Probie og hundetræning

Vil da lige give en opdatering på Probie.

Han er blevet mere lydig, og ødelægger ikke lige så meget som før hen.

Det er agility vi går til og han elsker det bare.
Dog i dag har han fået karantæne fra legetimen efter træningen, da han simpelthen ikke kan koncentrere sig og hele tiden forstyrre de andre under træningen. Så træneren mener at ved at han ikke får lov til leg efter timen hvis han ikke har opført sig pænt, vil han lære det.
Ellers var han bare rigtig dygtig, han elsker posen, tunnelen, A’et og slalom, springene er vi ikke kommet til endnu, kun lige at løbe hen over.
Regner stærkt med at prøve at fortsætte på det næste hold, hvis tiderne passer med mit arbejde. Det tror jeg han vil elske.

Og så tror han bare at alle elsker ham, både andre dyr og mennekser, man kan da ikke andet end elske sådan en charmør, vel ?

Og så lige et spørgsmål. Manden og jeg har diskuteret kast. af Probie. Og nu kunne jeg læse i anden tråd at han kan blive Kemisk kast.
Vil det være fornuftigt? Han er simpelthen bare ikke til at styre når der er tæver i nærheden? Han er jo ikke så gammel endnu, så tænker at det måske er for tidligt?

det er da dejligt at høre at det går godt…
Så får han vel os skudt noget krudt af?

Lyder mere som en hund med andre problemer herunder total mangel på selvkontrol end en hund med et hormonelt problem, som du beskriver ham her - men jeg har ikke set ham, så jeg ved det ikke.

Umiddelbart lyder han mere stresset end hormonel… Det hele hænger gerne sammen. Du skal se på helheden i en hunds liv, før du kan træffe den slags valg.

Må indrømme jeg ikke fatter træners beslutning. Hunde forstå ikke straf principperne fra den menneskelige verden. Jeg tvivler på kasteration ville hjælpe.

Men dejligt I nyder at gå til træning, det er det bedste man kan gøre for sin hund. Dog ville jeg nok undersøge træners baggrund med den adfærd på træner du beskriver

nu prøver vi, synes i hvert fald han er blevet en meget bedre hund. Og lystre meget godt…

Har fpet tid til kemisk kast næste mandag… det skader i hvet fald ikke… Kan være jeg slipper for alle løbeturerne, når han ser en tæve…

det kan have flere forskellige bivirkninger, men det bør dyrlægen kunne fortælle om

og ja hunde kan lære at lytre på to måder. Ved positiv straf eller negativ straf.

Ved positiv straf så tilfører man noget for at straffe, f.eks ryk i snoren. Ved negativ straf undlader man noget. f…eks. at belønne med legetøj eller godbidder.

Positiv straf principperne er udryddet på alle anderkendte træningspladser.

Mon ikke alle gerne vil have en hund som lystre. Så er det blot om den gør det af glæde eller af frygt…

pøj pøj med projektet. håber det ender godt, med en glad og tilpas hund

Jaeh, og så også lige positiv forstærkning og negativ forstærkning? :slight_smile: Eller mente du lære noget ud fra straf på de to beskrevne metoder? Må du næsten have gjort?? :slight_smile:

Ved negativ straf er det da mere at man fjerner noget? Som f.eks. legetøj?

En hund må ALDRIG nogensinde lege på dét som er dens træningsplads! pladsen er lig med arbejde og dermed basta - der render man ikke rundt og fjoller som man selv vil!

Probie vil heller ikke fatte, at han kun får lov at lege, hvis han har opført sig ordentligt… Han vil kun forstå at han nogle gange må lege og andre ikke, og at det er helt tilfældigt, hvornår han må…

Ingen af de klubber, jeg har trænet i, har tilladt leg på træningspladsen… eller opfordret til at deltagerne har ladet hundene lege sammen efter træningen.
Vi har opfordret til at lade hundene lære hinanden at kende - evt ved at lade dem lege sammen… Men at det i så tilfælde har foregået udenfor og på andre tider end i forbindelse med træningstimerne…

Man vil faktisk kunne SE, hvor meget det betyder for en hund som Dise, at være på en træningsplads…
Første gang, jeg havde Nanna med til Agilitytræning samme men Dise, fik Nanna (fjollet og legesyg unghund) sådan et skarpt rap over snuden af Dise, fordi hun blev ved med at opfordre til leg… Dise var på træningspladsen i seriøst øjemed og havde ikke tid til at fjolle!!!
Nanna har aldrig glemt reprimanden - hun holder sig langt fra Dise, når vi er på ag-banen :wink:

Ang kastration… jeg ser ingen grund til at foretage sådan et indgreb pr rutine - og da slet ikek på en hund, som ikke har modtaget nogen videre træning…
begyndt at aktivere ham… lav kontaktøvelser til I er ved brække jer over dem - og lav så lige lidt flere…
9 ud af 10 hunde vil derefter ikek have særlige problemer med deres seksualdrifter… de har fået andet at gå op i - og keder sig ikke nær så meget :slight_smile:

(Hypersexede hunde er altså ikke ret almindelige… de findes, ja - men ikke som det normale!)

