Probie og hundetræning

Okay jeg forstod kursus som at tage afsted uden hund og sidde og lytte osv…

Regner med at tage til noget weekendtræning, men denne gang ligger det altså lige oven i vild med dyr messen…
Dårlig planlagt…

[QUOTE=Henriette;571552]Okay jeg forstod kursus som at tage afsted uden hund og sidde og lytte osv…

Regner med at tage til noget weekendtræning, men denne gang ligger det altså lige oven i vild med dyr messen…
Dårlig planlagt…[/QUOTE]

Hvor er det du træner, og hvad koster det?
Tænkte måske jeg skulle begynde med Charlie?
Ved du hvordan holdene er opdelt osv? :smiley:

[QUOTE=Saphiira;571563]Hvor er det du træner, og hvad koster det?
Tænkte måske jeg skulle begynde med Charlie?
Ved du hvordan holdene er opdelt osv? :D[/QUOTE]

Træner ved Thorning, har betalt 600kr for 12 gange :slight_smile: Så det er ikke fordi det er for dyrt.
http://aktivhundeskole.dk/
De er rigtig søde derude :slight_smile:

[QUOTE=Henriette;571606]Træner ved Thorning, har betalt 600kr for 12 gange :slight_smile: Så det er ikke fordi det er for dyrt.
http://aktivhundeskole.dk/
De er rigtig søde derude :)[/QUOTE]
det lyder ikke slemt…
Vi har jo længe snakket om hundetræning… Især Agility :wink: For tror seriøst Charlie ville være super god til det…

Vi træner i DKK regi, under special klub til DKK priser - 15 gange , teori og prøve - 450kr fordi racen ikke er specialklubbens egen. Træner er uddannet

Det kræver at du bliver medlem… Og ærlig talt gider jeg ikke betale for et medlemsskab når jeg alligevel ikke kan komme til deres træningstider…

De trænere jeg har er også uddannet…

[QUOTE=Henriette;572283]Det kræver at du bliver medlem… Og ærlig talt gider jeg ikke betale for et medlemsskab når jeg alligevel ikke kan komme til deres træningstider…

De trænere jeg har er også uddannet…[/QUOTE]

den pris jeg nævnte var så uden medlemskab… men ja man får ganske meget med et medlemskab af DKK, men det må vist være i en særlig tråd

Rikke: Nu blir jeg nysgerrig - hvordan anvender du indlæringsprincipperne og hvilke hvis det ikke er Pavlov, Thorndike og Skinners?

Jeg arbejder med mange arter, og som udgangspunkt er metoderne de samme, omend det kræver en stor viden om den art man står med, for at få dem til at virke.
Men jeg er altid nysgerrig efter at finde andre måder, så det er derfor jeg spørger.

For eksempel har jeg nu trænet katte i 6 år ca og jeg forsøger stadig at tilpasse metoderne så de matcher dette dyr bedre og bedre. For de er ikke hunde jo, men det er supersvært, for jeg savner andres input til det. Derfor snupper jeg lige dit indlæg her, for måske du havde nogle idéer, som jeg kunne lade mig inspirere af.
Fx er frivillighedsprincippet mere afgørende for en kat end for en hund, mad har ikke samme værdi, ej heller har kontakt (og her er jeg meget generel:-)) men selv metoderne er faktisk lige gode på kat som hund, hvis man kender kattens sind og behov og verdenssyn. Det sidste betyder, at metoderne ikke ukritisk kan overføres fra hund til kat (eller fra due/rotte til hund:-)), så jeg håber du vil komme med dine input, da jeg altid er ude efter nye måder at anskue tingene på.

Eventuelt på PB hvis det spammer tråden:-)

KH

Jammen Helle…

Nu har jeg jo læst alle de her adfærds bøger siden ja var… tjaa en 8 - 10 år vil jeg tro.

Og jeg var ikke meget ældre da jeg begyndte at træne hund. Og katte, heste, kvæg, høns, marsvin, kaniner, fugle … bla… bla…bla

Jeg går ikke til træning med mine hunde fordi jeg trænger, men fordi at alle hunde har brug for det lige som alle børn har brug for at komme i børnehave.

En hund i dag er at betragte som et barn i familien. Og en hunde ejer er at betragte som en ansvarlig voksen/forældre om man vil bruge det ord.

Jeg går ikke ind for koperlig afstraffelse. Jeg går ikke ind for tvangs indlæring.

Mine hunde er er efter nogens mening frygteligt harmoniske, forkælede og mange udtaler de vil være hund ved mig i deres næste liv.

Men hvad jeg gør?

