige andre ting, som de har krav/forventninger til :slight_smile:

Hvis der skal gøres noget, skal opdrætterne oplyse sig og netop fortælle hvad folk får med, når nu de koster det mere :slight_smile: Og god reklame er altid godt… gode killingekøbere giver nye kunder i butikken :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;118698]Jamen en opdrætter må da tage det de vil!
Hvis jeg har lyst til at tage 8000 kr for en kælekat, står det mig frit for - ligesom det står frit for, for køberen, om man ønsker at købe til den pris :)[/QUOTE]

Ja og det synes jeg da også man skal - altså tage den pris man synes er rimelig ! Jeg er sådan set ligeglad med hvad jeg skal betale - hvis jeg kan se det er noget godt og omhyggeligt og måske sjældent jeg får udbudt :ok:

Det er selvfølgelig fint at have debatten og ja Helle jeg tror da du har ret i nogle folk bliver skræmt af prisen…ved da hvordan folk i min vennekreds har reageret - ikke ret mange af dem er dog kattemennesker.
Men jeg har det nok bare sådan at vil de ikke give prisen, så må de hjertens gerne købe et andet sted.
Jeg har ingen intentioner om at skulle tjene på killingerne, men jeg vil nu ikke bare forære neutralisering og vaccinering til fremmede folk, der skal jo være en balance.
Min veninde har reserveret en af killingerne…hvis de kommer…og hun skal kun betale det, det har kostet at lave den, da det vil glæde mig at kunne give hende glæden ved en ny killing, men vi er jo altså også venner. Men så meget anderledes bliver prisen heller ikke fra de andre killinger, for jeg skal jo have dækket parringsgebyr, neutralisering og vaccinering :).
Sookie har godt nok endnu ikke bragt et kuld killinger til verden, men ud fra mit foreløbige regnestykke ville det være klogere at lade være :slight_smile: Men det er jo ikke for pengenes skyld jeg gør det.
Hvis dyrlægerne kan overtales til at skulle have færre penge per konsultation + neutralisering, så skal jeg med glæde sætte prisen ned. Men jeg får ingen rabat hos min dyrlæge og må altså betale det samme som hr. og fru jensen for de ting ergo er prisen som den er.