Nej Eva - men det er ej nemt at forstå. Må jeg anbefalde DKK’s adfærds og håndterings kurus. Alle DKK medlemmer kan komem på det, efter de har taget basis kurset. Og ja det er så en forudsætning for at kunne videruddanne sig til f.eks hundeinstruktør i DKK regi.

Men jeg indrømmer det er ej nemt at forstå og få styr på positiv/negativ straf.

At indlære kun ved hjælp af straf synes jeg godt nok lyder grusomt. Jeg kan kun tilslutte mig DKK’s pricipper. Positiv indlæring og negativ strav. Dvs. beløn med guf/legeløj … hvad der for hunden er en god beløning. og straf ved at ignorer uønsket adfærd.

Rikke - Arh, så svært kan det vel næppe heller være at forstå. Det er vel baseret på de samme principper og kendskab til indlæring som anden træning af dyr :wink: Og nej tak til lige det kursus pt., hvis det er mig du mener. Jeg mener ikke at jeg har brug for lige dét…

Men du mener altså ikke at negativ straf er at fjerne noget som dyret gerne vil have. Men at undlade at belønne? Uddyb gerne…
Og hvad er positiv indlæring for dig? Er det det der normalt kaldes positiv forstærkning, eller?

Jeg sidder så ikke her og afholder kursus.

Hvis tingene var så nemme at forstå var der nok ej heller nogen grund til at bruge en hel weekend på det…

Jeg perosnligt tager alt hvad jeg kan komme til, for tror nemlig ikke på man kan lære for meget eller blive for klog når det gælder de 4 - benede. Og lige på hunde området er der sket en helt enorm udvikling i måden man træner på inden for de sidste 10 - 15 år så ja har man ikke fulgt med så er ens opfattelse af hvad der er god indlæring nok ikke det samme som jeg f.eks. vil tænke om samme emne.

Jeg er jo en NØRD; så jeg er NØDT til at skrive om de fire principper her, før forvirringen bliver total, for det tåler jeg ikke:-)
Tga mig det ikke ilde op:-)

De fleste brugere herinde kender godt de fire metoder og kan bruge dem på både hunde, katte og andre dyr - herunder mennesker :slight_smile:

Metoderne viser, at det er konsekvenser, der styrer den operante form for indlæring - at den klassiske styres af andre ting og også altid er til stede er en anden snak…

Positiv forstærkning = øger hyppigheden af en given adfærd, pga en behagelig konsekvens. Fx en godbid. Man tilfører noget behageligt som konsekvens for en handling.
Positiv straf = Mindsker hyppigheden af en given adfærd pga en ubehagelig konskevens - fx et slag. Man tilfører noget ubehageligt som konsekvens for en handling.

Negativ forstærkning = Øger hyppigheden af en given adfærd pga en ubehagelig konsekvens fjernes - Fx drejer man en hest ved at klemme den i siden med foden - dne viger og man flytter foden = lettelse. Næste gang hesten mørker foden, viger den igen for at undgå ubehaget.

Negativ straf = Mindsker hyppigheden af en given adfærd pga at en ønsket forstærkning fjernes - fx i klikkertræning, når man ikke klikker og giver godbidder for adfærd, som man ikke ønsker at se igen.

Men som sagt de fleste herinde, kender allerede disse fire principper, er mit indtryk. Og kan anvende dem - for det er jo det, der er “kunsten”, som du sikkert også ved. :slight_smile:

Jeg har studeret læringsteori i snart 4 år nu og jeg synes det er verdens mest spændende viden at have - for man kan altid bruge det på sin arbejdsplads, over for kæresten osv:-) hihi

schhhhh

MVH Helle

[QUOTE=Rikke;570474]Jeg sidder så ikke her og afholder kursus.

Hvis tingene var så nemme at forstå var der nok ej heller nogen grund til at bruge en hel weekend på det…

Jeg perosnligt tager alt hvad jeg kan komme til, for tror nemlig ikke på man kan lære for meget eller blive for klog når det gælder de 4 - benede. Og lige på hunde området er der sket en helt enorm udvikling i måden man træner på inden for de sidste 10 - 15 år så ja har man ikke fulgt med så er ens opfattelse af hvad der er god indlæring nok ikke det samme som jeg f.eks. vil tænke om samme emne.[/QUOTE]

Tjaeh, jeg har da i hvert fald lært om og brugt indlæringsteori meget - også uden at bruge en hel weekend på det :wink: Jeg læser biologi, og har derigennem haft nogle etologi fag, hvor dette har været oppe. Og jeg er rytter og bruger det meget der og har også været til kurser omkring det.

Og ja, når jeg siger at jeg ikke lige mener at have brug for dét kursus, så er det fordi jeg ikke har hund :wink: Jeg går dog gerne til mange andre og for mig relevante kurser for at lære noget nyt.