Jeg tager det bedste fra alt det jeg har læst og lært og så bruger jeg sund fornuft. Og ja så er jeg meget, meget glad for klikker og target. Og nå ja så er jeg konsekvent på de ting som betyder noget for mig.

Feks. er jeg fløjtende lige glad med hvem der går først ud af døren. men nu er der flyttet en idiot ind med en “bokser blanding” hvalp. og den lukkes jo blot ud uden snor… Så nu har mine lært at vente til jeg har set om banen er fri. Min konsekvens er blevet omvendt, men jeg er forsat konsekvens fordi det her handler nu potientielt om liv og død inden for en overskuelig fremtid.

Men ja mine arbjeder ikke og aldrig af tvang. de gør alt af lyst og frivilligt. – Og så er der så nogen gange hvor jeg tager chef hatten på og det respektere de.

Og tjaa jeg behandler lige på disse punter ikke hunde/katte/børn ens ved at behandle dem forskelligt.

Men måske det så er dette… at de alle ved at de kan stole på mig, at jeg tager hånd om dem og, det at jeg også nogen gange laver for dem at se nogen gakkede regler ikke rykker billedet, men alt i alt er det som kaldes en ansvarlig voksen. Og at jeg derved rent faktisk ER folkføren her hjemme. En rolle de har givet mig. Ikke at man ikke kan miste en sådan anderkendelse hvis man ikke opfører sig som forventeligt.

Men at putte alt dette op på én teoretikker… nej det kan jeg ikke. det er formet over mange år. Og ja jeg kender også ædfærsbehandlere som så er vældigt benovet over min folk

Desuden så går jeg ikke rundt og adfærdsbehandler nogen som helst der ikke er mine egne. For det synes jeg er direkte uetisk. Og da jeg sådan set har et udemærket job har jeg ej heller nogen intention om at blive proff. på dette. Men derfor kan jeg godt undre mig over, hvordan så mange forsat kan opdrage/træne hund efter forældede principper og ej finde det nødvendigt at gå på et trænings hold med hunden. … og så samtidigt ikke kan forstå hvorfor der er alle mulige problemer af forskellig art. Jeg kan også undre mig over at det er muligt for alle mulige underlige instanser at uddanne instruktører og adfærdsbehandlere. Men sådan er der jo så meget.

Tak Rikke for din forklaring

Ja titler inden for dette fag burde beskyttes. Det er vi nogle, der arbejder på, men der er lige så mange, der arbejder imod det… nok fordi de tjener penge på at kalde sig det.
Det burde ikke være sådan. Ganske som når man tager sin hund til en autoriseret dyrlæge - og ved det er det man gør - så burde man kunne kontakte en autoriseret rådgiver eller træner om andre forhold i hundens liv (eller kattens). I dag skal ejeren sidde og vurdere og fornemme og tjekke og spørge andre - og det bliver en jungle for mange og nogle vælger forkert for deres hund.

Paff spillede desværre lidt fallit i deres forsøg på at beskytte titlen, men nu er vi andre, der prøver igen. I sidste ende handler det om at beskytte hund og ejer.

Men vi er ikke populære på det.

generelt ville jeg som verden ligger lige nu ikke kontakte en behandler, der er uddannet kortere tid end 3 år… Og her i skal der ligge en træneruddannelse også…

Der er en stor opgave i at kommunikere ud til folk, hvad de skal se efter. Og når vi gør det, så kan det se ud som om, at vores motiv er at hugge andres kunder… Så derfor er det en ritig svær sag at oplyse om…

Men vi gør det nu alligevel. For dyr og ejers skyld. Jeg hader når jeg kommer ud til en, der har betalt kassen for dårlig rådgivning i god tro… Og jeg har også haft klienter hvis problemer kunne løses let på en mail uden betaling, mens en anden havde krævet penge for det og for at komme. Et eksempel er en kat med kæleaggression - en ting som endda kan løses via et forum, fordi fremgangsmåden er så lige til… Men der findes folk, der forsøger at spinde guld på andres ulykke… Den slags bryder jeg mig slet ikke om.

Håber vi måske mødes en dag:-) Jeg tror vi er rigtig enige træningsmæssigt. Jeg anvender ikke rigtig begrebet flok og leder, men jeg ved også, at der er stor forskel på, hvad folk lægger i begreberne. Og der skal være grænser naturligvis. Jeg har en fornemmelse af, at vi er enige - selvom vi bruger lidt forskellige ord om det - og det gør jo ikke noget.

Der findes jo heller ikke kun en enkel måde at arbejde med dyr. Ikke to hunde eller katte er helt ens. Og ej heller to ejere

KH