Og så er jeg i øvrigt enig med Helle i hendes uddybning af begreberne, og det var også det jeg selv forsøgte at få frem, da jeg ikke forstod det sådan ud fra dit indlæg, og gerne ville have det opklaret :slight_smile:
Det svære er jo ikke at forstå disse basale og nemme begreber - men at Bruge dem i praksis på en velovervejet og konsekvent måde :slight_smile:

Altså i sidste ende BEHØVER man vel ikke et kursus, hvis man er hundeejer? Man gør det vel af ren interesse? Man kan vel godt finde ud af at opdrage en hund alligevel…

Synes bare der altid bliver disket nogle kurser eller lignende man skal gå til, hvis man har spørgsmål eller sådan ?

Nogle har interessen, andre har ikke…

Jeg tror i hvert fald, Henriette finder ud af noget med Probie :slight_smile:

Det burde etfer min mening være obligatorisk for alle er anskaffer sig en hund at gå på kursus med den. Fordi ja en hund ikke er en kat, en hest eller en kæreste. En hund er en hund. Den har nogle behov og den vil elske at få nogle udfordninger.

Om det er en chihuahua på 1,5 kg eller en bull mastiff så vil de begge elske at gå til træning, på deres hver i sær præmisser.

Dem som så har problemerne med deres hunde er så typsik ej heller dem som går til træning…

Børn behøver vel ej heller komme i børnehave, men hvordan er det at være et barn i dagens danmark som ikke gå i børnehave?

Nå nu har vi været afsted i dag

Det med bilen virkede altså… Han fattede det i hvert fald. Så han har ikke rendt efter de andre på samme måde i dag, og er bedre til at koncentrere sig.
Vi var der lidt (meget) længere tid idag, er først lige kommet hjem… Så træning fra 1745-20 og leg i ca. 30-40min til de andre smuttede, så tog vi lige lidt “kalde ham til mig tid”, så vi sluttede kl 21.

Rikke: Bare fordi man ikke tager på en masse kurser er man da ikke en dårlig hundeejer?
Personligt synes jeg selv at jeg gør mit bedste, og at jeg klare det meget godt, til trods for at jeg aldrig vil have haft hund.

[QUOTE=Rikke;571121]Det burde etfer min mening være obligatorisk for alle er anskaffer sig en hund at gå på kursus med den. Fordi ja en hund ikke er en kat, en hest eller en kæreste. En hund er en hund. Den har nogle behov og den vil elske at få nogle udfordninger.

Om det er en chihuahua på 1,5 kg eller en bull mastiff så vil de begge elske at gå til træning, på deres hver i sær præmisser.

Dem som så har problemerne med deres hunde er så typsik ej heller dem som går til træning…

Børn behøver vel ej heller komme i børnehave, men hvordan er det at være et barn i dagens danmark som ikke gå i børnehave?[/QUOTE]

Du kan da ikke sammen ligne det med børn i en børnehave? :S undskyld, jeg synes virkelig det er en underlig sammenligning… Men nok bare mig,…så fair nok :slight_smile:

Ja, et eller andet burde man få… Fx. “et kørekort” Men hvorfor lige et kursus? Behøver man være ekspert? Ja, en hund har behov, og jeg tror, de fleste godt ved de har det behov =)

[QUOTE=Rikke;571121]. Fordi ja en hund ikke er en kat, en hest eller en kæreste. En hund er en hund. Den har nogle behov og den vil elske at få nogle udfordninger.
[/QUOTE]

Nej men vi kan da vel forhåbentligt blive enige om at uanset om det er en hund, kat eller hest, så er den indlæringsteori, som vi baserer træningen på den samme?!

[QUOTE=Henriette;571187]Nå nu har vi været afsted i dag
Rikke: Bare fordi man ikke tager på en masse kurser er man da ikke en dårlig hundeejer?
Personligt synes jeg selv at jeg gør mit bedste, og at jeg klare det meget godt, til trods for at jeg aldrig vil have haft hund.[/QUOTE]

nu er et kursus jo flere ting og du tager jo netop nu et trænings kursus med din hund og siger jo selv I bliver dygtigere og forhåbentligt lærer du da også noget ? Personligt ville jeg da synes det var kedeligt at gå til træning/ på kursus et sted hvor jeg ikke lærte noget nyt - på den ene eller anden facon … jeg synes til gengæld det er super vigtigt at man netop går på kursus med sin hund. Om man så også gider tage en masse teori må man da selv om, men i det mindte kan man da gøre sig selv og sin hund den tjenete at gå til træning med den. Og ja har man to hunde så går man til træning 2 gange om ugen. Hvis man ikke kan give sin hund 1 time, en gnag om ugen, hvorfor har man så overhovedet hund?

Det er jeg så ikke sikker på. For jeg basere ikke ikke mine indlærings principper på skinner og andre af de gamle. Jeg kender dem, anderkender deres arbejde somforudsætning for hvor vi er idag. Men jeg bruger IKKe den slags metoder. Jeg henholder mig til positiv forstærkning og negativ straf og ikke andet. Om det så er sådan man gæns arbejder med heste aner jeg intet om da jeg ikke bevæger mig i den verden i dag.